Allerhande

Klopt helemaal, dat heette in 1984 "Geleid onderhoud" wat bij mooi weer een aangenaam middagje kon zijn met veel peukjes, pauzes en wat potten verf. Veel van die voertuigen waren net lappendekens van tig verschillenden tinten groen.

Net even een halfuur op google gehangen, maar schilderende soldaten is niet sexy om te fotograferen, want ik heb geen foto gevonden van een militair met een kwast in de vingers...
Ergens lijkt me dat ook niet echt nodig, toch? Figuurtje in uniform, met een kwast vast alsof hij iets aan het verven is en een open blik erbij, eventueel in z’n andere hand.

Nu zit ik alleen nog te dubben of het voorste vlakke stuk ook nog iets dieper te laten glooien ivm met de helling op de achter zijde.
Een weg of pad heeft in dwarsrichting meestal geen of een minimale helling. Zoals nu met een berm ziet het er in mijn ogen goed uit. Optioneel kun je de weg langs de gevel af of juist op laten lopen in de rijrichting.

Laatst bewerkt:
Militair die is gaan schilderen kan er maar 1 zijn toch?

bob-ross-biography.jpg

😛

Goedendag Schaalmakkers ✌️

Ondanks de realiteit van 16 figuren in één set was het animo hoog om deze 'even' te gaan doen 💪
Dat "even" was er echter toch wel vlot af hoor, zóveel realiteitszin heb ik (gelukkig) nog wel 😉

Deze set dus... van Andy Cairns :

Toen ik dit setje liet zien in de rubriek Zolderisolatie :
Zijn onderwerpen zijn altijd top, gedurfde sets. Maar soms is het net wat te grof, en van zijn stijl moet je houden. Hij doet zijn best om de koppies karakter te geven maar slaat daarin dan weer soms wat door.

ja dat is waar, het is een beetje alsof hij zijn figuren 'schetst', echt niet zo fijntjes afgewerkt zoals bijv. Alpine figuren.
Maar gezien de dramatiek van die kluit 'miserabelen' vind ik het op de één of andere manier wel passen...ben benieuwd wat ik er van ga maken 😎

Wel... aangezien ik nog steeds veel zin heb om deze set 'miserabelen' in een diootje te zetten maar niet echt een plan heb begon ik in ieder
geval maar vast de figuren op te schonen. Dat kan maar gedaan zijn en is dan wel zo prettig wanneer ik serieus voor dit project ga zitten 🤗

Het verwijderen van de gietblokjes viel mee maar ik had intussen al gezien dat de figuurtjes schoonmaken nogal een klus zou gaan worden.
En eigenlijk niet eens zozeer vanwege meerdere gietnaden en/of veel flash ofzo, maar eerder vanwege het slordige sculptwerk waardoor
het moeilijker te onderscheiden is wáár en óf er wel iets weggekrabbeld moet worden.

Het lijkt daarom wel alsof deze figuren haastig zijn geboetseerd. Ook het pas maken van armen, laarzen en petten vergt het nodige werk.
Gelukkig kon ik deze set voor een erg zacht prijsje scoren... had ik de winkelprijs moeten neerleggen had ik me eerlijk gezegd toch wel
een hoedje geschrokken van de kwaliteit van het sculpten 🤔 Maar dat is dan puur vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.

Op zich is het een set met sprekende poses en behoorlijk somber gestemde figuren wat de sfeer van verslagenheid goed uitdrukt.
Wel al een beetje gespeeld met hoofdjes van andere oorsprong, ook vanwege wat Rob daar over zei.
Bovendien heeft Cairns deze set op maat gesculpt voor een bepaalde truck. Die wil er niet speciaal voor aanschaffen, mijn idee is
dat de set vast ook wel in een andere truck zal passen, mits niet teveel afwijkend van de laadbak van het door Cairns beoogde model.

Aldus is dit het eerste uitprobeersel met een laaang geleden gebouwde Opel Blitz (met Italeri weekmaker banden).
De bak is groot genoeg en de LxB verhouding is ook OK, alleen zitten de 'zitbanken' hier niet goed om Cairn's beoogde compositie
te bewerkstelligen.

Ach..van de wereldberoemde sculpturen in het Vigelandpark in Oslo weet je soms ook niet wat bij wie hoort. Gewoon doorgaan dus! IMG_0361.jpeg

Op zich is het een set met sprekende poses en behoorlijk somber gestemde figuren wat de sfeer van verslagenheid goed uitdrukt.
Wel al een beetje gespeeld met hoofdjes van andere oorsprong, ook vanwege wat Rob daar over zei.
Je kunt er bij deze groep zelfs voor kiezen om ze wat surrealistisch te houden, eventueel met wat koppies die je dan wel weer wat meer detail meegeeft. Dat kan het verhaal versterken.

