Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Hey Hugo,

het is als tweede filter Hu74 (geel) geworden. De Hu148(zandgeel) zat wat te dichtbij de basiskleur vond ik.
Deze filter is enkel over de gele delen gegaan.

Vanaf nu wordt het inderdaad wat meer strepen trekken. En ook over de rode primer (die op het oog is gemixed, ca 50/50 Hu100-Hu70 oplichten met ongeveer 10% Hu148 en dan een likje Hu72 om wat te breken...= schatting 🙂 ).
Die Humbrol 72...tja.. Daar heb ik al veel goede dingen over gehoord in de hoedanigheid van stoffilter. Misschien een goede vervanger voor de Hu84. (waarschijnlijk na de 70 dan)
Bedankt voor de tip.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Update: verwering aan de gang:

Sinds maandag zit ook het laatste (algemene) filter ( Hu70) over de panther.
Gisteren en vandaag heb ik chipping en andere verwering aangebracht.
Dit alles gecombineerd met de inlijning (pinwashes).
Ik moet zeggen dat ik deze "chaotische" werkvolgorde (die sommige modelbouwers er op na houden) vroeger onbegrijpelijk vond... 😳
Toch ben ik deze keer bewust afgeweken van m'n "normale" volgorde(voor zover die al bestaat).
Ik wilde nl. eerst (terug) zicht krijgen op het geheel.
Later kan ik nog plaatselijke kleurenfilters en vuil/stof effecten aanbrengen.
Het aanbregen van lichte kleurfilters over de chipping heen, samen met wat "nieuwere" chipping kan een mooi ingeblend gevarieerd geheel opleveren.

De foto's laten de huidige stand van zaken zien, dus ik ben nog niet klaar met dit plekje. Vooral de binnenkant van het luik moet nog de nodige aandacht krijgen.
IMG_5953k.jpg

IMG_5954k.jpg

Mijn "geheim" is om alles controleerbaar uit de voeren. Dus is werken met een corrigeerbaar medium zoals Humbrol of olieverf aan te bevelen.
Niet tevreden: vochtige kwast en wattenstaafje lossen alles op !

Op het pallet deze keer:
IMG_5960k.jpg

Gebruikte verdunning:White spirit.
Gebruikt penseel W&N series 7, 000

't is even wennen aan de olieverf maar ik moet zeggen...het bevalt me wel. 😉

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Robert Crombeecke zei:
Hey Rudi, dat betekent dus telkens een stukje nagenoeg volledig afwerken en dan verder met het volgende stukje ?
Yep, dat is in ieder geval wat ik er mee bedoelde te zeggen.
In plaats van eerst overal de inlijning, dan de chipping, daarna weer de vuil, roestaflopers ga je dan inderdaad stukje per stukje te werk.

Risico bij de “normaleâ€

Ik was compleet uit m’n lood geslagen toen ik even daarna een artikel las van Rudi, waar hij ook weer een volgorde behandelde, maar deze keer toch weer anders…
Ik was lost…

Ach Staf, dat houdt ons scherp hè? Net als je denkt dat je weet hoe het moet, komt er weer iemand die iets heeft bedacht wat ook handig is. En maar goed ook. Anders worden we zo'n Verlinden-fabriek waarbj elk voertuig er hetzelfde uitziet, qua afwerking bedoel ik.

grt
Robert

Hey Staf,

Die weathering ziet er reeds goed uit. Ik zie dat je Van Dyck bruin hebt gebruikt, hoe lang dient deze te drogen vooraleer je er weer veilig met wat WS overheen kunt?
Heb je deze kleur gebruikt voor het inlijnen?

Groeten,
Hugo

Hugo Luyten zei:
Ik zie dat je Van Dyck bruin hebt gebruikt, hoe lang dient deze te drogen vooraleer je er weer veilig met wat WS overheen kunt?
Heb je deze kleur gebruikt voor het inlijnen?

Hugo, Dank je voor het compliment : 🙂

Omdat je erg kleine hoeveelheden olieverf gebruikt kan je devolgende dag weer verder. Om echt een volledig (nat-vochtig) filter te plaatsen wacht ik toch twee dagen, maar ik heb nog niet getest of dat wel nodig is. Misschien niet met dit weer 8)

Ik heb het VDB (Van Dyck bruin) gebruikt samen met af en toe een tikje zwart om in te lijnen.Bevalt prima, fijn pigment, heel hanteer- en corrigeerbaar.

We zullen vanavond even langs elkaar gaan zitten om het verder in detail te bespreken !

Groeten,
Staf

Update:
In de rubriek centimeter per centimeter...:
De ring

IMG_5967k.jpg

IMG_5968k.jpg

IMG_5969k.jpg

IMG_5970k.jpg

IMG_5971k.jpg

Still a long way to go... 8)

Nog steeds aan de gang met de olieverf:
De loodmenie is Hu 100 en Hu70 (50/50) gemengd met wat napelsgeel.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf, ik vind de subtiliteit van de weathering machtig mooi.
Less is more, zeggen ze dan hè.

Ik geloof dat ik het begin te begrijpen dat je met deze centimeter-per-centimeter-methode een betere controle kunt houden over de mate van weathering. Als ikzelf begin te chippen enzo, is het vaak al te veel van het goede voordat ik zelfs maar halverwege ben.

Dit blijft toch een geweldig leerzame thread!

Vraagje nog; is er een speciale reden voor om VDB te gebruiken ipv Burnt Siena met zwart, of raw umber ?

Bedankt voor de leuke reacties !

Robert:
Ik ben met VDB begonnen als test. Het sluit erg aan bij Humbrol Brown bess (Hu170). Dit laatste is een fantastische kleur voor chipping, maar helaas niet meer te krijgen. Het BB wordt daarom niet voor niets "het vloeibare goud" genoemd door vele modelbouwers 🙂

Ik kreeg de tip van Hugo Luyten en ik moet zeggen...Goeie tip!! bedankt Hugo!

BTW, Het zwart ligt ook op het pallet. Ik ben het vorige keer vergeten te vernoemen 😳 . Gewoon ivoorzwart of sepia. Het word puur of gemengd met het VDB gebruikt.Dit vooral voor de pinwashes (inlijning) en (valse) schaduwen onder kleine details

Er zijn effecten die ik alleen met olieverf voor elkaar krijg. Olieverf ontbindt bij een te hoge verdunning. De pigmenten "zwemmen" dan in de white spirit. Dit geeft een wat korrelig, roestvlekje met uitwaseming naar de rand toe. Tussen de "pigmentkorrels" en de uitwaseming kan je dan, na droging, een highlight (lichtere basiskleur, in mijn geval napelsgeel) of een grondverf effect (Hu100-Hu70 met napelsgeel) aanbrengen.
Het is ook erg getrouw als je daarna in het midden een scherp lijntje of puntje neerzet met Burned siena of VDB.

Ik wil later hier en daar wat scherpere, recentere chipping aanbrengen, wat dan weer beter met Humbrol (Hu170) kan.

Zo zijn er heel veel mogelijkheden om te varieren, combineren en vooral,... te experimenteren 8)

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Update hout en achterdek.

Van het houtwerk zie je nauwelijks nog iets als de flak erop staat 🙁
Maar...Het was leuk om te doen én de flak blijft straks demonteerbaar ! 8)

Verwering op het achterdek is nog niet klaar. Je kan goed de behandelde en onbehandelde delen met elkaar vergelijken.

IMG_5974k.jpg

IMG_5975k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hallo Staf,

Ziet er erg mooi en inspirerend uit. Ik gebruik dit nu als voorbeeld voor mn Pershing die in de weathering gaat.
Bas Hermsen zei:
Prachtig, ik hoop dat mijn 234 ook zo kan worden. Denk het niet
Dan moet je er eerst rupsbanden en een Flak bij aanbouwen 😈 😉

Hi Staf

Subliem ! 😱
Heel subtiel zeker niet overdone , kortweg heel goed !

Het hout is prachtig gedaan , hoe heb je dat klaargespeeld ?
Jammer dat je er niet veel van gaat zien.

Zondag meebrengen he ! 🙂

Grtz

Kristof

Het word steeds verbazingwekkender...echt beeldschoon gewoon.

Enige commentaar (mijn eerste in deze post) is dat er bij het schilderen van de rode primer een paar 'heilige dagen' zijn binnen de toolracks. Is daar nog een reden voor?

don't stop posting 😉

Benjamin de Groot zei:
dat er bij het schilderen van de rode primer een paar 'heilige dagen' zijn binnen de toolracks. Is daar nog een reden voor?

Benjamin, Commentaar is altijd welkom ! Wat zijn "heilige dagen" ?
Bedoel je dat deze niet primer geschilderd zijn?
De toolracks zaten er in werkelijkheid blijkbaar op voor het spuiten en ik heb begrepen dat er geen zimmerit hoort te zitten.. Vandaar de gele kleur ( als dat is wat je bedoeld natuurlijk?

Groeten,
Staf

Staf, 'heilige dagen' is een (nederlandse?) uitdrukking die schilders gebruiken om aan te geven dat plekken niet goed geraakt zijn met schilderen 😉
Jan 🙂

Update: Basis verwering (nog steeds 8) )

Bij het het onderhoud van de motor laatst, heeft Frits het zware deksel laten dichtvallen...Gevolg: gebarsten motoafdekplaat. 😕 Gelukkig houdt het nog 🙂

IMG_5983k.jpg

IMG_5982kl.jpg

Prijsvraag : ontdek de nog niet-verweerde delen 😉

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Update:

Na het weekend (waarvan zondag doorgebracht op de gezellige beurs in Leopoldsburg), gisteren weer even wat geschilderd:

De "chaos" methode heeft zijn tijd nodig....

