Bergepanther met flak 37 AF (met vééél foto's 10/8/07)

Hey Staf,
wat ga je weer snel zeg.
Dit ziet er zeer goed uit. Je hebt duidelijk voor de beste optie gekozen: dit zimmerit patroon is gewoon het mooiste.
Dat wordt een lekker afgeragd bakkie.

Ik ben nu toch wel benieuwd hoever je vrijdag al gaat zijn.

Dirk

Staf, hou er wel rekening mee dat de zimmerit 'te velde' om de toolclamps heen aangebracht werd! De rekken zaten namelijk vast op de hull 😉
Jan 😀

Update : zodat jullie weten dat ik (nog) niet in slaap gevallen ben.

(als 't vervelend wordt moet je 't maar zeggen dan zal ik de frequentie van posten wat minderen... 😳 )

IMG_5434k.jpg

IMG_5435k.jpg

IMG_5436k.jpg

Als deze kant doog (lees hard) is, kan ik aan de moeilijke achterkant beginnen 😕

@Benjamin : Ik denk nog een week of 3-4

@Dirk : "een lekker afgeragd bakkie" it will be 😉

@Jan: Ik weet het.. Ik moest een keuze maken. Ik heb de trackhouders trouwens wél eerst aangebracht. Ik zal nog vertellen wat uiteindelijk de beste keuze bleek.
De zim is zowieso al moeilijk genoeg zonder de gereedschapshouders die in de weg zitten. Ik kan natuurlijk nog altijd (plaatselijk) de zim weghalen zodat het lijkt of het rek wel degelijk in de zim zit.
En dan natuurlijk nog wel even de daad bij het woord... 😕

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Staf,
Toch wél leuk dat iemand zoals jij voorstelt om de frequentie van postings te laten dalen...
Wanneer dit item dagdagelijks bijna 300 keer wordt bekeken dan is dat niet voor niets éh !
Naar mijn bescheiden mening denk ik dat ge goed bezig zijt en dat het merendeel van de bezoekers net méér postings verwacht.
Doe dus maar verder zoals ge bezig zijt.
Wat betreft het model; vergeet de mud-guards niet onder te kladden met de zim éh.
(of was je dat niet van plan?)

Grtz
Gert

Dag Staf,

voor de tool racks:
je kan het model volledig zimmen,
en dan de toolracks lichtjes vastlijmen.
De racks aftekenen en terug verwijderen.
Met een scherpe scalpel de zim verwijderen en de racks terug lijmen.
Met een tandenstoker indien nodig de zim wat bijvullen waar nodig.
Zo had ik het met mijne Panther gedaan.
Bleek het simpelste.
En de MS snijd echt gemakkelijk.

En tussen haakjes:
jij vliegt vooruit man!
Ze zijn vroeger de handrem bij je vergeten te installeren 🙂

C ya

Staf,

Ik kwam net nog een link tegen die je achteraf gezien goed had kunnen gebruiken misschien:

http://www.armyradio.com/publish/Articles/William_Howard_German/German_Tank_Radios.htm

Compleet artikel over Duitse tank radio's

groetjes

boris bakker zei:
Staf,

Ik kwam net nog een link tegen die je achteraf gezien goed had kunnen gebruiken misschien:

http://www.armyradio.com/publish/Articles/William_Howard_German/German_Tank_Radios.htm

Compleet artikel over Duitse tank radio's

groetjes

Heej boris,

Bedankt voor de link, aangezien ik m'n radio's nog moet schilderen (gebouwd zijn ze al) zal deze info zekers van pas komen.

Ciao Raymond

Update:

Omdat de experts er nog niet uit zijn hoe de achterkant er juist uitzag en ik geen stomme fouten wil maken:
even wat anders:
IMG_5437k.jpg

IMG_5438k.jpg

Messing glimt een beetje te hard op de foto (komt zeker van het koperpoetsen 8) 🙂 )
Ze zijn nog niet helemaal klaar, Het rek met de bijlhouder mist nog 2 gereedschapsklemmen. (1/48 Aber, die zijn beter op schaalgrootte)
Ik ben er nog niet uit hoe ik het ga doen met de borgpennen en kettingen. Eens kijken of we dit ook echt werkend krijgen.. 😕 De gaatjes van 0.3mm zijn in ieder geval al geboord.

btw. photoetch is een set van Lion Roar.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

-Mijn vrouw en kinderen kennen mij nog. 🙂 🙂

-Ik besteed ongeveer 4 uur per dag( avond) aan de hobby. De tijd die vele andere mensen besteden aan (soms doelloos) tv-kijken

-De buisjes zijn gemaakt van een messingbuis van 1mm diameter. De gaatjes worden met de hand geboord. Ik gebruik trouwens nooit een boormachine of dremel. Met de hand heb je, vind ik, meer controle.

