Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Knap werk tot nu toe Staf.
Doe je dit met of zonder Optivisor ?

Ik heb die Aber radio set ook liggen, maar als ik dit zo zie zal die inderdaad voorlopig blijven liggen waar die ligt..... in de kast 😀

grt

Robert

Hey Robert,

Ik maak gebruik van een optivisor als ik fijn werk moet doen.
De controle achteraf (na een fase, onderdeel of bouwavond) gebeurt door digitale foto's te nemen en ze te vergroten op een monitor. Daarom zijn er ook van alle stappen zoveel foto's... 😳
Het stelt me wel in staat om alle onvolmaaktheden te ontdekken... en te verbeteren natuurlijk (ziekelijk hé)
IMG_4840k.jpg

IMG_4839k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Oké Staf je hebt erom gevraagd.
Om de mensen hier eens te laten zien hoe gestoord jij wel niet bent, hier een paar 'detail' fotokes.
Oh ja die radioset is dus gesoldeerd èh mensen 😱 😱
Genieten is dit!!!
Chapeau maat.
Groetjes,
dIRK
stafke01.JPG

stafke02.JPG

stafke03.JPG

stafke04.JPG

stafke05.JPG

Hey Staf, groot 1 cent munten hebben jullie zeg! 🙂
Niet normaal zeg, zo'n munt is al klein zat! En... gesoldeerd? Phuuu...
Je hebt nog een flinke schilder klus voor de buig, maar als je net zo goed schilderd als bouwd word dit een goed EM model!

mzzls

Update : radiostekkers.
Radio : KLAAR!! (hèhè..)...

IMG_4850k.jpg

IMG_4846k.jpg

IMG_4847k.jpg

Alle stekkers aangebracht om straks, na het schilderwerk de bedrading makkelijk te kunnen aanbrengen (van de voedingen naar de radio).
Alles staat nog los op en in elkaar dus alle scheefgemonteerde delen komen straks (hopelijk) wel goed als het definitief vastgezet wordt...

Nog wat kleine verdeelkastjes en de hoofdtelefoons.
dan....(ik denk vanaf volgende week) het schilderwerk...

Groeten,
Staf

@Dirk, die foto's waren toch enkel ter lering !! 😈 ( en niet ter vermaak! 🙂 )
@Boris : Ik betaal in dat geval graag met groot geld !
@Raymond : FOTO's please !!!!

Staf,

Wat ga je hard zeg vriendje....... ga es ff snel naar het oosten..

laat die panther maar ff bij mij thuis zodat ik wat the spieken en op te meten heb als referentie...🙂

trouwens heb wat van die panther boeken doorgenomen en die houten luiken ga ik anders doen. die rijen planken heb jij allemaal in dezelfde richting liggen en ik ga een gedeelte daar 90 graden verdraait op zetten..

zal binnenkort es wat foto's trekken.

keep up the good work

ciao Raymond

pppfffffffffffffffff wat een werkje is dit zeg,mooi en petje af hoor
ben al blij met mijn werkje op mun t55 nieuwe ophanghaken en zo
kom je dit tegen , maar wat ik al eerder zei, over het werk van Bas,
het is de inspiratie wat we hier opdoen me zulke topics als deze.
dus ik krijg er geen genoeg van vooral door gaan 😀

Hej Staf,
Dat ziet er goed uit man !!!
Uuuuren werk voor een "mager" resultaat ,maar het mag dan wel gezien worden éh.
er is toch maar één merk de top wat betreft PE éh !!!
(ge moet er wel wa gek voor zijn om het te gebruiken maar dat nemen we er maar al te graag bij.)
Van welk merk ga je de hoofdtelefoons gebruiken?
Ik heb nog wel een set liggen die uitermate geschikt is voor dit werk.
als je wil breng ik hem vrijdag mee naar de clubavond.
tot spoedig op dit forum (ik hoop morgen -oeps vandaag dus- nieuwe pics te plaatsen ivm de koepel van de Panzer I)of op de club.
grtz
Gert

