Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Dag Staf,
Lang geleden dat ik nog eens een reactie geplaatst heb op dit item.
😳
Het zou ook trouwens altijd hetzelfde zijn....
"Niet slecht voor né beginner" -zou steeds de comment zijn- 🙂
Doe zo verder zou ik zeggen!
P.S. Heb telefoon gekregen vanuit Germany dat uwe Panther daar "échte" beschadigingen heeft opgelopen en misschien wel "total loss" is.
( Naar het schijnt was het een doldwaze horde Engelsen,Spanjolen en Zweden om niet te vergeten de Belgen ,Japanners, duitsers en nog wa nationaliteiten die jaarlijks naar de Euro gaan en deelnemen aan de wedstrijd aldaar 😈 )
Bekijk het langs de goede kant, nu heb je de wielen toch al éh.

Vriendelijke groeten,
Uit zijn nek kletsende Gert

staf
ziet er heel erg goed uit hoor. hoe heb je de verwering van die wielen opgebouwd?
dan nog een vraagje: wat is de reden van die knalgele bouten (ookal moeten ze nog verweerd worden) sprongen die echt zo eruit qua kleur?

grtz jeroen

De gele bouten komen nog wat hevig over, maar die moeten nog hun chippings krijgen...

Chippen haha geweldig, je weet niet van ophouden hé? 😈 🙂
Zeer mooi, het geel van de wielen heb je mooi aangepakt met de verschillende tinten!

mzzls

@Gert, Ik dacht al dat er niemand meer keek 😢 ...Enne grappig hoor van die "échte beschadigingen" en "total loss" 😈 Ik was wél even hééél stil moet ik toegeven... 🙂

@Andre en Jeroen en Boris:
Een woordje uitleg dan:

Zoals al eerder te zien, eerst zwart, daarna d.m.v. een sjabloon de basiskleur.
Enkele wielen ( goed gezien André !) hebben een filter gekregen van
Geel ( Hu24)
Groen (Hu120)
Oranje (H82)
Daarna Met Hu170 en Olieverf,Ivory black en VDB, transparante filter aanbrengen, droogblazen,transparante filter aanbrengen, droogblazen, enz.enz.
Als het goed leek heb ik de chippings aangebracht door middel van Chipwashing.
Chipwashing is een nieuwe en experimentele techniek om realistische chips aan te brengen.

Hoe het werkt :
1.Maak het oppervlak vochtig met White spirit
2.Breng verdunde (met WS) olieverf aan ( VDB werkt prima)
3.Breng een plaatselijke "wash" aan rond de chip met zuivere WS
4. Even geduld... De pigmenten van de olieverf vallen als het ware uit elkaar door oververdunning in ... kleine chips.
5. Je kan met een nat/vochtig penseel de chips nog van vorm veranderen, wegnemen, enz.
6. Na een uurtje of twee-drie kan je een tweede kleur aanbrengen door een heel dunne wash aan te brengen over de chipping. De dunne wash gedraagd zich dan als een pinwash rond de chip zodat je een tweekleuren effect krijgt.

Oefenen tot het goed is is de enige manier om vertrouwd te raken met deze techniek.
Gratis demo, op aanvraag, elke vrijdagavond in het ACW huis te Geel ! (Als onze voorzitter Pascal het goed vind natuurlijk 🙂 )

Ook op de rest van de panther heb ik veelvuldig gebruik gemaakt van deze nieuwe techniek ( eigen ontwikkeling .... 8) maar eigenlijk een doorontwikkeling van de Phil phil stutcinskas methode 😉 )

@ Jeroen, die knalgele bouten is een truukje om er wat meer "dieptewerking" in te krijgen.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hoi Staf,

Ik vind het erg tof dat je zoveel uitleg geeft en de volgende keer als ik weer in Geel ben dan zal ik zeker voor een demo vragen 😀

Groetjes Mark

Ps. ik heb je ook een PB gestuurd.

Hey Staf, da's weer een small step for you but a giant leap for mankind of zoiets.

Wat ik me afvraag, ook bij de Panther van Kristof merkte ik dat, dat heftige zilver (blank metaal) is dat niet een beetje te heftig?? Ik weet wel dat die vlakken tegen de tracks aan liepen, maar het komt op de foto's in elk geval nogal stevig over. Niet dat ik echt aan je twijfel, maar ik moest het toch ff vragen.

