Af! Citroën Type 45

Dit model is af!
Je hebt het weer voor elkaar gekregen om er iets moois van te maken.

Groeten, Jan

Je hebt het weer voor elkaar gekregen om er iets moois van te maken.

Groeten, Jan
Tja, dat hoort ook zo. Als je een model koopt heb je de verplichting om het zo goed mogelijk te bouwen of om het weer door te geven. En je weet het, alle ervaring ontstaat recht evenredig aan de hoeveelheid verprutst materiaal en gereedschap. 25 jaar geleden prutste ik (net als nu) ook maar wat, maar het was de moeite wat te verprutsen.

Komt mijn vrouw met technisch lego aan én met super sterk visdraad. Sterker nog ze heeft even in 20 minuten mijn koperdraadjes nagebouwd. Retestrak. (mischien moet ik haar maar uitdagen voor een FOC?) Het frame is de 3d print die ik al een paar heb gebruikt / verbruikt. Iedere keer na het lijmen één voor één de draadjes gecheckt of ze echt vast zitten, want als er ééntje niet vast zit, krijg ik hem nooit meer op zijn plaats. toen ik zeker was dat alles strak was e nvast zat kwam het grote moment. Eerst maar even ruim met een scherpe schaar..... En wat denk je? De nylon draadjes staan zó strak dat ze het frame vervormen..... En door naar de volgende oplossing.IMG_20220605_080635_1.jpgIMG_20220605_132337.jpgIMG_20220605_141207.jpg

IMG_20220605_151506_1.jpg
Het onderstel is voorlopig wel aan het lukken. De ophanging van d veren voor en de uitstekende chassisbalken zijn met de tekeningen en een aantal foto's de enige logische plaats om het allemaal in verhoudingen en proporties te laten passen. De draaiende ophanging van het linker wiel is net voor de foto's losgestoten. Dat is al een paar keer gebeurd, dus geen probleem. Ik kan nu een heel aantal grotere delen op zijn plaats zit het geheel op gaan tuigen met details.IMG_20220605_151603.jpgIMG_20220605_151414.jpg

En door naar de volgende oplossing.
Het volgende hersenspinsel drong zich aan me op :

Maak de spijlen achterin dit deel :
citroengrill.jpg

Vul dit deel van achteren op met Milliput of Magic Sculp en duw daar de spijlen in die aan de uiteinden haaks zijn omgebogen.

Misschien ook een concessie doen aan de accuratesse betreffende de hoeveelheid en de dikte van de spijlen om het vervaardigen
iets te vergemakkelijken ? of is dat vloeken in de kerk 😱

26-6 nadert met rasse schreden, dus het is een optie. Ben net bezit met nylon wikkelen voor de volgende ronde. Misschien dat het lukt om de draden op spanning te houden maar net niet zo strak dat ie zijn frame verbuigt. Een koperen frame was vandaag onder mijn handen, maar dat is weer net lastig om zonder kier op de draden te lijmen. Het is een leuk puzzeltje!

Voor dit project is toch wel helden-moed nodig! Ik had het bijltje er al lang bij neergegooid omdat ik het niet meer zag zitten. Respect hoor hoe je met veel geduld en experimenteren toch vorm weet te krijgen uit een oud vacuüm gebeuren!!

Inderdaad bewonderenswaardige volharding. Mooi voormekaar gekregen Piet 👍 vanaf hier alles appeltje eitje ? 😉

Ik schaar je zeker onder de modelbouwhelden, maar op dit forum heb je gezelschap 🙂.

Groeten, Jan

Heren! We zijn hier dus onder helden.... Ja, serieus! Een aantal van de mensen die ik hier in actie zie zijn ook mijn helden. Ieder die zijn eigen draai aan modelbouw maakt mag zich modelbouwer noemen, maar als je je eigen stijl ontwikkelt, uitstijgt boven je zelf ben je al meer dan dat. Super detaileren, super schilderen, je zou zo maar een held van mij kunnen zijn.

Voor mij is het woekeren met tijd. Met maar een uurtje per dag, een paar meer in het weekend, moet ik iets verzinnen om het toch af te krijgen, en vermoedheid wint het vaak van doorzettingsvermogen. Deze challenge, shelfqueens, bundelt erg veel van wat de goede modelbouwer maakt. We hebben ze allemaal, die dingen die aan de kant zijn geschoven, om de beste redenen. Het is ook een beetje in de spiegel kijken. Het enthousiasme van de medebouwers is een flink deel van de motivatie om de puzzeltjes toch op te lossen. Overal is een oplossing voor. Bas leverde voor mij een van de absolute waarheden: Perfect is the enenmy of done. Het hoeft niet voor iedereen af te zijn, maar als het voor jezelf wel moet, zul je shortcuts en compromissen moeten maken....

De bak is klaar voor de grondverf, dan zal er nog wel eea uit komen, maar voor nu goed genoeg. De huif en het beslag van de bak is een optelling van een hele boel foto's en vooral de achterkant is lastig. Weinig concreets van te vinden. Er zijn veel versies van huis en bak geweest, en wat er aan periode foto's is is bijna allemaal van voren.

De basis is dus de vacudelen, die vallen plat op elkaar, en dat ziet er niet uit. Met .1 mm plaat in strookjes is de huif verlengd en de randen zijn weer weggeplamuurd en geschuurd. De meeste van deze dekzeilen zijn in meer stukken ne worden met riemen en ogen aan elkaar gezet en gespannen. De voor en achterkant heb ik dus de bovenkant overheen laten vallen, mt weer een strookje .1 mm. De riemen zijn weer meer van hetzelfde. Op de bak is een ril extra geplaatst. Dat lijkt het meeste voor te komen op zeze bak. Daarop worden blijkbaar de riempjes van de huif vastgezet. Het ijzerwerk is simpel. Het zijn bouten, waar de vacu ki deukjes had. De achterkant heeft 3 zware scharnieren, Daarmee kun je aan de achterkant ook zien dat het een militaire uitvoering is..... (Nee, er komt geen website. over dit heerlijke grove werkpaard... )

Op naar de cabine en het chassis!
IMG_20220618_072233.jpgIMG_20220618_091456.jpgIMG_20220618_091512_1.jpg

Voor mij is het woekeren met tijd. Met maar een uurtje per dag, een paar meer in het weekend, moet ik iets verzinnen om het toch af te krijgen
Voorlopig kom je met dat ene uurtje wel steeds een stukje verder, zolang je gemotiveerd blijft. En het resultaat daarvan (incl. doorzetten en
vaardigheid) is hier te zien in de vorm van een gestadig groeiend model van een bijzonder uitdagende 'kit'.

Prachtig werk Piet, en voor mij hoort daar ook het stukje in post # 68 bij 👍

Het chassis heeft een hoop details mee gekregen. Aandrijflijn, uitlaat, reservewielframe, klinknagels op alle verbindingne. De lampen zijn uit blokjes gevijld, de bumper heeft de afstandpennen en een steun voor de zwengel.
IMG_20220620_205826.jpgIMG_20220620_205841.jpg

De bak heeft ve verlichting en de spatborden meegekregen, met een randje erop.

IMG_20220620_205752.jpg

De cabine heeft nog de notek en en een paar beugeltje gekregen.

En hij is dus klaar voor de airbrush!

IMG_20220620_205615.jpgIMG_20220620_205732_1.jpg

En nou zeggen ze: Stop! zo mee naar de meeting! Dan kunnen ze hem in volle glorie zien! Maar dan istie niet af! (geen stroopwafels 🙁 ) Wat vinden jullie?

Dat ligt eraan waar je je doel legt vanaf shelf queen, is mijn mening. Maar ik heb nu niet gekeken naar de omschrijving van deze foc. Wat mij betreft laten we dat aan Alex over.
Pssssst: ik denk dat hij hem zelf het liefst zo ziet.😏

En wat betreft het resultaat: ik vind dat je enorm geslaagd bent en veel verschillende technieken hebt toegepast. De verschillende onderdelen hadden vaak hun eigen aanpak nodig. Dit is echt iets anders als een Tamiya recht uit de doos.
Ik denk dat je in elk geval tevreden mag zijn over hoe je het hebt aangepakt, doorgezet en het niveau van waar je model nu is. Ik vind het een stoere bak geworden.

Groeten, Jan

Wat vinden jullie?
Ik vind'm geweldig Piet, en samen met het verslag een slof stroopwafels waard 👍 (eens zien hoe dat uitpakt a.s. zondag...)

Persoonlijk zou ik deze graag in de verf zien op tafel, maar in de huidige staat is het behalve een prachtig model ook
nog eens educatief en inspirerend.

Zo, naturel meenemen. Het gaat nu om de inspiratie en het kunnen zien hoe je het hebt aangepakt. De 27e mag je gaan spuiten!

Ok, dan bepaal ik bij deze dat het shelfqueen betaan van de Citroën nu is beëindigd. Educatie is me lief, als ik er één bersoon mee kan inspireren om gewoon iets zelf te maken of te verbouwen hebbn we al gewonnen.

