Ben Valk: British Infantry Tank Mathilda

Ik trek de stoute schoenen aan ga dit model bouwen voor de FOC. Het model is bij Mol Plastic Modelbouw besteld, zodra het binnen is kan de bouw beginnen.

http://www.plasticmodelbouw.nl/?page=102138&action=product&id=254391

jan peters zei:
Ga je er een BEF versie van maken?
Jan 🙂

Dan heeft hij nog een helehoop werk. Ik kijk dan ook met spanning het verloop van dit project tegemoed,

groeten Maarten

Maarten Weers zei:
jan peters zei:
Ga je er een BEF versie van maken?
Jan 🙂

Dan heeft hij nog een helehoop werk. Ik kijk dan ook met spanning het verloop van dit project tegemoed,

groeten Maarten

Ik moet nog wat info verzamelen m.b.t de B.E.F. versie (ze zullen mij niet pakken op onzedelijke taal 😉 ). Uit de opmerkingen maak ik op dat daar wel wat werk aan vast zit (en dat voor een herintreder 🙄 ). Nu neem ik aan dat de tamiya doos standaard spullen bevat en wellicht wel wat extra's kan gebruiken in de vorm van tracks en dergelijk (de doos is nog niet binnen). Heeft iemand "Mathilda"ervaring.

Ben,

Heb je de Matilda van Steve Zaloga al bekeken in de gallery van missing-lynx? Er wordt daar ook verwezen naar een artikel in de military modeling.

http://www.missing-lynx.com/gallery/britain/szmat.htm

Veel succes, het lijkt me een interessant project!

Ben Valk zei:
De bouwdoos is binnen en het ziet er allemaal erg overzichtelijk uit. De bouw moet denk ik niet zoveel problemen opleveren, ware het niet dat ik maar erg weinig over de matilda in B.E.F. uitvoering kan vinden. De zoektocht naar info gaat door. Met de kerstdagen heb ik een aantal dagen verlof dus in die tijd moet er wel wat in elkaar te zetten zijn 🙂.

Alex van de Wetering zei:
Hier heb je vast wat aan:

http://www.network54.com/Forum/110741/message/1166450769/Matilda2

Alex

Alex een beetje late reactie. Bedankt voor de link, ik hoop dat ik een beetje in de buurt kan komen van deze Matilda, hij ziet er wel erg goed uit.

Ik ben inmiddels begonnen aan het onderstel (nog losse loopwielen dus niet erg fotowaardig). Nu zie ik dat soms plastic "platen"worden gebruikt. In het geval van de matilda is het de skid aan de achterzijde die zelfbouw is. Weet iemand wat voor spul dit is en waar het te krijgen is. Tweede vraag is hoe je de klinknagels kunt maken. Ik zit zelf te denken aan kleine spijkertjes maar er zal vast wel een andere oplossing zijn. Mijn doel is om zonder PE te gebruiken een mooi model te maken. Just for the contest 😛

Ben,

Graag gedaan. Laat je vooral niet afschrikken door de modellen van Zaloga en Gilles Thomas, gebruik ze als inspiratie.

De plastic plaat die je vaak ziet, is Polystyreen plaat. In feite is dat hetzelfde materiaal als wordt gebruikt voor het spuitgieten van bouwpakketten. In veel modelbouwwinkels kan je terecht voor Polystyreen plaat en profielen. Bekende merken zijn onder andere: Evergreen, Plastruct, Slaters, Tamiya. Als je grootverbruiker bent of geen modelbouwzaak in de buurt hebt, dan kan je ook eens vragen bij een leverancier van kunststof. Dat is vaak veel goedkoper, de platen zijn aanzienlijk groter, maar de dunnere platen zijn vaak wat moeilijker te krijgen. Bij goed gesorteerde grafische winkels kan je soms ook terecht voor Polystyreen plaat.

Om klinknagels te maken bestaan er diverse methoden. Een " punch and die" set is een gereedschap om klinknagels uit polystyreen plaat te stansen. Het is een zeer handig gereedschap, maar ook erg duur. Wat je ook kan doen is de klinknagels van onderdelen uit de reservedoos snijden en die op je model plakken. Vooral de oude Tamiya M5A1 en M3 Lee zijn goede leveranciers van klinknagels 😉 Andere technieken zijn " plakjes" van plastic profiel, zaadjes, lijmdruppels etc. etc. Kleine spijkertjes zouden ook kunnen, maar zijn mogelijk al te grof.

Alex van de Wetering zei:
Ben,

Graag gedaan. Laat je vooral niet afschrikken door de modellen van Zaloga en Gilles Thomas, gebruik ze als inspiratie.

De plastic plaat die je vaak ziet, is Polystyreen plaat. In feite is dat hetzelfde materiaal als wordt gebruikt voor het spuitgieten van bouwpakketten. In veel modelbouwwinkels kan je terecht voor Polystyreen plaat en profielen. Bekende merken zijn onder andere: Evergreen, Plastruct, Slaters, Tamiya. Als je grootverbruiker bent of geen modelbouwzaak in de buurt hebt, dan kan je ook eens vragen bij een leverancier van kunststof. Dat is vaak veel goedkoper, de platen zijn aanzienlijk groter, maar de dunnere platen zijn vaak wat moeilijker te krijgen. Bij goed gesorteerde grafische winkels kan je soms ook terecht voor Polystyreen plaat.

Om klinknagels te maken bestaan er diverse methoden. Een " punch and die" set is een gereedschap om klinknagels uit polystyreen plaat te stansen. Het is een zeer handig gereedschap, maar ook erg duur. Wat je ook kan doen is de klinknagels van onderdelen uit de reservedoos snijden en die op je model plakken. Vooral de oude Tamiya M5A1 en M3 Lee zijn goede leveranciers van klinknagels 😉 Andere technieken zijn " plakjes" van plastic profiel, zaadjes, lijmdruppels etc. etc. Kleine spijkertjes zouden ook kunnen, maar zijn mogelijk al te grof.

Alex bedankt, ik ga eens op zoek in de buurt van Roermond. Er zit wel een modelbouwzaak maar daarvan is de collectie volgens mij niet zo groot. Voor wat betreft de klinknagels, het is toch geen strenge winter, misschien dat ik het voederhuisje voor de vogels ga plunderen 🙂

Ben,

Als je naar Venlo gaat, daar ligt een redelijk grote hobbywinkel, Luthart, en deze hebben buiten een groot assortiment verf, bouwdozen, etc. ook het hele gamma aan Evergreen.

www.luthart.nl

Groeten,
Hugo

Hugo Luyten zei:
Ben,

Als je naar Venlo gaat, daar ligt een redelijk grote hobbywinkel, Luthart, en deze hebben buiten een groot assortiment verf, bouwdozen, etc. ook het hele gamma aan Evergreen.

www.luthart.nl

Groeten,
Hugo

Hugo bedankt voor de tip, ik heb Luthart gevonden en heb inmiddels ook wat evergreen aangeschaft. Ik ben van plan om de klinknagels te gaan snijden uit rond polystryreen met een diameter va 1,2 mm. Met de skid ben ik inmiddels begonnen (wordt gemaakt uit velletjes polystyreen). Nu maar eens kijken wat het gaat worden.

Ben,

klinknagels zijn eventueel ook te krijgen als resin gietsels, bijvoorbeeld van legend. ze zijn misschien wat duurder als een stukje styreen rod, maar ze zijn zeker goed bruikbaar voor iemand zonder punch en die!

Timo

Eerste update

De doos is binnen de ik ben inmiddels begonnen met de bouw. Pas nu realiseer ik me de betekenis van de opmerking van Jan Peters "daar krijgt die nog een hele hoop werk mee". Met de diverse tips, het artikel van Steven Zaloga uit de MM en de link die Alex mailde kan ik al aardig aan de slag . Het onderstel is imiddels gereed. Ik heb toch maar een los setje tracks van Friul gekocht (volgens mij ook nog een veel werk om die te monteren) en een loopje van barrel depot. De tail skid heb ik gebouwd uit polytryreen. De toren is kaalgemaakt en inmiddels voorzien van naden. Deze zijn wellicht wat aan de dikke kant, het is toch nog lastig om dit met een mesje mooi rond en regelmatig in te kerven. Ik heb een aantal foto's gemaakt en hoop dat het een beetje zien is wat ik heb gedaan. De klinknagels op de toren moeten nog worden aangebracht (Evergeen draad dat ik in plakjes ga snijden). Daarnaast moet ik nog wat weggefreesde ronde luikjes weer aanbrengen, misschien ben ik daar wel te enthousiast mee geweest 🙂. Heeft iemand tips hoe die makkelijk te snijden zijn??. Het rechhoekige luik in de toren wordt nog aangepast (groter gemaakt).

Foto-U3FOCEIB.jpg

Het aantal onderdelen valt nog wel mee

Foto-IQA6VVIJ.jpg

Verhoogd onderstel
Foto-UXSCKLMH.jpg

De tail skid
Foto-AHG8XNSU.jpg

Foto-K6GRDJXJ.jpg

De toren met de ingekerfde naden.

