AMX 13/105 KL

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M577, AMX-PRI, NEKAF, AMX-105mm, Centurion Mk5/2
Na bijna de bouw van de AMX 13/PRI afgerond te hebben is het tijd voor een vervolg. De AMX serie van de Koninklijke Landmacht vertegenwoordige het gevoel van de zestiger en zeventiger jaren erg goed. Zeker in de jaren zestig waren we sterk gericht op Frankrijk. We oefenden daar, we draaiden veel Franse muziek en genoten van Louis du Funes als gendarme van Saint-Trôpez.
Deze vakantieperiode dus maar eens beginnen met de AMX 13/105.

Achtergrond:
In 1960 had de vervanging van de M24 Chaffee voor verkenningstaken bij de cavalerie hoge prioriteit. De Amerikaanse M41 Walker Bulldog viel om technische en logistieke redenen af en de Franse AMX-13 tank bleef als enige kandidaat over. Wat de AMX tot een geschikte verkenningstank maakte, was de combinatie van een laag gewicht met een aanzienlijke vuurkracht. Het Nederlandse leger was een belangrijke afnemer, in totaal werden 131 van deze tank aangeschaft. Begin jaren zestig stroomde hij in bij de Koninklijke Landmacht. Nederland was het enige land dat de AMX-13 met een 105mm kanon uitrustte. Frankrijk en andere landen kozen voor een 75mm of een 90mm kanon. De Nederlandse AMX-13’s hebben hiermee een ongebruikelijk groot kaliber voor het gewicht van de tank, die ongeveer 15 ton weegt.

Het meest opvallende kenmerk van de AMX-13 is de toren. Bij de meeste tanks beweegt de schietbuis onafhankelijk van de koepel omhoog en omlaag, maar bij de AMX-13 beweegt het koepeldak mee. Hierdoor blijft de positie van de schietbuis en het laadsysteem ten opzichte van elkaar gelijk, en dat maakt het mogelijk het kanon automatisch te laden. Twee cilindervormige magazijnen met elk zes granaten maakten een hoge vuursnelheid mogelijk. Maar dit had ook een nadeel: als de twee magazijnen leeggeschoten waren, moest een bemanningslid uitstappen om de magazijnen te herladen. Niet zo handig als je midden in een vuurgevecht zit!

De lichte tank werd gebruikt voor de verkenning. De verkenningseskadrons beschikten over meer middelen dan alleen tanks (bijvoorbeeld ook de M113A1, M106A1 en de M113C&V) maar de AMX-13 vormde het belangrijkste wapen. Alleen tanks waren immers opgewassen tegen vijandelijke tanks. Nadat de AMX was afgestoten, in het begin van de jaren tachtig, heeft de Koninklijke Landmacht geen speciale lichte tanks voor verkenningstaken meer aangeschaft. Deze taak werd overgenomen door de Leopard 1 en later de Leopard 2.

IMG_0230.jpegIMG_0231.jpegIMG_0229.jpeg

Ik ga de TAKOM AMX 13/105 bouwen. Er zitten in de kit ook KL decals maar een aantal KL specifieke zaken ontbreken (o.a. de antennepotten). Een beetje wit erbij (of 3D grijs) is dus onvermijdelijk. Een 3D L44 loop erbij besteld en wat PE die alle keuze laat om details aan te brengen. Ik schat zo in dat ik de nodige overvloedige PE lang niet allemaal ga gebruiken.
Wat betreft tracks kijk ik wel of ik de bijgeleverde ga gebruiken of die van Friul ga gebruiken die ik ook nog heb liggen.

IMG_0228.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de AMX een mooi voertuig. Het geheel is compact, de bewapening verhoudingsgewijs fors, zeker met het 105 mm kanon.

Succes!
 
Wat betreft tracks kijk ik wel of ik de bijgeleverde ga gebruiken of die van Friul ga gebruiken die ik ook nog heb liggen.
De rupsbanden die erbij zitten, zijn van het verkeerde model voor de Nederlandse AMX’en, bleek jaren geleden hier op het forum. Die van Friul zijn wel het juiste soort. Ook schijnt de mondingsrem belachelijk veel te groot te zijn, en die FCM-loop niet veel beter (volgens berichten op Missing-Lynx). De beste keuze voor een vervangend kanon is schijnbaar een D-10 voor een T-54/55.
 
