[Alex] Sherman Crab "Avalon", Overloon

Ah, dat was niet duidelijk uit de foto van het model 🙂 Ik heb de indruk dat dat schild ook weer zo’n verschil is tussen individuele Crabs, want volgens mij heb ik het ook schuin gezien op foto’s.

Jakko, gisteravond was ik bezig om 6 kilometer lasnaden te maken en bij het kijken van foto's uit het museum kwam ik erachter dat het schild niet aan de romp gelast zit, maar juist met bouten aan de kast vastgemaakt zit.......en dus de hoek van de kast hoort te volgen. Vandaag de dag zit het schild in Overloon "recht", maar bij oudere foto's van dezelfde Crab zit het schild wel degelijk schuin. Vermoedelijk is het schild dus verschoven, of de bouten verbogen tijdens het verplaatsen van de tank. Voor mij betekent dit dat ik het schild toch weer los ga halen en schuin ga lijmen, want ik wil de situatie kort na uitschakeling maken! Kortom......je ziet waar een beetje filosoferen over "hoeken" al niet toe kan leiden! 🙂

Jaren '80 (?)
schuin4.jpg
bron:http://preservedtanks.com

2020:

Schuin3.jpg

Ik vermoed dat dit iets van het museum is. Is de tank geschilderd wanneer hij binnengezet is? Want dan is er goede kans dat er dingen gedemonteerd zijn en dan weer teruggezet — het komt op mij een beetje over alsof iemand het scheef heeft zien staan en dacht: „Dat klopt toch wel niet? Recht!”

Dit is er weer echt een van jou, alles klopt. Voor de secondelijm, hoe doseer je die? Ik pas zelf de truc van een druppel op het dragervel van een sticker toe. Je kunt dan met een dun draadje (koper) eenvoudig wat pakken en aanbrengen (zo pas ik het nu ook toe bij de Morris. Ik heb de ervaring dat een dunne laag vaak beter lijmt dan een dikke, volgens mij hoort dat bij de eigenschappen van de lijm. De pasvlakken moeten dan wel goed zijn.

Is de tank geschilderd wanneer hij binnengezet is? Want dan is er goede kans dat er dingen gedemonteerd zijn en dan weer teruggezet
Ja, de tank is destijds door mensen van het Marshall museum overgeschilderd, maar ik betwijfel dat er toen delen losgehaald zijn, want als ik mijn foto's bekijk, zie ik diverse plekjes die zijn overgeslagen! Maar goed.....het externe pantser is in ieder geval verschoven tijdens de tijd in het museum.

Voor de secondelijm, hoe doseer je die? Ik pas zelf de truc van een druppel op het dragervel van een sticker toe. Je kunt dan met een dun draadje (koper) eenvoudig wat pakken en aanbrengen
Jan, ik gebruik zelden secondenlijm direct op de te lijmen plek....ik heb daar slechte ervaringen mee en gebruik dus dezelfde techniek als jij, met een druppel en draadje. Ik gebruik meestal een post-it of een rest stukje styreen. Doseren doe ik met wat draad, uitgerekte sprue en soms een kaas prikker, als ik meer lijm in 1 keer moet toevoegen. Meestal gebruik ik een middel-dunne secondenlijm, soms ook een gel. Die laatste is vooral handig voor het tijdelijk vastzetten van onderdelen en voor delen die je nog een klein beetje moet positioneren voordat het direct vast zit.

IMG_2865.JPG

Ondertussen ben ik ook verder gegaan met het loopwerk. Tot mijn verbazing zaten er zowel in de Formations M4A4 conversie set als de early suspension set, geen aandrijfwielen. Gelukkig had ik nog wat liggen in de spares box.... Ik heb van Bert Lindeboom een hoop Sherman onderdelen gekregen, waaronder deze aandrijfwielen......vermoedelijk van Asuka/Tasca. Aan de binnenkant van de aandrijfwielen heb ik een busje gemaakt, zodat ze klemmend op de transmissie passen. Niet te zien op de foto's, maar ik ben ook bezig met de bogies van Formations.
Hull L0.webp

Onder de zijkant van de romp zaten bij Avalon L-profielen gelast.....inmiddels is er slechts een nog een klein stukje te vinden in het museum, maar op oude foto's is nog te zien dat ze langs een groot deel van de romp lopen. Ik heb ze gemaakt uit 2 strookjes Evergreen....ik moet ze alleen nog inkorten.

