Af! -Af: M4A1 Sherman tankdozer “iep”, KX-17-47.

Dit model is af!
Vanmiddag kwamen de transfers binnen van (ik kan er niet genoeg reclame voor maken): PRINTMETWIT.nl
Uitmuntende kwaliteit weer, scherp afgedrukt, flinterdun en ze laten snel los van het papier.
Ze krullen niet bij het plaatsen, alles helemaal top!

IMG_1868.webp

Het ladersluik is dus weer dichtgeplamuurd en dat is na een paar aanvullende inspanningen weer naar tevredenheid.
De tracks heb ik moeten inkorten: er moesten twee blokken tussn uit. Dit vond ik heel bijzonder voor een verder perfect model.
Toen de traks roestbruim gemaakt, en een zwart / burnt-sienna wash met olieverf aangebracht. Een beetje matte lak gaf het voertuig meer smoel dan met die glans.

IMG_1867.webp

Wonderbaarlijk weinig markeringen, zelfs niet die leuke oranje leeuw.
Of het voertuig vrôger ook IEP heeft geheten gaan we niet weten waarschijnlijk. Dit is "het" voertuig, dat mij in circa 1988 inspireerde om foto's te maken in Seedorf voor ooit ...
Een naam op het dozerblad zouden zeker historisch juist geweest zijn. Maar dat blad krijgt nog een roestige uitstraling.
Geen duurzame combi dus.

IMG_1866.webp

Iep is nu nog iet-wat kaaltjes. ik wil op het voertuig experimenteren met "rain and dust makeup" van lifecollor. Er komt nog een wash van zandkleurig acryl bij. En het dozerblad dus. Ik moet nog zien of ik een camouflagenet over de toren drappeer. Dat zou een net met jute stroken worden, gelet op de periode. Maar of dat een succes wordt weet ik niet.
De jute stroken die ik op modellen zie, zijn vaak te breed.

IMG_1865.webp

Hierna nog lekker verder prutsen met wat optische details zodat zij meer gaat leven.

Laatst bewerkt:
Ziet er prachtig uit!

Het einde nadert!
En dan begint het nadenken: wat zit er in de stash?
  • een genietank
  • een 40Lang70
  • een AMX PRI (GNK)
  • een Leopard 1V
  • een M38a1 met TLV
maar ook:

1757600021616.webp

een PRTL die kennelijk al sind 2021 al acht keer is ingehaald door andere modellen 😱
Zoals de Minerva, de M113 C&V 'early type' , de M577 en nu deze Sherman Dozer dus.
De 40L70 is al halverwege. Ik denk dat ik die eerst maar eens ga afmaken straks.

Laatst bewerkt:
Ach, het blijft een hobby natuurlijk, als het moeten wordt is de lol er snel vanaf 😉
Ik zie trouwens ook de LaRo ambulance in je lijstje staan, die heb ik vandaag eindelijk een keer kunnen scoren voor een normale prijs.
Ik hoop m binnenkort te mogen verwelkomen om m vervolgens ergens op de stapel te gooien, en wat anders te gaan bouwen 😁

Voor wat betreft de dozer, hij ziet er geweldig uit Arne, ik ben benieuwd naar de verwering, zo'n genie tank heeft natuurlijk net iets meer te verduren.

Wat is ie(p) gaaf geworden @Arne Ρоirοt met mooie details.

Op De Sherman dozer van mij heb ik de naam en roest op het dozerblad, de roest zit daarbij ook iets over de naam.

LaRo ambulance in je lijstje
Tja, die heb ik weer doorverkocht aan iemand. Kweniewie.
Ik had geen zin om zulke kleine details te veranderan, zoals @Walter Jonkers beschreef in zijn LARO-project
Wél wil ik ooit zo'n ding met een rood kruis in de kast, maar dat wordt dus de AMX.

Ziet er netjes uit Arne!
Je gaat het geheel nog stoffig/ zanderig maken lees ik. Wat je ook hiervoor zou kunnen gebruiken als alternatief is Thick Soil (1701) van Ammo Mig. Het is een wat dikke pasta die je kan verdunnen met thinner. Zo kan je een dun laagje stof aanbrengen als een soort wash of wat dikker laten, wat je wilt. Ik heb het gebruikt op mijn Cromwell en was er wel tevreden over.
Succes met het vervolg!

