Deze week ben ik vooral met de toren en bogies bezig geweest. De bogies (ex wielen en draagarmen) zitten inmiddels op de romp gelijmd; ondanks het feit dat ik een tijdelijke Evergreen balk, als aanslag, op het chassis gelijmd had, was het toch nog een hele tour om ze allemaal lekker haaks op het model te krijgen. De bovenkant van de Formations bogies vereisten ook wat vulwerk, aangezien er aardig wat luchtbellen in zaten.
Hier wat kleine dingen in aanbouw......kist, deksels voor 2 kisten, steun voor het richtmiddel op de toren, beugel voor de ontgrendeling van de wading gear op de toren en de beide klepjes voor de direct vision slots. Ik laat dit soort delen altijd een nachtje drogen, voor dat ik overtollig matereriaal wegsnij en schuur.....dan krijg je een mooi naadloos resultaat.

Ik ben de Formations toren aan het aanpassen op basis van foto's van de echte Avalon; 3 nokjes op het dak van de toren, de beugel voor de wading gear achterop, opvullen van het sleufje voor het oude type richtmiddel (dat kammetje wat normaal rechtsvoor op de toren zit bij veel Shermans) en de steun maken voor het nieuwere type "vane sight". Daarnaast heeft Avalon een stukje rond staf op de ring van de commander zitten.....waar normaal de steun voor de loop van de .50 zit. Geen idee wat de staf voor doel heeft gehad, maar op alle bekende foto's van Avalon is hij zichtbaar en het zit er vandaag de dag ook nog op in het museum.

Ik ben toch het pantser rond de .30 in de toren nog wat aan het aanpassen qua vorm.....dus wat Evergreen, secondenlijm met talk en Mr. Surfacer.
Rond de kano nmantel heb ik inmiddels ook de rand aangebracht voor de hoes.....de hoes ga ik niet plaatsen, want ik ga ervanuit dat die is weggebrand toen de tank werd geraakt, maar dit is de rand die dan zichtbaar is. Helaas is die rand gedurende de jaren in het museum verloren gegaan, maar op foto's van vlak na de oorlog, zie je hem nog zitten.
De toren is inmiddels een aardig vlekkerig geheel geworden met die grijze Mr. Surfacer, maar op die manier probeer ik de boel een wat egalere textuur te geven en de kleine vulplekjes wat meer te "blenden" in het geheel. De zijkanten van de toren sla ik over, want daar komen staks de rupsschakels.....en lijmen direct op resin werkt nou eenmaal beter dan lijmen op putty of verf.
De afschermingen van de direct vision slots zijn inmiddels vrijwel klaar; ik moet ze nog vastlijmen en misschien wat giet textuur aanbrengen.
De voorspatborden heb ik getracht na te maken van oude foto's van Avalon.......vooral het rechter spatbord was goed beschadigd. Vandaag de dag is het rechter spatbord grotendeels weggerot.
Ik zou willen dat ik hier een interessante techniek kon vertellen over het beschadigen van de Resin (Formations) spatborden, maar de realiteit was dat het allemaal niet zo ging als ik wilde....
Het resin vervormde wel met wat warmte, maar goed buigen kon ik het niet....en het brak al snel in kleine stukjes. Die kleine stukjes heb ik daarna weer vast gelijmd met secondelijm, bewerkt met dremel, verstevigingsrib aangebracht van zacht gemaakt Evergreen en afgewerkt met Mr. Surfacer. Achteraf had ik beter plastic spatborden of etswerk-spatborden kunnen plaatsen en die beschadigen ,want dat was ongetwijfeld minder moeite om het gewenste effect te bereiken!