Allerhande

Zekers! Past allemaal perfect maar ik ben nu 2 avonden bezig en de, overigens prachtige, PE set die ik erbij heb aangeschaft maken het een veel trager proces dan vooraf verwacht.
Meer dan dit is het dan ook nog niet. Ik denk wel dat ik er een geheel nieuwe huif op maak, die in de kit is te stijf en te dik. Er komt een aardige lading met jerrycans etc. in te staan die goed zichtbaar moet blijven. Dus ook open "raampjes" al moet ik nog uitzoeken wat er precies onder de afdekking zat.
17585695953188185491138471370565.webp

Laatst bewerkt:
Kijkend naar de kleur zou ik bijna denken dat je hem, helemaal old school, in Humbrol 66 olive drab geschilderd hebt 🙂

Net lid geworden en hier ben ik de afgelopen 3 maanden mee bezig geweest. Das werk 1/16 Leopard 2 A7V in een What if Hellenic griekse camouflage. Helaas klopt de zij en boven aanzicht niet van de instructies dus moet ik maar zelf wat verzinnen in combinatie met de Hellenic camouflage van de leopard 2a6. De hull is zo goed als af en ben nog bezig met de turret. Met dit model heb ik weer wat nieuwe dingen geprobeerd omdat ik ook deze hobby pas 2 jaar doe

20250907_180247.webp20250907_180455.webp20250921_220803.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ver ik weet heeft alleen Duitsland deze versie van de Leopard 2 (Bundeswehr). Nederland heeft wel Leopard 2A6's en volgensmij willen we ook wel modernere Leopards maar dan de nog modernere Leopard 2A8. De instructies hebben wel 3 verschillende versies van de Bundeswehr met alleen wat andere decals. Dus ik wou wat anders en de Hellenic Camouflage leek me wel apart om te doen.

Staat de boeg mg nog los?? In jouw model wijst deze naar linksonder, oo de foto naar midden boven.
😉
Verder erg leuk projectje!

De boeg mitrailleur staat nog los. Dus ook die laat ik zoveel mogelijk met de foto's overeen komen.

Ik scroll ff door tab 34, maar wat een mooi's allemaal zeg. @Kevin Vos wat een gaaf project zeg ! Ik ben net als jou ook een jaartje of 2 bezig, sinds begin dit jaar lid van TWENOT en ook nog bezig met de grote ontdekkingstocht naar technieken. Ik ga zo nog 's kijken naar die 1/16 van daswerk, volgens mij heb ik deze al eens op een stand zien staan en is dat een behoorlijk indrukwekkende kit. Hopelijk deel je nog wat foto's van het eindresultaat, maar voor nu SJAPPOOOO !!!

@Jan van Harn Gave opstelling, echt tof dat je dit af en toe in een draadje gooit, werkt aanstekelijk 😉 begin al meer boeken te kopen en te lenen uit de bieb om inspiratie op te doen, maar moet de discipline ook bewaren om niet teveel modellen te gelijk te kopen en werken. Hoop vandaag een goeie slag te slaan met m'n ateleri groepbouw projectje en ook wat te knutselen aan m'n 1/72 Boxer...

@Bert van Wiltenburg wat een mooie kleuren zeg, foto's kunnen natuurlijk een beetje vertekenen, maar daar valt voor mij nog een hoop in te ontdekken. AK kleuren heb ik nog niet geprobeerd, heb al wat uitstapjes gemaakt, maar boek nog de grootste successen met Tamiya verdunt met isopropanol. Wat ik wel merk is dat je af en toe kleuren ziet, die als je ze in een vergelijkingstabel zoekt, het tamiya pallet soms iets minder uitgebreid is. @Paul Boellaard gaf de goeie tip om chatgpt te gebruiken om een kleuradvies te geven als je iets zoekt dat er vanuit een ander merk op moet gaan lijken. Die laatste camo doe ik een schatting, maar ook gelijk een vraag, verf je of airbrush je? dan denk ik eerst groene basiskleur, dan met een spulletje ala bleutack de beige vlekken maken en dan de zwarte randen met kwast? of toch bleutack met het beige en groen verborgen, schat met de kwast 😉

dus... Haha, dit was mezelf ff reagerend en hardopdenkend ! Thanks guys and keep on doing the good job !!!

@Arne Poirot: het is deze, er zijn er ongeveer 40 van die allemaal zijn ingedeeld bij de Russische Zwarte Zee marine...
1000031201.webp

@Richard Bosker: AK Real Colours werken net zo lekker als Tamiya acryl, dwz, de 'oude' versie want de nieuwe heb ik niet ...
En ik heb eerst zwarte primer gebruikt, dan de lichte vlekken 'ruw' gespoten, dan Mig putty gebruikt om ze goed te vormen, zwart om de rest van de lichte vlekken weg te werken, dan de putty iets 'uitgeduwd' zodat er zwarte randen bedekt werden en daarna groen gespoten...
1000037494.webp
1000037498.webp

De boeg mitrailleur staat nog los. Dus ook die laat ik zoveel mogelijk met de foto's overeen komen.
Op de echte lag ook geen schep meer 🙂

Volgens mij had hij ook geen Zimmerit op de bijna horizontale plaat waar de schep ligt, maar dat lijkt me een beetje moeilijk om nog te corrigeren.

AK Real Colours werken net zo lekker als Tamiya acryl
AK Real Colours is wel lacquergedragen acryl, zoals Tamiya’s LP-serie, en geen alcoholgedragen acryl zoals de Tamiya X-/XF-serie. (Afgaande op de stank uit het ene potje AK Real Colours dat ik ooit gekocht heb, in elk geval.)

Klopt, ik zeg ook niet dat het hetzelfde is, alleen dat ik het net zo fijn vind werken.

Ik gebruik ook de Tamiya lacquer thinner voor AK RC, en de 'gewone' Tamiya thinner voor Tamiya XF .

Op de echte lag ook geen schep meer 🙂

Volgens mij had hij ook geen Zimmerit op de bijna horizontale plaat waar de schep ligt, maar dat lijkt me een beetje moeilijk om nog te corrigeren.
Bedankt voor je scherpe blik, Jakko.
De schep heeft er in theorie nog op gezeten, toen de bemanning de tank verliet. Maar aan de achterkant mist ook gereedschap, dus de schep heroverweeg ik.
Zimmerit laat ik, hoewel ik met je deel dat het er niet op lijkt te zitten.

Groeten, Jan

Met de schep is de vraag: Wil je de foto zo goed mogelijk namaken, of wil je die tank namaken zoals hij er wellicht wat eerder bij gestaan heeft? In het tweede geval kun je de schep natuurlijk laten zitten.

Dat klinkt best plausibel
Er zal vast een Franse local blij mee zijn geweest, zo'n oerdegelijke Deutsches Sand und GrundSchmeiss Geräte.
Het ding hangt misschien nog steeds ergens achter in een boerenschuurtje... 😉

17589635415777569459974743924016.webp17589635764998922654213805564978.webp17589636000147515419940734469818.webp
het heeft decals en alvast wat contrast, nu al volgende stap de figuren wat donkerte geven en aan de slag met wat lichte en donkere olieverf en dan is ie wel es klaar en ga ik weer naar mn gebruikelijke schaal!

Terug in NL weer stappen kunnen zetten met de Tilly. De SAS Pinky heeft de terugreis goed doorstaan en gaat vanwege de wat ingewikkelde afwerking even "op de plank".
De Austin;
Gespoten met een eigen mix van vies bruin en Nato black (Tamiya) en de decals aangebracht. Ik moet echt weer eens op zoek naar decal solution, de randen gaven hier niet echt mee.
3 bogen aangebracht voor de huif. Een lading van verschillende WD Jerrycans (gesloten, open en met schenktuit) achterin gezet en het begin van de huif van tissue en verdunde houtlijm gemaakt. Daar moeten nog 4 afdekflappen op. En uiteraard nog een kleurtje. Wielen en stoelen nog schilderen, stuur, ruit en deuren plaatsen. En verweren. Geen diorama, ik zet deze gewoon op een plankje en klaar.
20251001_090417.webp20251001_090438.webp20251001_090502.webp20251001_090519.webp20251001_090509.webp

Laatst bewerkt:
Absoluut waar!
Daarom schreef ik net dat ik dringend weer eens op zoek moet naar Micro Set & Sol of een eventuele, betere moderne variant daarvan.
Iemand tips?

Oh dat van de sol & set heb ik gemist.

Hier een kleine verandering van plannen. Eigenlijk had ik de M5A1 zullen af maken (ga ik nu toch doen) en aan een Chieftain beginnen.... maar ik ga me aan iets, voor mij, heel anders wagen: een Morris C8 van Mirror Models.
Deze komt uir Roermond en is deels in elkaar, dus die gaan we nu afmaken. Vraag is in welke hoedanigheid.
Iemand suggesties? Kan KNIL?

IMG_20251001_103034.webp

Decal tip:
1 glanzende vernis erop en laten drogen.
2 mikro set op model
3 decal erop leggen
4 mikro sol op de decal
5 decal gaat nu helemaal kreukelen. Geen paniek, niet aankomen!
6 nachtje laten staan
7 indien nodig vanaf stap 4 herhalen indien er nog iets los zit.
8 mat vernis over model en decal zodat het weer een geheel is.

Indien er lucht onder decal zit, met speld doorprikken en mikro set gebruiken om te laten vervormen.

20251001_193131.webpoTuZXfm (1).webp
Er moet nog een eindje zwart aan de onderkant, en ik heb geen decals voor het anwb onderbord, ik denk dat ik die ook lekker weg laat. 3d print van black lion decals, maar de schilden zijn achteraf wel heel erg dik, die had ik beter kunnen maken van een eind styreen. Maargoed, dat is achteraf gelul. Na het drogen maar eens zwart verven en in elkaar lijmen!

Decal tip:
1 glanzende vernis erop en laten drogen.
Heb ik gedaan
2 mikro set op model
Heb ik gedaan, plus de decal losgeweekt met dat spulletje
3 decal erop leggen
Check!
4 mikro sol op de decal
Die was dus op
5 decal gaat nu helemaal kreukelen. Geen paniek, niet aankomen!
Zie 4
6 nachtje laten staan
7 indien nodig vanaf stap 4 herhalen indien er nog iets los zit.
Spul is besteld, ga ik alsnog doen.
8 mat vernis over model en decal zodat het weer een geheel is.
En uiteraard ook gedaan
Wat opviel was de dikte en stijfheid van de decals, beetje ouderwets. Als je de decals van die M113 in 1/16 ziet, die zijn dunner en flexibeler.
Indien er lucht onder decal zit, met speld doorprikken en mikro set gebruiken om te laten vervormen.
👍

Klaar! Ik ga nog wel de kleuren van de vegetatie afzwakken met wat filters/washes maar daar ga ik jullie niet meer mee vervelen hier.
En ik ga toch nog met in ieder geval de oranje PIB decals aan de slag.
Voor een "tussendoor vakantieprojectje" ben ik er tevreden over, het kitje heeft me veel plezier opgeleverd.
20251002_092849.webp20251002_092910.webp20251002_092922.webp17593904963822927702202230185091.webp

Leuk karretje en top dat je 'm heel thuis hebt gekregen.... en af.
Dat wilde bij mijn vakantieprojekten nogal eens niet helemaal lukken. 😉

Ik heb in een Franse Megasupermarkt, zo'n ding met 26 kassa's, 2 plastic diepvries dozen gekocht waar de beide modellen ruim in passen. De lege ruimte opvullen met zachte proppen keuken- of wc papier en niet te wild er mee omspringen.
De weer lege dozen hebben intussen hun weg naar de keuken hier gevonden.
En een besparingstip: volgende keer de trommeltjes meenemen vanuit thuis.
😆

20251005_114141.webp20251005_114159.webp
Soms vergeet je hoeveel werk per vierkante mm je hebt om er wat van te maken, maar het blijft een lief ding, met de eduard pe set, en divers resin van oa resicast en het nodige styreen gebeunhaas wordt ie best mooi. De pedalen zitten trouwens flink scheef, en geneuzel met mn linkerhand zorgt ervoor dat ik ze niet rechter krijg, maargoed, je ziet er niks meer van 🙂

20251006_164934.webp20251006_165008.webp op de vorige foto viel me op hoe hoerentoeterscheef de brandblussers zaten, dus die heb ik opnieuw gedaan, hoewel de blussertje zelf er nog niet op zitten, en ik ben begonnen aan de motorkap, waar eea aan details bij is gekomen, en wat lijnen zijn ingekrast ipv opliggend zijn, ter oefening, want die platen liggen kop aan kop, en niet overlappend. Alles recht krijgen en niet uitschieten is de grootste uitdaging, maar ook hier geldt, je ziet er straks bar weinig meer van ik twijfel erg aan een bestuurder, omdat er dan nog wat meer vooruit geplant en geschilderd moet worden. Volgens mn snijmat is ie net geen 11 cm lang, maar de kit verraad zijn leeftijd wel. Of ik begin te kritisch te worden, dat kan ook

Heb jij iets aan de bestuurder van de Tamiya Austin Tilly?
Die draagt een Brits uniform met baret

Alles recht krijgen en niet uitschieten is de grootste uitdaging, maar ook hier geldt, je ziet er straks bar weinig meer van ik twijfel erg aan een bestuurder, omdat er dan nog wat meer vooruit geplant en geschilderd moet worden. Volgens mn snijmat is ie net geen 11 cm lang, maar de kit verraad zijn leeftijd wel. Of ik begin te kritisch te worden, dat kan ook
Dat was ook deuitdaging die ik had met de bestuurder. Die moet klaar zijn,net als het interieur voordat de zaak in elkaar gaat.

Ik heb keuze uit diverse bestuurders rob, ik heb alleen al 3 passende figuren van tamiya zelf, en tenminste 1 van resicast, maar, met de deep wading erop kun je nergens meer bij, dus het interieur moet klaar zijn, en de bestuurder ook, en t is allemaal krap genoeg dat de frontplaat er niet op kan als de bestuurder er nog niet in zit... ik twijfel, ik weet in elk geval zeker dat er geen mooier hoofdje op hoeft, want je zult niet meer zien als schouders en zn helm!

Bekijk bijlage 56032Bekijk bijlage 56033
Soms vergeet je hoeveel werk per vierkante mm je hebt om er wat van te maken, maar het blijft een lief ding, met de eduard pe set, en divers resin van oa resicast en het nodige styreen gebeunhaas wordt ie best mooi. De pedalen zitten trouwens flink scheef, en geneuzel met mn linkerhand zorgt ervoor dat ik ze niet rechter krijg, maargoed, je ziet er niks meer van 🙂
Ik vind het super hoe je dit durft en DOET. Knap werk!

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan