Bronco H39 updaten... met 'n 3D printer

Thanks Martin, ben ik zelf ook benieuwd naar :lol

Meteen ook nog maar een teasertje: de stoeltjes van Bronco en Trumpeter hebben niks te maken met hoe dat ding er in het echt uit zag. Hier is een in-progress shot van september vorig jaar. Inmiddels zijn er wat kleine aanpassingen gedaan, maar wegens gebrek aan info over de kussens heb ik die nog niet toegevoegd. Precieze vorm en afmetingen zijn een nachtmerrie, maar het lijkt tenmiste wel op het origineel 😉
ETS35_Teaser_H39_interior_seat.jpg

Nederlandse vertaling volgt hopelijk in de loop van de dag 😉

Here are two renderings I did a few months ago.
H39_20131015-a-000.jpg

H39_20131015-a-001.jpg

And then there were the printed results. The three seperate pieces are part of the brake system and the cover to prevent the drivers pants to be sucked in. The square(ish) object with the circle in the middle is the cover for the fuel tank which extends into the fighting compartment. Another detail both Bronco and Trumpeter completely missed. But than again... their interior is very poor at best.
H39_20131015-a-002.jpg

This shot gives a clearer view of the ammo boxes. The big one that holds the 3x13 and 3x14 shells and the smaller one next to the driver. In the upper left corner is part of the fire extinguisher, the extinguisher itself is not yet printed.
H39_20131015-a-003.jpg

Parts for the transmission and covers for the drive shaft.
H39_20131015-a-004.jpg

Most of the steering and braking levers and pedals. The cylinders on the right are part of the air filter for the engine which was located in the fighting compartment.
H39_20131015-a-005.jpg

Parts for the gear shift.
H39_20131015-a-006.jpg

In the center are various gages and the design of the drivers seat is also clearly visible here. I did not add the wing-nuts yet 😉
H39_20131015-a-007.jpg

And another view of the seat
H39_20131015-a-008.jpg

H39_20131015-a-009.jpg

A close up of the three seperate pieces
H39_20131015-a-010.jpg

Note the bolt details and holes in the cover
H39_20131015-a-011.jpg

While this looks rough, the surface is almost as smooth as a plastic kit.
H39_20131015-a-012.jpg

And a proper view of the cover. Try doing that in styrene or photo-etch. And yes, that's my pinky.
H39_20131015-a-013.jpg

Werkelijk verbluffend wat je nu al aan detail geprint kunt krijgen 😱 maar de
ware kunst is uiteraard het ontwerpen van de deeltjes. Mooi werk Niels
bravo3_zpscccea427.gif

Gisteravond in het nieuws al een stukje over de booming business op dit gebied.
In Nederland reeds duizenden 3D printers particulier aangeschaft en wereldwijd een snel
groeiend aantal punten waar je kunt laten printen.

Ik vermoed dat het bouwen van modellen de breedte in gaat,
bijzonder uitgediept zal gaan worden en daarbij een hoge vlucht gaat nemen...

nu nog handig worden met sketchup...
hatemail_zps3b0e3708.gif

nano nano 😉

Heel, heel en heel erg mooi Niels.

Nu is de vraag hoe gaat het er uit zien als het model gebouwd is. Waarschijnlijk ga je er meerdere bouwen. Hoe wil je bij een gebouwd model al je binnenwerk laten zien?

Wat ik me trouwens af vraag is dit werk wat je allemaal gedaan heb puur prive of wordt dit ook in de verkoop gedaan?

Hoe graag ik ook wil maar ik heb thuis nog niet de motivatie en tijd gevonden om hier mee aan de gang te gaan. 🙁

Succes er mee

Gegroet

Marcel 😀

Bedankt heren.

