Blinkende bepantsering

Hallo iedereen,

voor een goede kameraad (en trouwe bezoeker van het forum) ben ik deze Engelse ridder te Azincourt 1415 aan het schilderen. Zijn harnas en Maliënkolder zijn klaar. op de foto's heb ik nog wat foutjes gezien aan het gezicht, vooral rond de ogen, die nog moeten verbeterd worden. Een jobke voor straks. Het haar is nog maar de grondkleur. Alhoewel ik de foto's met dezelfde instellingen genomen heb als die hiervoor, lijkt het me dat ze van mindere kwaliteit zijn. Verbeeld ik met dit of toch maar een nieuwe camera kopen.

Natuurlijk zijn alle opmerkingen enz... van harte welkom.

Groetjes van een wegsmeltende Gino. 😈

progress2front.jpg

progress2back.jpg

Ha Gino, ze zijn idd weer iets van mindere kwaliteit, gebruik je nu een macrostand of zoom je in en hoe zoom je in, optisch (lens zie je verdraaien) of digitaal?
Ik zelf ben er achter gekomen dat het beter is om de resolutie zo hoog mogelijk in te stellen en dan op een afstand van ongeveer 50 tot 70 cm een foto te maken. Op de PC dat gedeelte uitknippen wat je wilt hebben en dan eventueel verkleinen.
Bert (die overigs het metaal mooi gedaan vind)

Hoi Gino,

Foto's zijn inderdaad minder scherp, maar dat heeft volgens mij te maken met het feit dat het close ups zijn. Heb je de digitale zoomfunctie gebruikt? Dat gaat namelijk steeds gepaard met kwaliteitsverlies. bij close ups.
Heb hem gisteren in het echt kunnen bewonderen en hij ziet er schitterend uit (letterlijk en figuurlijk 😀 ) Het metaal is zeer goed gelukt.
Ben wreed benieuwd naar het eindresultaat. (heb al plaats gemaakt in mij vitirne kast 😀 )

tot binnen 2 weken! (er is nog een PBtje inbound)

Groeten

Flip

Realistische glans van de metalen delen, erg mooi gedaan Gino!

Misschien het bekende tipje van de sluier iets oplichten??? 😀

Groeten,
Hugo

En Flip, idd een mooie aanwinst voor de vitrinekast

antwoord

@Bert,

Ik gebruik inderdaad de macrostand maar gebruik alleen de optische zoom. Ik gebruik de hoogst mogelijke resolutie (een 2000 X 1400 of zoiets) en de hoogste compressiemethode. Het figuur staat op zo'n 50 cm afstand. Ik knip het daan uit in Photoshop, verhoog de resolutie naar 300 pixels en zet hem op de goede afmetingen. Dan doe ik "save for web", neem het origineel, zet het op 100% en zet dan weer de goede afmeting in. Da's al dat ik doe.

@Flip,

Normaal gezien (als de gezondheid mee wilt) zal hij tegen de volgende clubvergadering klaar zijn. Houdt da plekske dus maar vrij hé.

@Hugo,

Dat metaal is heel erg simpel. ik heb eerst het metaal van het figuur gepolierd. Dan drie dunne laagjes Tamiya Smoke. Oplichten met Vallejo Super Silver, schaduwen met zwart. Hoge oplichtingen heb ik met zilver poeder gedaan, de donkere schaduws met Gunsmoke Black pigmenten van Mig; beide droog aangebracht. da was alles.

Groetjes,

Gino.

Gino, probeer het volgende eens, want ik denk dat je met die buste de macro niet gebruikt hebt
Als je de macro nu eens uitschakel en ook de optische zoom gewoon laat voor wat hij is. Dan op ongeveer 50 cm (ik denk dat het iets dichterbij ook kan maar ik je camera niet uit de praktijk (theoretisch ben ik een tamelijk nitwit, )) wanneer de foto ingeladen is in photoshop, alleen het figuurtje uitknippen en opslaan als nieuwe afbeelding. Ik denk dat je dan nog steeds een plaatje heb van ongeveer 1 MB, misschien iets kleiner bijv 800. Dan verder niets doen en gewoon op het net plaatsen.
Ik denk dat je laatste stap (het verhogen van de resolutie op de pc) je de "das omdoet" en zeker bij de kleinere figgies je eigen werk verschrikkelijk omlaag haalt
maar das mijn idee, misschien dat anderen een nog veel betere tip hebben
Bert

Re: antwoord

Gino Poppe (Figure Royale zei:
Ik gebruik inderdaad de macrostand maar gebruik alleen de optische zoom. Ik gebruik de hoogst mogelijke resolutie (een 2000 X 1400 of zoiets) en de hoogste compressiemethode. Het figuur staat op zo'n 50 cm afstand.

Gino.

Amaai! Wat maakt ge me nu? Als je de camera in de macrostand zet mag je hierna niet meer de optische zoom gebruiken!
De macrostand is bedoeld om je camera dicht op je model te zetten in plaats van het zoomen waarbij je het model optisch naar de camera brengt. Dus bij de macrostand beweeg je het model van je camera af of naar je camera toe om de beeldvulling te bepalen.
Bij de macrostand wordt de focus van de optiek anders gebruikt dan in de normale stand. Als je tijdens de macrostand gaat inzoomen (digitaal of analoog maakt niks uit) krijg je hierdoor een onscherpte. De reden waarom die foto van laatst zo goed was komt waarschijnlijk door dat je de zoom niet had gebruikt of de macrostand had uitgeschakeld.
Dus: Macrostand ---> Niet inzoomen!
Gino Poppe (Figure Royale zei:
Ik knip het dan uit in Photoshop, verhoog de resolutie naar 300 pixels en zet hem op de goede afmetingen. Dan doe ik "save for web", neem het origineel, zet het op 100% en zet dan weer de goede afmeting in. Da's al dat ik doe.

Dus als ik dit goed lees dan vergroot/verklein je de foto ("resolutie naar 300 pixels") dan pas je de afmetingen aan (door te knippen of door vergroten/verkleinen?), dan "save for web" waarbij je "weer de goede afmeting" in zet? Dat laatste is toch niet weer vergroten/verkleinen?
Pas enorm op met dat vergroten en resolutie aanpassen want dit wordt met behulp van interpolatie gadaan wat de kwaliteit van je foto niet ten goede komt!

De volgende foto van een 1/35 IDF commandant (Legend) heb ik als volgt gemaakt:
- Afstand tussen camera en figuur is 5-10 centimeter. Dus macrostand gebruikt anders kan ik niet scherpstellen. Tevens camera op statief.
- Niet inzoomen.
- Foto size = 2048x1024.
- Witbalans en belichting laat ik even buiten beschouwing want die zijn in jouw foto's prima.

De volgende foto gemaakt: (is voor wat je hier ziet 2x verkleind anders past het niet op onze schermen)
fig-2.jpg

Uit deze foto heb ik de torso geknipt.
fig-2a.jpg

En voor onderstaande afbeelding heb ik die alleen verkleind tot wat je hier ziet:
fig-2b.jpg

Ok, geen figuur in Gino kwaliteit maar de scherpte van de foto komt niet in het geding.

Met opzet gebruik ik nooit technieken zoals inzoomen, vergroten, resolutie wijzigen etc!

Gino, als je de volgende foto's weer bij een afstand van 50 cm maakt zet dan de macrostand eens uit OF als macrostand noodzakelijk is voor het scherpstellen gebruik dan geen imzoomen.
Probeer in Photoshop zaken zoals resolutie aanpassingen en vergrotingen niet toe te passen. Knip je figuur uit de foto en verklein deze voor een acceptabele web foto.

M.vr.gr.,
Marcel Jussen

PS: Ik heb een artikel gemaakt over digitale model fotografie en de preview is hier te zien:
http://members.home.nl/mjussen/articles/Fotografie/

(Bert: NIET in bij de handige links plaatsen! Het artikel komt t.z.t. wel op de Twenot site.)

Kijk, dat noem ik een veel betere uitleg, hetzelfde als ik bedoelde alleen veel en veel duidelijker.

Uhhh marcel, ik zet hem er niet bij, maar er zijn best wel veel mensen die de weg naar de Handige links al niet eens weten, laat staan dat ze op de twenot site zelf kijken
😉 😉 Bert

Bert Takken zei:
Uhhh marcel, ik zet hem er niet bij, maar er zijn best wel veel mensen die de weg naar de Handige links al niet eens weten, laat staan dat ze op de twenot site zelf kijken
😉 😉 Bert

Ik snap 'm Bert, maar je kunt de kidoos niet altijd bij de hand nemen. En in dit geval zal de preview toch van m'n eigen site gaan verdwijnen zodra het artikel op de Twenot site terecht komt. Een verwijzing tussen de handige links zou dan alleen verwarrend werken.

Mzzl,
Marcel

superdemax bedankt

Hoi Marcel,

echt héél héél erg bedankt. ik heb het artikel afgedrukt en ga het dan straks eens aandachtig lezen. Ik zal in de loop van volgende week de theorie dan naar de praktijk proberen omzetten met verschillende figuren die al klaar zijn. Ik zal de resultaten hier dan posten.

Nogmaals, ik ben je ontzettend dankbaar.

Groetjes van een fotografieleek,

Gino 😈

Ziet er mooi uit, Gino. Vooral de blinkende onderdelen. Ik ben op het ogenblik bezig met een tempelier (is weer eens wat anders 🙂 ), dus je begrijpt dat ik erg geinteresseerd ben in je werkwijze. Tipje van de sluier?

Groeten,

Dimitri

Hoi beastie-gino,

mooi figuurke zoals altijd, het metaal lijkt erg mooi.
Over de kwaliteit van de foto's, ze zijn een beetje blokkerig. Dit kan liggen aan het gebruik van digitale zoom, of aan het bewerkingsprogramma dat je gebruikt. Wat gebruik jij om je foto's te editen voor publicatie?

Grtz

Eelke W.

Terug
Bovenaan