Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Ok, back to business:
Update:
Zimmerit achter het loopwerk. Als de wielen en tracks gemonteerd zijn zie je er waarschijnlijk niet veel (meer) van. Zeker niet onder de aangedroogde vuiligheid 🙂

IMG_5569k.jpg

En nog eens een line-up met alle "zimmerit geheimen"
IMG_5568k.jpg

Met uitzondering van een paar kleine details (waar ik jullie niet mee zal lastigvallen) is de bouwfase nu rond.
Vrijdagavond (op de club) kan ik een fotoreeks maken van het totaalbeeld incl wielen, tracks en flak.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Aah...? Mag best hoor!
Special edition for Boris dan maar :
De kleine prutsdetails :

Een lamp: pas geïnstaleerd en al kapot 🙂 🙂 Let ook even op de scharniertjes op de fenders (of wat er van overblijft)
De detailfoto's zijn wel heel erg uitvergroot hé... dus niet letten op de kleine onvolmaaktheden 😕
IMG_5631k.jpg

IMG_5631kk.jpg
IMG_5633k.jpg

De staven van de kraan mogen er onderweg niet uitrammelen maar moeten er nog wél uitkunnen dus :
open.... en toe...
IMG_5634k.jpg
IMG_5635k.jpg

De ophangpunten van de typische panterbakken achteraan(die er dus wél gezeten hebben maar nu niet meer, dat wordt straks leuk bij het schilderwerk 😉 ):
IMG_5636k.jpg

Een vervangstoeltje voor de flak (dank u zéér Peter Kwaytaal !! Het stoeltje is er bij deze voor eeuwig 😉 )

IMG_5640k.jpg

Tot devolgende:
Groeten,
Staf

P.s. Volgens mij is hij dus nu AF AF AF !
Tenzij er iemand nog iets mist?? 😳 De kleine kettingen niet inbegrepen, die komen pas later. 🙄

BASECOAT, BASECOAT, BASECOAT! 😀 😈

Nogmaals heb je het voor elkaar gekregen om me versteld te doen staan van je detaillering...enkel lof (en heb je mazzel dat ik niet veel weet over bergepanthers 😉 )

SHIT.. 😈 BETRAPT ! 🙂 🙂 🙂

Voor alle duidelijkheid: ik werk niet echt snel hoor. de eerste posting dateert al van begin december 😕 Er zijn voorbeelden van bouwers die wél echt snel (en goed) kunnen werken en die "tussendoor " zomaar even bv. een kubelwagen op tafel zetten terwijl de verf droogt ( @Jan, Ik zal géén namen noemen...)

Wat je wél kan zeggen is dat ik heeeeel veel tijd besteed aan zo'n project als dit. Toch resulteert dat dan toch nog in een planning van zo'n 7 to 9 maanden voor één modelletje 😳

Groeten,
Staf

Staf, kwaliteit heeft zijn tijd nodig.... als ik de moed heb om aan mijn bergepanther te beginnen, trek ik daar ook een jaar voor uit 😉
Ik verheug me al op de 14e, ik wil 'm (weer) in het echt zien!
Jan 🙂

Geweldig Staf.
Het is zo dat ik al maanden het eerst naar jou toppic ga voordat ik verder kijk op het forum! Ik kan dan ook niet wachten op de demo dag! En hoop je zeker te spreken over je model.

@ Jan: Anders kunnen we wel tegelijk gaan beginnen met bouwen? Kunnen we mooi het een en ander vergelijken. 😉
(spreek je wel in Zutphen)

mzzls

Ik heb trouwens nog ff een vraagje. Wat zijn de goede of aan te raden PE setjes voor Berge panthers? Zelf denk ik een A versie te maken. Zit er daarbij nog erg veel verschil in het interieur van de D, A en G?
Ik heb van Aber wat opgezocht, maar kon hiervan geen specifieke set vinden... 😢

mzzls

PS: Is het trouwens deze set die je gebruikt hebt Staf?
LNRLE35022

In dit project zitten een aantal verschillende items waaronder de set zoals je noemt
Lion Roar (LNRLE35022)

Verder:
fenders van Aber ( panther D-A)
Aber grils for panther A-D (Ik had eerste deze uit de Lionroarset maar vond nadien die va, Aber toch beter)
Aber takel
Aber radio set
Aber German tool clamps 1/48
Cmk interieurset
Eduard flak 37 set
Modelhobby tracks voor vroege panthers
Modelkasten tracks ( reservetracks)
Dragon panther A (early)
Tamiya Flak 37
Schatton loop voor flak 37
Schatton antenne (straks op de totaalfoto)

Messingbuisjes van verschillende diameters
Koperbuisjes van verschillende diameters
Messing-koper en looddraad
Plastic card 0.3-04.0.5-0.75.1-1.25
Loodfolie
Triplex van 0.4mm

Als iemand nog iets ontdekt, kan hij het lijstje eventueel verder aanvullen. 🙂

Groeten,
staf

Jan en boris hebben allebei gelijk. buisjes voor de flak en staafjes voor de uitlaat 🙂

Update: "THE NAKED KIT"

Het model is gisteren op de clubavond nog eens helemaal in elkaar gezet en aan de "grote KMK jury" ter keuring aangeboden.
Pascal heeft gezorgd voor een ganse reeks (150 😱 ) foto's.

ik zal er een paar met jullie delen:
IMG_5241k.jpg

IMG_5251k.jpg

IMG_5234k.jpg

IMG_5160k.jpg

IMG_5157k.jpg

IMG_5186k.jpg

IMG_5290k.jpg

IMG_5289k.jpg

IMG_5172k.jpg

IMG_5213k.jpg

IMG_5220k-1.jpg

Ik zal ook het resultaat van de keuring en het lijstje met aan te brengen verbeteringen met jullie delen:
- Staven van de kraan uitboren ( buizen i.p.v. staven)
- Leuning aan de flakstoel maken
- putty onder de fenders aanbrengen (om straks de pigmenten beter te laten hechten)
- De stelringen aanbrengen op de reservetrackpinnen
- Flakvisier uitboren om later een lensje te plaatsen.
pffff. dat viel nog mee... 😕

De volgende dagen ga ik dit lijstje afwerken en wat proefstukken maken. Ik zal daarvoor lege botervlootjes als slachtoffer gebruiken. Eerst krijgen deze een laagje zimmerit en daarna kan ik wat experimenteren met de verf kleuren.
Op die manier hoeft mijn panther geen proefkonijn te spelen 🙄

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

sfeerbeeld KMK vergadering...
IMG_5282k.jpg

IMG_5281k.jpg

ziet er goed uit staf

ik zag de kettinkjes gister aan de flak 37
en ze zijn echt wel gruwelijk klein
Dus hiermee werkt u zo snel Twisted Evil :

Niets dan lof voor dit zeer strak gebouwd model!
Nu nog de verf...

Groet,

Niels
dacht je dat het drugs was?
tussen haakjes het is talkpoeder

Back on topic:
Twee vraagjes....
Is de bergepanther ook nog 'naakt' tijdens de demodag? ( ik hoop van wel!)
En heeft de bergepanther geen late tracks? (ondanks dat hij op een D of vroege A gebaseerd is)
Jan 🙂

Jan,
Is de bergepanther ook nog 'naakt' tijdens de demodag? ( ik hoop van wel!)
Het is de bedoeling dat de panther nu een verfjasje krijgt. Tegen de demodag hoop ik de basislaag er op te hebben.
Het model zal dan in verschillende delen uit elkaar genomen zijn.

:idea: Tenzij :idea: ...Er nog meer mensen moesten zijn die dit model "naakt" willen zien de 14de.
Als er (5 of) meer mensen reageren zal ik met schilderen wachten tot na de demo-dag. Voor mij in tussentijd misschien een mooie gelegenheid om eens te kijken of ik er een figuurtje bij geschilderd krijg... 🙄
En heeft de bergepanther geen late tracks? (ondanks dat hij op een D of vroege A gebaseerd is)
Volgens mijn bescheiden mening kunnen vroege tracks altijd. Ook laat in de oorlog. Zeker bij een niet-actief combat voertuig gebruikte men volgens mij wat men voorhanden had .

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

staf aangezien je botervlootjes als proeftankjes gaat gebruiken lijkt het mij zeer interessant om een naked model te zien tesamen met je proefspuitexemplaren. zodat we een beetje kunnen zien wat je afwegingen zijn bij het spuiten van deze tank. bij deze zou ik hem dus ook graag naked zien! 😀

grtz jeroen

Geduld is een zeer schone zaak...

Dat het bouwen van dit model 7-9 maanden kost is niet gek: kwaliteit boven kwantiteit gaat hier zeker op! Van de ene kant is het jammer dat hij geverfd wordt, maar ik ben toch ook wel zeer benieuwd hoe het eindresultaat eruit zal zien. Het is voor mij nu al een topper in alle opzichten.

En, al een sollicitatie gesprek gehad bij een AM merk?
Het blijft geweldig, en ik denk dat hij het heel goed gaat doen mocht je hem mee nemen naar EM. Ik hoop dat je nog eens een mooi artikel zult schrijven over het project. 😉

mzzls

Het ziet er naar uit dat we de eerste twee weken nog niet aan schilderen.
Tenzij.... figuurtjes 8) 8)
De setting met de figuren die ik uitgekozen heb.

IMG_5645k.jpg

IMG_5641k.jpg

IMG_5642k.jpg

Beide zijn Alpine figuren met een Hornet hoofd-transplantatie 🙂
Eens kijken wat ik hier van bak 😕

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Mooie setting Staf, simpel en effectief 😉
Is dit een set, of 2 losse figuren (uit 2 sets)?
Jan 🙂

o' en een goede setting trouwens
komt er ook een figuurtje in het interieur
bijvoorbeeld die met zijn kop uit de opening met het zijl uit komt
en, al aan een ondergrondje gedacht 😈

Jan,
Is dit een set, of 2 losse figuren (uit 2 sets)?