Peter, het ontwerpen van de gaatjes was inderdaad een leuke klus. Het was typisch zo'n puzzle waar je zoekt naar de makkelijkste oplossing. Uiteindelijk was het toch nog simpel. Omdat alle ringen evenveel gaten hebben kan je beginnen met een 'gat' waar je een component van maakt. Die kopieer je dan net zo lang tot je een complete ring hebt. Dan kopieer je die ring, rekt hem op tot de juiste grote van de tweede ring and draait 'm tot ie overeenkomt met de rotatie op het origineel. Probleem is dan dat je gaten groter geworden zijn dan op je eerste ring en dat klopt dus niet. Daarom ga je terug naar je eerste ring waar je 'explode' toepast op de 'gaten'. Vervolgens weer naar de tweede ring waarin je een van de gaten opent (het is een component) en die schaalt tot de originele grote van het gat. En vervolgens alles nog een paar keer herhalen.
Dit kan trouwens eventueel nog wat makkelijker met behulp van een extra geopend SU scherm, maar dat is toch een beetje valsspelen 😉

Marcel, het voordeel van de Hotchkiss is dat als je de luiken open zet, je door het koepelluik zo'n beetje de pedalen van de bestuurder kan zien. Als je dan ook nog de luiken van de bestuurder open gooit kan je echt heel veel zien. En mocht ik een demo model met gesloten luiken willen bouwen? Daarvoor heb ik al 'cutouts' in de romp en koepel getekend. De bovenkant van het gevechtscompartiment heb ik zelfs al met een cutout liggen. Foto's zal ik nog wel maken.
Voorlopig wordt dit alleen aangeboden via de Shapeways website. Makkelijkste manier om het voor andere mensen toegankelijk te maken en ik houd van tekenen, niet van rompslomp 😉 Commercieel is dit model waarschijnlijk alleen als spuitgietmodel terug te verdienen, maar daarom teken ik het ook als hobby. In de meeste gebouwde modellen zit ook veel meer tijd dan je ooit kan vragen als je ze zou willen verkopen.
En Marcel, het is een hobby. Motivatie kan dus nooit een probleem, want een hobby is iets waar je echt zin in hebt. Geen motivatie? Dan is het op dat moment geen hobby! Een bouwdip bestaat dus ook niet....
Mocht de motivatie voor Sketchup ooit komen, dan weet je me te vinden 😉

Het ziet er echt top uit Niels, de mogelijkheden zie je met de dag groeien en ik denk dat het niet lang duurt voordat de printer betaalbaar gaat worden. Onlangs een zelfbouw printer gezien en die was in staat om een redelijke kwaliteit te leveren, maar zo dun als jouw afdrukken is toch nog voor de professionele en mede daardoor duurdere printers.
Commercieel uitbaten moet je liggen en lang niet iedereen is er geschikt voor, je zou niet de eerste zijn die zijn creatieve zin zou verliezen door commercieel gedoe en rompslomp en dan kun je beter dat doen wat je leuk vind. Ik ben zelf nog aan het oefenen, helaas gaf mijn pc de geest en was de bestanden kwijt, moet nu opnieuw beginnen en zal lang niet jouw kwaliteit zo snel halen,dus blijf ik met belangstelling de vorming van deze tank volgen 😉
Groet Johanna

Bedankt voor de toelichting Niels. Al snap ik wat je bedoelt, in de praktijk ben ik zo handig nog niet.
Komt wel, want ik wil nog steeds een goed gedetailleerde richtkijker voor een duitse MG lafette maken in 1:16.

groeten 😀

Niels Henkemans zei:
Even snel een plaatje van het 'test-fitten'. Tot nu toe passen alle onderdelen perfect 8)
H39_20131105b.jpg

Dat moet een goed gevoel geven :!:
Heb jij de badkuip bijelkaar gescratcht ?
En was dit het eerste moment waarbij de onderdelen op passendheid werden gecontroleerd ?

groet

Badkuip is ook geprint: 3 losse vloerplaten, twee zijwanden en een voor en achterkant. Die heb ik al eerder getest, maar eigenlijk is dat een formaliteit als je alles goed ontwerpt. Een deel is trouwens in de (witte) primer gezet, vooral omdat het tijdens beurzen handiger is om alle details te laten zien. Verder heb ik hier nog Masterclub bouten gebruikt. Waarom? Omdat het kan 8)
Met de kleinere onderdelen in het interieur loop je meer risico dat je iets over het hoofd ziet. Maar omdat ik alles samen ontwerp (dus als een complete tank) en het daarna pas de onderdelen op een sprue plaatst heb je genoeg momenten om te checken op fouten. Haast is je grootste vijand.
In m'n koepel paste alles eigenlijk ook in één keer. Een paar onderdeeltjes hadden 0,05mm minder dik gekund om het wat soepeler te laten bewegen maar dat zijn details.

0,05mm dikker ? ...is dat dan -zelfs op 1/35- echt nog een issue 😕:
Niels Henkemans zei:
... Verder heb ik hier nog Masterclub bouten gebruikt ...

Hiervan heb ik de WO-1-figuren al gespot en die zien er goed uit. Kun e een close-up maken van de bouten ? ... ik kan ze niet spotten !
Die MC-figuren zien er trouwens verdomd goed uit en wil ik gaan gebruiken voor een WO-1-diorama, maar dat zal nog wel even wat tijd nemen ...

groet

Uhm ja, 0,05mm maakt verschil, maar mogelijk zegt dat meer over mij dan over de modellen 🙂 Qua dikte kan je je misschien wel voorstellen dat 0,3mm vs 0,4mm verschil maakt. Dan zie je het ook als je op 0,35mm gaat zitten. Daar teken ik ook bewust op.

En als het gaat om bewegende delen is 0,05mm als tussenruimte wel zo verstandig. Hoeft het niet te bewegen dan is 'zuigend' geen probleem.

Hoi allen,

Meester Niels heeft Japan bereikt. 😀
Ik kreeg gisteren het nieuwe Armour Modelling Magazine binnen en tot mijn blijde verrassing stond er op pagina twee (ja dat is voor ons op de op een na laatste pagina) een pagina groot artikel over Niels zijn H39.

Leuk Niels, ik denk dat je nu helemaal gaat binnen lopen door de mega verkopen wereldwijd. 😉

Trouwens ik ben ook voorzichtig begonnen met het tekenen middels de handleiding van Niels maar ben er nog niet. Het is een mooie klus voor op het werk in de rustige momenten. Zoals al geschreven is de omschakeling van 2D AutoCAD naar het nieuwe programma lastig in mijn hoofd. Op dit moment probeer ik uit te vogelen hoe dat nu pressies werkt met het uit snijden van delen uit een getekend onderwerp. Komende week zal ik daar wel weer even tijd voor hebben.

Niels succes met je verdere vorderingen en ik zal zeker een klant zijn voor je Lorraine. Scheelt mij weer een hoop werk van van binnen ben ik toch een beetje lui. 😳

Gegroet

Marcel

altijd leuk zo'n artikel! vooral als je naam erbij staat, is mij ook zowaar gelukt, alleen dan in een modelspoorblad met....een resin botter, hoe krijg je t voor elkaar... ik ben trouwens bezig met de bronco h39, ben nu vooral druk met een zittende bestuurder die er eigenlijk niet echt goed in past, maar wat een flutkit is het zeg, zelfs 3d geprinte onderdelen gaan em niet verbeteren, hij wordt zoals ie wordt, en verder....

misschien waag ik me eens aan het tekenen, de basis is er wel in de vorm van solid edge en autocad, maar een onderwerp, dat soort dingen valt niet mee...

Bedankt voor het plaatsen Marcel, leuk om te zien hoe het artikel geworden is. Heb prima contact gehad met de mensen van het blad en het is natuurlijk altijd mooi als je benaderd wordt omdat je werk is opgevallen.
Hoop dat heel binnenkort de complete kit 100% af is. Kan ik me daarna op de Lorraine gaan richten.

Aarzel niet als je met vragen over SK zit. Een 'Prt Scr' om duidelijk te maken wat je wil is vaak al genoeg om wat gerichte tips te kunnen geven.

Niels

Ja dat ging vroeger veel moeilijker met die Japanners van dat mooie magazine Niels.

Ik hoorde ook van Roger dat het contact tegenwoordig prima gaat. Er staat dan ook een mooi artikel van hem in het blad wat uiteraard onleesbaar is.