Iedere keer dat ik achter m'n bureau zit, probeer ik een stuk te voorzien van lasnaden....het is leuk maar ook wel tijdrovend werk, dus ik doe het in stukjes, dan hou ik de motivatie vast voor mezelf. Het externe pantser, rond de aandrijving van de Vlegel, is nu ook schuin geplaatst, zoals bij Avalon ook origineel het geval was.
Hull L.webp
De rechter zijkant van de romp heb ik getracht na te maken op basis van de foto's die ik enkele weken terug heb gemaakt in het museum. De diverse lasnaden heb ik geplaatst, maar moeten nog bij- en afgewerkt worden. Ik ben er inmiddels achter dat het gelaste vertikale L-profiel op de zijkant van de romp een restant is van het vroege Crab "Station" marker systeem........lange palen met lampjes, die ervoor moesten zorgen dat achteropkomende Crabs keurig een pad ernaast vrij konden maken, zonder gaten tussen de gebaande paden van de verschillende Crabs te laten. Ook de beugel en lasnaden rechts achterop de romp zijn hier een restant van. De messing beugel is een stukje artistieke vrijheid....veel Crabs behielden deze beugel, ook toen latere markeringssystemen werden geïnstalleerd. Op Avalon zijn achtergebleven lasnaden van deze beugel te zien.....of die beugel er nog zat toen de tank werk uitgeschakeld, kan ik niet achterhalen. Ik heb besloten de beugel te maken in half losgekomen toestand....zoals gezegd een beetje artistieke vrijheid. Ik heb de beugel een beetje verbogen met een tangetje en toen op 1 hoek gelijmd met secondelijm en lasnaden op de romp aangebracht. Overigens is de beugel zelf een stukje rest-etwerk, dat ik met tangetjes rond een kaas prikker heb gebogen.
Hull L2.webp
Inmiddels ben ik ook gestart met het eerste echte "schade" werk....in de vorm van gedeukt plaatwerk; ik zal in dezer dagen wat foto's plaatsen.

Laatst bewerkt:
Wow, respect. Ziet er geweldig uit. Modelbouw 2.0. Ik begrijp de lasnaadies is een stukje spreu uitrekken, in de thinner, op het model en dan tandartshaakje (of zoiets, heb zo de schruft aan de smoelsmid🤬) en in vorm brengen? Ik heb op de KT ook een paar plekken waar dit moet en ik heb het nog niet eerder gedaan/ geprobeerd😖

Ik zit ook naar de lasnaden te kijken om te zien hoe je die gemaakt hebt, maar ik kom er nog niet uit.

Ik begrijp de lasnaadies is een stukje spreu uitrekken, in de thinner, op het model en dan tandartshaakje (of zoiets, heb zo de schruft aan de smoelsmid🤬) en in vorm brengen?

Frank, dat is het inderdaad in het kort!

Timo, daar kan je ook hele mooie lasnaadjes mee maken. Voor mij persoonlijk werkt dat echter niet zo lekker.....het plakt vaak niet zo lekker en dat is het fijne van sprue, dat plakt goed aan je model.

ik zal zo wat foto's plaatsen hoe ik de laasnaden maak.

Voor het maken van lasnaden gebruik ik uitgerekte sprue. Je kan ook Evergreen rond profiel gebruiken; maar mijn ervaring is dat zelfs de 0,5mm rond een erg (te) dikke lasnaad geeft. Het voordeel van Evergreen of Plastruct profiel is wel dat het een constante diameter heeft in tegenstelling tot de sprue....wat betekent dat het wat minder werk is om een strakke lasnaad te maken.

Ik rek de sprue uit boven een kaarsje.Weld1.JPG

het hele dunne gooi ik weg, want dat verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra het de lijm raakt. Ik gebruikt allerlei kleuren sprue.....bij voorkeur een wat contrasterende kleur met de ondergrond, zodat je goed kunt zien wat je doet. Donker groen geeft soms een wat vies resultaat; mijn favorieten zijn grijs en zandgele sprue.

Weld2.JPG
Weld3.JPG

Lijmen doe ik al jaren met Bison verdunner/Stain remover, wat erg lijkt op Tamiya Ultra thin. Hier hang ik wat stukje uitgerekte sprue in. ik kijk regelmatig of de sprue al zacht genoeg is......te zacht en het verliest al z'n sterkte en blijft al snel achter in je lijm.....te hard en je kan de lasnaad niet mooi vormen. Ik haal de sprue eruit als het puntje net begint je verbuigen. (grofweg hebben we het over een minuut oid, afhankelijk van de sprue, dikte en lijm)
(Sprue in je lijm, betekent al snel dat je lijm wat troebel wordt......als je dat een probleem vind, neem dan een apart flesje voor de lasnaden)Weld4.JPG

Hopelijk is op deze foto het verschil een beetje te zien tussen de uitgerekte sprue (boven) en de uitgerekte sprue die een tijdje in de lijm/verdunner heeft liggen weken.....je ziet dat de sprue al wat onregelmatig wordt en al een beetje op een las begint te lijken.
Weld6.JPG

Voorheen bracht ik nu direct de weke sprue aan op het model......maar dat is verdomd lastig positioneren en het weke plastic land dan al gauw op de verkeerde plek, met lelijke vegen of beschadigingen tot gevolg. Nu laat ik de sprue juist drogen in een klemmetje (niet plat neerleggen want dan plakt het aan je snijmat)
Weld5.JPG

Ik snij stukjes van de enigszins opgedroogde sprue (die is nog steeds zacht in dit stadium) en leg die droog op het model.Weld7.JPG

Met wat lijm breng ik de sprue op de gewenste plek. Nu breng ik wat extra lijm aan en wacht en minuutje.
Weld9.JPG

Nu kan je met een tandarts haakje of de punt van een mes de las textuur aanbrengen. Soms merk je dat de sprue eigenlijk nog net te hard is....je hoort dan een zacht "brekend" geluid als je met je mespunt in de sprue drukt....wat extra lijm verhelpt toevoegen is dan de oplossing.
Als je teveel lijm hebt gebruikt, dan merk je dat de de vorm er niet lekker in wil en dat het plastic begint te "stromen".......de truc is dan om niet verder te gaan en de volgende dag de boel schoon te maken en een nieuwe lasnaad te maken.Weld92.JPG

Als de lasnaad op z'n plek zit, kan je met een mesje of tandarts haakje de naad nog een beetje strakker duwen. Is de naar te lang of te dik? Niets doen......laten drogen en de volgende dag, kan je een randje wegsnijden om de gewenste vorm te krijgen.Weld95.JPG

Laatst bewerkt:
Dank Alex voor de zeer heldere uitleg👍😉

Weer wat geleerd.

Top Alex

Succes verder

Groet

Marcel

Deze week ben ik vooral met de toren en bogies bezig geweest. De bogies (ex wielen en draagarmen) zitten inmiddels op de romp gelijmd; ondanks het feit dat ik een tijdelijke Evergreen balk, als aanslag, op het chassis gelijmd had, was het toch nog een hele tour om ze allemaal lekker haaks op het model te krijgen. De bovenkant van de Formations bogies vereisten ook wat vulwerk, aangezien er aardig wat luchtbellen in zaten.

Hier wat kleine dingen in aanbouw......kist, deksels voor 2 kisten, steun voor het richtmiddel op de toren, beugel voor de ontgrendeling van de wading gear op de toren en de beide klepjes voor de direct vision slots. Ik laat dit soort delen altijd een nachtje drogen, voor dat ik overtollig matereriaal wegsnij en schuur.....dan krijg je een mooi naadloos resultaat.
Torretje0.webp
Ik ben de Formations toren aan het aanpassen op basis van foto's van de echte Avalon; 3 nokjes op het dak van de toren, de beugel voor de wading gear achterop, opvullen van het sleufje voor het oude type richtmiddel (dat kammetje wat normaal rechtsvoor op de toren zit bij veel Shermans) en de steun maken voor het nieuwere type "vane sight". Daarnaast heeft Avalon een stukje rond staf op de ring van de commander zitten.....waar normaal de steun voor de loop van de .50 zit. Geen idee wat de staf voor doel heeft gehad, maar op alle bekende foto's van Avalon is hij zichtbaar en het zit er vandaag de dag ook nog op in het museum.
Torretje00.webp
Ik ben toch het pantser rond de .30 in de toren nog wat aan het aanpassen qua vorm.....dus wat Evergreen, secondenlijm met talk en Mr. Surfacer.
Rond de kano nmantel heb ik inmiddels ook de rand aangebracht voor de hoes.....de hoes ga ik niet plaatsen, want ik ga ervanuit dat die is weggebrand toen de tank werd geraakt, maar dit is de rand die dan zichtbaar is. Helaas is die rand gedurende de jaren in het museum verloren gegaan, maar op foto's van vlak na de oorlog, zie je hem nog zitten.
Torretje1.webp

De toren is inmiddels een aardig vlekkerig geheel geworden met die grijze Mr. Surfacer, maar op die manier probeer ik de boel een wat egalere textuur te geven en de kleine vulplekjes wat meer te "blenden" in het geheel. De zijkanten van de toren sla ik over, want daar komen staks de rupsschakels.....en lijmen direct op resin werkt nou eenmaal beter dan lijmen op putty of verf.

De afschermingen van de direct vision slots zijn inmiddels vrijwel klaar; ik moet ze nog vastlijmen en misschien wat giet textuur aanbrengen.

Torretje2.webp
Torretje3.webp

De voorspatborden heb ik getracht na te maken van oude foto's van Avalon.......vooral het rechter spatbord was goed beschadigd. Vandaag de dag is het rechter spatbord grotendeels weggerot.
Ik zou willen dat ik hier een interessante techniek kon vertellen over het beschadigen van de Resin (Formations) spatborden, maar de realiteit was dat het allemaal niet zo ging als ik wilde....
Het resin vervormde wel met wat warmte, maar goed buigen kon ik het niet....en het brak al snel in kleine stukjes. Die kleine stukjes heb ik daarna weer vast gelijmd met secondelijm, bewerkt met dremel, verstevigingsrib aangebracht van zacht gemaakt Evergreen en afgewerkt met Mr. Surfacer. Achteraf had ik beter plastic spatborden of etswerk-spatborden kunnen plaatsen en die beschadigen ,want dat was ongetwijfeld minder moeite om het gewenste effect te bereiken!

Torretje4.webp

Laatst bewerkt:
Daarnaast heeft Avalon een stukje rond staf op de ring van de commander zitten.....waar normaal de steun voor de loop van de .50 zit. Geen idee wat de staf voor doel heeft gehad, maar op alle bekende foto's van Avalon is hij zichtbaar en het zit er vandaag de dag ook nog op in het museum.
Crabs T148656 en T212645 Rhoderick Dhu en Sherman V T-148025 Wolf of Badenoch op Westkapelle hadden dat ook (van die laatste ben ik niet 100% zeker, maar het lijkt er wel op), en ik ben er ook nog altijd niet uit waar dat stangetje voor was. Hier die eerste in 1947, waar het duidelijk op te zien is:

Crab.jpg

Het lijkt me dat dat ermee kan, maar het lijkt me ook sterk dat dat de (voornaamste?) bedoeling ervan was … zo’n handgreep had dan beter ergens links of rechts opzij van de affuit kunnen zitten in plaats van er pal tegenover, achter de schutter.