Zijn losse figuren. Ze zijn ook in een set (beide in een andere) verkrijgbaar. Beide zijn SS.
2de SS panzer devisie "Das Reich" heeft zijn laatste stuipen getrokken in....juist... "Kveten" :!: :!: (Daar waar de foto is genomen 8) )

Toeval of huiswerk gemaakt ??

item 35042
35042b.jpg

item 35031
35031b.jpg

bron: http://www.alpineminiatures.com/

De figuren dragen op de Alpine foto's insignas van "totenkopf" maar dat is snel verholpen ! o.a. door de firma Hornet 🙂

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf,

Ik heb nog eens wat pagina's van deze thread doorgebladerd; echt grandioos werk, super! Mooi om te zien welke verschillende sets en materialen je gebruikt. Ik twijfel er niet over dat het schilderwerk er ook weer top uit komt te zien.

Alex

Lijkt mij erg jammer om 2 redenen.

A: Je ziet dan minder van het interieur
B: Je focuspunt op het model is weg want de interactie onderling vervalt dan deels.

Ik vind het een goede setting zo, erg natuurlijk, passend en komen goed uit qua hoogte. Ik vind wel dat het zittende figuur een vreemde deuk onder in zijn rechter broekspijp heeft, hier zou het juist moeten hangen denk ik. Maargoed dat ligt aan het figuur.

mzzls 😀

boris bakker zei:

Lijkt mij erg jammer om 2 redenen.

A: Je ziet dan minder van het interieur
B: Je focuspunt op het model is weg want de interactie onderling vervalt dan deels.

Ik vind het een goede setting zo, erg natuurlijk, passend en komen goed uit qua hoogte. Ik vind wel dat het zittende figuur een vreemde deuk onder in zijn rechter broekspijp heeft, hier zou het juist moeten hangen denk ik. Maargoed dat ligt aan het figuur.

mzzls 😀
JA? DAT KLOPT 🙄

Hey Boris, ik ben het zeker met je eens maar ik denk dat je dat wel eens gemerkt hebt maar Alphine heeft altijd heel veel kreukels in hun broeken, dit maakt het wel realistischer(vind ik).

Maar ik moet wel zeggen mooie keuze van figuren en ik durf te wedden dat de figuren onwijs mooi gaan worden!!

Gr
Nick

Update:
Eerste resultaat figuur:
Figuren schilderen blijft een vak op zich 😕

IMG_5651.JPG

't ja... spaar me een beetje hé.
1. Ik heb geen ambitie als figuurschilder.
2.De figuur is in werkelijkheid wel iets kleiner en valt in werkelijkheid beter mee als op de foto.

Het hoofdeksel is basis geschilderd om wat zicht te krijgen op het "geheel"

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Hi Staf

Figuren zijn mijn ding ook niet hoor 🙄
Je gezichtje , bedoel dat van je figuurtje 🙂 valt toch goed mee.
Het is omdat het vergroot is dat het misschien raar lijkt.
Eens het kopje op het lijf staat kan het heel anders overkomen.

Hou ons op de hoogte !

Good luck

Kristof

Mercie mannen.. Ik zal de ovenreiniger nog wat stand-by houden.
Vandaag echter niet meer gewerkt aan de figuren. 😢

WANT:
Jan, je had gelijk v.w.b. de vroege tracks. :!:
Ik ben vanavond bezig geweest met het in elkaar knutselen van de late tracks.
Naar verluit hadden bergepanthers de meer geprofileerde late panther tracks om meer grip te hebben bij het slepen.
Heb ik weer wat bijgeleerd 🙂

Gelukkig lagen die tracks "toevallig" nog bij mij in de kast 8)
lucky me ! 😉

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Heey,

Als je overreiniger gaat gebruiken laat dan eerst het resultaat zien, want personelijk vond ik het er best goed uitzien(en zeker voor iemand die zich daar toch al niet zo mee bezig hield)

Ovenreiniger wordt gebruikt om in deze situatie dan de verf van het figuur af te halen, dan moet die overnieuw beginnen.

Succes
Nick

Update: Ik zou niet willen dat jullie denken dat ik in slaap ben gevallen 😀 😀
Basiskleurtjes zitten erop. (huid nog maar primerlaag)
De figuren vragen tijd....Waarom heb ik dan ook een SS'er gekozen met oak leaf patroon ... 😈 😈
Ik heb het idee dat het bruine van het uniform op de foto's iets te orange overkomt 😕
Nu nog licht en donker (schaduw en highlight)8)

Tussen het drogen door zijn er nog wat details in het interieur van de panther bijgekomen. Zaterdag te zien in Geel !! 🙄

Op naar devolgende,
Groeten,
Staf

Terug
Bovenaan