Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Mooi gedaan Staf! Je hebt precies ook fotografielessen gehad van Alexander 😉 alleen aan het posten moet je nog werken want ik zie 2x dezelfde foto 🤣( het is dan ook maandagmorgen en gisteren was ik op de kroegentocht 😳 )

de jerrycans zijn wat mij betreft perfect, moeten er geen straps rond? Niet dat ze eruit zullen wippen hoor 😉

Ze gaan in Folkestone rekening met je moeten houden 😉

Rudi,
(die zich blijft verbazen hoe snel jij dingen oppikt EN uitvoert 😱 😱 )

Rudi,

De foto's zijn toch wel écht verschillend hoor...
Toch een leuke kroegentocht gehad denk ik zo.

( Grapje, ik heb de domme fout net aangepast... 🙂 )

Groeten,
Staf

Staf,

Misschien is dit ook nog een leuke toevoeging. Zo'n trapje wat wel eens op panthers aan getroffen werdt, op de achterkant of zijkanten werden deze gemonteerd.

Pz-V_Munster_013.jpg

[Bron: legion-afv.narod.ru]

ps : en geeft je weer de kans om te solderen 🙂

ciao Raymond

Raymond,

Je foto is niet zichtbaar.
Als je naar de site gaat kan je 'm wel bekijken.
http://legion-afv.narod.ru/Germany/Tank_Germany/Pz-V_Munster/Pz-V_Munster_004.jpg

De trap zou uitkomen bij de towbars...
Bedankt voor de tip maar ik ga 'm zo laten zoals hij nu is. Als ik ooit nog 's een panther maak dan... 8)
Inmiddel is de achterkant volledig klaar.
Er moet nog veel detailwerk ( kettinkjes etc.) gebeuren. Dat "priegelprulwerk" hou ik tot laatst
Dus nu:

OP NAAR DE FLAK ! VERF VERF VERF !

Groeten,
Staf

bron :legion-afv.narod.ru

Update:
Zoals beloofd: VERF VERF VERF:

Eerst even de afgewerkt achterkant.
De assen achter de trackspanner krijgen nog hun deel.
IMG_6124k.jpg

En dan de Flak:
IMG_6126k.jpg

IMG_6127k.jpg

IMG_6136k.jpg

Bruine grondlaag = Nato brown van Tamiya. De metalen loop is Tamiya primer.

IMG_6140k-1.jpg

IMG_6141k-1.jpg

IMG_6144k-1.jpg

IMG_6145k-1.jpg

IK moet dringend eens zo'n mooie opstelling maken als die van Kristof.

De basis van de flak = basis van de panther met ietsje Geel XF3.
Ik wil namelijk wat kleurverschil tussen de tank en de Flak.
Morgen CAMO op het schild ! Ik ben er nog steeds niet uit welke 😕
Groene strepen denk ik.
Wat zijn jullie suggesties?

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

De panther situeert zich in het voorjaar, de meest logische camo zou dan zijn bruine strepen omdat er nog weinig groen aan de bomen zit.

De overtreffende trap, en weer een leerproces bij zou zijn, 3tone camo en een zeer afgesleten whitewash op zijn "Phil's" 😉

Rudi

Voila, lig daar maar weer eens van wakker 😈

De flak in het geel laten,
maar het schild:

drie-toon hard edge:
Drie horizontale banden die op het linkse schild iets naar boven lopen en op het rechtse schild harder naar boven lopen.

De onderste band begint links op ongeveer 1cm hoogte en loopt zo door over de 2 schilden, steeds klimmend. Een rood-primer kleur zou knap zijn.

De middenste band ongeveer een halve cm breed in het begin die eveneens klimt over de twee schilden maar dit iets feller doet dan de onderste band. Deze band in licht-luftwaffe grijs (zo zeer licht grijs met een vaal blauwig tintje) of midden-groen.
De bovenkant op het rechtse schild van de middenste band een goede halve cm van de bovenkant laten eindigen.

De bovenste band gewoon in de gele kleur van de FLAK laten.

C ya.
(en ja, jij werkt snel!) 😀

rudi meir zei:
De panther situeert zich in het voorjaar, de meest logische camo zou dan zijn bruine strepen omdat er nog weinig groen aan de bomen zit.

De overtreffende trap, en weer een leerproces bij zou zijn, 3tone camo en een zeer afgesleten whitewash op zijn "Phil's" 😉

Rudi

Voila, lig daar maar weer eens van wakker 😈

OEPS ! Dan dacht ik eerder aan die bruine motteling die op de RSO van Dirk Lehaen zit... Lijkt me ook geen simpele én ik vind de camo wel erg mooi 8)

Kan zo'n camo op de Flak hebben gezeten?

