Verder met de Nike Hercules waar ik afgelopen zaterdag op de beurs in Goes aan begonnen ben. Eerst even een fotootje waar je goed aan kun zien van welk niveau deze doos is:
Dit is de lanceerrail voor de raket, en bestaat uit twee delen. Die grote naad in het midden hoort er niet, volgens mij, dus dat wordt plamuren, vijlen en schuren. Net als aan alle andere grote delen van de lanceerinrichting:
Ik zei het van het weekend al, maar dit hele model voelt aan alsof het er eentje van Italeri uit de jaren ’80 is. De gietkwaliteit, pasvorm, enz. zijn allemaal van heel vergelijkbaar niveau.
De hoofddelen van de raket en z’n vier boosters passen dan wel weer behoorlijk goed, met niet meer dan de verwachte hoeveelheid schrapen, schuren e.d.:
Maar als je goed kijkt zie je dat er tussen de vleugels en de romp een behoorlijke naad zit, en dat is bij alle vier zo. Je kunt daar dus óf veel tijd aan besteden om de vleugels bij te werken totdat ze netjes tegen de romp passen, of wat ik ga doen: meer plamuur aanbrengen.
Het tussenstuk tussen raket en boosters is ook weer een goed voorbeeld:
Dit zijn tien onderdelen: de ring bovenaan, een vierkante plaat (met ronde hoeken) onderaan, vier kromme delen voor op de hoeken en vier driehoeken daar weer tussenin. Dit alles in elkaar krijgen is nog helemaal zo makkelijk niet, want de passing is erg los en er zijn amper bruikbare paspennetjes, zodat alles uitlijnen enigszins moeilijk is. Eerst heb ik met de hoekstukken de ring aan het vierkant gezet, waarbij ik de raketromp gebruikt heb als „mal” om te zorgen dat ze zo goed als mogelijk recht zaten, en pas als de lijm droog was heb ik de driehoekige delen ertussen gezet. Dat werkte redelijk, maar zoals je kunt zien zitten er nog altijd kieren in die heel moeilijk te vullen gaan zijn. Misschien toch uit elkaar slopen en opnieuw proberen …
Voor wie ook een model van deze raket heeft, is
deze site waarschijnlijk een erg goede informatiebron — maar je moet wel een beetje tussendoor de maker z’n politieke, ideologische en andere halfgare meningen door lezen
🙂 Er staan onder meer allerlei Amerikaanse TM’s op. Nederlands gebruik wordt er ook behandeld, in
een PDF van 79 bladzijden geschreven door iemand die van 1981 t/m ’88 bij de Nederlandse Nike-eenheden gediend heeft.