En wat die chipping methode betreft; die mag je van mij ook wel in Eindhoven komen demonstreren op onze volgende bouwavond. Kan je misschien samen met mr. Aber afkomen 🙂 Tis maar een idee.

grt
Robert

Dat staal moet inderdaad 100% blank en dus glimmend zijn. Ik heb dit gezien op een onderstel van een rijdende sherman en stond verbaasd over de hoeveelheid blank staal wat te zien was.

groeten Maarten

Hallo Staf,

De wielen zien er erg mooi uit, en met de uitleg erbij is het plaatje compleet. Dank daarvoor. Maar, ik heb nog wel een vraagje.
Jij zei:
Een woordje uitleg dan:
Zoals al eerder te zien, eerst zwart, daarna d.m.v. een sjabloon de basiskleur.
Enkele wielen ( goed gezien André !) hebben een filter gekregen van
Geel ( Hu24)
Groen (Hu120)
Oranje (H82)
Daarna Met Hu170 en Olieverf,Ivory black en VDB, transparante filter aanbrengen, droogblazen,transparante filter aanbrengen, droogblazen, enz.enz.
Met name het laatste stukje, ik was van mening dat je wel moest wachten met het zetten van de volgende filters om niet het effect ongedaan te maken. Ik begrijp hier uit dat jij aan één stuk door werkt?

Groeten, MartinD

@Martin:
Het is geen opsomming van verschillende filters op één wiel. Het éne wiel heeft een geelfilter, het andere een groenfilter en weer andere een orangnefilter. Sorry voor het misverstand 😕

@ Niels:
En Staf, ik vind het weer mooi werk. Ga je nog olielekken toevoegen?

De dichtingen zijn gisteren kapot gegaan... 🙂

Bedoel je deze ?
IMG_6077k.jpg

IMG_6080k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

btw: Wat betreft die bouwavond... Is dat morgen al ?

super staf. dat truukje van die bouten zal ik onthouden. het trucje met de chips moet ik ook nodig maar ns gaan proberen! ben weer zeer benieuwd naar t vervolg van je project.

grtz jeroen

Staf Snyers zei:
@Martin:
Het is geen opsomming van verschillende filters op één wiel. Het éne wiel heeft een geelfilter, het andere een groenfilter en weer andere een orangnefilter. Sorry voor het misverstand 😕
Dat geeft niet. Bedankt voor de opheldering

btw: Wat betreft die bouwavond... Is dat morgen al ?
Nee, het is op de derde van de maand. Afgelopen dinsdag 15 mei was de derde van mei. Nu valt op het op 19 juni dan.

Mooi werk weer Staf!
1 opmerking van mijn kant... is de olie niet een beetje te donker van kleur? Je zou eerder een bruinige transparante tint verwachten...
(Ik doe het je niet na hoor! 😳 )
Jan 🙂

Wielen

De wielen zien zeer puik uit! Ik vind vooral de tandwielen zeer geslaagd, mooie variatie in de tanden en niet te vergeten de binnenzijde van de tandwielen.

Ik sluit me bij Jan aan voor wat betreft de olievlekken. Misschien hier ook wat meer variatie van gedroogde en verse olie, dus dof bruin/zwart vermengd met stof en verse smeer die nog glanst.

Verder zag ik, dat de binnenste wielen geen blank staal vertonen op het binnenste deel. Als ik me niet vergis kwam dit wel voor door puin/troep die tussen de wielen kwam of door permanent schuren tegen de buitenste wielen. Maar ik vind de wielen er zo ook al realistisch uitzien, vooral ook door de 'aangevreten' rubberen randen.

Jan Peters zei:
Mooi werk weer Staf!
1 opmerking van mijn kant... is de olie niet een beetje te donker van kleur? Je zou eerder een bruinige transparante tint verwachten...
(Ik doe het je niet na hoor! 😳 )
Jan 🙂

Jan,

Als ik kijk naar olielekken bij bv. landbouwvoertuigen zie ik eigenlijk steeds een donkere brei ( zand vermengd met olie).
Ik ga de olie-lopers nog wat uit laten zwemen. Dat kon niet voordat deze laag droog was. zwart-Blauw wash over de olie heen waardoor deze een beetje uitdeint in de breedte. Ik beoog een dichte kern met een wazig gedeelte eromheen.

