[CANCELLED/ON HOLD] FOC What if....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. Echte voertuigen
  3. Allemaal
Hallo bouwers en geinteresseerden,

De afgelopen weken, in de Franse zon, heb ik nagedacht;
Ik ga dit onderwerp voorlopig in de koelkast zetten.
Er zijn naar mijn idee te weinig deelnemers en gebrek aan enthousiasme, en ik verwacht niet dat er meer aan gaan schuiven.
Dat vind ik wel een vereiste voor een FOC. Dat wil niet zeggen dat we dit onderwerp niet weer aansnijden, want er zijn naar mijn idee genoeg liefhebbers, maar misschien is dit de verkeerde tijd.

Aan een ieder die NU meedoet, of mee wilde doen, mijn oprechte excuses.
Ik vind dit erg jammer, maar met het nieuwe seizoen voor de deur, de juiste beslissing, denk ik.

Ik ga een ander onderwerp zoeken, want de FOC moet gewoon doorgaan!
Het zal wederom een leuk onderwerp worden, voor een breed publiek, en net zoals de vorige FOC's laagdrempelig.

in de komende dagen zal ik het nieuwe onderwerp onthullen, ik hoop op jullie begrip, en ook weer jullie deelname!

vriendelijke bouwgroet, Peter.
 
Beste Peter,
Excuses zijn wat mij betreft niet nodig. Ik herken mij in jouw overwegingen en sta achter je besluit. Op een of andere manier had deze FOC geen goede start en het is beter om nu te stoppen dan door te gaan. Respect voor je besluit en ik kijk uit naar je volgende onderwerp!
Dank voor je inzet en geduld,
Hartelijke groet,
Willem
 
Terechte beslissing Peter.

Ik zou zeggen “pas op de plaats” en terug naar wat de FOC anders maakte dan een gewone groepsbouw.....het delen van technieken en elkaar helpen/adviseren....en dat alles met veel foto's van tussenstappen.

Misschien eens een FOC waarbij we een oude kit op een hoger niveau tillen zonder after market?
Oude kit bedoel ik dan pre-1985.....oude Italeri en Tamiya kits en dan gewoon weer eens ouderwets een loop naadloos uit 2 delen in elkaar plakken, spatbordjes dunner maken met een dremel....en toevoegingen alleen uit messing draad, Evergreen, karton en rommel uit de spares box.

Laten zien wat je met een klein budget en creativiteit uit een oud model kan halen! Bijkomend voordeel is dat iedereen voor een habbekrats kan meedoen en dat we niet gebonden zijn aan schaal, periode, Soft-skin vs pantser etc.
 
Alex van de Wetering zei:
Misschien eens een FOC waarbij we een oude kit op een hoger niveau tillen zonder after market?
Dat lijkt me een heel leuk idee. De vraag is wel een beetje of je daar veel mensen in mee krijgt die gewoon zijn om bij elk model meer uit te geven aan extra’s dan de doos zelf kostte, maar het valt te proberen lijkt me.
 
Zoiets dergelijks heb ik haast 2 maanden geleden voorgesteld als een campaign op Armorama; de zgn. Sheperd Paine-campaign, die zou eindigen op z'n sterfdag volgend jaar. Kits en onderdelen ouder dan 25 jaar en geen resin, p.e. of after market-spul.
Resultaat 0, omdat de admins daar niks doen.
Erg jammer, zeker gezien het toch al lage aktiviteiten niveau daar. Net als hier, trouwens.
 
Dank voor de reacties, en suggesties zover;

Tja, dat het forum niet zo druk bezocht wordt, daar kunnen we weinig aan doen, daar hebben veel meer websites last van. Het zijn nog vooral de vaste bezoekers, en we kunnen ons aan Facebook en andere media laven qua inhoud voor onze hobby, als je het goed inricht qua interesses, en dan is zo'n 'ouderwets' medium als een forum wel een stapje terug (of een stapje teveel) Hier moet je gericht klikken zoeken....
Ik heb daar zelf vaak genoeg over nagedacht, hoe e.e.a. samen te voegen, maar het vergankelijke van Facebook, en het blijvende karakter van het forum blijven lastig te combineren. Er valt weinig anders te doen dan af en toe een enthousiasmerend bericht te plaatsen op Twenots' Facebook, en verwijzen naar het forum. Het blijft toch de keuze van de ' kijker' of hij wel of niet door wil klikken en op het forum wil gaan browsen.
Een forumlid is natuurlijk ook vrij om af en toe een foto op Twenot Facebook te zetten. We zullen dat als Twenot ook wat vaker op moeten pakken vind ik.

