FOC 24 [Alex] Monogram M29C Weasel

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 24: Low Budget, Old School, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.
De uitlaat zit inmiddels op het model.......uitlaatpijpje ingekort en met een handboortje uitgeboord.
De kenmerkende (gaas) bescherming was nu aan de beurt. Ik heb hiervoor staal gaas gebruikt (Thanks Stijn!!). Het Staal is wat moeilijker te vormen dan messing gaas, maar verder is het fijn om mee te werken. Het gaas kwam van een rolletje, dus de eerste stap was om dit een beetje recht te maken. Hiervoor heb ik een stukje rubber gebruikt.....je kan dan met je duim het gaas weer recht drukken. Daarna heb ik de hoofdvorm gebogen met een spits punttangetje. De eerste was wat te groot, dus ik heb een tweede gemaakt, waar ik tevreden over was. De beugels heb ik gebogen uit (aluminium) offset-plaat en met secondenlijm-gel op het gaas gelijmd.

De bijl en schep komen uit de rommeldoos....ik heb alleen de bestaande bevestigingen weggesneden, om die straks te vervangen door messing beugels en loodfolie riempjes.

Uitlaat1.JPG


Uitlaat2.JPG


Uitlaat4.JPG


De neus is wat verder gedetailleerd.....lamp voertjes en andere details uit Evergreen strip; koplampje uit de rommel doos; beschermbeugel uit Aluminium plaat) Ook het achterlichtje komt uit de rommel doos. De bedrading voor de lampen is gemaakt van lood-draad van Plusmodel. Dat draad is slap en daardoor is het goed te vormen en heeft het ook het karakter van een echt draad-boompje. Het nadeel is dan wel weer dat het snel breekt en dat je met je gereedschap het ronde draad snel plat knijpt. Overigens hadden vroege M29C weasels 1 koplamp, terwijl latere 2 lampen naast elkaar hadden. Ook de oriëntatie van de schep op het achterdek verdraait 180graden van vroeg versus laat. Ik maak een vroege uitvoering, aangezien de Britse weasels die ik zie op foto's allen van dit type lijken te zijn.


Uitlaat5.JPG


Uitlaat6.JPG



Dit is het grofweg het beeld dat ik voor ogen heb met mijn Weasel.....de weasel in een rust-moment na de strijd......die golfbreker aan de voorkant achterover geklapt, zodat het koplampje zichtbaar is, voorraam omhoog en schorten bij de tracks omhoog geklapt.

images.britishpathe.com.jpg


Mijn eerste poging om de golfbreker te maken was uit offset-plaat van een drukkerij. Ik heb Scotch magic tape op de neus geplakt om zo de gewenste contouren af te kunnen tekenen met een watervaste stift. Daarna heb ik het tape op een stuk offsetplaat geplakt en de vorm uitgeknipt. Na wat met de hand buigen, had ik de vorm er aardig in. Echter....het materiaal was wat te slap en te dun voor mijn smaak. Voor een tweede poging heb ik 0,25mm plastic plaat gebruikt. Omdat ik de golfbreker naar achteren wil klappen, kon ik het styreen niet definitief aan de neus plakken, dus heb ik wat puntjes secondenlijm gebruikt om het tijdelijk vast te zetten. Deze plastic versie was het ook niet........te slap en moeilijk om de vorm blijvend in het plastic te krijgen. Uiteindelijk heb ik versie 3 gemaakt uit 0,3mm Messing plaat....dit is stijver, nog net te knippen met een schaar, maar het buigen moet je wel doen met een serie tangetjes om de vorm goed te krijgen. Met een grove vijl van de Etos heb ik de onderkant recht gemaakt, zodat hij goed aansloot op de voorste drijver van de Weasel.........de boeg is hier recht, dus je kan gewoon het messing deel op je bureau leggen om te kijken of hij al recht is aan de onderkant.

Uitlaat7.JPG


Uitlaat8.JPG


Uitlaat9.JPG


Uitlaat10.JPG


Uitlaat11.JPG


Uitlaat12.JPG


Uitlaat13.JPG


Uitlaat14.JPG

Het voorraam uit de Monogram kit is wel erg grof.....dus ik heb uit de reserve-doos een iets minder rudimentair raam van een Italeri Dodge gehaald. De breedte is goed.....nu alleen nog de hoogte corrigeren.
Uitlaat3.JPG





Ik heb aardig zitten puzzelen qua loopwieltjes en tracks de afgelopen weken. De tijd is beperkt tot het eind van deze FOC en ik wil nu toch eindelijk weer eens wat afmaken. De dropveter tracks uit de kit zijn erg rudimentair en zien er wel erg lullig uit, in vergelijking tot de rest van het model. Aftermarket proberen we natuurlijk zoveel mogelijk te vermijden in deze FOC......maar Weasel tracks zijn er ook gewoon niet aftermarket! Waar ik nu naar neig, is 3d Print tracks......ik moet de beslissing snel nemen, want het eind van de FOC is al te ruiken!

Alex
 
Wel weer heel mooi zeg leuk de stappen en heel strak allenmaal. Leuk dat je ook laat zien dat poging een en twee niet gelukt zijn van het scherm en dan poging drie wel.
wat betreft de tracks moet ook voor iets gaan dat recht doet aan het vele werk van het model en niet alleen de FOC je hebt veel tijd en moeite gestoken in het model en het zou zonde zijn om het door tracks te laten mislukken.
Daarbij is de FOC missie al voor een heel groot deel geslaagd laten zien wat je met een matige kit kan en dit met anderen delen.
 
Maar in het echt waren het ook dropveters

Ja, inderdaad......alleen daarom zou het al grappig zijn om er een setje Friuls onder te hangen :)
Maar voorlopig hoop ik dat de 3D print optie op tijd lukt.

Rad3.JPG


Stijn, bijgevoegd nog een plaatje van de 3 golfbrekers op een rij. Ik heb de messing versie toch nog iets lager gemaakt en heb er een kraalrandje langs gemaakt van Plastruct 0,3mm rond.
Je kan ook zien dat ik bij de plastic versie nog verwoede pogingen heb gedaan om er (tijdelijk) wat meer verband in te krijgen! Niet gelukt dus.....

Op pagina 1 of 2 van dit draadje plaatste Leon een plaatje van de radiateur met de afschermplaat. Ik dacht eronderuit te komen door de afschermplaat in gesloten stand te maken....echter, dat is niet best voor de radiateur en was alleen bedoeld als bescherming tegen golven. Dat rijmt dus niet echt met het beeld, dat ik voor ogen heb met mijn model; een weasel in rust.....uit het water. Kortom, thanks Leon:biggrin:.......Dus ik heb gisteren het dichte stuk open geboord, gefreest en gevijld en uit de rommel doos een radiateur gepakt. Na wat hakken en plakken is de beschermplaat nu in geopende stand en is er een interieurtje en radiateur in het luchtgat voor de radiateur.

Alex

Rad1.JPG

Rad2.JPG
 
Het voorraam is inmiddels gereed. De breedte van het Dodge raam was correct voor de Weasel, dus ik moest alleen de hoogte corrigeren. Uiteindelijk heb ik een nieuwe onderrand aan het raam gemaakt, een scharnier en de nodige boutjes en dergelijke. Soms is het gewoon fijn om een basis te hebben, die je dan aanpast.....en omdat de bovenkant van het raam het spuitgietdeel uit de Italeri Dodge is, heb je ook wat verband.

