Thanks Jan!
Op de valreep nog wat plaatjes van de kist die ik op de linker zijkant van de romp heb gemaakt. Hij kwam al in eerdere updates naar voren, maar ik had nog niet laten zien hoe ik hem gemaakt heb.
Naar mijn idee is dit een voormalige deep-wading koker, die een nieuwe rol heeft gekregen als kist door er een bodem in te lassen. Je ziet deze kisten op meer Westminster Dragoons Crabs.
In een filmpje en op sommige foto's is deze gebutste kist vrij aardig te zien.
Ik heb de kist gemaakt ui 0,25mm styreen. Ik weet dat Eelke hele mooie resultaten weet te behalen met 0,13mm styreen, maar mij gaat dat nooit zo goed af....dus ik maak het in 0,25 en maak het naderhand dunner met mesje en schuurpapier.
Ik heb via Ebay een apparaatje gekocht dat bedoeld is om gesoldeerde componenten weer los te halen.....althans, ik geloof dat het daarvoor is. Het is in feite een soort fijne verfbrander, met verschillende mondstukken en een instelbare temperatuur. Met 1 van de smalle mondstukken kan je dus vrij snel lokaal iets verwarmen en het daar ter plaatse indeuken.
Al snel bleek dat de lijmverbindingen het het eerst opgeven, dus heb ik een nieuw exmplaar gemaakt, waarbij ik de lijmverbindingen van binnen heb verstevigd met secondenlijm.
Het indeuken heb ik gedaan met houten prikkers en een pincet. De beelden van de echte kist op Avalon laten zien dat er in de linker onderhoek echt bulten zitten ....met andere woorden; deuken van binnenuit. Ik heb dit nagemaakt door een kaasprikker tegen de binnenwand te drukken en dan van buitenaf het plastic te verwarmen. Het is een beetje lastig op de foto te zetten, maar er zitten nu een stel van die bultjes bij elkaar.
Als je de deuk te diep maakt, kan je het oppervlak weer geheel verwarmen en dan gaat het diepe er weer af....je houd dan nog wel een gedeukt oppervlak over en het plastic heeft de neiging om te krimpen.
Bij de echte bak is te zien dat de bodem in het midden een beetje los is gekomen....dit heb ik nagemaakt door met een mespunt de lijmverbinding weer wat los te steken tijdens het verwarmen. Wat hier ook te zien is, is dat 0,25mm styreen toch erg dik oogt, dus ik moet de boel nog wat dunner schuren aan de buitenkant.
Op dezelfde manier had ik de kist voor de achterkant op de romp gemaakt, maar zoals eerder aangegeven was ik daar niet zo tevreden over. Een nieuwe kist uit aluminium was meer naar mijn zin. Moraal van het verhaal....plastic en verwarmen werkt, maar de methode met aluminium werkt misschien beter.