Ik zit te denken dat het misschien een alternatief model transporthouder voor de mitrailleur is. De normale had een soort U-vormige clip aan de bovenkant waar de loop in ging, misschien dat er bij dit stangetje origineel ook zoiets bovenaan zat, of dat dat afneembaar was?

misschien dat er bij dit stangetje origineel ook zoiets bovenaan zat, of dat dat afneembaar was?
Dat lijkt mij dan weer niet waarschijnlijk.....als iets afneembaar is, waarom laat je dan zo'n 10-15 centimeter staf achter waar je je aardig aan kan bezeren? Maar dat het iets met de mitrailleur is, zou kunnen. "Avalon" had een .30......geldt dat ook voor de crabs te Westkapelle?

edit: ik zie het staafje nu op meerdere Crabs; ook in Normandië. Misschien een steun voor het vroege "Station-keeping" systeem? Hier een slide uit een IWM film
IWM A70 85-8
Screenshot_2020-07-26 PRELUDE TO THE BIGGEST ALLIED ATTACK SINCE D-DAY [Allocated Title](2).png

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij dan weer niet waarschijnlijk.....als iets afneembaar is, waarom laat je dan zo'n 10-15 centimeter staf achter waar je je aardig aan kan bezeren?
Ja, dat vroeg ik me ook af, maar ik kon niet zoveel anders bedenken …

Maar dat het iets met de mitrailleur is, zou kunnen. "Avalon" had een .30......geldt dat ook voor de crabs te Westkapelle?
Die hadden er helemaal geen, en ook de Sherman V’s niet, voor zover ik ooit op foto’s gezien heb.

ik zie het staafje nu op meerdere Crabs; ook in Normandië. Misschien een steun voor het vroege "Station-keeping" systeem?
Zou kunnen, maar waarom zou dat aan een luik zitten dat kan draaien in plaats van bijvoorbeeld net áchter dat luik op het torendak? En zoals ik zei is er op sommige foto’s van een Sherman V ook zo’n stangetje te zien, zoals bijvoorbeeld deze:

Zuidstraat - Sherman %22Wolf of Badenoch%22 (%225 Bramble%22) 5.jpg

(Dit is T-148025 Wolf of Badenoch, de tank van de commandant van het A-eskadron van 1st Lothians, in de Zuidstraat in Westkapelle ca. 1947.)

Zou kunnen, maar waarom zou dat aan een luik zitten dat kan draaien in plaats van bijvoorbeeld net áchter dat luik op het torendak?
goed punt🤔

En zoals ik zei is er op sommige foto’s van een Sherman V ook zo’n stangetje te zien, zoals bijvoorbeeld deze:

Dat was me nog niet eerder opgevallen! hmmm....dan heeft het dus niets specifiek met de crab te maken. Back to the drawing board!

Nou ja, we kunnen het nog ingewikkelder maken, natuurlijk: deze Sherman V was een commandotank in een Crab-regiment, dus het zou nog kunnen dat hij voorzien is van een luik mét zo’n stangetje dat eigenlijk bedoeld was voor een Crab … 😉 (Van de andere Sherman V op Westkapelle heb ik nog geen goede foto kunnen vinden die de aan- of afwezigheid van zo’n stangetje aantoont, maar ik krijg de indruk dat die een gewone klem voor de mitrailleurloop had.)

Het is wel weer tijd voor een update. Helaas heb ik afgelopen week nada kunnen doen aan modelbouw, maar die week daarvoor heb ik gelukkig wel wat progressie gemaakt.

De bogies zaten al op de tank, maar nu was het de beurt aan de wielen en draagarmen zelf. Sherman Crabs hangen door het gewicht van de vlegel wat voorover.....het is subtiel, maar als je goed kijkt naar foto's van echte Crabs dan zie je dat de wielstellen vooraan meer zijn ingeveerd dan achter. Ik heb dit getracht na te maken door de draagarmen van Formations in te zagen, te verbuigen en dan weer vast te lijmen.
Wheels2.webp

Avalon heeft aan de rechterzijde een treffer gehad op 1 wiel....ik heb dit nagemaakt met een aantal freesjes en boortjes in de ene hand en een foto van het echte ding in de andere hand. Wat dit gat in het wiel heeft veroorzaakt, weet ik niet....mogelijk scherven van landmijnen, want het gat is niet door-en-door. Aan de linkerkant van de tank is al op foto's van vlak na de oorlog zichtbaar dat het rubber ontbreekt bij 2 loopwielen. Vandaag de dag is ook een derde wiel grotendeels ontdaan van rubber, maar omdat ik dit niet terug zie op oude foto's, heb ik besloten slechts 2 wielen van het rubber te ontdoen. Ik heb het wielgat uitgeboord, wiel in de boor geplaatst en de band er vanaf gedraaid met een scherp mes.
Wheels0.webp
Wheels3.webp
Wheels4.webp

Om de wielen en ophanging recht onder de tank te krijgen, heb ik een tijdelijk frame gemaakt van Evergreen balk. Zo kon ik rustig wielstel voor wielstel de boel vastlijmen en het "neus-duik" effect wat meer sturen, zonder dat ik straks problemen krijg met het plaatsen van rupsbanden. Het bleek dat de spanwielen achteraan niet helemaal in lijn zaten met de wielstellen, dus dat heb ik ook gecorrigeerd door de naaf van de "idlers" aan de binnenzijde van af te vijlen.
Wheels1.webp

De toren van Avalon heeft op de achterkant een ander giet-symbool dan op de Formations toren. Ik kan geen bewijs vinden dat Avalon de bekende Britse torenkist heeft gehad........niet op oude foto's.....en er zijn geen resten van lasnaden die duiden op plaasting van de kist aan de toren. Mogelijk heeft de kist rechts op de romp bevestigd gezeten....getuige de aanwezige lasnaden. Kortom, geen kist op de toren, dus heb ik toch besloten het gietmerkje van Formations te verwijderen en te vervangen door een "H" uit een set van Academy. Ook de tie-downs heb ik vervangen door ge-etste exemplaren uit een setje va Eduard, niet alleen omdat los aangezet mooier is dan meegegoten, maar ook omdat de positie niet helemaal overeen kwamen met het voorbeeld. De toren is nu eveneens voorzien van de kapjes voor de periscopen en de luiken voor de commandant.
Wheels5.webp
Wheels6.webp

De luiken voor in de romp zijn in basis van Tiger models, maar bleken de latere variant te zijn. Dit betekende het wegsnijden van de ophanging van de veer en de vergrendeling en het maken van een nieuwe vergrendeling met een oogje van rest etswerk. Het ene luik heeft een periscoop van Formations, de andere alleen het bakje van een Eduard ets-set.
Crabs hebben een bescherming rondom de periscopen van de bestuurder en de bijrijder, Een soort kap met een driehoekige snuit vooraan. Op originele foto's kan je hieraan mooi het verschil zien tussen direct vision romp en de latere M4A4 romp met periscopen.....bij de direct vision zit de kap aan het luik vast en scharniert dus mee, bij latere rompen zit de kap aan de romp vast.
Eerst had ik de Legend kappen op de luiken gelijmd, maar dat oogde gewoon niet goed......formaat en hoeken waren niet lekker en ook na wat snijden en schuren, klopt het beeld nog steeds niet. Uiteindelijke heb ik ze aan de buitenkant bekleed met styreen en toen de vorm aangepast op tekeningen en foto's van het origineel. Helemaal klaar zijn ze nog niet, maar de vorm is nu wel naar mn zin. Ik heb de voorkant ook met een freesje uitgehold.

Wheels7.webp
Wheels8.webp
Wheels9.webp

Laatst bewerkt:
Ik heb die kappen van Resicast over, mocht je niet tevreden zijn over deze dan kun je die zo van me krijgen 🙂

Jakko, thanks voor het aanbod.....net als bij het motorrooster had ik er niet aan gedacht dat jij de delen misschien over had van jouw Crab projecten!
Maar goed.....meestal gaat het ook geleidelijk.....aan het begin van de avond begin je met de Legend delen.....de dag daarna haal je er toch een mesje en schuurplankje langs....dan weer een dag later besluit je om er wat aan vast te plakken en uiteindelijk is er niets over van het originele onderdeeltje!

Wat is dat, dat je erop gesmeerd hebt? Mr. Surfacer?

Jakko, Ja, Mr, Surfacer...ik wilde net de toelichting typen, toen hier ineens iemand voor de deur stond en de planning de vuilnisbak in ging 😆

Ik heb geprobeerd het effect van de gietnaad op de echte bogies na te bootsen. Ik moet het nog wat bijwerken, want op sommige plaatsen is het wat dikkig uitgevallen (en ik zie ook een kier tussen het middelste bogie stel en de steun voor de roller!)

De wielen heb ik inmiddels ook met mesjes en freesjes bewerkt om ze een gebruikt karakter te geven; de voorste wielen heb ik wat meer bewerkt dan de achterste, om het effect van exploderende mijnen te reproduceren.

Helaas is dit de enige progressie die ik de afgelopen weken heb kunnen maken; andere dingen vroegen wat meer tijd en energie. Inmiddels is wel duidelijk dat "Avalon" onderdeel was van de Westminster Dragoons en op 30 November is uitgeschakeld te Broekhuizen.

Alex

Erg mooi gedaan, Alex. Je maakt er op deze manier een erg realistische weergave van het origineel van. Het zijn de details die het hem doen...

Henri, Jan, bedankt!

Diorama's, vignettes of zelfs eenvoudige ondergrondjes komen er bij mij meestal niet van....alhoewel ik wel zat ideeën heb. Bij dit project, van een uitgeschakelde tank, denk ik echter dat ik niet weg kom zonder ondergrondje. Het wordt geen diorama....maar echt een eenvoudige ondergrond.
Om meer de sfeer te geven van een open veld, wil ik de ondergrond wel wat groter maken dan alleen een paar centimeter rondom het model.
Bijgevoegde foto's laten een beetje zien welke kant ik op wil.
Base1.webp
Base2.webp

In het vorige bericht zaf ik al aan dat inmiddels bekend is dat "Avalon" onderdeel was van de Westminster Dragoons. Inmiddels heb ik de War Diaries van de Westminster Dragoons en daar wordt de tank met nummer genoemd. Als je verder gaat lezen wordt duidelijk dat de tank onderdeel was van no.2 Troop, A-squadron, Westminster Dragoons. Samen met 2 andere Flails moest die op 30 november 10uur een pad slaan door het mijnenveld rond Broekhuizen bij de aanval op het kasteel. Avalon raakte als eerste die dag uitgeschakeld, doordat een grote mijn explosie de transmissie beschadigde. Een rookgordijn zorgde evoor dat de bemanning de tank zonder kleerscheuren kon verlaten. Een andere flail nam het werk over.
Diezelfde dag raakten er nog 3 Flails compleet vast in de modder en een andere Flail, die van Hall, werd uitgeschakeld door een Panzerfaust. Een dag later (na inname van Broekhuizen) werd een poging gedaan de Flails te bergen; daarbij kwam troop leader Cooper om het leven door de explosie van een mijn. Daarna is besloten de resterende 2 tanks achter te laten......naar alle waarschijnlijkheid Avalon van no.2 troop en de door een Panzerfaust getroffen Flail van Hall, onderdeel van no.4 troop. Kortom, de claim van Hall dat "Avalon" zijn tank was, komt niet overeen met de war Diaries; Hall was van no.4 troop, Avalon was van no.2 troop.

