Af! British 25Pdr. Field Gun (1974)

Dit model is af!
Hej Peter!
gelijk heb je, niks afraffelen.
Vwb je ondergrond; kijk 's naar post 22 en verder van m'n Greif "vakantieblogje". Daar staat de geschutsopstelling voor een LeFh18. Misschien als inspiratie?

Houd dit vast Peter! Niks afraffelen want dat voelt niet goed. Wel voortgang houden maar in eigen temp. En als het effe niet gaat dan gaat het gewoon effe niet. En zoals je wel merkt op dit forum zijn we er ook om elkaar er doorheen te trekken als het wat minder gaat.

Bedankt luitjes 👍 fijne opmerkingen wederom, doet echt goed 😄

kijk 's naar post 22 en verder van m'n Greif "vakantieblogje"

Bedankt voor de tip Ron, maar ik was daar al uit. Mijn gekozen opstelling is voor een kortstondige vuur ondersteuning.
Geen zandzakken en weinig preparatie.

Allee... ik had foto's aangekondigd en hier zijn ze. Qua looptijd zijn het eindfoto's maar nog geen eind aan mijn werk.
Dat wordt uiteraard vervolgd.
Hoe dan ook was deze groepsbouw me een waar genoegen waar ik echt veel goeds uit heb meegenomen, vooral mentaal 😅
Heb ook (en nog) genoten van de inbreng van alle anderen.... heb het als plezierig ervaren samen deze old school aanpak te beleven 😃
Moet dus nog zat doen maar dit is de opstelling zoals ik die ga afwerken :

Vraagje over 25 pdr: waarom kan de bovenste rand van het schild naar voren geklapt worden?
ja goeie vraag... en ik vond gisteren het antwoord in een originele instructie film.... het kan neergeklapt worden voor wanneer het kanon
getransporteerd wordt, ja echt
Zie hier :

Bedankt mannen 😀👍

Dit is volgens mij de eerste keer dat ik een "van Dijk"-original is (bijna) af status mag aanschouwen. 😁👍

haha ja, men zou zomaar kunnen roepen dat ik allergisch ben voor de voltooid verleden tijd 🤭

Het is nu al mooi Peter! Ik kan het alleen maar met de anderen eens zijn.

Het eind van de wandeling is in zicht.

Groeten, Jan

Bedankt scalemates voor alle positiviteit 😄👍

Om de een of andere reden komt er een anecdote in m'n hoofd, welke ik ooit gelezen heb.
Het gaat hierbij om Duitse krijgsgevangenen in afrika, die de "belt fed howitzer" wilden zien, want zij konden niet geloven dat de Britten zo snel, manueel geladen, konden vuren.
Zegt wel iets over de vaardigheden van zo'n bemanning.

Bedankt voor die tip Jan, ik had inderdaad wat inspiratie nodig v.w.b. de kleuren van het terrein.
Al heb ik naar eigen smaak een fraai terrein gekleurd nu... het is te donker voor de kleuren van de hardware met personeel,
het contrast is veel te groot 🤔

het contrast is veel te groot 🤔
Kun je een soort van highlighten door een lichter kleur aan te brengen m.b.v. de airbrush? Alleen van bovenaf spuiten. Kijk maar eens in het gele boek van AK, dat ik destijds van jou heb mogen lenen.

Succes, Jan

Laatst bewerkt door een moderator:
het gele boek van AK, dat ik destijds van jou heb mogen lenen.
die heb ik (en andere) eerder al geraadpleegd.

Mijn grootste denkhindernis was : als ik lichter ga spuiten ben ik al mijn contrast- en diepte washes kwijt maar besef nu dat ik die
washes gewoon opnieuw kan doen (ik had ook al veel variatie aangebracht op alle losse stenen, brokjes en grotere 'korrels').

Ach ja...het moet toch gebeuren want het kleurverschil tussen terrein en geverfd plastic is echt te groot.
Ik zal nog een foto maken voor ik herbegin...

ls ik lichter ga spuiten ben ik al mijn contrast- en diepte washes kwijt maar
Of niet dekkend spuitend. Als je de laag transparant houdt (lekker verdunnen), kan het zijn dat de bestaande kleuren er doorheen schijnen. Je maakt contrasten in kleur ook kleiner en dat kan goed uitpakken.

Groeten, Jan

Het gaat hierbij om Duitse krijgsgevangenen in afrika, die de "belt fed howitzer" wilden zien, want zij konden niet geloven dat de Britten zo snel, manueel geladen, konden vuren.
Ik ken dit verhaal dan weer van de andere kant, Britse krijgsgevangen in Noord Afrika die het 'belt-fed'' kanon van de Duitsers wilden zien. Zij doelden daarmee op de 88 mm kanonnen.

als ik lichter ga spuiten ben ik al mijn contrast- en diepte washes kwijt maar besef nu dat ik die
washes gewoon opnieuw kan doen (ik had ook al veel variatie aangebracht op alle losse stenen, brokjes en grotere 'korrels').
Dat heb ik gedaan met mijn woestenijtje; spuiten in verschillende restanten/tinten van de verf, gebruikt op het voertuig.
Vervolgens 3-4 lagen met drybrushen, variërend van stevig naar lichtjes en iedere laag lichter van kleur in whatever zandkleur er is.
Stenen in de eerder genoemde restanten, dan dezelfde drybrushes.
Als laatste 1 lichte, que kleur en hoeveelheid, drybrush over alles, incl. voertuig en figuren.
Snappie?

Ben trouwens vergeten grasjes toe te voegen aan mijn Rommeltje...

Goejemoggel bouwers en gluurders

twee foto's met een voor en een na situatie betreffende het lichter maken van het terrein.

Om het lichter te maken heb ik een mix van Tamiya Buff + Deck Tan + de mix die ik gebruikte voor het kanon + limber.
Daarna met een heel licht zand kleurtje drybrush over de rotsen en de losse grove brokken.
Ook nog iets zitten spelen met lichte en bruinige tinten op en langs het kleine spul.

Wordt nog vervolgd met meer kleur variatie en een laatste drybrush.
Dan nog wat grasjes en takjes.

Wat anders... wel leuk en ieder jaar terugkerend : de "luilakkers" zijn zojuist weer gestart met hun knetterende en blèrende brommers
Gedurende een paar uur doorkruisen de decibel monstertjes als een troep Razende Roelands zoveel mogelijk straten

Fijn weekend

Laatst bewerkt:
Weer heel mooi Peter,

Super hoe je verder gaat. En ja, onze Wouter is ook aan het luilakken met zijn vrienden. Een mooie afleiding voor zijn examens.

Groeten, Jan

Peter het model is zeer geslaagd, de figuren ook, ik ben onder de indruk van de (betonnen) ondergrond (en het is nog niet eens helemaal af).
Een klein detail valt me op.
Wat is dat op de limber; glanzende stof, rubber, plastic, metaal? Dat mag van mij net zo mat zijn als de uniformen.
Waarschijnlijk ben ik te vroeg met deze opmerking. 't is maar opdat je het niet vergeet.😉

Dankjewel Melchior 😊

Wat is dat op de limber;

Weet ik ook niet eigenlijk... een groot opgerold/gevouwen dekzeil (partytent) ?

Dat licht glanzende was ik al aan gewend geraakt (oeps of foei ?) en dat komt ook wel omdat
ik het pakket als was het van canvas ben gaan beschouwen.
Die stof glimt wel niet echt maar kan afhankelijk van omstandigheden wel een soort van eiglans hebben.
Okee zover de uitvluchten 😅... maar je hebt gelijk en goed van je dat je het even uit de sloot vist dus 👍
Ik zal het matter maken met een passend pigmentje.

inderdaad in de woestijn gezeten... werd tijd ook 😉
Mijn grootste hindernis bij creativiteit is nog steeds het opstarten... was minder tijdens de groepsbouw maar nu lijkt het weer op oud niveau 🙄
No worries.... daarvoor heb ik dus die hulp 😁

Maar áls ik dan aan de werktafel zit heb ik snel de gang en smelt de tijd als piepschuim in aceton 😊

Korte update : terreinkleur is meer richting de UK hardware getrokken, de basiskleur daarvan had ik veel te warm gekozen wat het lastiger
maakte een kleurbalans te maken met het terrein.
Na veel uitproberen en eenmaal tevreden was het tijd voor wat begroeisels....

▼ Weer ouwerwets tekeer gaan op de zolderse werkplek

▼ En dit is even een plaatje van hoe het er nu voor staat :

Ik mis nu nog wat meer variatie in het gesteente...
En ook de aanplanting krijgt nog wat aandacht met behulp van kleurtjes...

I say old chaps....to be continued and that sort of thing....

Laatst bewerkt:
Erg mooi aan het worden. De dorre kleur van de planten maakt heel duidelijk dat het er erg heet is. Ik zou er zeker geen groen tussen gaan doen.

Gaat goed zo Peter!
Wat heb je uiteindelijke precies gedaan om de ondergrond meer naar het materieel te trekken qua kleur?
De begroeiing is uitstekende zo. 👍

Zoveel variatie in gesteente is er volgens mij niet in die regios. Ik zou 't laten voor wat 't is.

Niet meer te veel aan doen. Juist in zo’n dor gebied en met het saharastof (waar wij ook wel eens van mogen genieten) raakt alles gestoffeerd (letterlijk dus) met die kleur en zul je geen pallet van vele kleuren gesteente tegenkomen. Temeer omdat het gesteente soort door het geologische ontstaan vrij gelijk zal zijn daar per plek. Dit is prima zo dus!

Bedankt voor de complimenten, suggesties, duimpjes, geweldigs oftewel leuke reacties 😊👍

dan nu over naar de persconferentie :

kriebels om het ondergrondje van de LaRo af te maken 😊
doen Jan ! bij kriebels onmiddelijk terug jeuken,

De dorre kleur van de planten maakt heel duidelijk dat het er erg heet is. Ik zou er zeker geen groen tussen gaan doen.
Toch is de aanwezige flora enigszins groenig hier en daar. De foto blijkt toch iets te rood. Dat ik niet uitsluitend dor materiaal heb geplant heb ik
van foto's. Er blijkt genoeg woestijn vegetatie te bestaan welke ondanks droogte en felle zon toch een groenig kleurtje vertonen en dat zijn
echt niet alleen maar cactussen (cacteeën en cacti mag ook) en vetplanten.
Ik koos voor ietwat groenig vanwege het gesteente waar ik vermoed meer vocht te kunnen aantreffen.

Wat heb je uiteindelijke precies gedaan om de ondergrond meer naar het materieel te trekken qua kleur?
Eerst heb ik met een lichter grijs (met een geel tintje) de rotspartij overgespoten.
Dan veelvuldig mengen van kleurtjes om een passende zandkleur te vinden die niet te geel en ook niet te bruin en ook niet te grijs uitziet.
Met dat passend zandkleurtje zijn dan de rotsen beschilderd op de plekken waar het licht er recht van boven op schijnt want :
het oplichten van de nu lichtere grijze kleur d.m.v. drybrushen werkte niet voldoende waardoor alleen wit nog soelaas bood wat weer
onnatuurlijk uitzag (en ook de zuigende werking van het beton maakte het moeilijker).
Het algemeen toevoegen van (echt) duinzand tussen het gesteente en op het vlakke deel gaf ook meer een woestijn gevoel.
Verder was het her en der aanstippen en onregelmatig aanbrengen van verdunde mengsels van geel, grijs en bruin op het vlakke deel en
de kleinere losse stenen. Ik heb geen pigmenten gebruikt.

bandjes van de 25 ponder iets donkerder
Misschien oogt dat wat beter ja... ik zal daar eens een serieuze blik op werpen en een wattenstokje langs halen en kijken hoe dat oogt...

misschien wat meer kereltjes erbij? 😉 🤣
malle jongen

... ik zal daar eens een serieuze blik op werpen en een wattenstokje langs halen en kijken hoe dat oogt...
Ja, maar ik dan wel alleen langs de wangen van de banden, de loopvlakken zien er naar mijn idee prima uit en passen goed bij de ondergrond waar kort geleden nog overheen gereden is.

Ik mis nu nog wat meer variatie in het gesteente...
En ook de aanplanting krijgt nog wat aandacht met behulp van kleurtjes...
Hoi Peter,

In de woestijn geldt: less is more. Wat je nog kunt doen is de bovenkant van de losse stenen oplichten. Geen variatie in kleur, dat past niet bij het landschap.

Mijn indruk van de begroeiing is goed. Mocht je groen aanbrengen, kijk dan goed naar een voorbeeld. Vaak zie je dat langere stengels dor kleuren. Dat kun je doen door eerst wat groen in de pol aan te bregen (airbrush) en daarna met je penseel de lange einden lichter kleuren. Miscchien is dat laatste nu al voldoende.

Hartelijke groet, Jan

Wat je nog kunt doen is de bovenkant van de losse stenen oplichten.
ja. misschien is dát juist wat ik mis dus daar ga ik nog wat aan doen.

Mocht je groen aanbrengen, kijk dan goed naar een voorbeeld.
Dat heb intussen al wel gedaan ja, maar begrijp door jouw en voorgaande commentaren nu ook dat mijn terrein niet het type is voor veel groen.
Bedankt voor je kleurtip 👍, ik ga er op letten straks...

Goeiemorgen bouwers

Het is bijna niet te geloven maar toch waar... het is

Mag ik U voorstellen :

En om te bewijzen dat het geen fake news is gaat ik'm overmorgen op één van de 73 tafels in IJzendoorn zetten 😁

Bedankt voor jullie aandacht en positieve bemoeienissen tijdens de bouw !

Groetjes ✌️
Peter

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan