Char B1 review op Track Link

AAAGH!! HEBBEN! HEBBEN! NU!
Die &^&^# amerikanen hebben hem allemaal al, en wij moeten nog minstens anderhalve maand wachten 😈

Heb laatst Mol gemaild, de prijs wordt 51 euro nogwat. Niet echt gek als je beseft dat je er geen tracks meer bij hoeft te kopen.
Maar als iemand 'm goedkoper wil: op hobbyeasy.com kun je 'm bestellen voor 28 euro.. 😱

Ik heb gisteren het goede nieuws van luckymodel gehad dat hij onderweg is met luchtpost, dus ik vermoed begin volgende week heb ik hem...en wat ik betaald heb? Ongeveer 45 dollars met luchtpost inbegrepen...
pascal

Yes, daarstraks opgestaan en er lag een pakje op tafel...de char B1; op 1 week van hong kong tot belgie...is wel snel;
Heb er even naar gekeken en wat me opvalt is dat er zo weinig onderdelen zijn in vergelijking met bv de laatste dragon uitgaven; maar het lijkt mij een leuk modelletje...Vrijdag in de club er aan beginnen bouwen; maar volgens mij is het een model dat je in 2 a 3 dagen kan afbouwen...
pascal

sebastiaan hagebeek zei:
leuk wraktankje voor als je n dio maakt die draait om de 88MM 😈
Of je blaast er een Panzer I mee op. 😈 Voor 55 euri zou ik er geen wraktank van maken. Kun je beter zo'n Masterbox kitje naar de Filistijnen helpen (alhoewel die niks te maken met Frankrijk 1940 🙂 )

Nou ja, de mijne heeft maar 45 dollartjes gekost...
En ik heb een goed boek, over de meidagen 1940 in belgie waar mooie "wrakken " opstaan; misschien zo eentje maken...alhoewel wrakken een groot woord is; de meeste char B werden achtergelaten zonder benzine of door mechanisch defect...
pascal

Ik wil er ook wel eentje bouwen, maar dan wel in franse beschildering!! Duitse camo of panzergrijs ziet er niet uit op zo'n monster, dat ding schreeuwt om een lelijke franse camo...

groeten

@Bas lelijke franse camo, het ziet er juist wel kleurrijk uit LOL
Een zeer mooie bouwdoos alleen de prijs 😈 had meer rond dragon prijzen moeten liggen 😕

Bas hoe gaat het met de T-26 uparmored????? ben nieuwsgierig. 8)
En de Ariete zag er heel goed uit in het echt!

Gr, peter 😀

Mooi...

Als Duits-bouwer kon ik me ook niet beheersen bij deze legendarische tank; naast alle WWII duitse voertuigen wil ik van elke 'tegenstander' 1 voertuig bouwen (heb de T34, Sherman en Cromwell al) en nu dus de Char 1B. Ook in HongKong besteld voor 31 euro inclusief porto...

creditcard

Creditcard is wel veilig... met je nummer en drie-cijferige code op de achterkant, en een klein eigen risico... je moest eens weten hoeveel lieden er bij de bank werken om fraude te achterhalen! MOCHT er onverhoopt wat gebeuren dan ontspring je als trouwe klant wel de dans. Ik heb tot nu toe (...) alleen maar verhalen met goede afloop gehoord
---
misschien aparte topic: wie heeft slechts goede ervaringen, en wie heeft iets slechts meegemaakt met creditcard-gegevens bij bestellingen in bv Polen of HongKong??

sebastiaan hagebeek zei:
oe,ga je er n verslag van maken met foto's?
brute tank dit,ik koop m ook nog wel n keer,eerst belangrijkere geldzaken regelen 😉

Volgens mij zijn er bijzonder weinig van deze tanks door een 88 uitgeschakeld...
Ik kan er naast zitten, maar ik dacht dat de 88 voor het eerst in er toe doende mate in een anti tank rol werd ingezet in de woestijn van Noord Afrika.