Ik heb dat in een ver verleden ook geprobeerd maar verder dan twee foto's in de lezersrubriek kwam ik niet. Was blijkbaar nog niet goed genoeg. 😳

Ik zal bij je terug komen met de vragen als ik je gehele handleiding heb door geworsteld. Ik wil niet op voorhand vragen stellen omdat ik het nog niet goed heb gelezen maar ik kom terug want dit is een te mooie optie om niet te gebruiken.

Groetjes

Marcel 😀

Mooi artikel Niels,ik heb het met aandacht gelezen..van achter naar voren uiteraard 😀 .De uitgever van Armour Modelling spreekt engels,veel Japanners kunnen dit nl nog steeds niet.Armour Modelling is naar mijn mening het leukste magazine wat er op modelbouw gebied ondanks dat je er geen letter van kunt lezen.Het is mooi om te zien hoe met name de Japanse modelbouwers hun kunsten laten zien.
Dat 3D printen werkt trouwens perfect,Ik heb van Eelke Warrink deze week een printwerkje ontvangen en vind het knap hoe strak het er uit ziet.

succes met de afwerking van je H39

Groet,

Roger

Om even te laten zien dat ik nog steeds vrolijk bezig ben zijn heir nog een paar nieuwe tekeningen. Misschien ook een inspiratiebron om zelf je tekenwerk weer op te pakken.

Mischien kennen jullie deze nog, uit de begin fase van het motor compartiment (2012).
H39_20120514_engine_a.jpg

Hele motor moest ik on-hold zetten wegens gebrek aan info. Maar inmiddels kan ik weer verder 😎 En uiteraard ga ik dan weer volkomen over-the-top.

Licht roze geval is het grootse probleem op dit moment, de afdekking van de distrubutie ketting. Die ziet er duidelijk anders uit en zit ook vastgebout op de oliepan. Komt later wel. Als ik daar eindelijk plaatjes van weet te vinden 😈
H39_20140314_a_1.jpg

Nog niet over-the-top? Inderdaad, dat begint nu....
H39_20140314_a_5.jpg

En ja, aan de binnenkant van de motot zit ook het nodige detail. Leuke is dat in 1:35 de belangrijkste mechanische onderdelen ook nog werken 🤣
H39_20140314_a_12.jpg

Zet er voor de zekerheid ook de koelkanalen maar in, kunststof kan namelijk niet zo goed tegen verbrandingswarmte, mocht er ooit een idioot zijn die hem wil laten bewegen. 🤣 het ziet er wederom weer schitterend uit, snel laten uitprinten!

zal niet veel compressie hebben zo zonder zuigerveren en olieschraapveren...

Rustig afwachten Timo, rustig afwachten. 😉 Die veren zijn een mooi details en ik houd van mooie details 8)

In 3D tekenen moet je pas gaan detaileren als je tevreden bent met de basis. Details zitten bij aanpassingen vaak in de weg en in het gunstigste geval moet je ze daarna nogmaals aanbrengen.

Voor de mensen die nog steeds niet snappen dat het gewoon leuk is om het binnenste van zo'n motor ook te tekenen, is er nog een hele belangrijke reden om dat te doen:
a) door de losse onderdelen te tekenen leer je de (2D) tekeningen beter begrijpen, en dus ook waar alles hoort en hoe het samenwerkt. Daarnaast helpt het met de dimensionering, zeker van delen die je op de tekeningen (doorsnedes) niet kan zien omdat er iets in de weg zit. De nokkenas heeft bijvoorbeeld ruimte nodig en het was de vraag of dat aan de buitenkant zichtbaar zou zijn. Door dat ding te tekenen krijg je in iedergeval een indruk van mogelijkeden.
b) voor mensen zonder mechanische achtergrond is het ook een mooie manier om de techniek te begrijpen.

och, ik bouw in m'n vrije tijd ford v6 motoren opnieuw op, revisie, cq tuning (kop bewerkingen), dan wel m'n eigen project met een hele dikke turbo erop, dan heb je zowiezo wel door hoe t werkt. ik denk dat de gemiddelde tankbouwer wel wat meer intresse heeft in het blik als een ander, maargoed, sommige dingen zul je toch echt moeten ervaren om te begrijpen hoe t werkt...

mijn h39 is trouwens op de tracks en de verf na af, wat een ko*s kit zeg, dr is erg weinig wat fatsoenlijk past. komt puntje bij paaltje past de neus niet lekker en ga zo maar door, en de tracks zijn in een kleur waarbij ik net niks zie, dus nog een x niet leuk... nog een paar uurtjes aan de tracks, dan gaat ie in de verf en de kast in, om nooit meer door mij gebouwd te worden.... zonde, want t is een leuk onderwerp en een schattig klein tankje!