-Werkend maken wil ik proberen door een al erg fijne messingketting verder weg te etsen tot schaaldikte. Iemand een idee hoe ik het best messing kan wegetsen? Zoutzuur misschien? De pennen wil ik maken van koperdraad van 0.2mm dikte.

-De 1/48ste klemmen in elkaar zetten gaat op dezelfde manier als de 1/35ste vrijdag demo van 10 minuten. Als je weet hoe het moet kan je er op die tijd een tweetal maken.
Een goed alternatief is Eduard 1/48ste klemmen. Gewoon plooien uit één deel en klaar ! Zijn dan wel niet werkend maar dat is meestal toch niet echt nodig.

-Fijn in elkaar zetten van PE lukt mij alleen door gebruikt te maken van soldeer. Zoals al eerder gezegd is het uiterst belangrijk om met zeer kleine hoeveelheden solduur en flux te werken. Als je te maken hebt met soldeerplaatsen die dicht bij elkaar liggen (zoals hier) maak ik gebruik van pincetten dichtgehouden met wasknijpers als afleidingsbruggen om de warmte af te voeren. Zo zorg ik ervoor dat de andere soldeerplaatsen niet losspringen.

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

Shit, ik kan morgen weer niet komen... 🙁

De zimmerit ziet er volledig geslaagd uit! Wel, tenminste de chipping en het ruitpatroon. Voor de textuur en de dikte zal ik hem eens van dichtbij moeten bekijken, maar ik heb een goed voorgevoel. 🙂

Tegen dit tempo gaat dat geen 4 weken meer duren voor hij spuitensklaar is.

De groeten!

Marijn

etsen messing

Hoi Staf,

Even over het etsen van messing. Zoutzuur (5%) zal wel werken, maar na even gegoogled te hebben, zijn andere mogelijkheden: natriumpersulfaat of de zogenaamde Edinburgh Etch met ijzerchloride (link: http://www.polymetaal.nl/non_toxnl/khoward/boekhoward/edinburgh_etch.htm). Ziet er wel heftig uit. Salpeterzuur werkt ook, het probleem is dat er schadelijke/explosieve stoffen vrij kunnen komen.

Advies: eerst nog meer googlen, info inwinnen bij iemand die niet 10 jaar geleden voor het laatst heeft geëtst (ik dus) en de juist veiligheidsmaatregelen nemen (bril, schort, etc.).

Succes,
Patrick

P.S. je kunt altijd koningswater nemen (mengsel van HCl en HNO3); dat lost zelfs goud op...

Hey Patrick,

Zover ben ik gekomen door mijn google-chemie lessen :
mengsel van :
2 delen Water ( niet kalkhoudend want kalk nutraliseert het zuur)
1 deel Zoutzuur (30% oplossing)
1 deel Waterstofperoxide (zuurstofwater,9% oplossing)

Per tijdseenheden van 5 minuten etsen en nadien spoelen met (kalkrijk)water

Nu nog ff naar de apotheek en van 't weekend kruip in mijn laboratorium om de eerste experimenten uit te voeren 🙄
Wat kan onze geliefde modelbouwhobby toch breed gaan hé? 8)

Tot devolgende,
Groeten,
Staf

etsen

Hoi Staf,

Ziet er goed uit. Die peroxide zorgt ervoor de de afvalstoffen van het etsen sneller worden verwijderd.

Hoezo "Panzer vor!"? Chemici en Materiaalkundigen lead the way! 😛

Succes!
Patrick

en zorg ervoor dat je je gootsteen heel erg goed naspoelt, na het afspoelen van je etchings, want de afvoer is van metaal!

en ook niet je zuur door de gootsteen, maar in een glazen fles naar het klein chemisch afval doen, want anders wordt het nogal een rommel (zie hier, roestvrij stalen gootsteen afvoer naar de knoppen, dat soort grappen!)

