centaur vraag.

Jan Peters

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
  3. 1:72
  4. 1:144
Hallo,
Op de site www.jagdtiger.de kwam ik de volgende foto tegen:

Het camoflageschema suggereert een voertuig in afrika...kan dat?
(zo ja....dan heb ik m'n onderwerp voor de volgende FOC gevonden 😉 )
Jan 😀

jan peters zei:
Hallo,
Op de site www.jagdtiger.de kwam ik de volgende foto tegen:

Het camoflageschema suggereert een voertuig in afrika...kan dat?
(zo ja....dan heb ik m'n onderwerp voor de volgende FOC gevonden 😉 )
Jan 😀
Hey Jan, Suez crisis? zou dat niet kunnen? Groetjes, Arno

Arno Riedel zei:
Hoi Arno, Suezcrisis is niet mijn periode.... 😉 Ik wil wel graag iets Engels bouwen, maar dan WO2, een dingo of een crusader oid 8)
Jan 😀
Ps Heb ik ooit niet eens iets gelezen over een Syrische(?) jagdpanzer IV??
Dat is misschien ook wel wat...of,of,of eeh? 😀

jan peters zei:
Arno Riedel zei:
Hoi Arno, Suezcrisis is niet mijn periode.... 😉 Ik wil wel graag iets Engels bouwen, maar dan WO2, een dingo of een crusader oid 8)
Jan 😀
Ps Heb ik ooit niet eens iets gelezen over een Syrische(?) jagdpanzer IV??
Dat is misschien ook wel wat...of,of,of eeh? 😀
Ja en de Syriers hadden ook Panzers IV, alleen kan ik daar niks over terug vinden want de boeken zijn de deur uit 😀 . Groetjes, Arno

de Centaur met 95mm how. is alleen operationeel gebruikt door de Royal Marines.Dit lijkt me een voor een centaur fictief schema.Het kan wel zijn dat dit in Engeland al werd opgebracht.er zijn foto's van Crusaders in Engeland in een soortgelijk schema.De voertuigen tijdens de suez-crisis waren meest zandkleur gespoten.
groeten,bert

jan peters zei:
Om welke boeken gaat het Arno? Het is wel een intrigerend onderwerp...
Jan 😀
Diverse IDF boeken die bij V&A hebben gestaan. Maar met name Concord Tankbattles of the Middle East Wars 1948-1973 had een paar afbeeldingen. Groetjes, Arno

Als ik dat eerder geweten had, dan had ik ze graag van je overgenomen....Duits materieel wat na de oorlog gebruikt is blijft interessant 😉
Jan 😀

Hoe, wat, waar ?
Heb ik die boeken voor je neus weggekaapt Jan? 😈

Ik zal deze week proberen om die gegevens van die Syrian Pz.IV op mijn werk in te scannen, dan stuur ik ze naar je toe 😉

Groeten,
Hugo

jan peters zei:
Als ik dat eerder geweten had, dan had ik ze graag van je overgenomen....Duits materieel wat na de oorlog gebruikt is blijft interessant 😉
Jan 😀

is zeker interessant. in zoverre ik weet hebben een aantal oostbloklanden ook nog geruime tijd panthers in dienst gehad. ik geloof bulgarije en omringende landen. ook hetzers en stugs zijn nog gebruikt geloof ik.

grtz jeroen

Wat Duitsers in Syrische kledij.....

Deze 2 exemplaren staan in Latrun Israel.
mk4-1.jpg

stg3-1.jpg

Deze PzIV heb ik vorig jaar gefotografeerd in AAF Museum in Danville Virginia USA. Dit voertuig is buitgemaakt in de Golan tijdens de 6 daagse oorlog (1967). De Syriers gebruikten deze voertuigen in de bergen om de onderliggende dalen te beschieten

syrian_pziv_aaf_danville_va_1.jpg

syrian_pziv_aaf_danville_va_2.jpg

syrian_pziv_aaf_danville_va_3.jpg

MR Modellbau maakt een simpele conversie om een Syrische PzIV te maken.
MRA-3574.jpg
MRA - 3574 Panzer IV der syrischen Armee (Tamiya)

jeroen duifhuizen zei:
is zeker interessant. in zoverre ik weet hebben een aantal oostbloklanden ook nog geruime tijd panthers in dienst gehad. ik geloof bulgarije en omringende landen. ook hetzers en stugs zijn nog gebruikt geloof ik.

Dat lijkt me stug Jeroen (pun not intended). Oostbloklanden en Duits materieel? Ik denk dat ze van Rusland wel het een en ander konden krijgen. Voor zover ik weet het Zwitserland wel Hetzer gebruikt, onder de naam G13. Er zijn vast mensen die daar meer over weten, maar wat mij betreft klinkt WO2 Duits niet logisch in handen van Oostbloklanden ...

Waarom niet Martin??
Als t goed was werd t gebruikt. aan alles was een te kort, en buitgemaakte voertuigen waren goedkoop en op offerbaar.

Er zijn ook talloze geruchten over een Panther in Vietnam......en dan niet t beestje he!

Hoe die daar zou zijn gekomen?
Heel simpel: de Fransen hebben een aantal Panthers gebruikt, en ook een aantal Bergepanthers. (Die in Saumur schijnt daar vandaan te komen)

In het begin van het Vietnam conflict, destijds nog Indochina geheten zouden de Fransen dus Panthers die kant op verscheept kunnen hebben.
Fotografisch of ander bewijs ontbreekt echter tot nu toe

Rob

Martin Dogger zei:
wat mij betreft klinkt WO2 Duits niet logisch in handen van Oostbloklanden ...
Vergeet niet dat, nadat het land door Duitsland was bezet, de Tsjechoslowaakse wapenindustrie voor de Wehrmacht ingezet werd; na WOII zou men dus best een tijdje door hebben kunnen bouwen voor het nieuwe eigen leger. Eén voorbeeld daarvan: de OT-810 APC. De eerste versie was bijna gelijk aan de Sd. Kfz. 251, en is met wat verbeteringen tot in de jaren '80 gebruikt -- als je in een recente WOII-film een 251 ziet, is het eigenlijk een verbouwde OT-810...

Verder schijnen een aantal van die Syrische Panzer IV's door Tsjechoslowakije geleverd te zijn (een ander deel kwam uit Spanje, geloof ik), en liep de Oostduitse arbeidersmilitie (of hoe hun Nationale Reserve dan ook precies heette) met StG 44's rond om het land te verdedigen.

Eye-witness report:
Toen ik in 1979 in Libanon was, ben ik twee weken op vakantie geweest in Israel. Via-via in contact gekomen met een Golan-hoogte-veteraan die me vertelde dat voor 1973 (Jom Kippur oorlog) de dorpen ten westen van Golan regelmatig beschoten werden door een aantal Pz IV's.
(War of Attrition) Een trainingsprogramma van de Israelische generaal Tal zorgde ervoor dat de Israelische tankbemanningen getraind werden in 'counter-artillery-fire' met hun Centurions, Shermans en M48's.
De Israeli's waren toen niet zo bijster goed in het bestrijden van artilleriestellingen, en dat trainingsprogramma van Gen. Tal heeft die fout hersteld. M.b.v. Brisantgranaten konden de Israelische tanks, staand op een helling met de neus omhoog, redelijk effectief de stellingen van de Syriers beschieten. De Syriers waren wel in het voordeel omdat ze op hoog gelegen terrein stonden en na een paar schoten achteruit in hun schuilplaatsen konden rijden. Na 1973 zijn de PzIV's (en zo te zien ook nog Stug's) door de Israeli's deels ter plaatse vernietigd, deels meegenomen als 'Beutefahrzeuge'. De ironie ten top overigens...

Terug
Bovenaan