Het blad zit er op. De roest is aardig gelukt. Met de handleiding kon ik niet helemaal overweg, maar in het doosje zitten de kleuren die ik zelf niet zou kopen, maar wel het goede effect geven.
image.webp

Na een dagje doorzetten glimt het blad als een spiegeltje. En na een paar dagen zit hij vol met (vlieg)roest.

IMG_0977.webp
IMG_0976.webp

Het blad zit er op. De roest is aardig gelukt. Met de handleiding kon ik niet helemaal overweg, maar in het doosje zitten de kleuren die ik zelf niet zou kopen, maar wel het goede effect geven.
Bekijk bijlage 55078

Na een dagje doorzetten glimt het blad als een spiegeltje. En na een paar dagen zit hij vol met (vlieg)roest.

Bekijk bijlage 55079
Bekijk bijlage 55080
Als ik eerlijk ben dan vind ik het iets te grof (ik weet dat ik makkelijk praten heb maar toch …). En wellicht ook wat doorschemerende plekken van blank metaal

Laatst bewerkt:
Oei, die van Hilbert is wel Héél mooi, (maar vooral vanwege de wat donkerder kleur en omdat er meer structuur van de schroeven zichtbaar is gebleven)
Als ik kon ruilen …

Donkerder maken kan altijd nog, maar ik ben het eens met Walter. Juist verse geel oranje ijzerroest is vaak eerder een waas en een flinterdun laagje dan dikke lagen met schilfers en een ruw oppervlak.
Het resultaat wat je nu hebt doet je verder zo subtiel afgewerkte Iep geen goed.
Is er echt geen manier om dit te verwijderen en opnieuw te beginnen?

Ikzelf zou beginnen met een dozerblad dat ik in een soort van chroomlaag zou spuiten (Spuitbusje van de Action is perfect!) en daar dan overheen gaan met legergroen en lichte roest. Eigenlijk net als het echte werk.

Hi hi hi
Dat chroom zit er ook onder.
Maar ik zag geen reden waarom het ene ijzerdeel wél geroest zou zijn en het andere niet.
Daarom is uiteindelijk vrijwel alles weer bedekt.

Ikzelf denk dat als de kleur iets donkerder is het beter tot zijn recht komt. Het zal ook wellicht aan de foto liggen, het blijft moeilijk om op foto's de werkelijke kleur te laten zien, maar ik vind het blad wat te oranje achtig.

Maar al laat je het zo Arne, het blijft een schitterend model waarvan je ziet dat het aardig wat aarde, boomstammen en andere blokkades heeft verplaatst!

34526.webp

Gewoon even nog met een Ikea potlood over de randjes gaan en dan is het verder prima.

Wellicht kan je de roest wat donkerder maken hier en daar, met raw umber en/of burnt sienna olieverf.
De roestkleuren in het doosje die je hebt gebruikt zijn allemaal vrij licht. Van Vallejo en Ak heb je ook dark rust. Die zou je ook nog kunnen toepassen hierover.
Succes verder!

Ik zou zelf het effect van die laatste foto proberen na te bootsen

Tja… je probeert maar wat.
Alles had er af gekund. Het zit op resin, dus met wat acryl verdunner was ik een eind gekomen. Maar het was niet nodig denk ik.
Met olijfgroen de randen hersteld en met de airbrush wat donkerder kleuren ingebracht. Daarna opnieuw met een stukje spons het roest bruine getamponeerd. Het gele/ fel oranje is en nu van af.
Vanochtend dacht ik, toen ik in de hobbyhoek ging zitten: “roest, waar ga je met die tank naar toe?
Maar inmiddels valt de roest minder op en steunt ie het totale beeld in plaats van te domineren.
Nog een laagje matte lak er overheen gedaan en nu denk ik dat ik tevreden ben.
Voor vandaag. 😬

image.webp

Er moest nog een blokje van 150 gram vislood in het voertuig.
De rubber tracks hebben een eigen willetje. Nu staat ie strak op de plank. Een beetje voorover hellend, zoals gepland.

image.webp

De transfers waren wel hard-wit. Een lichte olijfgroene waas er overheen gespoten, zodat de teksten wat blenden naar het groen.