Hieronder de laatste foto's die nog iets toevoegen. Voor mij is het ee nspelletje om zo veel mogelijk onderdelen van zo'n kit te gebruiken. Dat viel hier niet mee, e waren nogal wat dingen te grof. De koplampen bijvoorbeeld. De gefrotte is een poging om het originele ding kleiner te vijlen. Helaaf, te dun. Zonde van het leuke patroonyje op de "lens" De rode zijn hun leven begonnen als een stuk sprue. (Ja die vind je ooit in diameter 7 !) frees erin aan de voorkant en plaatje erop met wat ingekraste strepen.
IMG_20220619_072313.jpgIMG_20220619_074455.jpg

En de spatborden achter zijn stukjes aluminium blik met een 0,3 mm koperdraadje erop gelijmd. De witte vlekken zijn secondelijm.

IMG_20220619_205750.jpg

Dat ligt eraan waar je je doel legt vanaf shelf queen, is mijn mening. Maar ik heb nu niet gekeken naar de omschrijving van deze foc. Wat mij betreft laten we dat aan Alex over.
Pssssst: ik denk dat hij hem zelf het liefst zo ziet
Ik las natuurlijk wel mee..... 🙂 , maar wist ook even geen antwoord. Als FOC aanjager moet ik natuurlijk zeggen dat ik hem in verf wil zien......maar als bouwer, zie ik het Citroentje inderdaad het liefst nog even in z'n nakie. Mijn DD zal ook ongespoten in Nieuw-Vennep staan.

Maar.....de FOC loopt tot de 26e 23:59......dus ongespoten laten zien in Nieuw-Vennep en dan 's avonds even snel spuiten en de bandjes schilderen.....pronto.🤣

Weer lekker bezig Piet,

Dat je de energie nog hebt voor zo'n oude vacu kit.

Gaat een mooie truck worden.

Mijn Citroën kan eindelijk op kleur worden gemaakt. Dank je wel aan KMK voor een zilveren plak in de categorie "Naked kit" en aan Bas Slaats die gewoon weer gelijk had. (dit is mijn eerste inschrijving buiten een twenot beurs in heel veel jaren, en de 3e ooit als ik me goed herriner.) Dus gewoon doen mensen, Je weet nooit wat anderen er zo leuk aan vinden dat je zelfs een prijs wint....

Dus het niet schilderen voor de ledenbijeenkomst was nuttig. Op naar een donkere basis. Deze vooroorlogse truck was vooral in het Franse leger aanwezig. Hij is in grote aantallen geconfisceert, dus zal in 1940 grijs zijn gespoten. Omdat ie verder geen zichtbare schades heeft kan hij beter niet te ver in de oorlog zijn, dus ik twijfel of ik hem na het grijs nog geel/groen/bruine camo ga geven.

(De ronde spatborden (en wat andere kleine details) verraden dat ie vooroorlog's is. Door de rationalisering van de ontwerpen zijn van ca 1939 de spatborden van de type 23 en deze type 45 vlak.)

fb.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zal eerlijk zijn: halverwege je vorderingen denk ik steeds "dat gaat helemaal niks worden, wat een geschuur en geplamuur, dat komt nooit goed"... En dan ineens is het resultaat er en denk ik "wow, gave bak geworden. Mooi resultaat". Hier ook weer, complimenten!! 🙂

Qua kleur ben Ikzelf gecharmeerd van de grijs-met-gele strepen versie van vrachtwagens. Zoals de Italeri Blitz of deze tekening.

Gefeliciteerd Piet 😀... die zilveren plak is welverdiend !! 👍

Je weet nooit wat anderen er zo leuk aan vinden dat je zelfs een prijs wint....

Heb dat ook zeker twee keer meegemaakt... bijzonder leuke ervaring is dat 😊

Ik zal eerlijk zijn: halverwege je vorderingen denk ik steeds "dat gaat helemaal niks worden, wat een geschuur en geplamuur, dat komt nooit goed"... En dan ineens is het resultaat er en denk ik "wow, gave bak geworden. Mooi resultaat". Hier ook weer, complimenten!! 🙂

Qua kleur ben Ikzelf gecharmeerd van de grijs-met-gele strepen versie van vrachtwagens. Zoals de Italeri Blitz of deze tekening.
Dat patroontje op Vincent zijn illustratie is een goed idee. Ik denk dat het hem dat wordt. Die boxart van Italeri.... Volgens mij van Francois Verlinden. Da's pas een deja-vu..... Dat is dus de tijd dat ik begon met modelbouw.....

Tjonge, goed zeg! Dat dit model waarvan je gedurende het proces wel eens denkt “hoe moet dit ooit iets worden” er zo uit komt te zien als je hem het verfjasje aantrekt ! 👍🏻

Beau camion mon copain 🤓👍

ooh die type 45 is toch zo'n gave bak 😛 Rob van Trommelen had 'm in z'n assortiment (Wespe resin)... ikke te lang getwijfeld... nu onvindbaar 😖

Twee van deze gave trucks in je vitrine!

Ze zijn in deze staat een plaatsje waard.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan