Chieftain Iranian Army

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
Een aantal jaar gelegen kwam ik op Missing-Lynx een aantal foto's tegen uit 2004 die geschoten waren in Irak. Tot mijn verbazing stonden er voormalige Iraanse Chieftain MBT in redelijke staat van ontbinding op. Zandkleurige verroeste engelse tanks uit de jaren 70/80 met arabische logo's en amerikaanse grafity in een woenstijn vond ik toch wel redelijk uniek. Heb de foto's destijds netjes op de harde schrijf opgeslagen, met het idee om er in de toekomst misschien wat mee te gaan doen. Het enige wat mij tegenhield, was dat ik niet echt fan was van het bouwen van een uitgeschakelde/kapotte tanks. Maar mijn modelbouwinteresse is de afgelopen tijd ook wel wat veranderd, dus een uitgeschakelde mbt lijkt mij nu juist een mooie uitdaging.

Vorig jaar heb ik van Martin Hiskemuller de mk.5 versie van Tamiya gekregen, waarvoor nogmaals dank, om er maar wat moois van te maken. Vorige week ben ik aan het model begonnen en vanavond zal ik de eerste progressie hier posten. Ik zal dan meteen de referentiefoto's erbij zetten.

gr. Bas

Kan niet wachten tot vanavond...en dat in zo'n spannende tijd waarin de goedheiligmannen over de daken galopperen.
Ben benieuwd Bas en graag gedaan; krijgen we er weer een stukkie online-entertainment voor terug! 😀
vrolijke bouwgroet!

ChieftainVer1.jpg

ChieftainVer2Pic1.jpg

ChieftainVer1Pic6.jpg

ChieftainVer1Pic5.jpg

ChieftainVer1Pic3.jpg

ChieftainVer2Pic11.jpg

ChieftainVer2Pic13.jpg

ChieftainVer2Pic2.jpg

ChieftainVer3Pic2.jpg

ChieftainVer2Pic9.jpg

ChieftainVer3Pic3.jpg

ChieftainVer2Pic3.jpg

ChieftainVer3Pic6.jpg

Chieftanmarkings.jpg

De spatborden heb ik verwijderd om te gaan vervangen door dunnere versies van evergreen. Ook heb ik twee massieve steunen op het bovendek verwijderd. Deze worden vervangen door geperforeerde exemplaren van evergreen. Ook heb ik de gaten in de romp opgevuld. Dit moet nog worden geplamuurd. Als de romp is geplamuurd en alle locatie-punten dicht zijn gemaakt, dan wordt alles voorzien van gietstructuur. Ook wordt het plaatstaal voorzien van een juiste structuur.

DSC03442.jpg

DSC03443.jpg

DSC03444.jpg

DSC03445.jpg

DSC03447.jpg

hoi bas,
leuk idee deze tank, hoe wordt ie, in dienst of zoals die op de foto's staat.
die spatborden, zijn die hetzelfde als op de centurion, ik heb daar namlijk nog wel een setje van over als je geintereseerd bent (merl:eduard voor tamiya, academy centurion)
groeten erik

Hallo Bas

Ziet er uit als een leuk project; de Chieftain van Tamiya is een leuk onderwerp om te super-detailleren.
Ik vraag me alleen af waarom je er in hemelsnaam een Iraanse van wilt maken. De Britse uitvoering heeft veel meer kleurmogelijkheden? 🙄

IIg Succes met de bouw!

Erik Jan

erik jan eskes zei:
Ik vraag me alleen af waarom je er in hemelsnaam een Iraanse van wilt maken. De Britse uitvoering heeft veel meer kleurmogelijkheden? 🙄

Als ik kijk naar de referentie foto's zie ik toch heeeeeeeel veeeeeeeeel kleurtjes en zoveel zie ik nog niet terug bij een "opperhoofd" in britse dienst....
Neem alleen al de opties van de graffitie, roest, stof en weersinvloeden!!! Het hele kleurenspectrum kan je kwijt in zo'n project! 😉

Hallo Bas e.a.

Mocht je eventueel nog wat close ups nodig hebt: hier wat foto's van een Mk 10 en Mk 11. Ze staan in NL.
http://www.primeportal.net/photo_home/erik_jan_eskes_home.htm

Oh ja, Bas - zoals je vast al weet, heeft Tamiya een Mk 3 in de doos gedaan. De foto's laten een latere versie zien, met een ander motodek, en een ander NBC Pack achter op de toren.
Maar daar weet jij vast wel raad mee 🙂

HTH!

Erik Jan

Lesley Delsing zei:
Hallo Erik Jan,
Waar in NL staan deze Chieftains?

Groeten,
Lesley

Ik weet zeker dat er één bij Sindorf in t Harde staat. http://www.sindorf.nl/

Hij heeft nog veel meer leuk spul staan.. heb daar in het verleden al eens naast op de kazerne gewerkt, en verzocht of ik mocht kijken, en daar deed hij helemaal niet moeilijk over.

Even op de website gekeken en daar staat hij bij nog meer leuk spul.
untitled-1.jpg

Succes er mee.

Groeten Eric

De Chieftain foto's zijn i.d.d. bij Sindorf gemaakt, de Mk 10 stond binnen en was eerst gereviseerd & toen verkocht tegen de schrootprijs 🙂
Some guys have all the luck....

Erik Jan

Momenteel heeft hij ook nog twee JagdPanzerKanone staan; de 90 mm versie en een Beobachtungsdinges. Vorig jaar stond er ook een 'als nieuwe' PRTL

@ Bas - wat nog wel leuk is aan de Chieftain Mk 11: onder de bruin/groene kleur was ook zandgeel zichtbaar, dit terwijl de gun-tank versie niet aan de Golf oorlog 1 of 2 heeft meegedaan.

Erik Jan

Geinig, diverse malen langsgereden naar het ASK maar nooit wat zien staan. De mk.10 heeft de naam Kpl1 Eibrink op het frontpantser staan. Weet je toevallig wat de connectie van deze Kpl1 is met een Engelse Chieftain?

Bedankt voor de info!

Mvg
Lesley

Hoi Leslie,

Ehh, nee, daar heb ik geen verklaring voor. Toen de KL de Chieftain testte, hadden ze volgens mij een Mk 2 ter beschikking, zeker geen Mk 10.

Erik Jan

Terug
Bovenaan