Het lijkt er op dat ik nu door heb hoe te werken op 'de' (of beter gezegd :
mijn) old school manier :
onderdelen losknippen....ontdoen van overbodig plastic.... lijmen....herhaal.
De "limber" oftewel "voorwagen" (in dit geval "
munitievoorwagen") heb ik nu dus gebouwd zonder toegevoegde plastics.
Er was wel extra aandacht voor "ontdoen van overbodig plastic" door middel van scriben (inkrassen), schrapen.
▼ Hier een echte voorwagen en wat je ziet zijn 16 lades.
Elke lade bevat twee granaten (voor zover ik begrijp werden de drijfladingen in aparte metalen kisten vervoerd...)
Vanwege de vuurmissie wil ik de voorwagen dus met open deurtjes en Tamiya biedt die optie (tegenover een onderdeel met gesloten deurtjes)
▼ maar zoals te zien is het detail er wel maar niet de loze ruimtes (of leegte ?
😉)
Aan de slag dus
Eerst gaatjes boren >> dan per 'vakje' twee x doorkrassen en plastic daartussen weg steken >> dan met puntige scalpel afwerken.
▼ En hopla....zonder iets van de andere 53 referentieplaatjes aan te trekken zit de trailer (zei ik trailer ??) in elkaar

Heb ook nog enkele deuken in de spatborden gemaakt.
(wielen zitten nog los voor schildergemak)
▼ Aan de achterkant van de 'lades' heb ik extra plastic verwijderd zodat ze er wat dunner uitzien (het gat zonder la is Tamiya's idee).
Per deurtje waren drie EPMs aanwezig. Deze heb ik met een kleine halfronde scalpel weg geschraapt.
Wanneer men dit met beleid doet vind men geen lelijke sporen... hooguit een paar dellen die een stuk staalplaat niet misstaan 😉
"Met beleid" bedoel ik dat er in alle richtingen over de rand van de EPM wordt geschraapt en verder naar buiten toe om het geschraapte
gebied te blenden met ongeschraapt gebied.
▼ Nu zie ik hier dat de opberg bak vooraan de voorwagen ook wel wat afgeslankt had gemogen...ik kan er bij... al is deze kant op het dio
van de kijker afgewend. Ik kan er een losjes opgerolde dekzijl in leggen...🤔
Beetje gek dat ik het dicht gevouwen pakket bovenop gewoon heb vastgelijmd en er geen
riemen of touwen aan toegevoegd heb....voelt een beetje als Rivella... een beetje vreemd maar wel lekker 😊 lekker want : oooh die vrijheid
om dingen juist te laten voor wat ze zijn.... onbekommerd bouwen 😉
▼ Dit hier is gewoon uitproberen.... lukt het dan is dat erg leuk en lukt het niet is er weinig aan de hand omdat het zo fijn is dat het in een
diorama domweg niet opvalt (toch ?).
Het zijn de beugels die de deuren 'opvangen' in feite bladveren zijn. Tussen die veren (2 per kant) zit een stang met een 'deurvanger').
Met een +3 bril op en een optivisor ervoor eerst uit de hand beginnen te 'tekenen' en dan geleidelijk verdiepen.
Dit gaat het best met de achterkant van een puntige scalpel (het brede deel van de bladveer is 1,15mm 🧐).
Waar men met soort werk voor moet oppassen : niet te lang achter elkaar want de fijne motoriek kan daarmee overbelast raken zoals
we dat kennen van bijvoorbeeld een muisarm.
▼ Van zo dichtbij ziet het er uit als gesculpte vanillevla natuurlijk maar geschilderd (pinwash incluis) op het dio ?........ we zullen zien 🫣
▼ Ook dit pakket weetikveel zat in de doos.... vooruit, mag er ook bij.... maar alleen na'n flink potje scalpelen uiteraard
Nu verder met figuren opschonen en in elkaar zetten, en een grondplaatje uitzoeken + op maat maken na bepalen van compositie en dan en dan endanendannennennn..... nee wacht.... eerst pauze