Voor de liefhebbers van wat grotere foto's . klik op deze link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=GJ7HWLQS

Matilda update 12 feb 2007

Tijd is een schaars goed en in het bouwen van een B.E.F. Matilda gaat toch meer tijd in zitten dan ik dacht. Bij deze een kleine update. De tailskid is inmiddels gereed en de toren wordt verder onder handen genomen. Ik heb gaatjes geboord en in de gaten met evergreen "klinknagels" geplaatst. Het luik is inmiddels ook gereed maar ik vraag me af of het trapeziumvormig genoeg is (volgens de experts moet wel zo zijn).
Aan het zijpantser heb ik met stukjes evergreen de "rupsketting spanners" gemaakt (ík weet niet of dit de juiste naam is).
In het artikel van Steve Zaloga ziet het er allemaal strak uit, bij mij is het iets minder strak 😳 maar ach "Ubung macht der Meister" zullen we maar zeggen. Gelukkig kan ik met mijn camera geen supergedetailleerde plaatjes maken 🙂 . Commentaar of opbouwende kritieken zijn welkom

Helaas heb ik de deadline van 3 maart niet kunnen halen. 😢 De bouw is nagenoeg afgerond en maar de afwerking moet nog beginnen. Ik vind het zonde om de zaak te snel af te maken. De liefhebbers zal ik op de hoogte houden op het Fotoalbum. Wordt vervolgd dus maar niet op dit forum.

Ben

Ha Ben,

De foto's laten niet zo veel detail zien, jammer. Maar wat ik gezien heb jij thuis zit het allemaal redelijk strak in elkaar. Werkt je gescratchte Etchmate ook een beetje dan?

Groeten, MartinD

Martin Dogger zei:
Ha Ben,

De foto's laten niet zo veel detail zien, jammer. Maar wat ik gezien heb jij thuis zit het allemaal redelijk strak in elkaar. Werkt je gescratchte Etchmate ook een beetje dan?

Groeten, MartinD

Zal kijken of ik aan de kwaliteit van de fotos's wat kan doen. Misschien toch maar eens naar een digtitale spiegelreflex gaan kijken 8) . De "Etchscratch"werkt redelijk goed. Alleen bij "3D" vouwen is die wat te grofstoffelijk. Ach een mens moet wat te wensen overhouden 🙂 .

Ben Valk zei:
Zal kijken of ik aan de kwaliteit van de fotos's wat kan doen. Misschien toch maar eens naar een digtitale spiegelreflex gaan kijken 8) .
Of een uitsnede maken van het grote formaat. En dan de koepel eruit lichten. Scheelt al een hoop ruimte rondom, waar voor de modelfoto's niks relevants op staat.

MartinD

Ben Valk zei:
Nog wat laatste foto's, wordt vervolgd op het foto album.

Zijaanzicht
Foto-JOKQRFSL.jpg

Vooraanzicht
Foto-FQMFFCYF.jpg

Spanners, gemaakt van evergreen
Foto-H838DFYX.jpg

Toren zij- en bovenaanzicht. Met wat meer restjes lijm dan gepland 😳

Foto-HYVRWRUS.jpg

Foto-PPHQSTCK.jpg
Ben, ik verplaats 'm naar het fotoalbum voor je 😉
Het ziet er goed uit (op de lijmrestjes na dan 😉) maar was net 'iets' te veel werk voor deze FOC.
Ik hoop het eindresultaat hiet in het fotoalbum terug te zien 😉
Jan 😀

Wat foto aanvullingen. Opbouwende kritieken en tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Toren (met hier en daar helaas wel wat lijmvlekjes)
Foto-WWFR6HXF.jpg

Foto-PPHQSTCK.jpg

Foto-HYVRWRUS.jpg

Spanners
Foto-H838DFYX.jpg

Vooraanzicht met verlengde spatborden (die nog moeten worden afgewerkt)
Foto-FQMFFCYF.jpg

Zijaanzicht, de voorspatborden zijn nog niet op maat
Foto-JOKQRFSL.jpg

Ziet er goed uit Ben. Mooi om te zien dat je ook scratchspul aanpakt.
Voor de rookmortieren aan de zijkant van de koepel heb ik nog wel iets voor je. Onderdelen uit de AFV Club Stuart V kit. Laat maar ff weten of je ze nodig hebt, neem ik ze volgende week wel mee.

Groeten, MartinD

Martin Dogger zei:
Ziet er goed uit Ben. Mooi om te zien dat je ook scratchspul aanpakt.
Voor de rookmortieren aan de zijkant van de koepel heb ik nog wel iets voor je. Onderdelen uit de AFV Club Stuart V kit. Laat maar ff weten of je ze nodig hebt, neem ik ze volgende week wel mee.

Groeten, MartinD

Ik hou me aanbevolen. De mortieren zijn niet het meest mooie an dit voertuigje.

Ben

Uitstoter ?

Ben,
ik meen achterop jouw achteruitkijkspiegel nog een uitstoter te zien 😱 of moet dat de bevestiging van de spiegel voorstellen? 😕

Ik lees het nog wel, succes en vooral doorgaan !

Groeten,
Peter.

Terug
Bovenaan