Niet echt een onderdeel wat ik nodig heb voor m'n eigen (Duitse) Hotchkiss, maar omdat er nu eenmaal vraag naar was:
APX-R-CupolaFrench-a.jpg

APX-R-CupolaFrench-b.jpg

En zo is het naar de printer gegaan. De ring is bedoeld om m'n koepel ook te kunnen gebruiken met de HobbyBoss, Brach of Heller R35, voor de Hotchkiss heb je een andere ring nodig.
APX-R-CupolaFrench-c.jpg

En zo kwam het binnen:
APX-R-CupolaFrench-d.jpg

APX-R-CupolaFrench-e.jpg

Fijn he. Krijg ik nog steeds een grijns van op m'n gezicht. 😀

Heb vanavond (andere) nieuwe onderdelen bij me op de bouwavond. Foto's hier komen morgen. Cupola set is inmiddels op weg naar het buitenland, dus die heb ik helaas niet bij me.

Zo eindelijk weer eens nieuwe onderdelen die er toe doen. Deze sprue had ik al besteld voor de SMC, maar kwam te laat en was mislukt. 😈 Daarom heb ik die hier nooit laten zien, maar nu er een goede print is lijkt het me daar de hoogste tijd voor.

De sprue. De 'muffler' en onderdelen voor de fenders zijn natuurlijk rechts te zien. Het onsnappingsluik is daar ook.
H39_20140404_1.jpg

H39_20140404_2.jpg

Die onderdelen zijn kinderspel in vergelijking met de kleine onderdelen op de rest van de sprue. Links zijn onderdelen om de idler to verstellen en de bescherming voor het hoofd van de bestuurder. Met je kop tegen het stalen interieur van je tank
stoten is geen goed idee. De kleine 'cilinders' zijn de afdekkingen om bij de onderdelen diein de tank zitten te komen. In het midden (rechts dus) zijn de onderdelen voor de koplamp die omhaag en omlaag kan (volledig ingetrokken). Daarboven zijn de kijk sleuven die links en rechts van de bestuurder zitten te zien. En last-but-not-lest het luik van de bestuurder met een achterlijk aantal onderdelen.
H39_20140404_3.jpg

Paar close ups.
H39_20140404_4.jpg

H39_20140404_5.jpg

H39_20140404_6.jpg

Foto van de onderkant van de sprue. Die heb ik toegevoegd om te laten zien wat er gebeurt als je een flauwe helling naar beneden laat wijzen en er dus was tegenaan komt. De standaard 'stepping' wordt behoorlijk versterkt en dit heeft dus aardig wat schuurwerk nodig. Eigenlijk wist ik al dat dit zou gebeuren maar ik koos ervoor de binnekant van het luik te beschermen omdat de details daar belangrijker en kwetsbaarder zijn. Het was helemaal handig geweest als ik het luik doormidden had gesneden en beide kanten naar boven had laten wijzen.
H39_20140404_7.jpg

Illustratie van het hitteschild rond de uitlaat. Aan elkaar geprint en mogelijk een plaats waar was tussen blijft zitten als Shapeways het nit goed schoonmaakt.
H39_20140404_8.jpg

Holle uitlaat. Niet nodig, maar scheelt materiaal en dus kosten.
H39_20140404_9.jpg

Sprue gaat mee naar Bevrijdende Vleugels op zondag. Misschien heb ik volgende week tijd om ze in elkaar te zetten.

Niels

Om het 3D gedeelte van het forum weer wat op gang te trekken zal ik daar de komende tijd wat meer gaan posten:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=103&t=28326

Kan je nu al een nieuwe render van de complete Hotchkiss vinden en wat pioneer gereedschap.

Ja, ja, eindelijk weer eens wat modelbouw activiteit.

