Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Ik denk eigenlijk een soort gelijke manier. De uiteinden tijdelijk dichten om indeuken te voorkomen, en met een bestaand profiel zachtjes doorbuigen op de juiste plek.

@ Rico, idd, dat bedoelde ik. 😀

mzzls

Hey Rudi,

in principe hetzelfde, op alle punten tijdens het buigen goed ondersteunen.
Maakt niet uit of je een buis hebt van 1,5 mm of een pijp met een diameter van 100 mm.
Daar waar je buigt moet hij steun hebben (de binnenbocht).

Een buisje van 1,5 mm kun je mooi buigen met een rondbektang.
Als het een kompleet holle buis is kun je er het beste iets flexibels in stoppen wat goed past,
smeer er desnoods een drupje vet aan voor het naar binnen schuiven,
buigen die handel en vulling eruit trekken...

Mag ik door voor de Senseo ?
(de mijne heeft de geest gegeven... 😈 )

Rico

And the winner is....

Onderaan de foto's van m'n laatste posting staat:
De uitlaten zijn scratch (aluminiumstaafje).
Ik win dus zelf een demo op de KMK demo day !! 🙂 🙂 Rudi wat zal het worden?

Zo'n kleine buis plooien is inderdaad niet simpel. Ik heb verschillende pogingen ondernomen en alle mogelijke oplossingen die hier de revue zijn gepasseerd getest. Maar tevergeefs...

De ultieme oplossing bleek :
VOL aluminium materiaal plooien en dan een buisje "faken" door het staafje uit te boren.
Het aluminium laat zich makkelijk, strak en overtuigend plooien om een vorm van de juiste diameter. Om de juiste positie van de bocht te bepalen heb ik het staafje aan beide zijden (iets te) lang gelaten om het geheel dan na het plooien op de juiste maat te maken.

Simpel toch ??

Ik ga in ieder geval nog even rekenen naar de juiste diameter van de track pennen.

Kende je trouwens deze al van "Adlers nest"? 😱 mooi... 8) item 35018 Panther track pins
http://www.hlj.com/product/ADNANM35018

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

OK, over de track pins:
Omdat julie me lieten twijfelen heb ik nog even mijn referentie gedubbelchecked.

Diameter 0.9 inch of 22.86 mm
bron: http://www.lonesentry.com/articles/ttt/panther-panzer-v.html
hoofdstuk e: track

Op schaal betekend dat dus 22.86/35 = 0.65mm

Mijn trackpins zijn gemaakt uit ijzerdraad van 0.7mm.

Mijn track pins zouden dus in werkelijkheid (1/1) 24.5mm zijn of dus (volgens mijn ref.) 1.64 mm te dik

Verdikt: huiswerk "redelijk" goed gemaakt 8) maar op schaal inderdaad 0.05mm te dik ( Die Marijn ziet ook werkelijk alles 😕 )
Als natuurlijk mijn referentie mis is, ben ik ook ernaast. 😳

Had ik nu maar draad gehad van 0.65mm 😈
Ik hoop dat jullie mijn toewijding niet té ziekelijk vinden... 🙄
Tot devolgende,
Groeten,
Staf

ik denk dat die 0.05mm (vijf-duizendste mililmeter 😱 ) niet meer echt op gaat vallen tegen de tijd dat je klaar bent met je project. Ik kan alleen maar hopen dat er zo snel mogelijk ge-update word en ondertussen bezig zijn met mn eigen simpele project (dat alsnog gecompliceerd word omdat de helft wegspringt enzo 🙄 )

Keep those updates coming

UPDATE:

Eerst toolrek nr.2:
IMG_5480k.jpg

Dan nr.3(en 4...? of telt dat als één...):
IMG_5481k.jpg

Met één gereedschapsklem open...leuk voorstel van.. ik weet niet meer wie 😳
IMG_5485k.jpg

IMG_5485kl.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Al je zelf al heel kritisch bent geweest met de bouw dan zou ik de straps van de brandbuller vervangen door pe of een home made item. Nu liggen deze er plat op. Misschien kun je de brandblusser vervangen door een royal model item. Ik weet alleen zo niet of deze de late versie hun arsortiment hebben.

Groeten,

Bas

Bas Hermsen zei:
Al je zelf al heel kritisch bent geweest met de bouw dan zou ik de straps van de brandbuller vervangen door pe of een home made item. Nu liggen deze er plat op. Misschien kun je de brandblusser vervangen door een royal model item. Ik weet alleen zo niet of deze de late versie hun arsortiment hebben.

Groeten,

Bas

scratchen misschien 😉

UPDATE: Mét wedstrijdje...
zoek de 7 verschillen t.o.v. de vorige posting:
Diegene die ze allemaal op een rijtje zet is de winaar en krijgt een demo (op verzoek) op 14 april in Geel ( KMK demo day) 🙂
voorwaarde: het moet natuurlijk wel iets zijn dat ik zelf kan hé...
IMG_5486k.jpg

IMG_5487k.jpg

IMG_5488k.jpg

IMG_5489k.jpg

IMG_5490k.jpg

IMG_5491k.jpg

Veel succes,
Tot devolgende
Groeten,
Staf

Bas Hermsen zei:

Groeten,

Bas

Vreemd dat er hier geen reactie op komt dit lijkt me wel een erg goede tip inplaats van al die knievallen.

Ronald

Staf, ik ben zeeeeer onder de indruk, maar inderdaad, maak die blusser anders voor de volledigheid af 🙂 en ook je sleephaken hebben nog geen borging voor zover ik dat kan zien op de foto:

Variatie 1:
BP14.jpg

Of anders deze:

BP16.jpg

Bron: Foto's Rob Plas op www.twenot.nl

@Bas, Ronald en Rob: ’t ja reactie op die brandblusser... Ik heb zo 1-2-3 niet een Royal Model liggen… En eerlijk gezegd ben ik ook niet echt zo’n RM-fan.. 😕
Ik heb zelf het idee dat de Tamiya brandblusser (uit de separate set PZ IV-tools), ondanks dat ik ‘m erg mooi en "crisp" uitgevoerd vind, ook een beetje oversized is.
Ik moet dus nog effe kijken hoe we dat gaan oplossen.

De kettingen en borgpennen zitten er idd. nog niet op. Ik heb de fijne kettingen al wel ge-etst, maar zit te denken om deze in de eindfase pas toe te voegen in verband met mogelijke schade tijdens het afwerken.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf Snyers zei:
@Bas, Ronald en Rob: ’t ja reactie op die brandblusser... Ik heb zo 1-2-3 niet een Royal Model liggen… En eerlijk gezegd ben ik ook niet echt zo’n RM-fan.. 😕
Ik heb zelf het idee dat de Tamiya brandblusser (uit de separate set PZ IV-tools), ondanks dat ik ‘m erg mooi en "crisp" uitgevoerd vind, ook een beetje oversized is.
Ik moet dus nog effe kijken hoe we dat gaan oplossen.

De kettingen en borgpennen zitten er idd. nog niet op. Ik heb de fijne kettingen al wel ge-etst, maar zit te denken om deze in de eindfase pas toe te voegen in verband met mogelijke schade tijdens het afwerken.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Kan dat kleine beetje scratchen er niet bij??? 😛 😉

ha de zeven verschillen
-trachpin is omgeplooid
-kettinkjes op de antillery houder zijn eraf
-de messing staven
de rest weet ik niet hoe het noemt kijk maar naar de foto
de demo is dus voor mij
over wat zullen we het hebben
ps de trapjes aan de voorkant zijn er ook nog bij

😀

Update:

Aan den toog hangen na de clubavond kan ernstige gevolgen hebben...
Zeker met Rudi Meir en Pascal Tognon 🙄

IMG_5519k.jpg

IMG_5521k.jpg

IMG_5523k.jpg

IMG_5524k.jpg

Na het spelen wél even netjes opruimen hé jongens...

IMG_5528k.jpg

IMG_5531k.jpg

De bevestiging gebeurt normaal wel met bouten denk ik. De pennen die ik voorlopig gebruikt heb om de staven op het achterdek te plaatsen zijn idd. te lang. 😳

De kraan komt er uiteindelijk niet op. Is enkel bedoeld om te laten zien voor wat al die rare structuren op het achterdek dienen.
't Is maar een hobby hé?

Tot devolgende,
Groeten,
Staf
8)

Dus als ik het goed begrijp heb je de kraan enkel gebouwd om te laten zien dat de rekken op het dek daarvoor bedoeld zijn?!? 😱
Ik zou ze er ook op laten zitten, anders is het toch zonde van al dat werk!
Jan 😀

ps...Als je 'm toch niet gebruikt, wil ik 'm wel hebben voor op mijn bergepanther 😈 😳

En...UPDATE:
Eén van de laatste loodjes..
't wordt lekker druk op de bovenbouw. 8)
Niet erg..dan is er straks veel om naar te kijken... 🙂 en om de komende maanden aan te schilderen 😛

IMG_5534k.jpg

IMG_5535k.jpg

IMG_5536k.jpg

IMG_5537k.jpg

Op de foto is het zeil dan wel dicht, maar dat kon ik toch niet over mijn hart krijgen 😕

Zeil en houder is gemaakt met Magic sculp, plastic card en een stukje draad.

Och ja, nog wat antwoorden...
- Nee Rudi maar er is wél een oorzakelijk verband 😀 Alles is begonnen met een demo van jou weet je nog?
- Merci Bob en Cedric !
- Groot gelijk Boris !
- Benjamin, 't ja dat zou ik wel kunnen doen natuurlijk. Op de foto zie je de achterkant (rechts) toch niet. Ik zal het overwegen.
- Jan, Ja dat klopt....Enne "zonde van het werk..." Ik heb er wél mijn pleziertje aan gehad hé ! Jij zal een iets andere kraan moeten maken... Deze past niet op jouw panther.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Op de foto is het zeil dan wel dicht, maar dat kon ik toch niet over mijn hart krijgen

Heel goed Staf, zo hou je toch meer eer van je werk.
Erg leuk dat hij zo vol word, daar hou ik echt van.
Alleen dit model maakt het voor mij al een goede reden om naar de demo dag te komen, ik kijk er echt naar uit om hem in het echt te zien!!

groetjes

Staf,

je bent geschift 😱
Laat die kraan er nu ook maar op,
zoals je zegt,
de achterkant is toch niet te zien op de foto's.