IMG_5985k.jpg

IMG_5986k.jpg

Het motorluik en de kraan nog, en dan kan ik het verweren van het bovendek afvinken 8) Vandaag krijgt het motorluik nog een filter om het een andere kleurnuance (zeer miniem) te geven als de rest van het achterdek. Waarschijnlijk wordt het een oranjefilter.
Je kan nu echt goed het verschil zien tussen de basislak, op het motorluik en de vulstoppen, en de verweerde delen.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Heel subtiel gedaan Staf,

Ik ga die Van Dyke bruin toch maar eens aanschaffen, want dat ziet er goed uit. Volgende keer op de club eens effe een privé-leske zeker? Zal wél ná Neurenberg zijn.

Groeten,
Hugo

Update:
De noest arbeid van vandaag...

IMG_5990k.jpg

De kraanstangen zijn nog in progress. De eerste laag moet nog drogen 😀
Misschien moet er wat meer smurrie rond de vuldoppen? Wat vinden jullie?
Nu ja,...Bijdoen gaat altijd, afhalen is meestal moeilijker !

@Bas,Marc, Hugo, bedankt voor de reacties !

@Marc, De panther mag wekelijks mee. Kwestie van elke week wat tips te scoren bij de clubleden... 8) En...In het echt zie je meer. Op foto's gaan toch veel nuances verloren heb ik al gemerkt.

@Hugo, Ik begin inderdaad die VDB ook meer en meer te waarderen. Het is begonnen als een experiment, maar het bevalt me elke dag beter en beter. 8) Alleen, dat privé-leske.. Ik ga jou ni veel kunnen leren vrees ik 😕 😉

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hi staf

Dat ziet er weeral zeer goed uit.Veel subtieler dan op mijn Panther.

Ik zou iets meer vlekken en smurrie aanbrengen rond die vuldoppen.
Ze zijn te proper in verhouding met de rest. Maar je hebt zelf de feeling en de ervaring om te weten wanneer het goed zal zijn !
Alleen opletten dat je niet de benzinedop verwisseld met de vuldop voor het koelwater zoals ik ! 🙂

Keep it up !

Grtz

Kristof

Ik zou niet weten dewelke water is en dewelke benzine,
maar de rechterdop ziet er in mijn ogen een beetje te egaal uit:
langs alle kantjes evenveel verwering, met dezelfde kleurintensiteit.

Indien het de brandstofdop is,
even een goed lekker grote vlek erbij schilderen?
Zo ééntje waarin opwaaiend stof is in blijven koeken en een gelige-oranje kleur krijgt 🙂

C ya.

Rechts is de brandstofdop, links het koelwater (van achter gezien 😉)
Ik blijf (stilletjes) genieten en leren Staf!
Jan 🙂

Ik heb deze topic van het begin gevolgt en ik vind het geweldig, wat een enorm oog voor detail, afwerking en realisme. Dit is echt top.

Ik ga weer terug naar pagina 1 en ga opnieuw genieten van dit prachtwerk

IMG_6011k.jpg

Erg mooi allemaal. Zou je het houtblok nog wat beschadigen waar de krik op gezet wordt? Dan zie dat ie reeds vele malen gebruikt is. (net als de rest van de tank 🙂 )

groeten Maarten

Goed idee Maarten !

Ik moet alleen effe kijken hoe ik dat klaarspeel 😕 Als het lukt zal het zeker een erg leuk detail zijn.
Het houtblok moet in ieder geval nog mat afgewerkt worden met een laagje matvernis.

Bedankt voor de suggestie !

Groeten,
Staf

Hoog tijd voor (nog eens) een:
Update:

Omdat de hull van de Panther op reis is naar Nurenberg ( Met de KMK mee naar de "German model masters") hou ik me bezig met de wielen.
Dit is de huidige stand van zaken:

IMG_6069k.jpg

IMG_6068k.jpg

IMG_6070k.jpg

Comments, aanbevelingen, tips etc. zijn welkom.
De gele bouten komen nog wat hevig over, maar die moeten nog hun chippings krijgen...

Alles Humbrol en olieverf toe nu toe.
Metaalglans is Karismacolour silver & potlood 8B

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hé Staf ziet er geweldig, ik ben deze topic nu al een hele tijd aan het volgen het is gewoon genieten man 😱 😱 😉
Zo te zien heb je de loop wielen voor zien van filters of ben ik daar verkeerd in 😕:
Als ik niet verkeerd ben , welke kleuren heb je hier voor gebruikt 😕:

Terug
Bovenaan