Het 37mm SA-38 kanon. Onding om te ontwerpen maar het is gelukt. 😎

30 onderdelen o.i.d.
H39_20141014_a1.jpg

H39_20141014_a2.jpg

H39_20141014_a3.jpg

H39_20141014_a4.jpg

cradle en onderdelen van de kanonbehuizing
H39_20141014_a5.jpg

trekker, kanonschilden en contra-gewichten voor het kanon.
H39_20141014_a6.jpg

H39_20141014_a7.jpg

Gaat al een tijdje rond op Facebook, maar aangezien dit de reden is dat ik de laatste tijd heel weinig op het forum post. Zal proberen dit weekend de trench skid en de tracks te posten maar ik ben druk bezig de laatste aanpassingen door te voeren.

H39_announcement.jpg

Hi Niels,

Inderdaad de toekomst, of ja het gebeurt nu al. Dat belooft nog wat voor de toekomst. What's next: complete modellen inclusief beschildering/verwering, of hele diorama's? Dit is in ieder geval een hele mooie ontwikkeling. Hoeven we binnenkort geen geestdodende klusjes als rupsen in elkaar zetten te doen 🤣

mvg

Vincent

Bedankt Vincent, ben van plan om komend jaar me te richten op rupsen met kleine schakels. Relatief eenvoudig en goedkoop om die 3D te laten printen. Ingewikkelde tracks zoals Shermans staan ook op het lijstje, maar daarvoor zouden originele tekeningen wel heel handig zijn.

Afgelopen weekend ben ik druk bezig geweest met het afronden van het tekenwerk voor de H39. Er moeten nog een paar kleine aanpassinkjes doorgevoerd worden, maar dat zijn er minder dan tien.
Hier is alvast een preview van de sprues. In dit geval onderdelen voor een Duitse H39, met SA-38, trench skid en gevechtscompartiment. Grotendeels de versies waarvoor ik met dit project ben begonnen. Ongeveer 350 onderdelen, en dan tel ik de tracks niet mee.
ETS35-H39GIS38.jpg

Leuk kitje, doet u mij maar eentje op 1:72 😉

Ben blij dat al dat gezwoeg afgelopen jaren iets heeft opgeleverd! Gr Bas

Hi Niels,

Dat van die rupsen, dat kan een gat in de markt zijn, zeker vwb de complexere tracks. Zo heb ik een tijd terug Tiger 2 tracks van Friul in elkaar gezet. Die bestaan uit meerdere delen, dus dat was tijdrovend en saai werk. Als de je die rupsen dus zo panklaar voor een mooie prijs kunt aanbieden dan ben je een interessante partij lijkt me! Heel erg interessant dit allemaal zo te volgen, zeker een verrijking en mijlpaal in modelbouwland als je het mij vraagt.

Mvg,

Vincent

Fantastisch Niels 😱
bravo3_zpse820462f.gif
eens te meer een bewijs dat men niet meer hoeft te piepen
over de toekomst van modelbouw.
Artiesten zoals jij leveren het ontwerp, print services staan klaar met de hardware, en de hobby-ist
kan zelf de sprues uitzoeken en gaan bouwen.

Geen dure verpakkingen, geen bakken vol ongebruikte onderdelen, prachtig detail, prefabs van samenstelsels...
Modelbouw op maat, scheelt een hoop energie en materiaal ook. (groen bouwen met een nieuwe betekenis 😉)

Misschien is het al gevraagd, maar heb je ook bouw instructies ontworpen ?

groet 😀
Peter

Thanks Peter, klinkt heel erg als mijn kijk op de toekomst van de modelbouw. 😀
Zeker goed mogelijk dat de dure mallen voor het spuitgieten straks overbodig zijn. Moeten de prijzen nog wel omlaag, en de snelheid en kwaliteit omhoog. Me komen al aardig in de buurt maar het is nog geen styreen Ben heel benieuwd hoe de modelbouw infrastructuur zich zal gaan ontwikkelen.

