Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Staf Snyers zei:
Tussen het drogen door zijn er nog wat details in het interieur van de panther bijgekomen. Zaterdag te zien in Geel !! 🙄
Op naar devolgende,
Groeten,
Staf

Haha, de planken liggen erin?
Figuurtje ziet er al zeer goed uit Staf. Wat de kleuren betreft kan ik je niet helpen. Ik kan daar niks van.
Tot zaterdag.

Dirk

Heey,

als je inderdaad zo kijkt lijkt het oranje maar dat is ook nog wel eens bedrog door de fotos.
Ik neem aan dat je wel een hoop op internet en boeken hebt afgezocht dan kan je het daar altijd nog mee verglijken.
Je kan altijd nog een beetje bruin toevoegen aan de kleur die je nu hebt gebruikt.

succes
Nick

Soms is het leven van een modelbouwer hard... 🙁
En moet je besluiten nemen.

Ik kon echt niet leven met het orange....Nog filter(s) geprobeerd maar tevergeefs.
Frits neemt hier een badje in Humbrol tinner 😳
Och, leuke oefening zekers 😕 Weer iets uit geleerd 😉

Positieve kant : twee keer schilderplezier voor de prijs van één 😀 😀

Tot devolgende,
Staf

Haha,

nou dat 2 voor de prijs van 1 kan ik niet egt zeggen, je bent het resultaat toch kwijt dus 😉
Het is toch nog wel zonde maar het voordeel is dat je nu een hoop fotos kan nemen om het resultaat te showen 😀

succes
Nick

Hey Staf,

Ik heb hier de boeken "Camouflaged Uniforms of the Waffen SS" en "Camouflaged Uniforms of the Wehrmacht"van Iso-Gaago Publications liggen. Als je hier wat aan hebt breng ik ze zaterdag voor je mee. Er staan duidelijke kleurenfoto's in van het patroon, en hoe ze uit het stof geknipt werden.

Laat maar effe wat horen,
Hugo

Hugo,

Dat boek wil ik zowieso graag eens bekijken :!: . De SS had echt wel veel verschillende uniform camouflages 😕

Omdat ik deze week toch wat wil schilderen zal ik men baseren op o.a. deze foto van de Alpine website:
35031b.jpg

Mocht het (weer) niet goed uitpakken kennen we de "oplossing" al 😀

En meteen terug van start sie...met de eerste (basis)laagjes:
IMG_5845K.jpg

Moeilijk kleurtje om zicht op te krijgen, dat bruin 😕
Hopelijk met meer succes deze keer 🙂

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hoi Staf,
Ik volg dit project al een tijdje en zoals iedereen vind ik het bijzonder indrukwekkend 😱 😱
Ik ben alleen wat minder gecharmeerd van je figuurtje. Ik ben niet echt een kenner van Duitse uniformen maar de overals heb ik vooral gezien in "platanen muster" of het bekende "italiaanse patroon". Het "eichenlaub muster" dat je de eerste keer op je figuurtje heb gezet, heb ik nog nooit op een overal gezien.

Ik heb hier een paar foto's die ik ooit eens op internet gevonden heb. Deze overal is AFAIK origineel en dus een goed voorbeeld voor je schilderwerk, al is de resolutie niet zo gewelding. Het type is wel iets anders (kraag en geen zak op de broekspijp), maar het lijkt me toch een aardig voorbeeld.
b0044612_1344656.jpg
planeb0044612_8285440.jpg

Bron.... geen idee, collectors guild misschien.

Succes met schilderen

Niels,

Dank je wel! Die SS uniformen lijken niet alleen op een bos, het is ook een enorme verscheidenheid aan patronen en modellen waar je vaak de bomen niet meer doorheen ziet.

Ik was zelf ook niet echt tevreden over het figuur. Dat is ook de reden waarom hij in bad moest. 😳
Ondanks het feit dat ik figuren het allermoeilijkst vind in onze hobby, wil ik het toch niet uit de weg gaan. Elk voertuig wil ik toch graag voorzien van minstens één figuurtje. Kwestie van de grenzen te verleggen. Naar verluit is ook het figuur schilderen te leren (gelukkig). Veeeel oefenen moet het ‘m uiteindelijk doen en dat geloof ik ook wel.
Alleen, ik wil elke keer zo graag aan de slag met voertuigen dat ik veel te weinig toe kom aan de figuren. Een goed geschilderde figuur kan zeker een toegevoegde waarde leveren in het geheel, maar het omgekeerde is helaas ook waar.

IK wil jullie toch echt mijn ongelooflijke bloopers en miskleunen niet onthouden 😕
Anders gaat er straks nog iemand denken dat er bij mij nooit iets fout gaat... 🙂 🙂 🙂
Zo zie je maar iedere gek zijn gebrek :!: 😀 😉

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Update:
Na de omzwervingen langs het figuurschilderen kan de spuit uit de kast en kunnen we terug naar de hoofdbrok op de planning* : De Panther.8)
(*Vinden jullie nu echt dat het maken van een gedetaileerde (project)planning zo ziekelijk is als jullie zaterdag lieten overkomen??)
🙄

Nog even het resultaat van de figgies:
De figuren zijn geschilderd met Humbrol. Behalve het vest van de man met de verrekijker. Hier heb ik een Valejo-experiment op uitgevoerd...
Schaduwen en inlijning is gedaan met olieverf (Ivoorzwart en Vandyck bruin)

IMG_5895k.jpg

IMG_5896k.jpg

IMG_5898k.jpg

IMG_5899k.jpg

En we zijn vertrokken:
Eerst de wielen in rubberzwart ( zwart met wat grijs) De verf is van Tamiya.

IMG_5903k.jpg

Morgen alle andere onderdelen van de Panther demonteren en dan kan ook daar de eerste verf overheen.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

P.s. de bijlhouder op de panther zat wel degelijk scheef 😳 Gelukkig nog op tijd gezien én gecorigeerd. Bedankt diegene die me er op wees afgelopen zaterdag in Geel (ik weet helaas je naam niet...)

Hoi Staf,

De figuurtjes zijn mooi geworden. Ik ben vooral gecharmeerd van het figuur met de verrekijker. De huidskleur is ook goed gelukt.

Veel plezier met het airbrushen,
Hugo

Erg mooie figuren Staf! Weet je zeker dat Marijn ze niet 'even' voor je geschilderd heeft? 😉
Je bent al weer flink opgeschoten sinds zaterdag!
Voor wat de planning betreft... 'ziekelijk' vind ik overdreven, maar je gaat wel ver met het plannen van je model. Het is echter de manier die voor jou prettig werkt, en ik denk dat je op deze manier een goed overzicht houdt, zodat je je doelstelling (klaar tegen Euro) bereikt. Een goede planning/ voorbereiding is het halve werk, en dat zie je zeker terug in je model.... het is dus nog geen tijd voor de mannen in witte jassen 😉 🙂
Ik verheug me al op de volgende (verf) stappen!!
Jan 😀

Wat die planning betreft....
Nou, laat ik het zo zeggen...als ik aan planningen denk, dan denk ik aan werk. En een hobby mag/moet niet op werk lijken. Toch? Ik heb me zelf te vaak laten leiden door deadlines (wedstrijden, artikelen, you name it..) en dat haalt de fun er compleet uit. Doe wat je wil, in je eigen tempo. Is het niet vandaan, dan is er nog altijd een morgen.
Maar zoals Jan het zegt, what ever rocks your boat. Als jij het prettig vind om met een planning te werken, wie zijn wij om daar wat over te zeuren? Het bewijst maar hoe serieus je dit project neemt en daar heb ik respect voor. Ik ben er te lui voor....

Oh bij de weg... ik dacht dat figuren niet je sterkste punt zijn? Mij hoor je niet klagen hoor!
Nu nog het model in een lekker jasje en ik voorzie een vette prijs tegen eind september. Go for it!!!!

Groetjes,
Marcel

Update:

Ik heb net zitten kwijlen toen ik de wielen zag van Kristof z'n panther. Nog een lange weg te gaan voor mij... 😕

Gisteren dus bandenzwart, vandaag de opstelling voor de lak:
Twee verschillende diameters nodig, maar één voorhanden. Dus creatief zijn is de boodschap. Links het kant-en-klare sjabloon, rechts de home made edition. De satéstokjes verstevigen het geheel.
IMG_5904k.jpg

Een uurtje later:
De gele laag is [Tamiya Buff (XF57) + geel(XF3) + clear (X22)] = dezelfde kleur als Gunze Sanyo "sandy yellow".
Oplichting, enkel aangebracht op plaatsen die zonlicht ontvangenis Tamiya buff (XF57) = clear (X22)
IMG_5909k.jpg

En toen was de panther aan de beurt:
Foto's spreken voor zich:
Eerst alles hetzelfde kleurtje geven: Ik heb lang zitten twijfelen over de primerlaag. Tamiya primer(grijs uit de spuitbus, in een potje spuiten en dan de airbrush in) had gekunnen, maar ik heb de meeste (en ook goede) ervaring met X18 van Tamiya.
IMG_5906k.jpg

Daarna het loopwerk. Zo komt straks de gele basislaag niet onder het bruin (XF52) te zitten.
IMG_5910k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hi Staf

Kwijlen op mijn wiel ( het zijn 2 foto's van één en hetzelfde wiel 🙂 )
Die van u gaan er misschien wel beter uitzien want dat kan jij ook !

Leuk idee dat sjabloom , wel jammer dat ik het rubber met de hand geschilderd heb 😈

Ik ben erg benieuwd naar je kleurenschema

Grtz

Kristof

www.moveleo.be

strak spuitwerk tot nu toe staf. die mal is die dus een andere maat dan het sjabloon of heb je deze gewoon gekopieerd om je sjabloon schoon te houden? of is dat nu voor het tweede formaat wiel? 😳

grtz jeroen

Jeroen,

De beide mallen zijn verschillend ( 1milimeter verschil).
In het kant-en-klare sjabloon zijn niet alle maten beschikbaar, dus soms moet je zelf aan de slag.

Het schoonmaken is piece of cake !
In eerste instantie kleef ik tape omheen de holte die ik wil gebruiken. Wat niet vuil is hoeft niet schoongemaakt. De rest laat zich gewoon met wat isopropanol afwassen = 1 minuut werk !

Ik dacht dat dit een gekend truukje was...???

Groeten,
Staf

staf,
iets te snel geweest zie ik. ik dacht dat de originele mal niet gebruikt was om te spuiten (gele tape, gele verf 😳 ).
de wielen heb je voorzien van een preshade, op de foto's kan ik daar niet zoveel meer van terug zien. komt dit door de foto of heb je dekkend gespoten? ben benieuwd naar de rest van t airbrushwerk!

grtz jeroen

Ik ben blij dat ik 'm zaterdag nog even zonder zijn verfjasje gezien heb, nu er verf op zit kun je veel detaileerwerk toch minder goed terug vinden 😉
Ik kijk uit naar meer!
Jan 😀

jeroen duifhuizen zei:
de wielen heb je voorzien van een preshade, op de foto's kan ik daar niet zoveel meer van terug zien. komt dit door de foto of heb je dekkend gespoten?

grtz jeroen

De (banden) zwarte basis is niet echt bedoeld als pre-shade Maar helemaal dekkend is het ook weer niet gespoten. Rond de bouten en in het midden is het iets donkerder gelaten.Het is erg subtiel dus nauwelijks te zien op de foto's. Het schaduwen komt later met het penseel. Dat is wat beter controleerbaar. Vaak zie je bij airbrushwerk dat het schaduwen wat overdone is vind ik.

Groeten,
Staf

Update,

Vandaag heb ik de tracks een basislaag gegeven van Tamiya zwart.
Daarna,airbrush uitwassen hoeft niet 8) , een mist van Tamiya XF52 (flat earth)
In deze stap voeg ik géén X22 clear toe aan de verf. Hoe matter hoe beter. Zo zal het MIG pigment straks beter hechten aan de verf.

Het resultaat:
IMG_5915k.jpg

Na een periodieke onderhoudsbeurt aan m'n evolution ( flinke poetsbeurt en nieuwe dichtingen) Kon ik met een gerust hart aan de basislaag beginnen. Een airbrush met lekke dichtingen geeft risico's voor sputteren, en dat risico wilde ik niet lopen.

De resterende tijd van de avond ging op aan de basiskleur van de panther:
IMG_5917k.jpg

IMG_5916k.jpg

Er zijn nog geen high lights gespoten. Ik denk erover om dat te doen met een dry brush behandeling.