De Brandblusser had ik een beetje voor me uitgeschoven, maar nu was toch het moment om die te maken. Ik heb deze gemaakt door een stukje rond styreen in de boormachine te "draaien", met behulp van verschillende mesjes, een zaagje en schuurpapier. De truc is vooral om dit rustig aan te doen, omdat het plastic anders gaat smelten of het mes gaat "happen". Wel even een bril op natuurlijk, want het is niet ongewoon dat er iets wegspringt!
Ook de ruitenwissermotoren heb ik op deze manier gemaakt. Het handgreepje van de blusser is niets meer dan een stukje rond evergreen......knikje erin buigen, vastlijmen en een nachtje laten drogen. De volgende ochtend heb ik met een tangetje de uiteinden plat geknepen, om de kenmerkende vorm van de handgreep te krijgen.

Turn1.JPG


Turn2.JPG


Zo langzamerhand werd het tijd om de richting roeren te maken; dit is een uitermate simpel ontwerp bij de weasel.....de bestuurder heeft een soort stuurtje dat met kabels aan het linkerroer zit verbonden. Het rechterroer zit weer met een stang aan de linker verbonden.
Om dit na te maken heb ik het stuurtje uit de kit dunner gemaakt (al gedeeltelijk gedaan op de foto hierboven). De kabels heb ik gemaakt van dun (modeltrein)electra draad, zo had ik zowel de kabel als de mantel. Beugeltjes om de kabels vast te maken zijn gemaakt uit loodfolie.......eigenlijk gewoon dak-lood wat dunner gewalst is en ik ooit eens heb gekregen van Benny Kobes.

Turn3.JPG


Turn4.JPG


De roeren zelf zijn de delen uit het kitje, maar dan dunner gemaakt met een schuurplankje en voorzien van een nieuwe stang uit Evergreen. In werkelijkheid is dit ook gewoon een stang met een stuk plaat aan 1 zijde aan de stang gelast!
Ik heb besloten ze pas aan het eind op het model te lijmen, omdat het anders geheid tussentijds afbreekt (net als het achterlicht, dat al in de stofzuiger is verdwenen :oeps:)

Turn5.JPG


Ik heb de handels voor de roeren gemaakt uit Messing plaat......met tangetjes en slijpschijfje de hoofdvorm gemaakt en daarna met vijltjes en schuurplankjes de boel wat netter en strakker gemaakt. De gaffels (zo'n vork-achtige verbinding) zijn gemaakt uit 0,64mm Evergreen rond, dat ik heb ingezaagd met een Tiger zaagje. In de praktijk maak ik er altijd een paar extra, omdat het nou eenmaal lastig is om netjes in het midden van een staafje te zagen.
De messing delen zijn met een mespuntje secondelijm vastgezet. Ik heb de gaffels lekker lang gelaten, zodat het makkelijker hanteren is en zodat je ze makkelijker in de juiste richting kunt vastlijmen.

Turn6.JPG


De volgende dag heb ik het overschot weggesneden, door een stukje rest styreen onder het te snijden deel te schuiven en dit als "snijplankje" te gebruiken.

Turn7.JPG



Wat me wat kopzorgen gaf, was het bevestigen van het electra draad aan de gaffels.......koud ertegen lijmen leek me niet iets waar je lang plezier van hebt, dus uiteindelijk heb ik het uiteinde van een stukje evergreen ingeboord, draad een stukje ingeschoven en gefixeerd met secondelijm. Na het inkorten kon ik dit weer vastlijmen aan de gaffels.

Nu komt dan toch het loopwerk!

Turn8.JPG


Turn9.JPG


Turn10.JPG
 
Wat wordt het mooi zeg en de kleine details maken het helemaal. Het enige is dat ik niet echt wit ben van de schep hij mist detail en dan bedoel ik niet de riempjes en zo. Het lijk of de schep uit een deel bestaat. Terwijl er een steel is en een metalen schep en bovenkant ( zie foto) en dit detail zie je helaas niet terug. Als je wil ga ik even in mijn sparebox zoeken misschien heb ik nog wel wat.
42AD671C-17AC-428E-B97B-6E996F90F358.jpeg
 
Stijn, je hebt gelijk....die schep is een beetje grof. Wat me vooral irriteert is het ontbreken van die "bilnaad" in de rug van het blad. Ik ga straks even kijken of ik hem wat op kan frissen. Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Prachtig bouwsel !
Misschien nog even hier kijken:

Groet Paul
 
Ha Alex,
Je maakt er weer een kunst stuk van.
Super mooie details die je hier maakt en in een rap tempo.

Mijn excuses voor het sturen van ongewilde foto's;)
Maar ik vindt het geopende luikje toch wel een hele mooie toevoeging.
Ben zeer benieuwd naar je loopwerk en de tracks.

Veel plezier verder
Groeten
leon
 
Paul, Leon,

Bedankt voor jullie reacties en aangeleverde info.
Paul, die foto van de blusser en houder was zeer welkom....ik had een gerestaureerde weasel als voorbeeld genomen en die was inderdaad allang voorzien van een standaard blusser-houder! Ik had beter moeten kijken, want er staat ook een afbeelding van de juiste houder in het technisch handboek! Bedankt; ik ga het nog aanpassen.

Leon, het geopende luikje was snel genoeg gedaan......en geeft het ding toch wel wat meer sjeu. Kom je nog naar Overloon; ik heb nog wat delen om je te laten zien.

Ondertussen ben ik druk aan het zoeken geweest in de rommel doos voor bruikbare wieltjes voor het loopwerk.....wat niet helpt is dat je er altijd meerdere nodig hebt! Foto's volgen in dezer dagen.

Alex
 
Hoi Alex,

Ik vond die groeven van je Fire Extinguisher wel een beetje overdreven (maar wel een fraai stukje draaiwerk btw) dus ben ik gaan zoek op google naar afbeeldingen onder de zoekterm "m29 weasel fire extinguisher" en toen kwam ik allerlei brandblussers tegen. Ik zou zeker even onder deze term zoeken bij google afbeeldingen. Ik zag zojuist dat er een te koop staan op 2dehands.be :
en er heeft een complete weasel te koop gestaan op catawiki gezocht onder "m29 weasel" :

Paul
 
Paul,

Die blusser op zich is gewoon de standaard (Pyrene) blusser; ik heb er hier een aantal in de garage liggen, maar die houder is het afwijkende. Met betrekking tot de groeven....die groeven zijn inderdaad misschien wat overdreven, maar ik denk dat dat met wat verf wel zal verbeteren. Dit is wel een beetje wat ik maximaal voor elkaar krijg met mijn geïmproviseerde boormachine/draaibank.

Weasels 1:1......ja, wie weet....misschien op een dag.
 
Ik heb de hoop de Weasel compleet geschilderd af te hebben voor Overloon inmiddels laten varen, maar probeer wel zover mogelijk te komen met de bouw en zal hem op de showtafel neerzetten zondag.

De 3D print tracks zijn binnen; Ik heb ze op zijkant geprint en hier op de foto kan je de ondersteuning nog zien zitten. Het verwijderen van die ondersteuning is een listig karweitje omdat het spul aardig bros is en daardoor snel op de verkeerde plek breekt.

Twaks1.JPG



De bovenste "return rollers" heb ik gedraaid op de boormachine op basis van wat oude (Centurion?) wieltjes uit de rommel doos. Helaas blijken ze nog steeds iets te groot te zijn.....mogelijk heeft de gerestaureerde weasel die ik als voorbeeld heb gebruikt een stel vervangende rollers van een ander voertuig, want er zit gewoon iets niet goed. Ik ga zo even kijken of ik nog iets anders kan vinden in de rommeldoos.
Twaks2.JPG


De wielstellen uit het bouwpakketje heb ik gedeeltelijk hergebruikt....met wat zaag, snij en draaiwerk op de boormachine is er nog wel wat van te maken.
De aandrijfwielen heb ik eveneens met 3D print gemaakt.....ze hebben 9 tanden en ik had gewoon niets geschikts liggen. De randen zijn dan weer Evergreen buis en de naven uit de rommeldoos.