Die 3-tone met whitewash... Ik wil eigenlijk de Flak niet zo verweerd maken als de Panther. dat wordt lastig met dit voorstel vrees ik. En ja... Het is ook een goede reden om even van wakker te liggen. 😕 😕

Pascal,
Ik heb de beschrijving zo'n 3-4 keer gelezen en ik dénk nu dat ik 'm snap 😳 maar eh dat luftwaffe grijs ging jij toch doen op je T70 met AA...??

Groeten,
Staf

Bruine mottling is OK 8) Maak er een verhaaltje rond zoals Mirko wel eens doet, werkt meestal wel.

" Half April, een bergepanther met weinig omhanden( er zijn geen panthers of tigers meer om weg te slepen ) krijgt het bevel om zich nuttig te maken en eventueel wat aan de geallieerde jagers te doen, ziet een afgeschoten halftrack met een 37 mm flak die nog bruikbaar is en beslist om met de hulp van de aanwezige kraan de flak op het bovendek te monteren en alzo..........kan je nog even doorgaan" Gesnopen !?😉

Alhoewel Pascal zijn schema ook wel uitdagend is, lijkt het mij wat van de pot gerukt. De duitsers hadden in die periode wel wat anders te doen dan met plakband aan de gang te zijn, sorry Pascal.
Teveel wargaming in het bloed denk ik 🙂 🙂

Rudi

Hi Staf

Leuke toevoeging die benzineblikken aan de achterkant. 😉

MAAR

wat ik me aanvraag ( geen kritiek hoor ! ) hadden ze in '45 nog veel grijze jerrycans ? Gewoon een vraagje omdat ik dat zelf niet weet ! 8)

Grtz

Kristof

Een paar kartonen vellen hé Rudi 😉
Mooi verhaal trouwens...
Hoe loopt het af?

De AA-T-70 krijgt idd grijs als camo op het schild.

Even een los vraagje:
rond welke periode werden de hard-edge camo-schema's dan toegepast?
Ik dacht dat dit redelijk laat was.

Hey pascal,

Bij mijn weten kwam de hard edge vrij laat ong oktober '44 en werd meestal op gevechtsvoertuigen, tanks dus, toegepast.
Meest voorkomende waren panthers en de tiger II, ook de hetzer en grille hadden soms een HD. Bijna alle HD werd in de fabriek aangebracht door middel van sjablonen en zijn dus zo goed als identiek.
Het heeft geen zin om een Opel blitz veldkeuken met een HD te voorzien omdat die toch een aantal kilometers achter het front staat. 😉

Rudi

Hier gaan ongetwijfeld weer een aantal postings op volgen die het tegendeel beweren 😉

Pulinckx Kristof zei:
Hi Staf

Leuke toevoeging die benzineblikken aan de achterkant. 😉

MAAR

wat ik me aanvraag ( geen kritiek hoor ! ) hadden ze in '45 nog veel grijze jerrycans ? Gewoon een vraagje omdat ik dat zelf niet weet ! 8)

Grtz

Kristof

Geen idee Kristof. Ik vond gewoon dat ik al redelijk veel geel had...
Misschien weet iemand anders het?

@Rudi: Verhaaltjes vertellen lukt vrij aardig 8) 🙂
@Pascal: Vrijdag praten we alles uit! 🙂

Maar dan terug ernstig aan het werk :
Update Flak in ruw spuitwerk::
IMG_6184k.jpg

IMG_6183k.jpg

Het leuke werk kan weer beginnen!
Detailschilderwerk, filters drybrush, 8) 8)

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Camo ziet er heel netjes uit Staf, maar waarom heb je nu 3 tinten van de basiskleur geel ?? de flak, de romp en de wielen 😱

Rudi

PS: uit mijn nek l*llen is inderdaad één van mijn sterkere punten 🙂 🙂

't Ja Rudi,

Ik heb wat kleurvariatie aangebracht omdat:
1. De Flak is inderdaad ergens anders vandaan gekomen, later pas samen gebouwd en dus niet samen met de Panther meegespoten. Nu heb ik al ganse discusies gelezen over RAL-kleuren, standardisatie van verf etc. Dus ik dacht wel dat de kleur kon afwijken. Het geeft ook goed aan vind ik dat beide eigenlijk niet bij elkaar horen...
2. De panther is ouder dan de Flak (dus meer afgebleekt) 🙄

De variatie van de wielen valt in het echt wel mee. Buiten wat verschillende filters onderling is het kleurverschil verder niet bewust.

Groeten,
Staf

Mooi camo spuitwerk op de Flak Staf!
VWB het kleurverschil ga ik met Rudi mee, het nuanceverschil tussen de wielen en de romp is vrij groot. De Flak is een ander verhaal, het kleurverschil geeft hier inderdaad mooi aan dat het een latere toevoeging betreft 😉
Ik wacht alweer met smart op de volgende update 😀
Jan 🙂

Hoi Allemaal,

Afgelopen vrijdag heb ik deze in het echt in Geel mogen bewonderen en tja eerlijk is eerlijk hij is dan nog veel en veel mooier!! en dat is niet om te slijmen!

Groetjes Mark

Dank je wel Mark.

Op dit ogenblik wordt er vol overgave gewerkt aan de verwering van de Flak.
Ik had eerst het idee om de Flak vrij "basic" te schilderen, zonder al te veel verwering.
Gaandeweg viel dat toch wat betreft algemeen zicht erg tegen. De graad van verwering is nu +/- dat van de Panther.
Ik maak morgen foto's, beloofd !

Groeten,
Staf

UPDATE: Beloofd is beloofd:
De verwering van de Flak in progres:

IMG_6188k.jpg

IMG_6190k.jpg

IMG_6198k.jpg

IMG_6200k.jpg

IMG_6201k.jpg

Ik begin me te realiseren dat er aan zo'n Flak straks evenveel schilderuren gaan zitten als een tank.
Véél hoekjes en kantjes...

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Zeer mooi Staf!
Consequent gewerkt! Mooi detail is die oude breuk met lasnaad voor/ onder. Ja, idd veel kieren, hoekjes puntjes e.d. om te verweren en de uurtjes mee te vullen. 😀

groetjes

Staf,

Dit is .......Knap met de grote K. 😉
In één woord ; "Respect "
Nu vrijdag kan ik helaas niet aanwezig zijn op de club om uw werk in levende lijve te aanschouwen....... jammer.
😕

Het resultaat wat je hier neerzet zal -niet onopgemerkt voorbijgaan-.
🤣 Met dit model zal je een vlaag van aandacht trekken en niet alleen in de Benelux maar ook ver daarbuiten.
(ge weet wel éh 😈 )

Ge zou der zelf goesting van krijgen om te schilderen..... 😛
Grtz
Gert

Dank allen voor de mooie woorden... 😳

@ Boris.
Ze hebben volgens mij het onderdeel van de Flak doorgezaagd om het te laten passen op de Panther...

@Gert,
Als ik dat mocht kunnen bewerkstelligen dat jij gaat schilderen... 8) 8)

@Dirk,
De kleur valt goed mee nu. Ik ga de Flak eerst helemaal afwerken. Mocht het daarna niet helemaal matchen kan hij nog altijd in (een Methanol)bad. 😉
't zou niet de eerste keer zijn dat er iets in bad moet 😕

Groeten,
Staf

Mooi gedaan Staf!
Jij geeft micro-weathering een volledig nieuwe betekenis.

Opmerking:
is het mogenlijk dat ik op de twee onderste recoil-cylinders op het platte gedeelte aan de voorkant wat voor aan het schild uitsteken nog een gietnaad zie?
Op de vierde foto valt me dit op.

C ya

Staf,

Soms, heel soms, als ik dit soort dingen zie, heb ik de neiging om echt een andere hobby te gaan zoeken, wetende dat ik dit niveau bij lange na never nooit zal halen.

Van de andere kant is dit zoooooo enorm inspirerend, dat ik ook weer niet kan wachten om zelf aan de slag te gaan.

Robert

Mooi gedaan Staf!

voor een verdere blending tussen de FLAK en de Panther,
kan je misschien in de hoekjes en spleetjes van de Panther een paar 37mm shells leggen, omdat de FLAK geen opvangnet heeft?

Niet in het open, maar zo ergens waar zelfs de crew bij het opruimen de shell juist over het oog gezien heeft...
En een extra 'discovery' voor de kijker natuurlijk...

Onder de nieuwe "poten" bijvoorbeeld?

C ya

Erg mooi gedaan Staf,

Jij geeft micro-weathering een nieuw betekenis!

Ik hoop deze heel binnenkort in het echt te zien. Volgende week vrijdag?

Groeten (ook aan de kleine),
Hugo

Verbazing??? hoezo verbazing, absolute mismoed ja 😳

eindelijk was ik weer eens begonnen met mijn rommelhoekje op te ruimen en begint het weer te kriebelen, krijg je dit onder ogen, ze moesten dit gewoon verbieden.

nee hoor, stik jaloers ben ik maar kijk verbluffend en vol respect naar je werk 😉

Na 7 maanden intensieve hobby, : de laatste UPDATE:

IMG_6230k.jpg

Het volgende project is in voorbereiding.

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben,
Ik anders wél !

Tot devolgende,
Groetjes,
Staf

amazing

Staf,

Wonderbaarlijk mooi.
Ik heb erg genoten van je posts en updates.
Sterker nog, ik heb er van geleerd 😀 , en je hebt me geinspireerd om wat meer lef te hebben en meer te durven te expirimenteren, dank daarvoor.

Stiekum toch elke keer op het forum kijken of die Staf nog een update heeft geplaatst.
Ik hoop dat je dit met je Stug (of verklap ik nu iets 😳 ) het ook zo gaat doen.

Ik wens je veel succes tijdens de Euro militaire.
De flakpanther is nu in ieder geval zeker een best of show waardig 😉

Greetz
Axel Repping RHvS

Terug
Bovenaan