Traditie getrouw zou er nog een drybrush moeten plaatsvinden. Maar ik twijfel. En ook de zandkleurige wash van acryl is nog onzeker.
Ik vind hem wel smoelen zo, met een zéér ingetogen roodbruine burnt-sienna wash in sommige naden.

Vraagje:
heeft iemand enig idee welke antennes er in de vijftiger jaren gebruikt werden, en hoe lang die waren? 😬

Laatst bewerkt:
Of dit ook opging voor Shermans weet ik niet, maar Nederlandse Centurions hadden toen Amerikaanse SRC-508 of -528 sets — dezelfde als wat er tijdens de oorlog in Amerikaanse voertuigen zat, dus de kans is heel groot dat diezelfde radio’s ook in de Shermans van de KL zaten, zou ik denken. De antennevoeten die je op je model hebt zitten zijn daar ook van, zo te zien. Die hadden antennes die uit drie delen bestonden, van elk 3 voet (91 cm) lang. In 1:35 kom je dan op 26, 52 of 78 mm.

Ja, een hele verbetering zo!

Het roest op de dozerbladen van o.a. de Kodiak, Buffel en Sherman op 1/87 modellen doe ik laagje voor laagje in lichte en donkerdere roest kleuren van Vallejo. Breng dit op als drybrush.. met een brede platte kwast. op het laatst met grijs er een zeer dunne drybrush overheen.

Weet niet hoe dat uitpakt op grotere modellen, iemand daar ervaring mee.. ben dan wel benieuwd hoe dat er uitziet.

IX0C2415.webpIX0C2416.webpIX0C4847.webpIX0C6795.webp

Laatst bewerkt:
Breng dit op als drybrush.. met een brede platte kwast.
Tja, los van de kleurenkeuze (teveel oranje = vliegroest dus liever heeeeel dun opbrengen met een airbrush) heb ik het getamponeerd met een stukje spons. Daardoor krijg je wel meer structuur. Of dat gewenst is, zal varieren. In 1:87 lijkt me dat ongewenst.
Heb je foto een mooie plek gegeven..
💘 En dan te bedenken dat ie nog niet af-af is.

Laatst bewerkt:
Ik voel een wisselbeker aankomen ….

Tja, los van de kleurenkeuze (teveel oranje = vliegroest dus liever heeeeel dun opbrengen met een airbrush) heb ik het getamponeerd met een stukje spons. Daardoor krijg je wel meer structuur. Of dat gewenst is, zal varieren. In 1:87 lijkt me dat ongewenst.

💘 En dan te bedenken dat ie nog niet af-af is.

Dat word dan te grof inderdaad, heb dat tamponeren geprobeerd met een kwast heel voorzichtig maar geen succes.

Collega van mij doet Amerikanen bouwen op 1/25 die heeft wel eens geexperimenteerd met zout.. dat opbrengen en daar overheen spuiten.. als het droog is afvegen. Zal hem eens vragen om wat fototjes.

Inmiddels van mijn collega wat info en fototje gehad over de methode met zout, heb het 1:1 overgenomen.
Misschien heb je hier wat aan.

De foto van de cooler

Volgorde van bewerking
Grondverf
Zilver of metaal spuiten
Goed laten drogen
Nat nevelen met water ik gebruik een spray flesje van brilglazen cleaner, komt een mooi fijn neveltje uit
Instrooien met zout
Weer goed laten drogen
Spuiten ingewenste kleur
Laten drogen
Zout afpoetsen met vinger
Nabewerken schuurpapier en roestverf

thumbnail_1941 chevrolet pick-up (5).webp

De historie van IEP ontvouwt zich steeds verder.
Ons gewaardeerde lid Wim den Dunne is al jaren verbonden aan de RCKL, de rekwisietencommissie van de Koninklijke Landmacht.
Van Wim mocht ik weer wat nieuwigheidjes leren. En hij had nog wat foto´s voor ons.