Timo-> nee, ik etch niet meer, ik laat het doen!

als je dan toch zulke pijnen ondergaat voor de accuratesse: misschien is het wat om één van de tools op de panther te leggen en de borgpin er los aan zn ketting bij te laten hangen. Lijkt mij een goeie manier om te laten zien hoeveel werk er in de toolclamps heeft gezeten 😉

Hey Staf,je bent er wel echt over aant gaan hé,met dat etsen.wat is het volgende.Een werkende motor?Nee gisteren nog eens goed bekeken,het is gewoon prachtig.
greets Jan

En... The results of the test :

Zoals aangekondigd heb ik dit weekend proeven gedaan om (al heel erg fijne) messingketting nóg fijner te etsen.

De bovenste ketting is de referentie.
De korte stukjes zijn de testitems. Even ter referentie: de kettingen liggen op een papieren tissue en de foto's zijn enorm vergroot.

Van draaddikte 0.25 naar 0.21 in 15minuten
IMG_15mink.JPG

in30 minuten van 0.25 naar 0.17mm
IMG_30mink.JPG

Resultaat:
Ik vind het helemaal niet slecht ...Test geslaagd ! Leuk experiment
Ik heb het idee dat ik nóg verder kan gaan. 8) 8) Ik ga ook eens testen met 45minuten. Dat moet dan een ketting opleveren van ongeveer 0.13mm draaddikte (geëxtrapoleerd vanuit 0.04mm per 15minuten of dus 0.0026 mm per minuut. Als proef op de som moet een teststukje volledig verwenen zijn in precies 94 minuten...)

Samenvatting van de testen:
In een glazen potje zit:
100Ml demi-water
25Ml Zoutzuur (29%)
25Ml Waterstofperoxide (9%)
Test is uitgevoerd met vloeistoftemperatuur 15°C

De ketting wordt met behulp van een nylon visdraad in het zuur gebracht en voortdurend in beweging gehouden.
Na de etstijd afspoelen met leidingwater.

Veel succes!

Tot devolgende,
Groeten,
Staf
IMG_5463k.JPG

Omdat er soms ook nog (tussen het "spelen")moet gewerkt worden...
Update:
1 Toolrek zit erop-in. De zimmerit weghalen was toch iets moeilijker dan ik had gehoopt 😕
IMG_5469k.jpg

btw: Vandaag ook de reservetracks vervangen door Modelkasten. Zien er toch weer een stuk beter uit dan de metalen. zeker met de trackpins erin.

En dan de zim op het kontje: volgende stap : de uitlaten.
IMG_5471k.jpg

Tot devolgende,
Staf

Noot voor de KMK-ers: Die (zogezegd) scheve traptredes en de (wel degelijk echte) vingerafdruk zijn er weer af ! 8)

Staf Snyers zei:
Noot voor de KMK-ers: Die (zogezegd) scheve traptredes en de (wel degelijk echte) vingerafdruk zijn er weer af ! 8)

Je bent dus toch gezwicht voor al dat geweld 😉

Groeten,
Hugo

BTW: Dwangbuisje XL? Maar die chemieles is wél leerzaam.

Amay Staf!

Je bent niet te stoppen! Die boutjes op de ondersteunende beugel voor de uitlaat zijn geweldig! Die track's pin's lijken zo groot op de foto, en die boutjes nog steeds zo klein, laat staan hoe het in het echt is!

Ik kan niet wachten tot de demo dag! 😀

Mzzls!

Staf,

het blijft fantastisch om dit te volgen. En die foto's mag je nooit meer weghalen!

Ik kan hier zelfs niet eens meer jaloers op zijn omdat ik , naast een gebrek aan talent, hiervoor niet eens het geduld heb.

Ik krijg trouwens wel steeds meer begrip voor de categorie "naked kit". Hoewel een model voor mij pas echt af is als er verf op zit, kan ik me voorstellen dat je al dat werk niet zou willen verstoppen. Ik waardeer het des te meer als mensen besluiten om dat dus toch te doen.

Robert

Dag Staf,

ziet er weer heel goed uit! De zimmerit achteraan is heel mooi en de uitlaten zijn gewoon perfect!
Enkel de trackpins lijken me nogal dik, en (punch-and-die) boutjes op de uiteindes kunnen nog wat meer detail geven. Je hoeft ook niet aan elk uiteinde trackpins te steken (in principe is er per sectie track maar één extra trackpin nodig). Enkel de uitgeboorde gaatjes zonder trackpin kan ook mooi zijn en geeft meer variatie.
Je kan ook op een strategische plaats een trackpin er wat verder uit laten steken, en daar zelfs wat verbuigen.

De groeten!