Twaks3.JPG


Twaks4.JPG



Voorlopig ziet het er nu zo uit; de nodige ophangingsdelen en boutjes e.d. ontbreken nog (en de return rollers uiteraard), maar de basis is er en dit werkt voor mij motiverend om verder te gaan.

Twaks6.JPG



Stijn maakte eerder een terechte opmerking dat de schep wel erg basic was. Ik heb met een freesje de "bilnaad" in het blad gemaakt en het handgreepje los gezaagd en weer iets verschoven terug gelijmd. Het schepje had nu al iets meer leven, maar de overgang van staal naar hout was nog niet zichtbaar. Met 2 stukjes tape heb ik het "houten" gedeelte afgeplakt en het staal daarna van 3 lagen Mr. Surfacer500 voorzien. Na het wegtrekken van het tape, krijg je dan een harde zichtbare afscheiding tussen hout en staal. Als laatste heb ik met een mesje en zaagje de naad in het staal zelf gemaakt, waar het geperste plaatstaal rond de houten steel geklemd zit.

Twaks5.JPG


Twaks8.JPG
 
Jeetje wat ontzettend goed allemaal. Goed dat je de tracks geprint hebt zien er mooi uit zeg. En de schep is nu heel mooi geworden.
We gaan hem zien in overloon.
groet stijn
 
Thanks Stijn. Ja, zoals gezegd....je opmerking over de schep was helemaal terecht; ik had me een beetje blind gestaard op de maat en vorm van de schep....niet op het detail.

Ik heb inmiddels de return rollers verder afgedraaid en voorzien van een nieuwe rand. De tracks zitten inmiddels tijdelijk onder de weasel. Ik zal proberen vandaag of morgen even wat foto's te maken.

Alex
 
Hoi Alex,

Uiteindelijk wordt alles netjes gedetailleerd. Petje af voor hoe je dit aanpakt. En de tracks geven aan hoe ook nieuwe technieken hun waarde hebben.
Mooi dat je toch zo ver weet te komen: zonder verf kan iedereen zien, wat je eraan hebt gedaan, heeft voor deze foc ook zijn waarde.

Groeten, Jan
 
Jan, Jakko, Bas,

Bedankt voor jullie reacties. Ja, de "naked class" heb ik wel eens voorbij horen komen.....maar plan is toch echt om hem netjes te spuiten en af te werken......maar dan voor de volgende TWENOT wedstrijd NA Overloon.

Hieronder staat een foto van de aangepaste spanrollen; dit is nog steeds in basis de Centurion roller, maar die heb ik zover af moeten draaien, dat ik geen ring meer overhield. Ik heb nieuwe ringen gemaakt van een buisprofiel van Raboesch/Maquett.......van die profielen, die je per stuk kunt kopen en die aan de uiteinden zijn voorzien van een kleurtje. Het voordeel is dat deze profielen weer in andere maten/diameters (Europese) beschikbaar zijn dan Evergreen en Plastruct, maar ik vind het grote nadeel dat ze niet fatsoenlijk te lijmen zijn met Bison verdunner of Tamiya Ultra thin. De profielen zijn ABS ipv PS, zoals Evergreen en Plastruct. In dit geval is het dus meer een perspassing en daarna gefixeerd met wat lijm


GettingThere1.JPG

GettingThere2.JPG

Ik heb in het centrum van de spanrollen een lengte Evergreen staf laten zitten (gebruikt om het wiel in de boormachine te kunnen inspannen)......daarna gaatjes geboord in de romp van de Weasel.....en de tracks losjes ingeschoven.

Alex


GettingThere3.JPG

GettingThere4.JPG
 
Wat een geweldig model van een foei lelijk voertuig Alex.

Puur de schoonheid van het witte plastic

Petje af voor je werk tot nu toe. Hopelijk kunnen we hem zondag even bekijken.

Groet

Marcel
 
Terug
Bovenaan