Re: antwoord
Gino Poppe (Figure Royale zei:
Ik gebruik inderdaad de macrostand maar gebruik alleen de optische zoom. Ik gebruik de hoogst mogelijke resolutie (een 2000 X 1400 of zoiets) en de hoogste compressiemethode. Het figuur staat op zo'n 50 cm afstand.
Gino.
Amaai! Wat maakt ge me nu? Als je de camera in de macrostand zet mag je hierna niet meer de optische zoom gebruiken!
De macrostand is bedoeld om je camera dicht op je model te zetten in plaats van het zoomen waarbij je het model optisch naar de camera brengt. Dus bij de macrostand beweeg je het model van je camera af of naar je camera toe om de beeldvulling te bepalen.
Bij de macrostand wordt de focus van de optiek anders gebruikt dan in de normale stand. Als je tijdens de macrostand gaat inzoomen (digitaal of analoog maakt niks uit) krijg je hierdoor een onscherpte. De reden waarom die foto van laatst zo goed was komt waarschijnlijk door dat je de zoom niet had gebruikt of de macrostand had uitgeschakeld.
Dus: Macrostand ---> Niet inzoomen!
Gino Poppe (Figure Royale zei:
Ik knip het dan uit in Photoshop, verhoog de resolutie naar 300 pixels en zet hem op de goede afmetingen. Dan doe ik "save for web", neem het origineel, zet het op 100% en zet dan weer de goede afmeting in. Da's al dat ik doe.
Dus als ik dit goed lees dan vergroot/verklein je de foto ("resolutie naar 300 pixels") dan pas je de afmetingen aan (door te knippen of door vergroten/verkleinen?), dan "save for web" waarbij je "weer de goede afmeting" in zet? Dat laatste is toch niet weer vergroten/verkleinen?
Pas enorm op met dat vergroten en resolutie aanpassen want dit wordt met behulp van interpolatie gadaan wat de kwaliteit van je foto niet ten goede komt!
De volgende foto van een 1/35 IDF commandant (Legend) heb ik als volgt gemaakt:
- Afstand tussen camera en figuur is 5-10 centimeter. Dus macrostand gebruikt anders kan ik niet scherpstellen. Tevens camera op statief.
- Niet inzoomen.
- Foto size = 2048x1024.
- Witbalans en belichting laat ik even buiten beschouwing want die zijn in jouw foto's prima.
De volgende foto gemaakt: (is voor wat je hier ziet 2x verkleind anders past het niet op onze schermen)
Uit deze foto heb ik de torso geknipt.
En voor onderstaande afbeelding heb ik die alleen verkleind tot wat je hier ziet:
Ok, geen figuur in Gino kwaliteit maar de scherpte van de foto komt niet in het geding.
Met opzet gebruik ik nooit technieken zoals inzoomen, vergroten, resolutie wijzigen etc!
Gino, als je de volgende foto's weer bij een afstand van 50 cm maakt zet dan de macrostand eens uit OF als macrostand noodzakelijk is voor het scherpstellen gebruik dan geen imzoomen.
Probeer in Photoshop zaken zoals resolutie aanpassingen en vergrotingen niet toe te passen. Knip je figuur uit de foto en verklein deze voor een acceptabele web foto.
M.vr.gr.,
Marcel Jussen
PS: Ik heb een artikel gemaakt over digitale model fotografie en de preview is hier te zien:
http://members.home.nl/mjussen/articles/Fotografie/
(Bert: NIET in bij de handige links plaatsen! Het artikel komt t.z.t. wel op de Twenot site.)