Zo kunnen ze misschien de kisten met 20mm ammunitie aan boord krijgen 😕:
Of een pallet reserve-lopen 🙂

C ya.

Ik zou inderdaad alles op het achterdek laten liggen, ook al is dit niet geheel logisch. Het geeft allemaal net dat beetje extra aan je model. Zeker na de schilderfase.

Groeten,

Bas

Dat staat er wel, maar typ op google maar eens flak 37 in, dan krijg je 88 mm geschut. 😉 Flak 37 zal wel afgeleid zijn van het caliber, maar de echte flak 37 is DE flak (88mm) zo heb je ook de 36 en nog wel enkelen.

mzzls

Hey Staf,

Ik zie dat je de zim op de fenders ook aangepast hebt, mooi zo 😉
De bevestiging van de zeilhouder vindt ik minder, die hoeklijnen achteraan zijn nogal fors gemaakt 😢 als je die afmetingen x35 doet zul je zien dat ze véél te groot zijn .
Een schuin hoekprofiel naar achter op de hoeken gaat logischer en steviger zijn maar check even of de AA dan nog kan draaien 😉
Vergeet ook niet de naden rond de PE dicht te schilderen.

En nu zitten we allemaal te wachten op dé foto met AA en de kraan en de wielen en tracks natuurlijk 🙂 🙂 🙂
Kwestie van even met de mond vol kwijl je onderkin van de vloer te rapen 🙂 🙂 en dan mag je rustig gaan schilderen 😉

Rudi

Staf Snyers zei:
Update:

Aan den toog hangen na de clubavond kan ernstige gevolgen hebben...
Zeker met Rudi Meir en Pascal Tognon 🙄

Hey Staf,
Drank geeft meer ideeën dan je lief is 😉

Ziet er goed uit. Ik zou idd de bomen er op laten liggen.

Groeten en tot vrijdag,
Hugo

Even de het Flak mysterie ophelderen..
Flak 37(3.7cm) = Flak36 (ook 3.7cm) maar met ander visier.

TA35145b.jpg

Plaatje te geleend van www.alpha.hanich.hr/slikebaza

Kijk ook even hier:
http://www.axishistory.com/index.php?id=1271

De hoekprofielen waren idd. wel erg zwaar 😳
Is dit beter?(Ik zal de versteveging nog wel even moeten "lassen" als 't ok is)
Veel referentiefoto's zijn er niet van die vroege bergepanters... 😕 😕

IMG_5539k.jpg

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

P.S. Van die koffie kan ik me niets meer herinneren???

Erg mooi Staf! Wat een detail zeg dat schroefdraad bij de ring!
Het lijkt echter wel of de linker toolclamp iets scheef zit?

Wel verwarrend dat er 2 Flak's waren met beiden die benaming. 😕

mzzls

Staf Snyers zei:
841.jpg

Is een Panzer I met...Juist Flak 8.8cm ! 😱
Wie voelt zich geroepen om 'm te bouwen?
Dat is geen 88-er maar een 75mm kanon uit een Stug III... Maar jij lijkt me de aangewezen persoon om zoiets te bouwen Staf, misschien iets voor na deze bergeflak? 😉
Jan 😀

Nieuwe info gekregen... 8)

de type aanduiding flak 36 , flak 37, flak 41, flak 43 etc heeft niks te maken met het caliber maar wel met het bouwjaar van dat type kanon

dus je hebt bv een 37 mm flak 37 en een 37 mm flak 43, dit zijn dus beide 37mm flaks van bouwjaar 1937 en 1943
maar je hebt ook een een 88 mm flak 36 , een 88mm flak 37, een 88mm flak 41

ook voor het pantserafweergeschut ( PaK) gaat dezelfde regel op , de PaK aanduiding is het bouwjaar

een 37mm PaK 36
een 50mm PaK 38
een 75mm PaK 40
een 88mm PaK 43

Met dank aan Rudi Schoeters ! 😉

Groeten,
Staf

Aha,

dat verklaart veel.
Duitse benamingen kunnen idd even verwarrend overkomen.

@ Jan peeters:
Jan, heb je misschien iets meer info over die Pz I met 75mm Stug-kanon?

Intrigerend bakje...

pascal tognon zei:
@ Jan peters:
Jan, heb je misschien iets meer info over die Pz I met 75mm Stug-kanon?

Intrigerend bakje...
Niet meer als de bovenstaande bladzijde uit een van de panzerwrecks boeken. ik meen het tweede boek. Ik zou het even moeten opzoeken, maar ik geloof dat deze in berlijn is gebruikt, tijdens de laatste gevechten. het was een vrij uitgebreide conversie, met een speciaal aangepast kanonschild en al.
Jan 🙂

Terug
Bovenaan