In 2 andere verslagen van de aanval op Broekhuizen wordt gemeld dat de eerste flail werd uitgeschakeld en een track verloor. Dat laatste kan ook verklaren waarom Avalon in zijn tijd in het museum in Overloon altijd een ontbrekende track heeft gehad aan de rechterkant. Wie weet is die track als pantser gebruikt voor andere tanks.....of is de rups in de modder achtergebleven.
Kortom, ik wil een kapotte transmissie en een kapotte rups op mijn model uitbeelden. Inmiddels ben ik aan het puzzelen met de tracks die bij de Dragon kit zaten; rechts probeer ik een gebroken track na te bootsen, links een onaangetaste rups. De schakels van Dragon zijn eigenlijk wel prima....de uitstoters op de delen zijn wat onhandig gekozen, maar verder zijn ze wel OK.

Alex

Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je dit ondergrondje wel gaat realiseren, het ziet er mooi uit. Doordat de Crab ploegt en enigszins scheefgezakt staat, heb je al een stukje hoogteverschil/helling in je vignette.

Is het een idee om onze dio experts wat hints te laten geven door hem te posten in het foto album? Soms kun je met kleine aanpassingen of toevoegingen veel bereiken. Ik zou in elk geval proberen om de lege ruimte te beperken (maar wel het onderwerp onder een hoek met de rand plaatsen natuurlijk).

Succes met het vervolg van dit prachtige project, Jan

Iemand nam al eerder contact met me op daarover, en het probleem is dat Alex die foto’s bij Ziggo gezet heeft en er dan hier een link naar plaatst: sommige browsers¹ en/of adblockers laden ze daarom niet, want ze staan op een ander domein dan waar je nu bent.

¹ In elk geval Google Chrome. In Safari zijn ze wel te zien.

Aan de pagina ligt het niet. Gewoon de tools van de site gebruiken

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de reacties.
het probleem is dat Alex die foto’s bij Ziggo gezet heeft en er dan hier een link naar plaatst:

Mijn excuses.....ik was me van geen kwaad bewust.......macht der gewoonte, dit was ooit de enige manier om foto's op het TWENOT forum te plaatsen. Ik zal ze in het vervolg direct op het forum uploaden!
Doordat de Crab ploegt en enigszins scheefgezakt staat, heb je al een stukje hoogteverschil/helling in je vignette.
Jan, dat is inderdaad de enige manier die ik kan bedenken om het beeld wat interessanter te maken.....ik wil het immers zou historisch correct mogelijk maken en een landbouwveld is nou eenmaal redelijk vlak en zonder muurtjes, bordjes e.d.. Wat ik al aangaf; het zal niet echt een diorama worden, omdat er geen echt verhaal is....het wordt vooral een soort "foto" van de rustplaats van Avalon met wat gesorteerde rommeltjes eromheen en wie weet nog een konijn, vogel oid.

Ik ben op het moment bezig met de bogies....ik had ze in een vorige stap natuurlijk zo vlak mogelijk gemaakt, maar aangezien ik een ondergrond wil maken, is een beetje invering hier en daar wel passend met de ondergrond. Het verbaast me hoeveel onderhuidse luchtbellen er in de Formations bogies zitten, waardoor delen soms in meerder stukken uit elkaar spatten als je ze weer los probeert te halen.

en een landbouwveld is nou eenmaal redelijk vlak
Ik heb ooit een ondergrond gemaakt van een NL-Centurion die door een geploegde akker (najaars oefening Duitsland) reed .
Die voren zijn zo'n 35 cm hoog, dus kreeg ik -hoewel vlak- toch groeven van 1 cm. Het was nog best een kunst om de structuur van een geploegde akker met klonten te krijgen trouwens.

Ik snap dat je er niet een groots diorama van wilt maken. Voor wat betreft de bewerking van de grond: zandgrond wordt meestal na de winter geploegd en vervolgens verder bewerkt. In principe is op zandgrond de akker eind november geoogst en kaal. (Klei wordt vanwege de structuur en gewenste vorst in een aantal gevallen wel voor de winter geploegd).

Je zou wel sporen van een andere tank er naast of schuin voor-/achterlangs kunnen maken en bijvoorbeeld markeringslinten neer kunnen leggen (of de kalk uit de bak van de Crab die er langs zou kunnen zijn gegaan) of ....

Ik ben op het moment bezig met de bogies....ik had ze in een vorige stap natuurlijk zo vlak mogelijk gemaakt, maar aangezien ik een ondergrond wil maken, is een beetje invering hier en daar wel passend met de ondergrond. Het verbaast me hoeveel onderhuidse luchtbellen er in de Formations bogies zitten, waardoor delen soms in meerder stukken uit elkaar spatten als je ze weer los probeert te halen.
Oei, dat is nog een vervelende klus dus; misschien niet teveel aandoen, omdat de ondergrond in zijn geheel relatief week is. De tank walst dan een redelijk vlak spoor.

Groeten, Jan

Ik heb ooit een ondergrond gemaakt van een NL-Centurion die door een geploegde akker (najaars oefening Duitsland) reed .
Arne, volgens mij kan ik me die Centurion nog herinneren.....had je niet ook wat met water gedaan, wat langzaam een eigen leven was gaan leiden door de ondergrond?

Jan, bedankt voor je toelichting mbt het bewerken van landbouwgrond.....dat was inderdaad waar ik mee zat...hoe ziet een akker er eind november uit?.....en hoe zag een bewerkte akker er in 1944 uit zonder de moderne peperdure landbouwtrekkers die we vandaag de dag hebben?

Je zou wel sporen van een andere tank er naast of schuin voor-/achterlangs kunnen maken en bijvoorbeeld markeringslinten neer kunnen leggen (of de kalk uit de bak van de Crab die er langs zou kunnen zijn gegaan) of ....
Sporen van andere tanks moet ik sowieso maken; de crabs bewerkten een mijnenveld met 3 schuin achter elkaar, zodat een breed mijnenvrij pad ontstond. Ook wil ik iets van een wit lint rond de tank maken om te waarschuwen voor nog aanwezig mijnen. De situatie die ik wil uitbeelden is dus ergens begin december 1944....enkele dagen na de slag om Broekhuizen.

Oei, dat is nog een vervelende klus dus; misschien niet teveel aandoen, omdat de ondergrond in zijn geheel relatief week is. De tank walst dan een redelijk vlak spoor.

Rups nee.jpg
Je hebt gelijk......ik was wat te enthousiast geweest aan de linkerkant van de tank....dat oogde gewoon niet natuurlijk, dus ik heb het net aangepast (zie foto 2). Ik wil wel wat kraters van geëxplodeerde mijnen uitbeelden, dus het voorste loopwiel staat net in een krater.

Rups ja0.jpg

De rechterkant wil ik ook nog een beetje aanpassen, maar daar moet ik nog even naar kijken. Ook daar wil ik nog een krater uitbeelden, maar dat komt nog niet zo lekker uit de verf.

Rups ja1.jpg

Ik ben de afgelopen dagen vooral met kleine details bezig geweest, in een poging de bouw van bepaalde secties van het model af te ronden.

Bij het bestuderen van foto's van vlak na de oorlog en de nog aanwezig lasnaden op de toren van Avalon, bleek dat er een extra antenne-steun aan de zijkant van de toren heeft gezeten. De antennevoet is van RB models; de rest is gemaakt van wat messing draad en restjes Evergreen.

Detail1.JPG

Detail2.JPG

De sluiting voor het luik van Formations was wat beschadigd en ook vond ik hem wat fors en niet helemaal goed qua vorm; uiteindelijk heb ik een nieuwe gemaakt.

Detail3.JPG

De "Station keeping masts" heb ik inmiddels ook grotendeels gemaakt; de basis zijn delen uit de Legend set (ook het messing staf en etswerk komt uit die set); aangepast met wat styreen en dergelijke; ik moet nog wat boutjes toevoegen en de lampjes maken. De luiken en afdekkappen zijn zo goed als klaar.

Detail4.JPG

Ik had eerder wel leuk een half losgekomen beugel op de romp gemaakt, maar het blijkt dat dat niet helemaal overeenkomt met het echte voorbeeld...ik heb nu de flap op de romp juist weer goed vastgelijmd en het metaal ingescheurd, wat meer overeenkomt met de werkelijkheid.
Detail5.JPG

De steunen voor de Station keeping masts zitten ook op hun plek, evenals een beugel voor de sleepkabel en de achterlichten. De laatste twee zijn van Formations......maar daar ben ik niet zo tevreden over. Als je de achterlichten volgens instructie op de romp zet, dan zitten de lampen scheef ipv recht zoals op de echte M4A4, ook de beugel voor de sleepkabel is wat fors.
Ik heb de lampen afgesneden en de bevestiging van de lamp vervangen door delen van Dragon; nu zitten de lampen wel conform de werkelijkheid.

Ook zichtbaar is de gekreukelde kist achterop de romp......ben hier nog niet helemaal tevreden over, dus ik ga daar nog eens naar kijken.

Detail6.JPG

Detail7.JPG

Detail8.JPG

De lampbeugels zitten ook op hun plek (Eduard), dus de volgende stap is om ook deze te verkreukelen.....Crabs hadden wel lampen, maar zoals te zien is, zit een groot deel van de vlegel-installatie in de weg. De lampen konden dan in speciale brackets op de vlegel geplaatst worden, waardoor rijden in het donker toch enigszins mogelijk was. Als het echter tijd was om mijnen te gaan vegen, moesten de lampen gedemonteerd worden en in de romp worden opgeslagen om beschadiging te voorkomen. Omdat ik Avalon bouw na uitschakeling tijdens het mijnenvegen, laat ik de lampen weg.

Detail9.JPG

Sleepogen in aanbouw
Detail91.JPG

Ik zou de kist van messing maken. Originele vorm, beetje soldeer en dan deuken maar.....😜

Je hebt weer veel toegevoegd, wat het tot een realistisch model maakt. Petje af 🧢.

Allemaal weer bedankt voor de reacties!

welke tracks heb je gebruikt
Martin, ik heb de tracks gebruikt die bij de oude Dragon M4A4 kits zaten. Zeker niet de beste optie vandaag de dag, maar prima van vorm en detail, en goed in elkaar te zetten.

Ik zou de kist van messing maken. Originele vorm, beetje soldeer en dan deuken maar.....😜
Frank, ik heb je advies opgevolgd. Voldoende dun messing had ik niet, dus ik heb de kist gemaakt uit Aluminium (Offset plaat), maar het idee is hetzelfde! Ik heb een stukje tape op de plaat geplakt, zodat ik wat makkelijker kon aftekenen; snijden heb ik gewoon gedaan met de scalpel en dan buigen met een tangetje. De kist bestaat uit 2 delen; de achterwand en zijkanten zijn 1 deel, de rest is het andere deel. Ik heb de boel met secondenlijm aan de binnenzijde aan elkaar gelijmd.
Van wat reststukjes heb ik de achterkant van de tank nagebootst, inclusief de bevestigingspunten. Beschadigen heb ik gedaan met de achterkant van de scalpel, pincet en wat tandenstokers.
De klep van de kist heb ik op dezelfde manier gemaakt. Er is nog wat opkuiswerk nodig en wat extra details, maar ik ben er blij mee! Thanks Frank!

Kist1.JPG

Kist2.JPG

Kist3.JPG

Kist4.JPG

Het detailleren is verder gegaan;
Door een opmerking van Jakko, in het draadje van de Tiger van Bas, heb ik toch besloten een groot deel van het gereedschap in "geroofde" vorm te maken....oftewel "weg"! De bevestiging van het gereedschap komt uit een Eduard ets-set, aangevuld met wat tie-downs van Resicast. De vergrendeling van de tankdoppen en de doppen onder de beschadigde koplamp beugels zijn voorzien van borgkettinkjes van Resicast.
Kist5.JPG

Kist8.JPG

De staf van het rooster op het motordek zou ik vervangen, bijv door messingstaf.
Bas; ik ben het rooster op het motordek volgens jouw advies aan het vervangen door een exemplaar gemaakt van messing staf. Ik heb van Styreen een soort malletje gemaakt en de ik moet nu even puzzelen hoe ik dit ga overzetten op het model! Overigens heb ik gezien dat het rooster ook bij de echte Avalon niet helemaal strak is.
Kist.JPG

Last, but not least.....Ik was niet tevreden over mijn zelf gemaakt no.8 antenne voet, dus heb ik besloten niet antenne voetjes te 3d Printen, evenals de track armour voor de toren en de affuit voor de .30. Niet alle delen zijn uit de printer gekomen, zoals ik hoopte, maar op de foto een paar delen die wel goed te gebruiken zijn.
Kist7.JPG

Kist9.JPG

Bijlagen

• Kist.JPG
    Kist.JPG
    164,8 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:
De antennevoetjes zitten op hun plek......maar zijn verdomd moeilijk op de foto te zetten! Hopelijk komen de details er beter uit als er verf op zit en een wash. De vleugelmoertjes wil ik nog vervangen, want die zijn een beetje misvormd.

Armour2.JPG

Armour3.JPG

Een kleine "dry-run" van de track armour.....het zit nu met houtlijm op de toren, zodat ik de posities kan controleren met foto's van het echte voorbeeld om ze daarna defintief te lijmen met secondenlijm.
Het probleem is ook gelijk duidelijk...ik had de secties van 4 track links geprint als plat vlak en wilde dit met een beetje warmte rond buigen om de ronding van de toren te volgen.......het printmateriaal reageert echter anders dan "gewoon" resin en breekt....of barst. Ook is de ruimte tussen de tracks dichtgelopen. Ik wil nu de tandjes eraf schuren, de links losmaken en de boel met tandjes van Dragon weer assembleren.

Armour1.JPG

Cradle1.jpg

Het was een drama om die tracks op de toren krijgen....dat 3d print spul is zo breekbaar als glas en het was een tijdrovend karwei om alle tandjes "koud" op de afgeschuurde 3d print schakels te lijmen. Maar na een hoop vergelijken met foto's en steeds een beetje aanpassen, zitten alle schakels nu op de toren. Als je kijkt naar foto's van de tank vlak na opening van het museum in 1946....en ook naar de lasjes die vandaag de dag nog op de tank zitten, dan kom je erachter dat de toren aardig was volgehangen met rupsschakels. Foto's van de linkerkant van de toren met rupsschakels zij schaars, maar na een hoop loeren naar nog aanwezig lasjes op de toren en kleine stukje foto, heb ik de schakels denk ik aardig conform de werkelijkheid zitten.
Ook de .30 affuit zit inmiddels op de toren; ik heb wel een nieuwe opname gemaakt op de ring rond het commandantenluik.....ergens kwam ik daar qua maatvoering niet uit met het resin deel van Formations.

Rupsje.JPG

Rupsje2.JPG

Rupsje3.JPG

Rupsje4.JPG

ONGELOOFLIJK hoeveel detail je (extra) aanbrengt. Ik kijk mijn ogen uit. En fijn dat je met ons deelt hoe je dit doet. Wat dat betreft heeft zo'n foc als deze veel meer waarde dan een foto galerij, al vind ik dat ook leuk om naar te kijken.

Terug
Bovenaan