Succes Peter!

Jan

….eventueel met wat koppies die je dan wel weer wat meer detail meegeeft. Dat kan het verhaal versterken.

Succes Peter!

Jan
Ik zag hier op het forum gisteren een mooie surrealistische set met hoofden….

een set met sprekende poses [...] beetje gespeeld met hoofdjes van andere oorsprong,
waarop Jan zei :
Je kunt er bij deze groep zelfs voor kiezen om ze wat surrealistisch te houden,
Ja, dus misschien toch alleen de originele hoofdjes gebruiken want de stijl daarvan wijkt toch best veel af van die andere...

Ik zag hier op het forum gisteren een mooie surrealistische set met hoofden….
jah ! brrrrrrrrr 😬

Laatste dag, maar het is ook maar een simpele kit met weinig onderdelen. Meeste uitdaging is dat je eerst de binnenkant moet schilderen voordat je alles dicht kunt plakken, maar dat heb ik heel minimalistisch gedaan daar je er toch weinig van ziet.

Gr Bas

dat @Sylly's Mini Models een figuurtje uitbrengt van een dienstplichtige met een kwast en een pot verf?
Dat er weinig foto’s van zijn kan komen doordat schilderen van voertuigen voorbehouden was aan het 3e (of 4e?) echelon. En dus verboden op de plaat.

Even uit mijn hoofd…
1e echelon = gebruiker
2e echelon = COG, compagnies onderhoudsgroep
3e echelon = brigade herstelcompagnie
4e echelon = Herstelbataljon

De kunstzinnigheid van 101 Tkbat is dan ook in twee opzichten een unicum.

Dat er weinig foto’s van zijn kan komen doordat schilderen van voertuigen voorbehouden was aan het 3e (of 4e?) echelon. En dus verboden op de plaat.
Toch heb ik heel wat afgeschilderd op de plaat. Toen ik net paraat kwam alleen de bumpers en plekken met kleine beschadigingen van de Laro Zau maar tegen het einde van mijn diensttijd was ik zo verveeld door dat geleid onderhoud dat ik het hele voertuig heb overgeschilderd. Druk in de weer met verfpot, blokkwast en bokkepoot. Het kader had geen bezwaar, alleen de majoor vond het nodig op te merken dat ik één van de poten van het Rode Kruis op de achterkant niet helemaal recht had afgeplakt.
Ook een keer alle zuurstofflessen van de Cie. geschilderd in verband met één of andere inspectie. Streng verboden te roken..........mwah 😆

schilderen van voertuigen
Er is een verschil te maken in het volledig herschilderen van voertuigen en het 'herstellen' van beschadigingen, slijtage en soms gewoon vies.
En of dat bij tippen uitloopt op meer dan 'mocht', boeide alleen die personen die hier verantwoordelijkheid over hadden.
Ik heb ook verhalen gehoord, dat het verboden was, om de voertuigen in te smeren met diesel. Maar drie oud militairen vertelde mij, dat ze het wel deden. En één wist mij te vertellen dat zelfs de officier die het verbod oplegde, het wel prachtig vond...maar 'niet wilde zien dat ze het deden'.
Hoger op konden ze wel regels maken die ergens goed voor waren, maar op de werkvloer werden vaak andere dingen gedaan. Dat is hoe defensie was en dat is hoe defensie is.
Druk in de weer met verfpot, blokkwast en bokkepoot. Het kader had geen bezwaar

Hoger op konden ze wel regels maken die ergens goed voor waren, maar op de werkvloer werden vaak andere dingen gedaan. Dat is hoe defensie was en dat is hoe defensie is.
Zal ook deels komen door de traagheid waarmee van bovenaf soms erg simpele dingen geregeld moeten worden (vraag soldaat: wanneer komt het; antwoord koperaal: vermoedelijk volgend jaar dinsdag) dat maakt dat men op lager niveau zelf dingen gaat regelen of spul bij elkaar gaat scharrelen.
En hoe hiërarchisch defensie dan ook is georganiseerd, voorkeuren en stokpaardjes van bijvoorbeeld de compagniestaf kunnen ertoe leiden dat er de nodige verschillen ontstaan hoe het er aan toe gaat bij een eenheid (ook nu nog).

diesel insmeren
Wat Walter al zei, voor het mooi laten glimmen. Het is geen hoogglans, eerder een interessante zijdeglans. Maar dat maakte wel indruk. Zitten meer kleine voordelen aan, zoals vuil hecht minder goed en het is een lichte beschermlaag. (Wat ze vertelden natuurlijk, of het echt zo was...zal een militaire mythe blijven).
simpele dingen geregeld
Het zijn juist de simpele dingen die hoger op niet belangrijk zijn voor hun.
Als de eenheid maar de oefeningen door komt, voertuigen inzetbaar zijn, manschappen zich 'gedragen' en de eenheid de (MEO) keuringen doorkomen zonder veel aantekeningen.
Een regel, dat ze niet hele voertuigen schilderen, boeide niet veel. Het mag niet... Maar de commandant was toch niet op de voertuig plaat. En zolang er maar geen milieu delict veroorzaakt werd, want dan waren ze weer even een maandje streng. ☝️😠
Hiërarchisch gezien, worden die dingen onbelangrijker om op te controleren, zolang het 'goed gaat'. 😉

Zoals gezegd, heb ik de laatste tijd aan een vignette over het Ardennenoffensief gewerkt.
Hierover heb ik geen bouwverslag op het forum gezet, daarom doe ik het maar zo.

Het idee achter dit vignette is dat twee Amerikaanse soldaten een Duitse krijgsgevangene bewaken.
1000015723.jpg

1000015730.jpg

Het is nu verder nog wat leeg, hebben jullie nog suggesties voor opvulling?

De Amerikaanse soldaten zijn trouwens van Alpine, de Duitser van Miniart met een resin hoofdje

Een beetje rommel op straat misschien? Niet een Verlinden-stijl munitiedump of zo, maar dingen die je na de strijd zou kunnen zien liggen. Lege hulzen zou aangeven dat er gevochten is, of misschien een paar lege blikjes uit de rantsoendozen? En dan een hondje of kat erbij die kijkt of daar nog wat te eten inzit?

Leuk dio, weet niet of ik het specifiek Ardennen zou maken. Doet eerder Frans aan. Maar met wat losse elementen kun je dat nog sturen. Een fiets doet het altijd goed, die. kun je tegen de pomp aanzetten. Tijdens het terugtrekken vanuit Normandie werd alles met wielen ingezet, dus iedere kruiwagen, bolderkar tot aan kinderwagens toe kwamen voorbij. Krat "bevrijde" champagne erin en je verhaal krijgt een heel andere wending.. Succes!

Gr Bas

Dames en heren ook,

Hier mijn Das Werk Sd.Kfz 234, een erg leuke bouwdoos.
234.jpg2345.jpg234Cjpg.jpg234A.jpg

Ik moet de wielen nog vast lijmen, want die bewegen niet op een mooie manier, en wat kan bewegen, gaat vaak kapot.
Het wachten is nu tot de 3 SOL figuren beschikbaar komen.

Groetjes,
Rob

P.S. Ik moet ook nog FF wachten op een matte vernis om de wielen mat the airbrushen.

Knoeien met de airbrush; altijd een "favoriet".
Maar vol goede moed en in een produktieve bui de hele zaak opgebouwd en aangezwengeld.... om er later achter t ekomen dat ik de verkeerde kleuren heb gebruikt!
De M51 kreeg de kleur, die op de M60-koepel moest en die kreeg een dosis van het Australische M113-groen...
Het blauw is uit een minstens 15 jaar oud Andrea-potje (met klontjes en dus verstoppingen in de spuit), maar kwam toch goed uit de verf. De zwarte strepen zijn te breed en te weinig, maar moet 't maar doen.
Dus nog een voormiddag spuiten dan.

20240803_094621.jpg

20240803_121104.jpg

1000017775.jpg
Om er weer in te komen ben ik verder gegaan aan deze icm/revell marder auf FCM 36. Grappig kitje, maar de loop is wat dom en lastig recht uit te lijnen, en de pak is wat zuinig gedetailleerd als je em naast die van miniart of afv club houdt, dus dat doen we dan maar eventjes niet. De tracks zullen de dropveters uit de kit worden, want er is niet veel te vinden en je ziet er net niks van!

Van het rooster achterop schijnt helemaal niks te kloppen, trouwens.

Nee dat is geheel correct, maar het is maar zo, ik heb geen zin om te gaan speuren naar een correct rooster, want dan moeten de tracks ook. Geen idee waarom icm t zo "verkeerd" heeft gedaan, maar er is ook niet wild veel info ovrr de becker ombouwerij van dit spul te vinden

Dat rooster is standaard FCM, en zo op te meten in musea waar er eentje staat. Ik mag in elk geval toch hopen dat als je zegt: „Wij zijn van deze modelbouwfabrikant, mogen we één van uw tanks opmeten?” ze niet gelijk nee zullen zeggen.

Terug
Bovenaan