Nu goed laten uitharden, nog een klopjacht op lakfoutjes (stofjes, puntjes,...) en dan kan de fun beginnen!! 8)

By the way: Er komt géén camo op. De vroege bergepanthers waren meestal ééntonig panzergeel. Lijkt makkelijk, is het zeker niet! Het is net die ééntonigheid die de grootste uitdaging wordt straks in de weathering. Het moet nog wel interessant worden om naar te kijken... wish me good luck...,

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Strakke paint job Staf....

mooi.. En dat een panther in het geel lastig is daar ben ik inmiddels al achter, die 666 panther daar ben ik al eeuwen mee bezig. 🙁 maar goed ik kijk gewoon bij jouw wat af 🙂

ciao Raymond

Netjes gespoten Staf,
Zou je nog eens dat drybrush proces willen uitleggen.
Ik heb vanavond de 11/4 van een camopatroontje voorzien en nu zou ik de bruine en gele oppervlakten wat diepte willen geven middels deze techniek.
Alvast bedankt.

Dirk

Dag Staf,

wel opletten met de drybrush techniek:
het gaat vlug om juist dát iets te veel te drybrushen,
en dan ziet het geheel er een beetje kartonnig uit...
Vooral op de zimmerit.

Een bepaalde reden waarom je niet met de airbrush highlight?
Op de wielen had je het knap gedaan: enkel ge-highlight daar waar het licht ook effectief op valt.

C ya

Pascal,

Ik wil proberen om de individuele zimmerit vlakjes te drybrushen en zo de randen te vermijden. Olieverf moet me hier bij helpen (zie beneden).
Klinkt goed maar of het ook gaat lukken, weet ik nog niet. Ik ga deze aanpak eerst uittesten op een proefstukje. Een heel erg lichte wash in de lagergelegen structuurdelen van de zim en een dry-brush op het bovenvlak is het plan. De randjes moeten blijven zoals ze zijn.
Het back-up scenario is inderdaad toch wel de airbrush. (dat wordt dus een klusje voor de Iwata. 8) )

Dirk,
De dry-brush techniek is het aanbrengen van een zééer minuscule hoeveelheid verf door met een kortharig penseel ( gewoon een oud kortwieken) over de vlakjes te wrijven.
Het penseel voorzien van verf en daarna op een tissue (of kantoenen lap) alles er weer afhalen. Als je denkt dat er niets meer opzit, is er toch nog een klein beetje verf achtergebleven, en daar ga je mee aan de slag.
Je kan dan ofwel net de randjes uitkiezen om ze op te lichten, of juist de randen vermijden om het paneel zelf op te lichten. Hangt er een beetje van af wat je wilt bereiken.
Kies de dry brush-kleur iets lichter dan de basiskleur, en bouw desnoods het effect op in verschillende tonen. Werk steeds iets lichter naar het midden toe, dus steeds kleinere vlakjes behandelen. Als je direct effect behaalt is er teveel verf in je penseel. In begin heb je zoiets van…dat werkt niet, maar blijf continue vergelijken met een onbehandeld vlak en je zal zien dat het lukt.
Als ’t goed is krijg je dan na een tijdje een bepaalde “diepteâ€

Bedankt voor de uitleg Staf! Heel leerzaam en goed te volgen
Staf Snyers zei:
Zoals de meeste dingen in onze hobby take it easy :
Don’t rush when you dry-brush! 😉
En zowaar een goed onderschrift op de koop toe 🙂 ... heb je een dagje met Jan Peters gekletst 🙄

Dag Staf!

amai, weeral doorgewerkt...

Figuurtjes zien er heel goed uit! Die wil ik morgenavond zeker eens van dichtbij bekijken!

De basis van de panther zit ook al goed, maar is misschien een tikje donker en net iets te vol van kleur. Denk eraan: nadien verdonkeren of voller van kleur maken is geen probleem, maar andersom is niet even simpel...
Je kan dat inderdaad al drybrushend oplossen, maar ik weet niet goed of het individueel drybrushen van de zimmeritvakjes zo'n goed idee is... Ik zou op z'n minst een degelijke wisselwerking met washes voorzien, en de basiskleur dan ook zeker niet te donker maken. Maar daar hebben we het morgenavond wel verder over!

Marijn

Ha, die Marijn,

Natuurlijk gaan we vrijdag samen die figuurtjes eens goed bekijken. Kan je me gelijk een handvol tips aan de hand doen om ze verder te verbeteren!

De basiskleur is in het echt wel iets lichter dan op de foto’s overkomt. In werkelijkheid is het Tamiya Buffkleurig. Je hebt natuurlijk wel een goed punt dat “lichter makenâ€

Hoi Staf,

Strakke basislaag!
Lijkt me een erg interessante basis om op verder te werken.
Wat voor kleur (of materiaal) ga je de periscopen van de bestuurder en radio-operator geven?
Dat zou ik graag willen weten want ik weet niet goed wat ik daarvoor zou moeten gebruiken bij mijn StuG III.

Groet,

Niels

Niels,

Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet over nagedacht. Misschien Tamiya smoke?
Of anders een (donker)groene kleur met een laag glanzende vernis.
Voor allied voertuigen is Humbrol donker blauw glanzend (weet de nummer zo één-twee-drie niet uit m’n hoofd) een goed kleurje

Misschien heeft iemand anders nog tips voor Niels (en mij)?

Groeten,
Staf

Update:

Vandaag de rode menie (grondverf) ingeschilderd.
Het is allemaal nog basiswerk dus nu nog vrij heftig in contrast.
Straks moet dat door de stoffilters etc nog naar elkaar toe.
De rode verf is HUmbrol (mengeling van 100-70-148-72)

IMG_5927k.jpg

Ik vind de kleuren niet erg representatief. 'k Moet toch eens dringend nakiijken hoe ik dat digitaal in orde breng.Alles is werkelijkheid eigenlijk een tintje lichter.. 😕

Tot devolgende,
Staf

Staf Snyers zei:
Update:

Ik vind de kleuren niet erg representatief. 'k Moet toch eens dringend nakiijken hoe ik dat digitaal in orde breng.Alles is werkelijkheid eigenlijk een tintje lichter.. 😕

Tot devolgende,
Staf

Heb je, je monitor wel gekalibreerd? Hier ziet het er namelijk toch aardig licht uit.

Hey Staf,

De kleur ziet er op de foto zeker niet slecht uit. Ik heb jullie afgelopen Vrijdag horen debatteren over welke kleuren van Humbrol te gebruiken, en zo te zien ben je er goed uit gekomen....

Doe zo voort....

John. 8)

Staf,

Jammer dat het naar jou idee niet helemaal goed overkomt op het beeldscherm, maar ik vind het nu al goed. Mooi licht, dus nog vele kansen om te manouvreren e.d. Ik kijk uit naar je weather werk, want zoals je op de demo dag beschreef kon het nog wel eens een leerzaam traject worden voor me. 😉

Groetjes!

Dag Staf,

in Adobe Photoshop een 'action' maken die de foto's verlicht.
'Auto-Levels' is hier de makkelijkste.

Oftewel de lichtbalans op je kodak van automatisch naar handmatig schakelen.
De eerste foto van een wit object maken en dan deze als de basis van de handmatige witbalans gebruiken.
Maar zelfs met deze truc moet ik op de PC toch nog de kleuren corrigeren, daar ik niet voldoende licht heb om te trekken, zelfs niet in het clublokaal.

Dag Staf,

dat ziet er een perfecte basis uit om op verder te werken!
En het mag (ook hier op het forum) gezegd: het zandgeel bleek vrijdag behoorlijk perfect van tint te zijn.

Veel plezier met de volgende stappen! Nu eerst een paar filters, dan wat inlijnen, ... ?

De groeten!

Marijn

pascal tognon zei:
in Adobe Photoshop een 'action' maken die de foto's verlicht.
'Auto-Levels' is hier de makkelijkste.

Oftewel de lichtbalans op je kodak van automatisch naar handmatig schakelen.
😕
Dat moet je me waarschijnlijk nog eens een keertje goed uitleggen Pascal…

Gisteren is de eerste filter al aangebracht. (Hu82 op het gele gedeelte). Ik vond het niet echt de moeite om te posten. Vandaag volgt weer een filter, waarschijnlijk wordt dat Hu148. Daarna Hu84 en misschien nog eentje met 70. De 2 laatste gaan ook over het rode gedeelte.
Ik ben tussendoor wat detail aan het inlijnen (pinwashes) met Hu170 en Hu33.

Tot devolgende,
Groeten,
staf

Hoi Staf,

Die kleuren zijn m.i. een hele mooie lichte basis om te starten. Die rode primer, heb je die kleuren een betje op het oog gemixed of een bepaalde verhouding toegepast? Want op de foto is dat een mooie primer-kleur.

Wat betreft de filters: je geplande volgorde is oranje-lichtezandkleur- bruingrijs-bruinrood. Ga je hier telkens het hele voertuig mee doen, of meer verticale strepen aanbrengen?
Ook een mooie stofkleur is 72 (Khaki Drill).

Groeten,
Hugo

Terug
Bovenaan