Ah Staf, ik heb hier bijna geen woorden meer voor. Ik heb nog nooit zo groot die munt uitvergroot gezien, en toch liggen er nog veel kleinere gedetaileerde onderdelen op! Dit is echt de limit als je het mij vraagt! Het serie nr. staat er nog net niet op in micron maar daar heb je het ook mee gehad. Ik ben benieuwd hoe je de schilder details gaat toepassen en naar voren halen.

mzzls 😱

Mr goorts,
Dat is nu net het resultaat wat Staf NIET willen bereiken.
Geef de pijp niet aan maarten maar laat het een inspiratie zijn!
Waneer je vragen hebt over hoe dit allemaal tot stand komt ,stel ze dan!
Het is echt nie moeilijk hoor!
het juiste materiaal en enkele tips maken een wereld van verschil!
Laat u niet ontmoedigen, ga door.
Staf heeft niet de bedoeling jullie te overbluffen met zijn kunnen.
Het is wél de bedoeling dat men blijft reageren omdat dat een drijfveer vormt (voor hemzelf) om nog verder te gaan. (en dat heeft em mij zelf verteld).
Jongens via internet kan je nie leren modelbouwen ,dat moet je zien!!!
maar het is wél een goed medium om bij te leren en gemotiveerd te zijn /blijven.
tot zover mijn interludium.
(sorry éh)
Grtz
Gert

P.s. Staf, ook ik kijk welgemeend uit naar deze update's
Doe zo verder jongen en goud (of meer) is in bereik op de Euro's
see you friday (oeps sebiet)

Oh, maar daar ben ik van overtuigd, je moet het ook niet negatief bedoeld oppakken.
Het stimuleert anderen ook om een dergelijk niveau te willen halen.
Maar als je het zoveelste PE-setje naar de haaien helpt, dan wordt je wel eens suf,
en dan met name van jezelf.

De godganse dag maak je machines, hoe ingewikkeld dan ook,
soms repareer je er een met wat hobby en knutselwerk, al is het maar dat hij nog maar een dagje draait.
Kom je thuis, pak je je PE en secondelijm, en zie je het ene na het andere deel in de kliko verdwijnen.

Tja, en dan zie je dit hier, en dan sta je wederom in dubio,...

Rico

R. Goorts zei:

Oh, maar daar ben ik van overtuigd, je moet het ook niet negatief bedoeld oppakken.
Het stimuleert anderen ook om een dergelijk niveau te willen halen.
Maar als je het zoveelste PE-setje naar de haaien helpt, dan wordt je wel eens suf,
en dan met name van jezelf.

De godganse dag maak je machines, hoe ingewikkeld dan ook,
soms repareer je er een met wat hobby en knutselwerk, al is het maar dat hij nog maar een dagje draait.
Kom je thuis, pak je je PE en secondelijm, en zie je het ene na het andere deel in de kliko verdwijnen.
Tja, en dan zie je dit hier, en dan sta je wederom in dubio,...

Rico
Met het gebruik van acceton los je de seconden lijm weer mee op 😀

soldeerbout

Zeg Staf,

misschien dat je het al eens hebt vermeld, maar wat voor soldeerbout gebruik jij eigenlijk?
Ik gebruik een huis tuin en keuken ding waarvoor ik maar geen kleinere punt kan vinden. Toen heb ik de bestaande punt maar afgevijld, maar echt ideaal is het niet.

Bij de weg....ik heb bewondering voor je geduld en de kwaliteit van dit priegelwerk.

grt

Robert

Robert, (en iedereen die het wil lezen)
Ik kan natuurlijk niet antwoorden in Staf zijn plaats maar wens toch mijn eigen accent te geven aan uw vraag.
Wat betreft het solderen van PE heb ik toch wel enige expertise.(al zeg ik het zelf)
Alles begint trouwens met het juiste materiaal.

P1120176.jpg

De soldeerbout is 220 Volt , 11 Watt (vermogen)
met een zéér scherpe punt (zie andere foto)
Dit is méér dan voldoende
Het solduur is dia 0.6 mm
Dit is wat mij betreft dé ideale dikte maar dunnere draad mag.
Hét "wondermiddel" is de soldeerpasta
Dit is de geleider voor het solduur -zonder gaat het NIET !!!-
Het is een universele soldeerpasta van Griffon en dat is trouwens van een Nederlandse producent en bijgevolg ook bij jullie te vinden.
Verder zie je ook nog de houder waar de bout opligt als die warm is.

P1120175.jpg

Dit is de punt van de bout.
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto maar dat is hier van ondergeschikt belang.
De punt is naast de pasta het meest belangrijk!
Hij MOET steeds schoon zijn en dient dan ook tijdens het werken constant bijgeschuurd te worden.
In de solduur zit een hars verwerkt dat aan de punt blijft steken en dit bevorderd het solderen van PE niet , integendeel zelfs.
De werkwijze;
Alles begint bij de PE zelf.
Je hebt koperkleurige PE en zilverkleurige.
Die zilverkleurige is reeds "voorvertind"of iets dergelijks
Al de laatste sets van ABER zijn uitermate goed te solderen.
(van de anderen weet ik het eigenlijk niet want ik werk uitsluitend met ABER)
De onderdelen moeten goed geplooid worden zodanig dat ze goed passen.
breng vervolgens de pasta aan op het onderdeel.
doe nu een WEINIG solduur aan de bout.
-Dit is zéér belangrijk té veel solduur geeft een slordige indruk-
-sorry om in herhaling te vallen maar zorg ook dat de punt schoon is éh-
Soldeer nu.
Je hoort eerst een gesis (smelten van de pasta) en vervolgens "vloeit" het solduur langs je onderdeel.
Je zal er versteld van staan hoe stevig de verbinding is.
Klaar , zo eenvoudig is dat.
Natuurlijk ; oefenen,oefenen en nog eens oefenen maar dat spreekt voor zich niewaar.

Indien Staf hieraan nog wat wenst toe tevoegen of indien hij een andere manier heeft dan gaat hij dat zeker laten weten.
Nogmaals mijn verontschuldigingen aan Staf om zomaar in te breken in zijn Topic,maar ik kon het toch nie laten.

Grtz
Gert

Hij MOET steeds schoon zijn en dient dan ook tijdens het werken constant bijgeschuurd te worden.

Sorry voor de kleine verbetering mijnerzijds,
probeer zo min mogelijk de punt van je soldeerbout te schuren,
hij wordt daar namelijk niet beter van.
(is mij geleerd bij wijlen Frits Philips op school)

Aan te raden is een goede natte spons (stevige),
meestal wordt deze bij de soldeerbout geleverd, zo niet dan neem je een andere spons...

na elke keer solderen, (elke naad), even over de spons halen,
daarmee voorkom je dat eerder genoemde hars gaat inbakken op je punt.

pas als je je punt niet meer zuiver krijgt deze opschuren met een fijn schuurpapier.

Let hier wel mee op, er zijn punten die dienen als temperatuurvoeler.

Rico

Foto van een van mijn soldeerbouten, een pyropen.
Deze werkt op gas en is regelbaar in temperatuur.
Tevens is het mogelijk om verschillende opzetstukken te krijgen voor meer mogelijkheden.

Op de foto de pyropen, een navulfles, de houder en de eerder genoemde spons.

pyropen.JPG

Voor diegenen die nog zoekende zijn naar een soldeerbout,
Weller is een goed merk n kent vele soorten.
Van huis en tuin tot proffesioneel...
(nee heb geen aandelen bij Weller)

Rico

Deze soldeerbout is te krijgen bij de betere gereedschapshandel.

Er hangt wel een prijskaartje aan, (vraag me niet hoeveel),
maar daar staat tegenover dat je ook zo'n ding koopt voor je leven.
Hetzelfde als hold&fold, punch en sterf en dat soort gereedschap...

Voordeel van Weller is dat je er altijd reservedelen van kunt krijgen,
en dat er bij 1 soort soldeerbout meerdere opzetstukken zijn.