Maar zelfs nu is het al duidelijk: je hebt geen groot bedrijf nodig om volwaardige kits te produceren. Een ontwerper en een printservice is genoeg. Dat is eigenlijk de kernboodschap van dit project.
Als het ontwerpen straks ook nog makkelijker wordt (3D scanners) zal het nog sneller financieel verantwoord worden. Met genoeg tijd en toewijding hoef je niet te wachten tot een fabrikant die kit of versie uitbrengt die je altijd al hebt willen bouwen. Vanuit een professioneel oogpunt zou dit project onverstandig geweest zijn, maar het is een hobby dus dat kan me niet schelen.

Oh ja, de bouwbeschrijving hoort er uiteraard bij. Veel resin fabrikanten hebben daar problemen mee omdat ze met foto's moeten werken, maar ik heb nu eenmaal de tekeningen al 8) Zal ze hier binnenkort posten, maar op Facebook staat al een voorbeeldje (https://www.facebook.com/Ets35 even doorscrollen naar 27 oktober)

Vanuit een professioneel oogpunt zou dit project onverstandig geweest zijn, maar het is een hobby dus dat kan me niet schelen.
Dat is juist zo mooi... de liefhebber is niet te stuiten vanwege de liefhebberij 😛
En al die liefhebbers hebben nu de mogelijkheid niet alleen hun ideeën te delen, maar met behulp
van technologie het tastbaar en beschikbaar te maken wereldwijd.

Wat er nu al allemaal al te bestellen valt.... en het is nog maar net begonnen....
happy03_zps4ee97c81.gif

Bedankt dat je Facebook publiekelijk is, kon ik inderdaad even gluren naar de bouw instructie sample.
Ziet er zeer goed uit
bravo3_zpse820462f.gif
en inderdaad 80x beter dan de meeste resinkit instructies 🙂

Nog veel plezier met dit schitterende project 😀
Peter

Spijker op z'n kop Peter. Ook een beetje een lange neus naar al die professionele fabrikanten die zich er wel erg gemakkelijk vanaf maken.

Bedankt voor de aanmoedigingen. Goed om te zien dat er behalve sceptici ook mensen zijn die wel vooruit kunnen kijken.

Blijft grappig hoe mensen klagen dat 3D printen vals spelen is maar ondertussen maar negeren hoe alle modelbouw kits tegenwoordig ontworpen en geproduceerd worden. Een en al computerwerk. 🙂

Ook een beetje een lange neus naar al die professionele fabrikanten die zich er wel erg gemakkelijk vanaf maken.
Mooi man 😈 , en door het openbaar delen van kennis krijgt men door hoe het "pyramide spel" der giganten werkt,
en gaan steeds meer mensen (samen) aan de slag om die pyramide op te delen.
Bedankt voor de aanmoedigingen. Goed om te zien dat er behalve sceptici ook mensen zijn die wel vooruit kunnen kijken.
Tuurlijk man 😉 en weet je, ik kijk ook wel eens donker uit m'n ogen, maar blijf wel altijd optimistisch.
Angst voor de toekomst is er nog volop bij menig mens, bang voor het onbekende. Kop in't zand steken, klagen en boos worden voelt dan misschien eventjes goed,
maar alles om je heen gaat gewoon door... ieder moment arriveert de toekomst in het nu.
Dat van harte verwelkomen en aanpakken met je talenten maakt je een co-creator van universeel goed.
Volgens mij kun je dat vooruitgang noemen.
Blijft grappig hoe mensen klagen dat 3D printen vals spelen is maar ondertussen maar negeren hoe alle modelbouw kits tegenwoordig ontworpen en geproduceerd worden. Een en al computerwerk. 🙂
Jaha, net als die klagers over al dat vrachtverkeer, terwijl ze wel graag hun spullen vlot in huis willen hebben
laughing_zpsbebe62dc.gif

vrolijk groetje 😀
Peter

En om het jaar knallend af te sluiten:
102 granaten voor de SA-18 (zouden ook met de Meng FT(17) moeten werken)
90 granaten voor de SA-38.

Shapeways vond dit trouwens niet echt grappig om te printen. Maar na een serie mislukte test prints kon me dat even weinig schelen 😈
H39_20141230_a.jpg

Best wel klein dus.... uiterst links en rechts de HE, in het midden de AP rounds.
H39_20141230_b.jpg

Terug
Bovenaan