Jamie Hector Cruz zei:
sebastiaan hagebeek zei:
oe,ga je er n verslag van maken met foto's?
brute tank dit,ik koop m ook nog wel n keer,eerst belangrijkere geldzaken regelen 😉

Volgens mij zijn er bijzonder weinig van deze tanks door een 88 uitgeschakeld...
Ik kan er naast zitten, maar ik dacht dat de 88 voor het eerst in er toe doende mate in een anti tank rol werd ingezet in de woestijn van Noord Afrika.

voor zover ik weet,ik kan er nml ook naast zitten😉 was het enige wapen wat echt effectief was tegen de B1 de 88MM,de duitse tanks hadden niet de bewapening om dergelijke sterke tanks uit te schakelen

heb ergens hier in n boek zelfs geloof ik n foto van een 88MM die bezig is B1's uit te schakelen

Ik zeg dus ook specifiek niet dat het niet gebeurde... (wel opletten 😉 )

Mara het gebeurde niet in grote getalen. Wat vooral tot de "ondergang" van de Char leidde, was de mate waarin de tank onhandelbaar was vergeleken met de Duitse tanks. Alleen al het feit dat de bestuurder ook de schutter van het 75mm geschut was....
Terwijl de Fransen bezig waren handen, voeten en tanden te gebruiken om hun tanks aan de praat te houden, rolden de Duitse tanks er aan alle kanten omheen. Gecombineerd met een grotendeels verkeerde inzet, geeft dit al snel een grote achterstand, ook als is je pantser dikker.
De meeste Chars zijn dan ook niet daadwerkelijk uitgeschakeld, maar hebben zich moeten overgeven, ook ten gevolge van de in een eerdere post genoemde oorzaken.

88 en de Fransen

Bij de Engelse tegen-aanval op Rommel's divisie te Arras was het de 88 (als luchtafweer-kanon) die uiteindelijk de Britten op afstand hield -nadat de 37mm kanonnen overreden waren. Verder waren de Franse tanks zo slecht nog niet; bij de enige tank-veldslag van 1940 nabij Gembloux (tussen de Franse Cavalry Corps en het 16e Duiste leger) waren de Franse tanks de Duisters de baas -de laatsten verloren 150 voertuigen. Vooral het lucht-overwicht hielp de Duisters, al waren zij het die zich terug moesten trekken... Was de Franse generaal Prioux verder opgerukt dan was de flank van de Duisters richting Sedan in groot gevaar geweest...

idd, ik geloof zelfs dat Rommel persoonlijk verantwoordelijk was voor het inzetten van de 88's bij Arras. Overigens schijnen de Duitsers al tijdens de Spaanse Burgeroorlog ontdekt te hebben dat de 88 ook uitstekend geschikt was voor "grondgebruik" tegen tanks. Maar echt legendarisch is de 88 idd pas in de woestijn geworden

Niels Henkemans zei:
idd, ik geloof zelfs dat Rommel persoonlijk verantwoordelijk was voor het inzetten van de 88's bij Arras. Overigens schijnen de Duitsers al tijdens de Spaanse Burgeroorlog ontdekt te hebben dat de 88 ook uitstekend geschikt was voor "grondgebruik" tegen tanks. Maar echt legendarisch is de 88 idd pas in de woestijn geworden

Voor zover ik weet kwamen de Duitsers er achter dat heel veel luchtafweergeschut nuttig was tegen tanks. De kracht die nodig was om granaten een paar kilometer de lucht in te janken, was ook dodelijk tegen de meeste tanks van die dagen. In het Spaanse conflict zijn voornamelijk kleine tankettes gebruikt zoals de Pz I en de Italiaanse CV33, en wat lichte tanks waaronder de Russische T26. Daar kwam men er dus ook achter dat een MG tankette absoluut geen partij was voor een tank met een kanon als bewapening. Helaas kwamen de Amerikanen daar ietwat laat achter, waardoor de Sherman weer zo'n slecht reputatie had, en dat is dus ook weer de reden dat veel mensen Duitse modellen bouwen, dus als je zo door redeneert, kun je stellen dat de Spaanse burgeroorlog verantwoordelijke voor de huidige staat van de bouwdozenmarkt 🙄

Zo, en nu ga ik slapen, want ik begin te veel resin en lijmlucht in mijn hoofd te krijgen geloof ik 8) 🙂

Erwin Rommel heeft inderdaad de '88 voor het eerst als AT-wapen ingezet in 1940 in Frankrijk. Met groot succes helaas.
En aangezien de ouwe 'Woestijnvos' een vrij goed geheugen had, heeft hij dat bij het Afrika Korps als SOP (Standard Operational Procedure) ingevoerd.

Terug
Bovenaan