Weer even terug naar de FOC;

Erg leuk idee om met oude kits te werken, maar dat mag de keuze van de bouwer zelf zijn, ik kan dat helaas niet gaan verplichten.
Ik ben eerder bang dat het (nieuwe) deelnemers/bouwers afschrikt, hoe zeer we het hierboven ook met elkaar eens zijn...
De instappende/nieuwe generatie bouwers kunnen we niet verplichten om te gaan scratchen/drybrushen etc. hoe leuk dat ook is...
ik zie dat meer als weemoed/hang naar het verleden bij de oldskool bouwers onder ons (sorry, ik kan er even geen ander woorden voor vinden, want ik vind mezelf met 49 (nog lang geen 50) ook niet oud :rofl: ) Mijn zoon is bijvoorbeeld gek van platenspelers en LP's, maar wat was ik blij toen muziek digitaal werd, eindelijk af van die ruis en tikken/krassen... :nouja: U begrijpt wat ik bedoel... hoop ik.

Bij de opzet van de vorige FOC, waar het onderwerp té specifiek was, haakten veel mensen af omdat het onderwerp niet breed genoeg was.
Daarom wordt het nieuwe onderwerp (bijvoorbeeld) Shermans! Dan mag jezelf weten hoe je dat gaat invullen. (en nee, het worden geen
Shermans! Dat hebben we al gehad)
Maar STEL dat, dan pak je toch lekker die oude Italeri M4A1 van de plank, hol de spatborden uit, niet de rupsbanden aan elkaar met nietjes, en doe een drybrush over je te donkergroene olive drab, maar LAAT ZIEN HOE je bepaalde dingen doet.
Of maak die Rye Field Models Easy Eight eindelijk open die je in Delmenhorst kocht bij MBK afgelopen zaterdag.
Maar onthoudt; Een ieder die deelneemt aan de FOC is (min of meer) verplicht om zijn bouw aan de hand van foto's toe te lichten. Dat staat buiten kijf. En ik vind dat dat redelijk netjes in ere wordt gehouden.
Laten we niet vergeten dat het forum een naslag functie heeft, iets wat je met bijvoorbeeld Facebook niet voor elkaar krijgt.

en een tipje van de sluier; het nieuwe onderwerp heeft dit keer wielen of rupsen 8)
 
De instappende/nieuwe generatie bouwers kunnen we niet verplichten om te gaan scratchen/drybrushen etc. hoe leuk dat ook is...

De inzet van de FOC is toch juist dat we proberen nieuwe technieken/kennis op te bouwen en elkaar daarbij ondersteunen? Natuurlijk hoeven we niemand iets te verplichten....sowieso is iedereen toch vrij om wel of niet mee te doen aan de FOC?

Feit is wel dat er een gemeenschappelijk "iets" moet zijn, een thema waarbij een uitwisseling van kennis en technieken mogelijk is. Een Thema "Vietnam" of "D-day voertuigen" leent zich hier bijvoorbeeld niet voor.....dat zou je verder moeten toespitsen om het geschikt te maken voor de FOC.
Het idee van oude kits zonder PE was maar een suggestie, maar je kan ook denken aan een FOC waarbij grondwerk centraal staat...of "range wrecks/uitgeschakelde voertuigen".....Of juist waar de focus ligt op zelf figuren aanpassen en schilderen. Er moet een gemeenschappelijk "iets" zijn, waardoor we toch een beetje gedwongen worden om iets nieuws te proberen en je ervaringen te delen.

Qua activiteit op het forum....als er een goed FOC onderwerp gekozen is, is het misschien een idee om wat oud FOCcers een berichtje te sturen of ze het leuk vinden om weer eens mee te doen.

Qua Paper-panzer FOC....misschien een idee om dat onder het kopje groepsbouw op het forum te laten bestaan....en dan daarnaast een nieuwe FOC op te starten(?)

Alex
 
De reacties worden helaas meer een discussie over Facebook en privacy dan over de FOC, daarom sluit ik dit topic maar even.
Alle geplaatste opmerkingen nemen we mee in de besluitvorming over de nieuwe vorm van de FOC. Het blijkt toch dat er teveel liefhebbers zijn die verder willen met het forum, dus wordt vervolgd... ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan