Het voorraam is inmiddels gereed. De breedte van het Dodge raam was correct voor de Weasel, dus ik moest alleen de hoogte corrigeren. Uiteindelijk heb ik een nieuwe onderrand aan het raam gemaakt, een scharnier en de nodige boutjes en dergelijke. Soms is het gewoon fijn om een basis te hebben, die je dan aanpast.....en omdat de bovenkant van het raam het spuitgietdeel uit de Italeri Dodge is, heb je ook wat verband.
De Brandblusser had ik een beetje voor me uitgeschoven, maar nu was toch het moment om die te maken. Ik heb deze gemaakt door een stukje rond styreen in de boormachine te "draaien", met behulp van verschillende mesjes, een zaagje en schuurpapier. De truc is vooral om dit rustig aan te doen, omdat het plastic anders gaat smelten of het mes gaat "happen". Wel even een bril op natuurlijk, want het is niet ongewoon dat er iets wegspringt!
Ook de ruitenwissermotoren heb ik op deze manier gemaakt. Het handgreepje van de blusser is niets meer dan een stukje rond evergreen......knikje erin buigen, vastlijmen en een nachtje laten drogen. De volgende ochtend heb ik met een tangetje de uiteinden plat geknepen, om de kenmerkende vorm van de handgreep te krijgen.
Zo langzamerhand werd het tijd om de richting roeren te maken; dit is een uitermate simpel ontwerp bij de weasel.....de bestuurder heeft een soort stuurtje dat met kabels aan het linkerroer zit verbonden. Het rechterroer zit weer met een stang aan de linker verbonden.
Om dit na te maken heb ik het stuurtje uit de kit dunner gemaakt (al gedeeltelijk gedaan op de foto hierboven). De kabels heb ik gemaakt van dun (modeltrein)electra draad, zo had ik zowel de kabel als de mantel. Beugeltjes om de kabels vast te maken zijn gemaakt uit loodfolie.......eigenlijk gewoon dak-lood wat dunner gewalst is en ik ooit eens heb gekregen van Benny Kobes.
De roeren zelf zijn de delen uit het kitje, maar dan dunner gemaakt met een schuurplankje en voorzien van een nieuwe stang uit Evergreen. In werkelijkheid is dit ook gewoon een stang met een stuk plaat aan 1 zijde aan de stang gelast!
Ik heb besloten ze pas aan het eind op het model te lijmen, omdat het anders geheid tussentijds afbreekt (net als het achterlicht, dat al in de stofzuiger is verdwenen
)
Ik heb de handels voor de roeren gemaakt uit Messing plaat......met tangetjes en slijpschijfje de hoofdvorm gemaakt en daarna met vijltjes en schuurplankjes de boel wat netter en strakker gemaakt. De gaffels (zo'n vork-achtige verbinding) zijn gemaakt uit 0,64mm Evergreen rond, dat ik heb ingezaagd met een Tiger zaagje. In de praktijk maak ik er altijd een paar extra, omdat het nou eenmaal lastig is om netjes in het midden van een staafje te zagen.
De messing delen zijn met een mespuntje secondelijm vastgezet. Ik heb de gaffels lekker lang gelaten, zodat het makkelijker hanteren is en zodat je ze makkelijker in de juiste richting kunt vastlijmen.
De volgende dag heb ik het overschot weggesneden, door een stukje rest styreen onder het te snijden deel te schuiven en dit als "snijplankje" te gebruiken.
Wat me wat kopzorgen gaf, was het bevestigen van het electra draad aan de gaffels.......koud ertegen lijmen leek me niet iets waar je lang plezier van hebt, dus uiteindelijk heb ik het uiteinde van een stukje evergreen ingeboord, draad een stukje ingeschoven en gefixeerd met secondelijm. Na het inkorten kon ik dit weer vastlijmen aan de gaffels.
Nu komt dan toch het loopwerk!