Bulgaarse Hetzer klaar!

Ziet er al heel mooi uit,
enkel aan die tracks klopt er volgens mij iets niet, maar het kan dat ik fout zit he 🙂
De zijkant van de tanden, die hebben toch geen contact met de wielen? Ik denk dat ze dan ook niet in het metaal moeten.. Of zit ik fout?

bert lindeboom zei:
ha jan,
dat statief waar die hetzer op staat ziet er wel wat goedkoop uit,hoop dat richard je niet afgelegd heeft.hoe krijg je trouwens die foto zo scherp?
groeten,bert

euh, ik denk dat er bedoelt werd dat er nu een statief onder het fototoestel zit waardoor er mbv een langere sluiterstijd icm een kleiner diafragma een groterer scherptediepte gehaald kan worden.

groeten Maarten

Strakke bak Jan,

de verwering is tot nu toe erg geslaagd en mooi.
Ook het loopwerk ziet er erg goed en overtuigend uit.

ik blijf alleen problemen hebben met jouw sterren (mmhhh, klinkt raar 😈 ).
Op de een of andere manier, lijkt het wel of het linkeronderbeen (duidelijk zo?) langer is dan het rechter.
Kan het zijn dat het het malletje verkeerd gehouden hebt?
De bovenste punt van zulk soort strerren is nml altijd groter als de andere vier punten.

En ja, ik heb mijn hoofd gedraaid om te zien of dit echt zo was (mijn vrouw keek me dan ook met een blik aan, zo van, wat doe jij nu? 🙄 ).
Mijn ogen hebben me dit keer niet bedrogen.

Ik hoor 't wel.

Greetz
Axel

Maarten Weers zei:
bert lindeboom zei:
ha jan,
dat statief waar die hetzer op staat ziet er wel wat goedkoop uit,hoop dat richard je niet afgelegd heeft.hoe krijg je trouwens die foto zo scherp?
groeten,bert

euh, ik denk dat er bedoelt werd dat er nu een statief onder het fototoestel zit waardoor er mbv een langere sluiterstijd icm een kleiner diafragma een groterer scherptediepte gehaald kan worden.

groeten Maarten

Maarten kent Bert nog niet zo goed denk ik 😉 😉

Vind hem er steeds beter uit gaan zien Jan. Wordt leuk bakkie zo. Komt er nog een diorama bij mss???

Mvg Wim

Dank voor uw reacties 😀

Bert 😛

Jesse, zoals GJ al aangaf raken de geleidetanden ook de binnenkant van het aandrijf- en spanwiel 😉

Maarten, je moet Bert niet altijd serieus nemen (of was het nou altijd niet 😈 )

Axel en Bruce, dat een ster ongelijkzijdig is/ was wist ik niet... ik heb 'm uit een stukje evergreen gesneden met een decal als mal. Aangezien het een handgeschilderde ster is maak ik me er niet druk om, mijn sterren zijn nog netjes in vergelijking met de sterren op de foto van de echte Hetzer (foto op pagina 1 van dit draadje) weer wat geleerd 😉

Wim bedankt, ik denk het niet, deze komt weer op een mooi plankje te staan.... daarna snel aan de slag met de kübel voor de FOC 8)

Jan 🙂

Jan Peters zei:
...
Maarten, je moet Bert niet altijd serieus nemen (of was het nou altijd niet 😈 )
...

OK, zal er beter op letten. 😳

groeten Maarten

...die het moeilijk blijft vinden zonder enige emoticon zo'n bericht goed in te schatten. Ik heb in het verleden nogal eens iemand op de tenen getrapt met een opmerking. Tel daarom vaak tot tien en reageer dan maar helemaal niet. 🙁

Hoi Jan,

je Hetzerke begint er al mooi uit te zien. Bij elk model dat je maakt zie ik je schilderkunsten weer verbeteren, goed werk dus! Als dit mijn model was zou ik op het dak lekker veel stof- en/of gedroogde modder-effecten aanbrengen, dat breekt de donkere kleur een beetje en is nog realistisch ook.

gr.,

Eelke

Maarten, non-verbale communicatie is en blijft een lastig iets, vandaar ook mijn (soms te) veelvuldige gebruik van emoticons 😉

Eelke, bedankt, jouw werk in het fotoalbum mag er zeker ook zijn, ik hoop dat niveau nog eens te halen! Het stof/ zand staat nog in de planning 8)

André, ik hoop 'm voor Lier af te hebben, dat moet zeker lukken.... de tracks/wielen zitten er nu op en ik kan aan de laatste afwerking gaan beginnen. Binnenkort meer foto's!
Jan 🙂

.

Hey Jan
Goed opgeschoten na vorige week zondag. 😀
Ik weet niet of je het al van plan was maar misschien rondom de vele bouten op de wielen nog wat lokale (pin) washes aanbrengen,beetje rommelen met wat olieverf 😉
Succes.
Groeten,
Eric

Ik ben denk ik voor zo'n 90% klaar:
Hetzer10003.jpg

Jan 🙂

De laatste kleine dingetjes moeten nog gedaan worden, pigment en kleine details ed...

Nog een 'paar' foto's 😉
Hetzer10026.jpg

Hetzer10025.jpg

Hetzer10024.jpg

Hetzer10017.jpg

Hetzer10020.jpg

Hetzer10019.jpg

Hetzer10014.jpg

Hetzer10011.jpg

Hetzer10009.jpg

Hetzer10008.jpg

Hetzer10007.jpg

Hetzer10006.jpg

Hetzer10005.jpg

Hetzer10004.jpg

Hetzer10002.jpg

Jan 🙂

Zoals je zelf al aangeeft zou ik alleen nog wat stof toevoegen. Ik vind hem erg mooi geworden. Vooral de donkere kleur komt goed over. Beter dan zo'n kermit geval 😉

Zeker meenemen de volgende bouwavond!

Jan,
ik vind hem top! Mooie kleur, gedurfde weathering, en een zeer mooie uitlaat 😱 .
Zou hem niet op een zwarte ondergrond zetten omdat de hele presentatie dan te donker wordt. Het modder tegen de onderkant van de voorzijde mag ook iets spontaner (zie de bmp van Bas?). En vergeet dan ook niet de ophanging van het aandrijfwiel mee te nemen.

Heej Jan,

Erg mooi zo! De weathering vind ik ook zeer geslaagd, dus dat ga ik als voorbeeld gebruiken voor mijn KV.
Het sokkeltje is strak, netjes maar misschien wel iets donker. Beetje experimenteren misschien.

Groeten, MartinD

Jan, Schitterend!!!
Prachtig gedaan, en dat terwijl dit niet me meest eenvoudige is/ was om te weatheren. Ik denk dat ik nu al kan zeggen dat ik dit je beste model tot nu toe vind. 😉

mzzls! 😀

een simpel landweggetje ofzo op het zwart sokkeltje zou wonderen doen

zoals het nu is is het veel te donker zeker met dergelijk donker voertuig, ik zou persoonlijk her en der nog wat oplichten met filters..

enige echte minpunt vind ik de sterren...die konden beter !

cheers
Dom

Dank voor uw comments heren 😀
Er zijn (naast de voorzijde) nog wat meer aandachtspuntjes die ik pas heb ontdekt op de foto's... komt goed 😉
Jan 🙂

Ik denk dat ik er klaar mee ben.... alleen nog op een plankje plaatsen, en een naamplaatje erop, en dan is hij klaar voor Lier 😀

bac2403a.jpg

88b52da8.jpg

085d00bf.jpg

e395b49c.jpg

6af1660d.jpg

78313402.jpg

b8eed540.jpg

e0738e6e.jpg

524476d7.jpg

e66e3325.jpg

b96c0b38.jpg

73f9ace1.jpg

21862a67.jpg

a7b0a941.jpg

522e0da9.jpg

258639d4.jpg

Laat het maar horen! 😉
Jan 🙂

Hoi Jan,

Voor Lier? Dat betekent nog anderhalve week over, ideaal voor nog een figuurtje 😉 Het zou wél een mooie toevoeging zijn. Probreer ook het ondergrondje licht te houden.

Groeten,
Hugo

Jan,

ik steek niet vaak veren in iemands reet maar deze Hetzer is WEER een mooie stap voorwaards; ik heb me afgelopen jaar verbaasd over die snelle ontwikkeling in je technieken. Zit je soms elk weekend bij de Belgen in hun knutselkeet? Hulde!

En nu maar eens een stap-voor-stap beschrijving van die weathering technieken aub, zet het bv op jullie Zutphen Twenot site... je eigen FAQ

Eric

Mooi gedaan Jan! Zoals als voorgaanden al geschreven hebben, geen donkere ondergrond/plaatje. Maak desnoods een kleine setting zoals je bij je nederlandse voertuig hebt gedaan.

Misschien zou je bij het kijkvenster naast de loop nog een vuil/regen/roest streepje(s) kunnen aanbrengen. Misschien dat ie er ook wel zit maar dan kan ik hem slecht zien op de foto. Je laatste creaties waren over het algemeen donker van basiskleur, ik ben heel benieuwd hoe je te werk gaat met een lichte kleur bijv. dark yellow 😀 😉 😕: :idea:

JW

Geweldig Jan. Ben meestal niet zo van de ooh's en de aah's maar dit is echt een compliment waard. Ik vind hem ook veel mooier dan bijv. je Landsverk (maar da's misschien een moeilijke vergelijking). Die sterren schilderden ze destijds zeker ter plekke met de hand?

Wel een minpuntje: ik vind de tracks niet helemaal ok. Is misschien persoonlijk, maar die hebben toch altijd wel een ruige roestig/bruine kleur?

Wat ik nog wel 'heul' zou waarderen is als je een keer zou uitleggen hoe je die uitlaat zo ontzettend mooi geroest hebt gemaakt! :!:

SUPER!

Peter

Hey Jan,

Nogmaals mijn complimenten. En het lijkt vaag, maar ik vind dat je met dit ene model opeens een grote stap vooruit bent gegaan! De uitlaat is trouwens ook mooi geworden zeg!
Ik ben benieuwd hoe hij doet in Lier!

Groetjes

Let nog wel op de stofopbouw op de aandrijfbehuizing en achter de loopwielen. Dit is mijn enige commentaar.

Ik heb em mijn pa ook ff laten zien en na het melden van je handicap werd ie heel stil 🙂

Deze moet je meenemen naar Zutphen volgende week!

Je beste werk tot nu toe Jan 😱 In eindhoven had ik zo nog mijn twijfels maar op de foto's ziet ie er goed uit.

Ik kan het niet laten maar misschien kan je nog wat het jackblock doen, wat lichtere chips, eventueel het hout wat laten doorkomen 😉

Rudi

ik vind hem wel mooi geworden ...

MAAR zoveel modder vooraan en achteraan (droog/nat) , daar zie ik niks van terug op de wielen, tracks en onderstel...of toch veel te weinig...het oogt nog niet als 1 geheel !

om hem echt af te maken zou ik daar nog wat mee spelen, hier en daar wat van die kleuren terugbrengen aan de zijkanten !!

ook de tracks konden nog iets meer modder gebruiken, nu zien ze er nog erg proper uit vind ik in vergelijking met de rest van de tank...

cheers
Dom

Hey Jan,

Een erg stoer modelletje is het geworden. Vind vooral de stofeffecten (?) boven op de koepel en het roest heel goed gelukt. Wel geef ik Dominique gelijk wat betreft de modder, maarja wie ben ik... 😳

Grtz,

Niels

Erg realistisch

Hoi Jan,

Inderdaad een strakke en zeer realistische bak en je werk gaat met sprongen vooruit inderdaad. Ook ik zou nog met beleid modder aan de rupsen toevoegen zodat het overeenkomt met de modderopbouw aan de achterkant.

Groeten,

Vincent

Hallo Jan,

Erg goed gelukt, ik vind het knap dat je ondanks de donkere kleur groen toch een mooi samenspel van kleurscharkeringen hebt gemaakt. De modder/zandvlekken zien er overtuigend uit, een nieuw Jan tijdperk ingeluid? Jammer dat ik de a.s. bouwavond in Zutphen er niet bij kan zijn, ik neem aan dat je deze dan ook mee hebt? Misschien een klein detail, de voet van de antenne, misschien die nog wat verweren?

Misschien nog een passend ventje toevoegen op het dak, als je toch bezig bent met plankjes enzo...

Jochem

Bedankt voor uw commentaar heren 😀

Wat antwoorden:

Hugo, Een figuur is erg lastig.... waar haal ik een laat WO2 Bulgaar vandaan? Ik zal eens nadenken over het ondergrondje, Ik heb nog wel wat liggen denk ik 😉

Eric, Ik zit niet ieder weekend in België, maar heb wel veel van de KMK-ers opgestoken (vooral de demodagen zijn een aanrader!) Ik gebruik geen vaste methode, maar werk meer op 'gevoel', ik pruts gewoon wat, net zolang tot het me bevalt...

JW, een kleine setting gaat het worden, waarschijnlijk zonder figuur. De volgende (FOC-model!) wordt Afrika-braun 😀

Peter, op de eerste pagina van dit draadje staat 'de riel diel' de sterren zijn er inderdaad met de hand op gekalkt. De tracks hebben verschillende grijs/bruine tinten meegekregen. Ik hou niet van rood geroeste tracks, die zijn alleen realistisch op een uitgebrand voertuig (mi)
De uitlaat is zandgeel over de zwarte preshade, daarna 3 tinten roest uit een Vallejo 'panzeraces' set, 2 tinten roest uit een tensocrome set, weer wat zandgeel terug erop, beetje olieverf (van dyke bruin) uiteindelijk een laagje mat vernis, met echte roestdeeltjes erdoor en wat 'smoke' Migpent. Ik hoop dat dat een beetje duidelijk is zo? 😕 🙄

Bas, Handicap? 😱 🙂 🙂
het onderstel gaat nog een keer onderhanden genomen worden.

Rudi, dank je! 😀 Ik zal nog wat chips toevoegen, daar had ik niet aan gedacht...

Dom, je hebt helemaal gelijk, het onderstel ga ik nog eens aanpakken!

Jochem, de antennevoet wordt meegenomen, het ventje wordt, zoals vermeld, wat lastiger.... ondergrondje komt goed 😉

Jan 😀

Mooie kar Jan, en inderdaad je beste tot nu toe. Kan iet anders zeggen dan dat je heel hard vooruit gaat.

Veel mooie weatheringseffecten met succes toegepast. Niet al te veel meer aan prutsen.

Op naar Lier!

Robert

Hoi Jan,

zoals ik al eerder heb gezegd vind ik het een zeer goed geslaagd model.
Afgezien daarvan vind ik ook de foto's zeer geslaagd: neutrale achtergrond, scherp en vanuit verschillende gezichtspunten - heel goed gedaan!

Bedankt voor dit draadje!

Groet,

Kanne

Hij is erg mooi geworden, Jan. Als enig kritiekpuntje kan ik bedenken dat het contrast tussen de basiskleur en de modder/stof vrij groot is, persoonlijk zou ik het iets egaliseren, maar dat is meer een kwestie van smaak. Verder prima, ik hoop hem eens in het echt te aanschouwen, maar morgen zal het helaas niet zijn (moet werken 😢 )

Terug
Bovenaan