Marijn

Geweldig werk 😀 😀
Als ik hiernaar kijk moet ik tot mijn schaamte bekennen dat ik toch echt wel mijlenver verwijderd ben van het niveau waarop hier wordt gebouwd.
Toch probeer ik mij er niet zoveel van aan te trekken en doe gewoon m'n best.
maar.... het is wel degelijk inspiratie, zeker weten.

bedankt voor je foto's en uitleg, ik kom zeker weer kijken.

m.vr.groet,
Arian.

pascal tognon zei:
Hoe heb je de buisjes voor de uitlaten gebogen zonder er een knik in te krijgen, of plooirimpels?
Dat vraag ik me ook af!
Strak werk Staf! (ik weet het, ik val in herhaling 😛 )
Jan 🙂

Ik denk dat Staf er massieve koper- of messingdraad in heeft gestoken van een diameter die ongeveer gelijk is aan de binnenmaat van de buis. Dan kun je buigen zonder te barsten, of zoiets.

Heb ik nu een Flatscreen gewonnen, Staf ? 😕

Of hij heeft een miniatuurbuigveer 8)

Robert

Ik weet wel dat in de instalatie techniek vaak een veer gebruikt word bij pvc. Een lange veer doe je door de buis, je buigt hem in de gewenste vorm, en je hebt niks geen knikjes of scheuren erin. Ook bestaat er zo'n gereedschap voor koper buizen. Een soort tang, met daarbij een kwart ronde baan waarin de buis komt te liggen, en heel geleidelijk word de buis dan in die vorm gebogen. Beiden simpel als je het weet, maar kom er maar eens op. 😉

mzzls

boris bakker zei:
Ik weet wel dat in de instalatie techniek vaak een veer gebruikt word bij pvc. Een lange veer doe je door de buis, je buigt hem in de gewenste vorm, en je hebt niks geen knikjes of scheuren erin. Ook bestaat er zo'n gereedschap voor koper buizen. Een soort tang, met daarbij een kwart ronde baan waarin de buis komt te liggen, en heel geleidelijk word de buis dan in die vorm gebogen. Beiden simpel als je het weet, maar kom er maar eens op. 😉

mzzls

een buigijzer heet zoiets 😉

wat ook kan bij buizen: onderkant dichtmaken, buis volstorten met fijn zand en goed vast aanstampen, dan de bovenkant afsluiten en evt onder verhitting buigen. zo heeft het materiaal ook geen kans om te knikken 🙂

staf: TOPwerk!

mark 😀

boris bakker zei:
Ik weet wel dat in de instalatie techniek vaak een veer gebruikt word bij pvc. Een lange veer doe je door de buis, je buigt hem in de gewenste vorm, en je hebt niks geen knikjes of scheuren erin.

Bij PVC-buis buigen komen er wel degelijk rimpels in de buis.
In de binnenbocht meer als de buitenbocht.
Deze rimpels zijn vaak ook de oorzaak dat een trekveer er niet goed door wil.
Vandaar dat de meeste trekveren daarom ook aan een zijde een kogelvorm hebben.
Deze kogel zou makkelijker door de bochten moeten gaan,
helaas heb ik zelf in de praktijk andere ervaringen... 😕

boris bakker zei:
Ook bestaat er zo'n gereedschap voor koper buizen. Een soort tang, met daarbij een kwart ronde baan waarin de buis komt te liggen, en heel geleidelijk word de buis dan in die vorm gebogen. Beiden simpel als je het weet, maar kom er maar eens op. 😉

mzzls

De tang die je beschrijft heet gewoon buigijzer.
Dit buig-ijzer was oorspronkelijk voor het buigen van stalen buizen voor de installatie techniek.
Zowel elektra als verwarming en gas. Heeeeeel vroeger waren de meeste leidingen van staal.
Pas later kwam koper om de hoek.

Het buig-ijzer is half rond waar een kwart vajn gebruikt wordt. Deze halve ronde is een halfrond profiel.
Je legt de buis in deze goot. Boven op de buis komt dan een hefboom met een rol / blok.
Deze rol / blok heeft ook een half rond profiel. Deze rol "walst" vervolgens de buis in de vaste goot.
Voila, een bochtje in de buis...

Omdat foto's meer zeggen dan het hele verhaal hier boven...

buig%200001.JPG

buig%200002.JPG

buig%200003.JPG

buig%200004.JPG

buig%200005.JPG

buig%200006.JPG

buig%200007.JPG

Of zoiets, voila, weer een meter koper naar de haaien voor een paar foto's.

Bij deze,

te koop, bochtje koper rond 15 mm... 😉

Rico

Terug
Bovenaan