Vincent,
Dat van die glans op de binenste wielen, daar had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Ik ga er in ieder geval straks nog even over dromen en dan zie ik morgen wel wat er uit komt 😕
Goeie tip van die glanzende en verdroogde smeer ! ga ik doen (zonder eerst over te slapen...)

Groeten,
Staf

Glans

Dat van die glans misschien toch maar niet meer aan denken of over dromen. De slijtage aan de binnenzijde dat je alleen nog maar blank staal zag blijft in de meeste gevallen beperkt tot de buitenste ring van de wielen, althans als ik de foto's bekijk die ik heb. Meen het wel eens ergens gezien te hebben, maar dan zal het misschien incidenteel zijn. Iets te voorbarige conclusie van mijn zijde!

Mooie olielekken Staf. Dat bedoelde ik inderdaad.
Voor de geïnteresseerde is hier nog een goed voorbeeld met olielekken
123308LHF.jpg

Bron (is zelf ook een interessante thread)

Verder heb ik nog eens gekeken naar je sprockets en ik denk dat je daar wat hebt overdreven met blank staal. De tanden zelf zijn prima in blank staal, maar ik denk niet dat de hele ring waar ze opzitten ook afgeschuurd wordt. De tanden schuren uiteraard tegen de tracks maar de ring zelf volgens mij niet, of alleen aan de binnenkant want daar zitten de "guide horns" wel. Hier een indicatie van wat ik bedoel:
SaumurCollection-139.jpg

Bron

Succes

Niels, hou er wel rekening mee dat het aandrijfwiel waarvan je een foto hebt geplaatst een ander type is dan die welke Staf op zijn model heeft zitten. Ik heb foto's die de slijtage tonen van het type aandrijfwiel dat Staf gebruikt en daarop is te zien dat de slijtage ook op een deel van de ring is te zien. Overigens nog niet op de gehele ring.
Groeten,
Richard

Weet ik Richard, maar je kan ook hier al zien dat de slijtage niet al te ver op de ring komt. Volgens mij maakt het weinig uit dat het een ander type is, veel verschil in wrijving zal er denk ik niet zijn. De tracks blijven gewoon hetzelfde.

P7180002.JPG

(Bron: Tanxheaven)
IMG_6070k.jpg

Hey mannen,

Bedankt voor deze waardevolle feedback !

Gelezen, begrepen én...aangepast :
IMG_6081k.jpg

Foto is snelsnel uit de hand genomen, maar de correctie is (hopelijk) toch goed te zien.

Weeral een domme fout voorkomen. Toch leuk en waardevol dit forum... 8)
Groeten,
Staf

Tjonge Staf, jij werkt sneller dan ik kan typen! Ziet er heel goed uit zo, ik sta keer op keer versteld.
Mocht je nog wat referentiefotos voor slijtage aan de wielen willen hebben dan moet je maar even via pb je emailadres doorgeven.
Groeten,
Richard

Nou Staf, ik zou niet bepaald willen zeggen dat je een domme fout hebt gemaakt. Maar ik vind die sprockets er nu toch wel realistischer uit zien.

Toch fantastisch hè, zo'n thread ?

groet,
Robert

Zo Staf, dat is een snelle reactie. Ziet er net wat minder extreem uit. Mooi hoor !

Ik weet niet of je al bent ingegaan op Richard z'n aanbod, maar de foto's waar hij het over heeft zijn erg interessant. Zowel voor de sprockets, idler en de tracks. Ook de "verwering" van de uitlaat is er goed op te zien.

Keep it up.

Richard Avezaat zei:
Tjonge Staf, jij werkt sneller dan ik kan typen! Ziet er heel goed uit zo, ik sta keer op keer versteld.
Mocht je nog wat referentiefotos voor slijtage aan de wielen willen hebben dan moet je maar even via pb je emailadres doorgeven.
Groeten,
Richard

PB send ! e-mailadress on his way !

Alvast bedankt Richard !
Groeten,
Staf

Update:

De tracks zitten eronder !
Zo krijgt het geheel weer wat meer vorm en wordt het stillaan een tank 8)
Het is ook wat gemakkelijker om kleuren te laten aansluiten op elkaar.
De afwerking van deze samenstelling gaat nu nog wel even door. (Stof, opgeworpen modder door de tracks,...)
IMG_6100k.jpg

IMG_6103k.jpg

IMG_6105k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

ziet er echt super uit! 1 klein vraagje, ga je nog iets plaatsen in een knalkleur om de boel wat te breken?? bijv groene flesjes ofzoiets? niet dat de kleuren nu niet mooi zijn 😳 maar je snapt wel wat ik bedoel, een soort van eyecatcher.

grtz jeroen

(die eigenlijk geen vragen durft te stellen bij t zien van zoveel moois!! 😳 )

Ik blijf het maar zeggen: Prachtig. Betekend het woord nog wel wat voor je Staf? 🙂 Echt diep respect voor je gedult, fantasie, kunnen en toewijding.

Heerlijk dit model!

groetjes

Heren heren 😳 😳 dank je dank je ...!!!

Robert : Overloon zei je.. Ik zal 's navragen of er nog KMK'ers komen. Ik had begrepen dat de toegang vrij duur was 😕 klopt dat?

Jeroen: tja een eyecatcher .mmm... Ik dacht in alle bescheidenheid dat de rariteit van het voertuig,de verwering van de zimmerit, de hoogte van het geheel met de flak,de details in het interieur en daarbij nog de kleurrijke figuren al eye catching genoeg zouden zijn. 😕

Boris, elke aanmoediging is een hart onder m'n riem. Elke tip waardevol. Als dat niet zo zou zijn, zou ik m'n werk niet blootstellen aan de buitenwereld en bouwde ik "gezellig" in m'n eigen kamertje met de deur op slot. Ieder van ons krijgt, denk ik, graag positieve feed-back. Dus ja ! het betekend zeker iets voor mij. Dank je wel daarvoor !
Aan de andere kant ben ik iemand die open staat voor kritiek. Ik probeer er dan ook daadwerkelijk wat mee te doen.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hey Staf.hier wat info voor de entree;
http://www.oorlogsmuseum-overloon.nl/index.php?p=info&id=1#content
maar dat is dat geld zeker waard hoor,ik heb vorig jaar ook een aantal KMK'ers gezien en gesproken in ieder geval.

groeten jeroen,.

Hey Staf,
Ik ben er vorig jaar ook geweest en er valt toch wel wat te zien aan materiaal.
Ikzelf moest niets betalen wegens lid van Twenot maar voor onze Lennert moest ik dan weer wel betalen.
Dit jaar zal ik er wellicht niet bij kunnen zijn wegens andere verplichtingen.

Dirk

hoi staf,
das waar ik was de figuren even vergeten 😳 maar dat is wel wat ik bedoel een contrastrijke kleur zeg maar (die camo uniformen wel bevatten gelukkig). maar dat dit model een eyecatcher wordt op iedere show waar ie naar toe gaat weet ik wel zeker!

grtz jeroen

Update:

Bij het afwerken van de achterkant had ik zo iets van : "'t is hier van achter toch maar een saaie bedoening in vergelijking met de rest van het model."
Daarom .... effe terug aan het bouwwerk 8) !
Stripjes messing snijden, plooien en solderen héhé dat deed deugd !
Op deze foto zijn de jerrycan houders al voorzien van een laagje Tamiya metal primer:
IMG_6108k.jpg

Dat moet dan zoiets ongeveer worden:
IMG_6120k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Pfffff Staf waar haal je het vandaan allemaal? Het enige wat ik doe is naar je foto´s kijken met open mond.
Ik kijk nu al uit naar je volgende project.
Grote klasse allemaal.

gr.Bart.

Mooi gemaakt Staf! 😀
[nitpicking modus] Een vraagje... heb je dit van foto's nagemaakt? Want mij lijkt dat de rekken in de weg kunnen zitten bij het gebruik van de 'towbar' (hebben ze daarom ook niet de kasten op de achterzijde verwijderd?) [/nitpicking modus]
Jan 🙂

Nou Moe!

jij werkt wel echt snel 😱

De Tow-bar wordt niet meer echt gebruikt,
daar het voertuig nu in de AAA-rol ingeschreven staat.
Indien ik mis ben Staf,
geef je me maar een klap 🙂

C ya.

Snel..? snel...

Ik moet een groot stuk van de achterkant nog verweren 😕

Jan, Je hebt waarschijnlijk (weeral) gelijk, maar ik ga de Pascal volgen. De towbars worden niet meer gebruikt dus...
En ik vind het lekker eigenwijs gewoon een mooi detail
IMG_6122k.jpg

IMG_6123k.jpg

Commentaar welkom !
Tot de volgende,
Staf

Terug
Bovenaan