Chevrolet C15TA (x2)

Hoi,

Vanwege het begin van mijn studie Geschiedenis heb ik de afgelopen periode weinig tijd gehad om met modelbouw bezig te zijn. Vandaag eens wat figuren aangepakt en alles bij elkaar gezet:
1000044706.webp

1000044707.webp

Zoals te zien is, moeten er nog veel details toegevoegd en oneffenheden weggewerkt worden. Maar dit geeft al wel een beter idee van hoe het eruit moet gaan zien.
En de boom is nog steeds wat grof, maar die moet ik nog aanpakken.

Mvg,
Christian

Hoi Christian,

Het blijft een hobby, studie of werk gaan voor. Maar als je wilt ontspannen...

Mooie opzet! Twee gave voertuigen achter elkaar.
Tip wat betreft de boom: probeer fijne plantenwortels te vinden.
Tip voor de ondergrond: een wegdek loopt vaak iets bol om af te wateren naar de bermen. Ook de berm watert af naar sloot, greppel. terrein of ...
Een hoogteverschil van 2 tot 3 mm kan optisch al veel doen!

Succes met je studie en je hobby.

Groeten, Jan

Aha,daar istie!👍😊
Maar dan hebben we het over de achterkant !
Wat Jan volgens mij bedoelt is dat de ondergrond vanaf de voorkant nogal vlak is!
Zag dat dit bij de foto waar je het idee van hebt dit ook het geval is!
Persoonlijk zou ik eerder aan de voorkant een sloot of wat meer aflopend naar beneden laten lopen zodat het allemaal wat "spannender " oogt en het niet zo kaal lijkt!

Ziet er weer veelbelovend uit Christian! Enige wat ik wil opmerken is dat je door de vierkante ondergrond aan de ene kant veel lege ruimte hebt aan de voorkant waar je echt moeite voor zal moeten doen om dat interessant om naar te kijken te maken. En daarbij aan de andere kant staan de 2, op zich heel leuke voertuigen zo wel onnatuurlijk dicht op elkaar gepropt. Dat kan je anders doen door een rechthoekige ondergrond te nemen en dan staan de voertuigen ook niet meer zo precies op 45° op het diorama. Werken met 30° en 60° is dan beter omdat het optisch wat natuurlijker overkomt.

Gewoon oplossen op z’n Verlindens: een stapel munitiekisten en patronen met de granaten er nog op rechtsvoor neergooien, fiets er tegenaan, Panzerfaust erbij — lege hoek gevuld, klaar 😉

Serieuzer: ik denk dat Robs oplossing voor een betere compositie zal zorgen. Door het diorama rechthoekig te maken, maar met ongeveer dezelfde oppervlakte als nu, krijg je minder grote lege plekken en meer ruimte tussen de voertuigen. Plek voor de koe is er dan als het goed is ook nog, maar die zal ook net wat beter opvallen als je haar bij de hoek zet.

En vergeet het eeuwige rode blikje cola niet 😉

Ha, het zou kunnen dat de foto's een verkeerd beeld geven van de afmetingen van het diorama. Dit neemt niet weg dat ik inderdaad nog een oplossing moet zoeken voor de lege ruimte rechtsvoor. Zo ziet het er vanaf boven uit:

1000044711.webp

En ik heb nu een wat andere opstelling geprobeerd, nu is er rechtsvoor minder lege ruimte:
1000044811.webp

Eventueel zou ik rechtsvoor altijd nog lopende Canadezen kunnen zetten. Maar ik probeer me zoveel mogelijk aan de referentiefoto te houden.
En vergeet het eeuwige rode blikje cola niet
Onmisbaar natuurlijk, ik ga eens proberen of dat gaat lukken. Zulke details zijn altijd leuk natuurlijk!

Door deze opstelling zou er waarschijnlijk ook meer ruimte zijn voor de koe.

En wat vinden jullie trouwens van deze opstelling?

1000044814.webp

Christian

Hou je vooral aan dat eerste goede idee : die foto weergeven !
De eerste opstelling met boom en koe houden en met de suggestie van Ron is het ruimte 'probleem' ook meteen opgelost 😃.

Ik zeg : je kunt weer lekker dóór Christian

Zo ziet het er vanaf boven uit:

1000044711.webp
Ik vind dit de mooiste opstelling. Net als op de foto kijk je vanuit open ruimte naar de voertuigen. De boom vormt een mooie achtergrond. Vooraan kun je de berm.iets laten aflopen, wal van een sloot o.i.d. Geen dingen plaatsen die aandacht trekken. Een achtergelaten uitrusingstuk of wat bladeren half in een plas zijn mijns inziens voldoende.

Succes, Jan

Ik vind dit de mooiste opstelling.
Mee eens. Ik zou het dichtst bij de originele foto blijven.
Qua lege hoek... Misschien een fotograaf figuurtje in die hoek te zetten.... Net voor of na het nemen van de foto.......wat verklaard waarom zijn positie net anders is dan op de foto. Al dan niet met een pinnetje in zn voet, zodat je hem kan verwijderen indien nodig voor foto's.
Was het niet mini-art die een setje met fotograven had (?)

Is de weg daar niet te breed voor? Het was geen smal landweggetje waar ze op stonden maar de doorgaande weg, als ik het goed heb.
Dat ben ik met je eens, maar met een diorama mag je van je artistieke vrijheid gebruik maken, bijvoorbeeld compacter dan de werkelijkheid, of hoogteverschillen iets uitvergroten. Zo lang het natuurlijk oogt kun je de compositie spannender maken, kijklijnen creëren, enzovoorts. Modelbouw is een ambacht en samen met creativiteit wordt het kunst. Kijk maar hoe je schildert. Alleen strak in de officiële kleur heb je een schaalmodel. Velen brengen diepte aan en andere schaaleffecten.

De vrijheid van de modelbouwer.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
Daar ben ik het mee eens, maar als je een diorama aan het bouwen bent van een echte gebeurtenis waar foto’s van zijn, dan vind ik wel dat je niet ineens de weg van een (voor toen) brede tweebaans moet versmallen naar een landweggetje omdat een koe op de voorgrond leuk staat. Dan is het namelijk al snel geen nabouw van de foto met artistieke vrijheid meer maar een andere situatie die er een beetje op lijkt.

Een manier om een koe op de voorgrond te krijgen is om een boer(-in/-enknecht) met die koe te laten lopen over de weg, langs de voertuigen heen.

Ik sta er hetzelfde in als Jakko.
Ik probeer mijn diorama's zo dicht mogelijk bij de referentiefoto te houden, en dat te combineren met informatie uit andere bronnen In dit geval: op de foto is het misschien niet te zien, maar de Rijksweg was vrij breed, waardoor ik er voor kies om rechtsvoor geen berm of koe te zetten.
maar met een diorama mag je van je artistieke vrijheid gebruik maken
Dat ben ik in de meeste gevallen met je eens, maar in dit geval kies ik voor historische accuraatheid🙂.

Ik denk dat je die kannetjes beter aan de buitenkant kunt doen. Het zijn benzine- of oliekannen, en hoewel die binnen veiliger staan dan buiten, zouden ze een veel groter gevaar vormen als er wél kogels door het pantser komen. Spullen als tassen (Pattern 1937 pukkels of ransels bijvoorbeeld) zijn logischer, denk ik, een houten krat waar vanalles in zou kunnen zitten, misschien iets als een kooktoestel?

Ha,

Ik heb nu de trucks in vallejo olive brown gespoten. Het ziet er nu allemaal wat donker en contrastloos uit, maar ik ga het nog oplichten.
1000050096.webp

De meeste figuren zijn intussen grotendeels geschilderd:
1000050097.webp

Zo ziet het diorama er nu uit:
1000050092.webp
1000050095.webp

De boom is in de basis een eind klaar, maar ik ga nu eerst verder met de andere delen van het diorama, want dat wil ik eigenlijk af hebben voor de modelbouwshow eind februari. Maar dat zal voor die datum waarschijnlijk wel niet lukken.

Trouwens, in de eerste opzet voor het diorama had ik een koe op het kleine stukje grond aan de nadere kant van de sloot gezet, maar dat ga ik niet meer doen. Te groot dier voor een te kleine oppervlakte. Ik verzin wel wat anders.

Succes allemaal!
Christian

Hoi,

Het diorama krijgt steeds meer vorm. De weg heb ik met acrylplamuur gedaan, en de slootkanten en berm met een product wat een beetje lijkt op tegellijm. Intussen ook al begonnen om gras aan te brengen.

Bij beide voertuigen zitten inmiddels de decals erop. Ik ben pas met de verwering begonnen: lichte pinwashes en strepen met olieverf. Hierna wil ik ze nog wat verder verweren met pigmenten en modder. Ik heb erop gelet niet al te veel roest en beschadigingen aan te brengen, want de voertuigen waren toen nog niet lang in dienst.

1000054556.webp
Rechtsvoor heb ik nu een Canadees neergezet die aan het roken is. Ik weet nog niet of ik het hierbij laat, maar ik denk dat dit er wel voor zorgt dat het diorama rechtsvoor al iets meer gevuld is.

1000054552.webp
1000054551.webp
1000054560.webp
(De schoenen zijn inderdaad nog grijs, die schilder ik als de figuren verder helemaal klaar zijn.)

Christian

Doet me denken aan een tamiya van die on patrol set, geen onaardige figuren maar hebben wat liefde en aandacht nodig

Ik vind dit figuurtje wel heel erg pakkend. Alsof hij poseert voor de foto die jij hebt genomen!
Ja nu je het zegt, inderdaad. Ik ben wel tevreden over hoe hij erbij staat.
Doet me denken aan een tamiya van die on patrol set, geen onaardige figuren maar hebben wat liefde en aandacht nodig
Het is inderdaad een Tamiya-figuur. Komt volgens mij uit een kit met een brencarrier en wat andere figuren. Met wat aandacht kunnen het zeker leuke figuren zijn!

Dan moet ik em ook ergens hebben 🙂 ik vindt de koppen van tamiya nogal update waardig, en de handjes zijn wat vreemd, maar op het totaal niet gek. Leuke combinatie zo

Ha, dit diorama is al lekker opgeschoten, ben nu met de laatste dingen bezig. De figuren zijn zo goed als af, en de voertuigen zijn verweerd.

1000056721.webp

1000056720.webp

1000056722.webp

Ook heeft de boom wat herfstbladeren gekregen.

1000056725.webp

Ik zat nog wel wat te twijfelen over de moddersporen op de weg. Die van de tanks zijn erg duidelijk zichtbaar, maar ik weet niet of dat zo realistisch is. Want als je een heel stuk over de Rijksweg rijdt, lijkt het me niet zo logisch dat de tracks, en dan vooral de linkse waarmee je amper in de berm rijdt, nog zo modderig zijn. Hier dacht ik pas aan toen ik de sporen al op de weg had gezet.

1000056709.webp

En hier nog foto's van wat figuren:
1000056726.webp
1000056729.webp
1000056732.webp

Binnenkort hoop ik deze dan eindelijk af te maken😃!

Christian

Bijlagen

• 1000056714.webp
    1000056714.webp
    85,2 KB · Weergaven: 5
  • 1000056711.webp
    1000056711.webp
    85,9 KB · Weergaven: 6
Ziet er mooi uit Christian, wordt erg mooi zo! De hoeveelheid modder op het wegdek zou ik me geen zorgen om maken, wat ik uit de originele foto's opmaak is het niet is het niet lange tijd voorafgaande aan de foto's droog geweest, dus dan wil ook nog wel het nodige van de voertuigen afvallen. Zie trouwens dat deze IBG kit wel met de Firestone banden komt, had ik het liefst ook bij mijn Otter gezien (ipv de goodyear's)

Ik vind je figuren netjes, gezien de kwaliteit. Je weet je penseel goed te hanteren.

Mooi werk!

Jan

Ja LZ models las ik inderdaad al eerder ( ben ff gaan teruglezen nav de firestone’s 😉)

Ik zag dat panzerart ze ook heeft ( daar heb ik wel de dunlop’s van), maar heb de firestones nodig. Kan ze wel bij PA bestellen, maar enkel 5 bandjes wordt het weer erg prijzig incl verzendkosten en veel ander spul wat mij interesseert hebben ze bij PA ook niet.
Zal de site van LZ eens gaan uitkammmen ✌🏼

Edit: bij LZ besteld 👍🏻

Laatst bewerkt:
Figuren zien er goed uit zeg. Details met kleurverschillen goed omhoog kunnen brengen.
Strooi heel fijn zand over de weg, dan heb je wat structuur voor te dry brushen. Een kuil met heldere vernis erin als waterplas kan ook nog meer herfstsfeer maken.
Verder veel losse bladeren langs de weg (berken zaadjes) benadrukken het jaargetijde.

Terug
Bovenaan