Ook schijnt de mondingsrem belachelijk veel te groot te zijn, en die FCM-loop niet veel beter (volgens berichten op Missing-Lynx). De beste keuze voor een vervangend kanon is schijnbaar een D-10 voor een T-54/55.
Goeie tip Jakko. Daar ga ik dan maar eens op studeren! Inderdaad zijn in de kit niet de goeie tracks. Had ik nog niet eens bekeken. Dat worden dus de Friuls die ik heb liggen.
 
Inderdaad is die loop niet oké! Te kort en een veel te grote mondingsrem. De mondingsrem van FCM is beter naar de loop lijkt te kort. Om eerlijk te zijn vind ik de T54/55 loop niet zo lijken. De 105mm barrel van de Super Sherman van MR-Modellbau ziet er beter uit voor mijn gevoel, behalve dan de mondingsrem (maar daarvoor zou die van FCM dan gebruikt kunnen worden) …….wil je eens met een model beginnen zonder al te veel hobbels te verwachten, zit je al direct weer met een lopenkwestie🙄. Morgen de goede lengte zien te achterhalen en desnoods komende vakantie naar NMM!
 
Met dank aan @Jakko Westerbeke die mij de Missing-Lynx link even stuurde. Bevestigd wat hierboven staat: TAKOM niet goed van schaal met veel te grote mondingsrem. FCM is beter maar niet perfect en inderdaad de M51 loop van MR-Modellbau wordt naast een D10 loop ook genoemd. De mondingsrem is grootste zorgpunt. TAKOM te groot en FCM wordt weer te klein gevonden. Dat wordt dus gewoon opmeten in het echt! Gelukkig dat de loop één van de laatste dingen is om aan te brengen.
 
Ik zat ook nog wat na te lezen op dezesite: Fighting vehicles
Daar viel mijn oog op het volgende, er staat: “NBC : Yes”
Ik vraag me af hoe de koepel gasdicht zou kunnen zijn?🤔
Immers, de hele toren werkt oscillerend en beweegt bij een schot, vandaar de canvas afdichting rondom de koepel.
 
Jup, dat is inderdaad het doel. Net de schoonvader van mijn zus gesproken en die was als dienstplichtige verantwoordelijk voor zijn amx die toen net nieuw was, en dat anti atoombom doek vond men nogal wat toen! Lengte van de bestuurder was ook een dingetje, en ermee schieten was helemaal niet leuk vanwege het opnieuw moeten laden. Een onhandig ding noemde ie het maar we hoefden niet te lopen, dat was al heel wat
 
O nee toch …. Moet ik atoomdicht doek gaan gebruiken….weet iemand leverancier ? 🙄🫣
 
atoomdicht doek gaan gebruiken….weet iemand leverancier ?
Jazeker, want elk detail moet kloppen. En dat doek moet dus geschikt zijn voor atomen in 1:35.

Scheepszeil bestaat in schalen kleiner dan 1:35. Lijkt me dus mogelijk.
 
Ik heb me laten vertellen dat het 105 mm kanon dusdanig zwaar was, dat het niet zijdelings mocht worden afgevuurd omdat anders de tank omviel.
Dat zijn tafrelen die we enkel van De Generaal verwachten, maar dus ook van de Landmacht.
Klopt. De 75mm kon hele omwenteling vuren. Bij de 90mm werd het al wankel. Bij de 105mm van de KL mocht alleen tussen de draaihoeken 10 en 2 uur gevuurd worden omdat hij anders zou kantelen. Hij had wel als voordeel dat hij sneller achter elkaar kon schieten dan in Centurion of Leopard 1 (3 seconden tussen twee salvo’s). Bij schieten vanuit stelling kon bij missen eerste schot daardoor nog meermaals gevuurd worden voordat stelling werd verlaten om naar andere positie te verplaatsen…..maar dat schieten moest dus wel vrijwel recht naar voren gebeuren ….
 