Succes met solderen,
ik ga oefenen met secondelijm plakken... 😕

Rico

Gert en alle anderen,

Daar heb ik niets meer aan toe te voegen !! werkelijk goed uitgelegd. Het enige verschil tussen Gert z'n ding en het mijne, is dat mijne iets meer (20W) vermogen heeft.. 🙂 🙂 Maar dat maakt eigenlijk geen groot verchil. Ik zweer bij een soldeerbout van Weller. De soldeerpunt waar ik mee werk is minder scherp dan die van Gert, maar het gaat over
1. Warmteoverdracht
2. Capulaire vloei van de solduur, die bij voorkeur ( sorry milieubewusten) géén hars bevat maar wel lood. laatstgenoemde zorgt voor een lage smelttemperatuur en dat is wat we nodig hebben.

Geert spreekt over soldeerpasta S39 en believe me, Die moet je hebben (Heb ik zelf ook niet bedacht, maar geleerd uit een artikel van Mario eens, waarvoor nogmaals dank). Zelf heb ik de S39 in een blauw flesje maar dat doet er denk ik niets toe. Gooi het ingeboude borsteltje weg en gebruik een oud penseel om de vloeistof aan te brengen.
2005.jpg

Let wel : na het solderen moet je de onderdel goed naspoelen met water. Het spul is redelijk agresief. (bevat Hcl). Acrylverf en S39 zijn geen goede vriendjes heb ik ondervonden 🙁

Als er vraag is voor demo, 14 april hebben we een demo-dag in Geel met de KMK. Kan Gert of ik ( of anderen) eens wat laten zien. Dat spreekt meer dan 1000 woorden.
Groeten,
Staf

Sorry voor de inbreuk op dit topic,

net gekeken bij praxis, goeie Weller soldeerbouten vanaf een euri of 10,
de betere vanaf een euri of 20, evenals de pyropen...

voor de klodder tin makers onder ons,
koop een rolletje lietze erbij, dit is een koperenkousje.
Als je een te dikke soldeernaad krijgt kun je de lietze tegen de soldeernaad
aandrukken. Vervolgens verwarm je je soldering door de lietze met de bout.
De lietze zuigt dan het teveel aan tin op.

mvg,

Rico

Heren, bedankt voor de antwoorden.

Ik heb net mijn eigen soldeerspul bekeken. Ik heb een 30W/12V soldeerbout van het merk LUX (bij de praxis gekocht, geloof ik). Ik gebruik de soldeervloeistof van LUX (waterdunne vloeistof die zinkchloride bevat). De soldeerbout is electronisch instelbaar, qua temperatuur dan. En mijn soldeertin (lood?) is zonder harskern.
Ik heb er de PE bij mijn Stug mee gedaan en dat ging allemaal wel, maar op de kleine onderdelen ging het toch wat minder goed.
De punt heb ik waarschijnlijk aan gort gevijld om hem dunner te maken, want hij vervuilt heel snel. Ik kan helaas nergens een passende fijnere punt vinden om hem te vervangen.

Sorry voor het off topic gaan, Staf.

Blijven posten die hap. Voor mij echt een bron van inspiratie.

grt

Robert

Robert,

Dat moet toch kunnen vind ik. Uiteindelijk is deze topic toch bedoeld als stimulans om van elkaar te leren, gedachten te wisselen etc.
Als we daar even "off-topic" voor moeten,...Het zij zo !

Ik hoorde gisteren van Gert trouwens het nobele idee om een nieuw onderwerp te beginnen rond gebruikte gereedschappen in de modelbouw. Daar kijk ik alvast erg naar uit ! ( GO Gert GO !!)

Bedankt voor alle positieve reacties !
Groeten,
Staf

P.s. het is idd. NIET mijn bedoeling om mensen te ontmoedigen! Integendeel!. Ikzelf wordt elke vrijdag uitgedaagd door de gasten van de KMK en dat is erg waardevol en hoogst gewaardeerd. Bedankt Gert, Rudi, Marijn,Pascal, Jan, Dirk,Alexander,Hugo,John,Marcel, Swa,Steven,...en alle andere !!

Belofte maakt schuld zeker?
Ik zal der es tijd voor maken ;deze week ergens.
Tot zover het solderen dus,en ik ben niet te bekakt om te zeggen dat ik der zelf ook nog wa van heb opgestoken waarvoor mijn dank.
Staf ,-bij deze- post nog maar eens een nieuwe lading pics van de panther.
Kwestie van meteen terug bij de les te zijn.
Trouwens ,het was weer goe gisterenavond tot 2.00u lullen over de hobby wat moet ne mens nog meer hebben!
Tot Forums
Gert

Staf blijf posten die vorderingen van jouw werk!
Een goed idee van Gert zeg om een onderwerp over de in de modelbouw gebruikte gereedschappen te beginnen.
Ik zat hier zelf laatst ook al eens aan te denken,dus ik vindt het een prima idee!
Grt Jelle 🙂 .

Update klaar voor de spuit.

De pedalen nog een antisliplaagje ( met dank aan John 😉 )
IMG_4873k.jpg

En dan gaat het model op de spuitstand. Ik gebruik altijd een stand omdat ik het model tijdens het airbrushen en schilderen erg veel moet manipuleren. Een spuitstand is niets anders dan twee plankjes die ten opzichte van elkaar kunnen draaien. Het bovenste plankje kan afgenomen worden om uit de hand te werken. Ik vind het een handig hulpstukje. Bovendien is het makkelijk zelf te maken . Eens gebruikt, kan je niet meer zonder 😉

Dit word mijn grootste uitdaging op gebied van schilderwerk ooit 😕

Alles wat nog los zat is eruitgesloopt om appart te schilderen en te verweren.
IMG_4869k.jpg

IMG_4870k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Oh wacht, als dit klaar is komt er ook nog een buitenkant toch? 😛 😉 Dat je het geduld hebt voor dit soort dingen. Wil zelf ook ooit nog eens zo'n meesterwerk maken, maar dan wil ik wel een goed onderwerp. Je bent echt een bron van inspiratie voor velen op dit forum. Ik kijk uit naar je volgende update (kwijl 😛 )

Het zal niet simpel worden Staf, zoals al besproken op de klub. Ik zou eerst de rode primer doen, dan het elfenbein en de transmissie als laatste in de verf zetten, ik denk dat je in deze volgorde het minste afplakwerk zal hebben en toch nog ruimte houd om bij te corrigeren 😉 😉

Jou kennende komt dit wel goed, gewoon rustig blijven en focussen 8)

Succes Rudi

@ allen: bedankt voor de aanmoedigingen !!

Beloofd is beloofd. We gaan door met de updates.

Eerst nog even dit...
Rudi, Te laat gezien...
Het zal niet simpel worden Staf, zoals al besproken op de klub. Ik zou eerst de rode primer doen, dan het elfenbein en de transmissie als laatste in de verf zetten, ik denk dat je in deze volgorde het minste afplakwerk zal hebben en toch nog ruimte houd om bij te corrigeren
Ik heb de volgorde aangehouden zoals we besproken hebben tijdens de clubvergadering.... Het zal dan misschien idd. iets lastiger worden. Volgende keer beter... !

Eerst de primer.
Let op: de foto's zijn niet gecorigeerd op witbalans dus de kleuren kunnen wel iets afwijken op je monitor. In ieder geval iets lichter gemaakt dan normaal omdat straks alles verdwijnt in een redelijk "donker" hol... 🙂
Daarnaast zal de verwering de zaak ook nog iets verdonkeren...
Let wel... Kleuren zijn nog niet opgelicht. Het gaat hier dus nog om het eerste ruwe spuitwerk met slechts twee basiskleuren.

Alles is gespoten met de vertrouwde Tamiya acryl.

IMG_4875k.jpg

Gespoten met Evolution.

En dan het blauwe. Met dank aan de heren van IWATA.
Gespoten met de Iwata custom micron.

IMG_4879k.jpg

IMG_4880k.jpg

IMG_4881k.jpg

Shoot !

Tot devolgende,

Groeten,
Staf

Terug
Bovenaan