Kans dat je het al kent, maar ik kwam net dit onderwerp op de KitMaker-forums tegen, dat denk ik erg nuttig gaat zijn bij je bouw van deze AMX 13. Vooral bericht 45 meldt een belangrijke fout waar ik volgens mij nog nergens anders over gelezen heb over de Takom AMX’en.
 
Jammer dat uiteindelijk de KL 105mm niet wordt gebouwd maar de Argentijnse, die echt sterk afwijkt. Jammer van die fouten bij de onderzijde/hull. Heller heeft zelfde probleem en daar heb ik het ook moeten veranderen bij de AMX-PRI. Hier dus zelfde probleem. Slordig is dat. Maar bruikbare link die ik er naast al mijn foto’s ook bij kan houden.
 
Wat een gaaf onderwerp. Zoals met volgens mij elk Nederlands rupsvoertuig is er altijd 'wat' nodig om het juist te maken. Maar ben heel benieuwd. Ik was op Tankfest 2024 en daar reed er een rond en het blijft een geinige verschijning.
 
Soms weet je niet meer wat je hebt. Ik blijk al jaren de AMX 105mm van Heller te hebben. Tegenwoordig lastig te vinden. Destijds toevallig gevonden en toen direct gekocht. Ook een opmerkelijke want hij is als Frans voertuig uitgebracht terwijl ze hem niet in dienst hebben genomen. Nederland (en een upgrade in Argentinië) zijn de enige geweest. In vergelijking met TAKOM vrij basic maar wel met best goed uitziende mondingsrem.
Eerst de TAKOM maar eens en met al het overtollige PE van Eduard en Voyager kan ik deze dan ooit nog eens een upgrade geven.
IMG_0782.jpeg
 
Ik ben benieuwd hoe ie er uit gaat zien Walter

Ooit (-20 jr?) heb ik deze in elkaar gezet: "onderhoud op de vrijdagmiddag"
Hij moet haast wel van Heller geweest zijn, maar ik vond geen logo of zo op de bodem.
De originele track is zonder rubber blokken. Dat lijkt dan weer niet van Heller toch?
(Voor en achter heb ik er stukjes op gelijmd)

Als ik hem nu bekijk heb ik er al best veel dingetjes aan versleuteld: interieur in de toren bijvoorbeeld, en het MAG-affuit.
Ik herinner me dat ik voor het doek rond de toren een zakdoek heb verknipt en vastgelijmd.
Tóch heeft hij een ondankbare plaats in de vitrinekast. Waarschijnlijk vooral vanwege de onnozele rupsbanden.

In die tijd gebruikte ik de echte verf van de KL. Kleur-technisch natuurlijk helemaal top, maar die verf heeft een grof pigment, waardoor het oppervlak minder glad is dan de huidige Olive-grun. Mijn modellen uit die tijd houden hierdoor helaas veel stof vast waardoor de kleur minder sprankelend wordt. Hier kwamen dan ook witte wolken stof vanaf toen ik hem net afblies voor de foto.
Wellicht met nieuwe tracks, wat betere transfers en een beetje nieuw groen, mag ie ooit weer meedoen in mijn rijtje Nederlandse tanks ...

IMG_2793.jpg
 
Een goede lak kan het hele zwikkie ook mooi glad maken arne, en zijn de tracks niet een product van de tijd en heb je er destijds uit gehaald wat erin zat? Ik vindt t een overtuigend geheel namelijk
 
tracks niet een product van de tijd
Yep, maar bijvoorbeeld vooraan staan ze gewoon bol 😢. ech lilluk
Ik vind dat wel een dilemma soms: moet je oude modellen opwaarderen of nemen zoals ze zijn, en inderdaad zien als "kind van zijn tijd"?
 
Prachtig Arne! Je bent toch echt een kunstenaar. Hij ziet er wel heel erg Heller uit (te herkennen aan de aandrijf(tand)wielen die totaal geen detail in de buitenring hebben).
Mocht je nog wat willen verbeteren: Friul heeft precies de goede tracks (ATL-130) die de KL ook gebruikte.
Ik ben benieuwd naar het interieur van de koepel. Laat eens zien wat je daar van gemaakt hebt. Heb je ook foto’s van het echte interieur?

Tja, moet je verbeteren? Zelf heb ik zoiets dat als er iets komt dat een echte verbetering geeft voor een storend element dat ik het dan verander …maar niet meer dan dat, omdat je anders bezig blijft met een model.
Volgens mij heb je destijds je M113 pansergenie ook opgefrist waardoor hij stuk opknapte. Kun je hier ook overwegen.
 
Ik heb geen foto's van het interieur Walter, maar met een beetje Hollands Boerenverstand kon ik een eind komen:
stoeltje, handle voor de klep, periskopen en een stukje kanon in 'eendeneei-groen'. Zoeklicht van een Leopard en een stuk 'zaddoek'
Ik heb hem gebouwd naar de AMX die op de Bernhardkazerne buiten staat (stond?).
Ben benieuwd hoe ie 'r op-zijn-Walters uit gaat zien.

IMG_5036.JPG

IMG_5037.JPG

IMG_5038.JPG

IMG_5039.JPG

IMG_5040.JPG
 
Laatst bewerkt:
Toch in Noorwegen de draad maar weer opgepakt. Meteen saaiste deel waar je even doorheen moet bij een tank/rupsvoertuig…de wielen met ophanging. En, ai dat begint al goed…het eerste onderdeel is wit. Direct al een fout van TAKOM moeten herstellen. Moedig dus maar weer voorwaarts!
IMG_0945.jpeg
 
Gecondoleerd met je hond Walter! Sterkte! Goed om te zien dat je toch bent begonnen met de bouw.

Jij had uit voorzorg al wat witspul meegenomen? Geen probleem ermee bij de Douane gehad?
 
Gecondoleerd met je hond Walter! Sterkte! Goed om te zien dat je toch bent begonnen met de bouw.

Jij had uit voorzorg al wat witspul meegenomen? Geen probleem ermee bij de Douane gehad?
Gelukkig is het massief, niet korrelig wit spul. Dat is niet zo verdacht…en zonder wit ga ik niet op vakantie natuurlijk!
 
Eerste sloopwerk zit er al weer op. In goed geloof gedacht dat ophanging klopt bij TAKOM. De achterste vering zit bij TAKOM te laag en moet omhoog tussen de geleidingswielen. Kwestie van millimeters maar voor het oog best duidelijk.
IMG_0991.jpeg
IMG_1199.jpeg
Ook de nokken tussen de loopwielen zitten er bij de KL niet en in plaats daarvan zit er wat anders. Die laat ik nog even zitten nu en wacht mijn bezoek aan NMM over twee weken even af.
IMG_1198.jpegIMG_0941.jpeg
 
Werken aan een goede basis voordat je los gaat op afwerking is belangrijk. Onderzijde was wat verwrongen. Op de bovenzijde van binnen wat hulp strookjes geplakt zodat onder- en bovenzijde mooi aansluiten.
Daarna op elkaar en direct de kieren dichten en nu laten drogen voordat ze afgewerkt kunnen worden. TAKOM heeft een vervelende constructie bedacht hoe de voorzijde er op moet worden gezet. Uiteindelijk met hulp van wat hulp strookjes van binnen, secondenlijm en Tamiya Extra Thin vastgekregen. Staat nu ook met wat plamuur te drogen. Onder de ventilator van de motor moet een plaat worden geplakt omdat de kans op vals licht via chauffeursluik enorm groot is. Ik heb een plaatje er verdiept onder gezet. Op het achterdek ontbreekt een inkerving bij de luiken. Even voorgesneden en dan met graveermesje verder uitgediept. Op voorzijde twee uitstulpsels die voor bevestigingspunten moeten doorgaan weggesneden en ook aan achterzijde al de tie-downs beugeltjes weggehaald. Dat gaan betere worden.IMG_1248.jpegIMG_1247.jpegIMG_1249.jpeg
 
Ik geniet weer van je aanpak en de toelichting. Dit wordt waarschijnlijk weer een mooi gedetailleerd model, waarvan er geen tweede is.

Succes!
 
Tja, vakantie in ongekend mooi Noorwegen en dan ook serieus vorderingen met een AMX willen maken is toch lastig. Bovendien blijkt dat ook TAKOM niet zaligmakend is en er de nodige verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Details die te grof zijn verwijderd, uitlaat op correcte wijze verbeterd, de bevestigingsbeugels van de spatborden voor hebben een stevige plamuurkuur gehad zodat ze mooi strak een geheel vormden, de kasten op de spatborden van dekselranden voorzien. En ook hier net als mijn ervaring bij AFV Club….hoe verzint men werkelijk sommige aanhechtingen aan de sprue! Alleen om die goed afgewerkt te krijgen kost al een hoop tijd. Ik ben trouwens ook meer een wat hardere plastic bouwer. TAKOM is zachter plastic en dat werkt toch net weer anders bij het afwerken.
Maar….nu is de basis echt gereed en kan de opbouw met alles beginnen. IMG_1514.jpegIMG_1515.jpegIMG_1517.jpegIMG_1518.jpeg
 
OMG… het hele spatbord aan de rechterzijde stond onder spanning op de een of andere wijze. Daardoor behoorlijk krom terwijl hier juist de karakteristieke “schuin omhoog lijn” van de AMX-13 serie hoort. Vandaag bij HistoramaWereld zitten slopen dus. Het PE scherm voor de uitlaat er weer af omdat het flink in de weg zat om het spatbord recht te krijgen… onmogelijk klus om dat zonder kreukels voor elkaar te krijgen. Met ronde metalen handvat van mesje weer platgewalst. Niet ontevreden …
Daarna al de in de weg zitten superlijmresten verwijderen. Met een dik profiel Evergreen een stut gemaakt onder spanning waarmee het spatbord recht werd gedwongen. Het spatbord ter hoogte van de uitlaat (waar het probleem zat) aan bovenzijde om de zoveel tijd bewerkt met Tamiya Extra Thin. Dit om het plastic wat zachter te maken (op een wijze zonder het op te lossen). Paar uur later stut even weggehaald om te kijken hoe het spatbord reageerde. Stond prachtig in rechte lijn. Daarna stut weer aangebracht en nogmaals Exrtra Thin van boven…..en nu tot morgen laten zitten. PE weer gepast maar nog niet vastgelijmd omdat ik eerst zeker wil weten dat spatbord recht is geworden. Met dank aan de afleiding bij HistoramaWereld waardoor frustratie bij deze actie geen overhand kon krijgen!

IMG_1556.jpegIMG_1557.jpeg
 
Er zit weinig zegen wat betreft tempo op dit project. Eén na het ander wat opeens prioriteit heeft (volgens gezinsleden) verstoort de voortgang.
Het spatbord recht krijgen is goed gelukt. Afgelopen dagen blijven stutten en bewerken met Tamiya Extra Thin heeft gewerkt.
Verder kwam ik er achter dat sommige onderdelen van Heller voor de AMX 13 beter zijn dan TAKOM. Voorbeeld is het reservewiel. Als ik het vergelijk met de 1:1 versie wint Heller. Gelukkig heb ik paar jaar geleden een nieuwere AMX 13/75 met raketinstallatie erbij op de toren gekocht als “plukdoos” voor mijn oudere Heller AMX 13 kits. Reservewiel geplukt dus. Dat PE onderdelen niet beter hoeven te zijn dan wat een kit zelf biedt wisten we al maar vandaag dacht ik mooie Voyager PE periscopen te maken maar bleek dat die wat betreft vorm en maat helemaal niet kloppen en bleken de transparant plastic versies uit de kit veel beter van vorm en maat…..gewoon die dus gebruikt. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk gewoon klopt. De handgrepen op de luiken aan de voorzijde wel vervangen door eigen maaksels van 0,4 mm messingdraad.IMG_1591.jpegIMG_1590.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De achterzijde van de TAKOM kit wordt aangepast. Eindelijk weer wat zichtbare vooruitgang. Er moeten nog meer details aangebracht worden maar het begin is er. De fijne beugeltjes van Tiger Model Designs komen goed van pas nu.
Aan de voorzijde een betere hamer gemaakt met wat betere bevestigingspunten (strips dun messing met wat PE vlindermoeren)
IMG_5415.webp
IMG_5413.webp
IMG_5417.webp
 
Laatst bewerkt:
De draad weer opgepakt in wederom Noorwegen maar een jaar later dus. De NEKAF die ik in basis in Noorwegen heb gebouwd is nu aan de kant omdat de details thuis in Goes er op komen. Tijd dus weer voor de AMX. Een taaie kit zullen we maar zeggen omdat er de nodige afwijkingen bij TAKOM zijnde gecorrigeerd moeten worden waardoor het niet wil vlotten. We gaan maar eens aan de geschutstoren beginnen. Eerst maar de nodige overbodigheden verwijderen! Het draadje op Kitmaker Forum is handig (maar geen KL versie helaas). De punten die echter in onderstaande staan aangegeven zijn juist en kloppen met foto’s die ik in NMM heb genomen. Ik weet niet of de AMX daar nog steeds onder het bordes staat maar ik kon toen perfect foto’s van bovenaf nemen.

IMG_2010.webp


IMG_2007.webp
 
Het deel waar de schietbuis de toren in gaat (of uitkomt) is gegoten metaal met een ruwe structuur. Dat is wat nieuwe kost voor mij. Hoe maak ik dat het beste na?
Inmiddels zelf aan de gang gegaan met Mr Hobby putty dat verdunt is met Tamiya Extra Thin en er op gedept tot het ruwe structuur krijgt. Nachtje laten drogen en wat schuren. Maar als er handiger/betere methoden zijn hoor ik het erg graag!
 
Laatst bewerkt:
Het deel waar de schietbuis de toren in gaat (of uitkomt) is gegoten metaal met een ruwe structuur. Dat is wat nieuwe kost voor mij. Hoe maak ik dat het beste na?
Inmiddels zelf aan de gang gegaan met Mr Hobby putty dat verdunt is met Tamiya Extra Thin en er op gedept tot het ruwe structuur krijgt. Nachtje laten drogen en wat schuren. Maar als er handiger/betere methoden zijn hoor ik het erg graag!
Putty met Tamiya Thin is een prima methode, Walter. Ik gebruik zelf vaak Mr. Surfacer en breng dat tamponnerend aan met een oude penseel....Dat is in feite vergelijkbaar met wat je nu hebt gedaan.
Een andere methode is (teveel) Tamiya Thin of Bison verdunner aanbrengen en dan tamponneren met een oude kwast.
 
De puttymethode is net wat controleerbaarder in mijn ogen, maar je hebt wel oude penselen nodig, dat valt niet altijd mee, ik heb er maar bij ome ali een handvol besteld voor een knaak met wisselgeld terug, dan voelt het niet zo raar om een fijn penseel zo te verkrachten... ik zal wel een kniert zijn ofzo...
 
Ik heb gewoon een oud potje Tamiya Extra Thin met bodempje er in. Met kwastje daarvan verdun ik de putty en breng het daarmee op en dan bewerken tot het wat droger gaat worden. Je krijgt dan precies de structuur die ik op de AMX zie.IMG_2012.webp
IMG_2013.webp

Die nummers bij de schietbuis wordt ook nog wel iets. Die zitten niet bij de kit helaas. Oplossingen?
 
Putty met Tamiya Thin is een prima methode, Walter. Ik gebruik zelf vaak Mr. Surfacer en breng dat tamponnerend aan met een oude penseel....
En daarna met schuurpapier erover, dat vlakt de structuur af en laat het er veel beter als gietstaal uitzien.
 
Voor gietletters en cijfers gebruik ik doorgaans die op gietramen zitten.
heb een bakkie vol met diverse afmetingen dus zit altijd wel iets bruikbaars bij.

Ik steek ze met een beitelvormig mesje af en leg ze dan op het met lijm nat gemaakte oppervlak

Voorbeeldje :

Dsc02136s.webp
 
Voor gietletters en cijfers gebruik ik doorgaans die op gietramen zitten.
Zo simpel maar zo effectief! Door de 3D met bolle randen zien ze er veel realistischer uit dan die platte PE-dingen.
Prachtig idee!
 
Terug
Bovenaan