6.webp

De bovenstaande foto kennen we inmiddels. Het is IEP tijdens de Landmachtdagen op de Prinses Margrietkazerne in Wezep in juni 2007.
Ik dacht dat zij daar lang had gestaan, nádat zij weg moest uit Seedorf. Maar Wim legde uit dat IEP al op 6 april 2006, vanuit SEEDORF is overgedragen aan de RCKL. Deze brengt regelmatig zijn voertuigen over naar bijvoorbeeld commandowisselingen, veteranendagen of andere bijeenkomsten bij onze KL. Zo ook deze drie Landmachtdagen in Wezep.

De RCKL heeft eigen zwaartransportvoertuigen zoals deze FTF. Deze FTF werd gebruikt voor het transport van IEP van Maaldrift naar Wezep en weer terug in juni 2007. De achteras van de FTF is later in elkaar gedraaid en het voertuig staat nu stil op Maaldrift. Deze wordt nu niet meer gebruikt. Gelukkig beschikt de RCKL inmiddels over twee bijzondere MAN zwaartransporttrekkers.
7) FTF van de RCKL met Nooteboom dieplader hier na afloop van de Open Dagen op de PMK-kazerne...webp

Ooit stond IEP buiten op Maaldrift. Ik heb ook foto's gezien waarbij de toren op de grond ligt.

Schermafbeelding 2025-08-02 215537.webp

Maar zij staat daar nu niet meer. De RCKL heeft ruimtegebrek en heeft loodsen op meerdere defensiecomplexen. Ook zijn er RCKL-voertuigen ondergebracht bij historische collecties. IEP is inmiddels voor een groot deel gestript, om te worden voorzien van een anti-roest behandeling.
Op 24 mei 2024 stond ze nog voor één van de twee loodsen die de RCKL heeft op Kamp Soesterberg, achter de EOD.
Of IEP daar nu nog staat is onbekend. Vanuit wat ik heb vernomen van Wim, en samen met wat kunstmatige inteligentie, heb ik een
'artist impression' kunnen maken, hoe IEP er uit zag op 24 mei ´24.

Of dit een stap vooruit, of een stap achteruit is, gaat de toekomst bewijzen. De bedoelingen zijn in ieder geval goed.
En gelukkig hebben we straks in ieder geval nog een goed gelijkend schaalmodel.

5b.webp

Laatst bewerkt:
Ik kreeg klachten van Iep, “Dat ze zich wat verwaarloosd voelt”, en: “Of er niet een ander model in mijn leven is?
Niet onterecht. De laatste loodjes wegen het zwaarste.

Daarom even wat roofgoed van gisteren omgezet naar een universele, simpele basis, passend voor veel modellen. Geen diorama, maar een plateau.

image.webp
image.webp

Ze staat los, en om er voor te zorgen doet ie goed in de ondergrond zakt, en niet terug veert, heb ik er nu in totaal 600 gram vislood los in gelegd. Die gaat nergens meer heen.

image.webp

Laatst bewerkt:
Er zit heel mooi spul tussen bij de vegetatie leveranciers. Ik heb niks ingeslagen, maar wel plenty ideeën opgedaan ( en kaartjes meegenomen)

Iep staat er in ieder geval super bij zo 👍🏻

De vegetatie doet de dozer zeer goed 👌 Mooi spul... lijkt wel zo'n Martin Welberg mat ?

Klaar!
Nadat Iep bijna twee maanden op mijn werktafel heeft staan verstoffen, heb ik deze week de laatste kleinigheden aangebracht. Eigenlijk ben ik niet van ondergrondjes en diorama’s, omdat ze teveel ruimte in beslag nemen.
Maar tijdens de SMC kreeg ik goede inspiratie om er een ondergrondje bij te maken.

IMG_1218.webp
Morgen naar de ESM, en dan zondag wat zorgvuldiger fotos maken van het model en uitleggen wat er nog moest gebeuren.

Ik heb met AI een paar achtergrondfoto’s gemaakt van een heideveld en een bosrand, maar die zijn nog onderweg.
Dus in de loop van de week volgt er dan een finale post.

Laatst bewerkt:
De reden dat ie sinds september stil heeft gestaan was mijn ontevredenheid met de acryl wash.
Je hebt dat nooit helemaal in de hand en ik heb het hier te dik opgezet. Toen het duidelijk was, moest ik weer met de olijfgroene airbrush én de kwast met acryl-verdunner aan de slag om haar weer
acceptabel te krijgen.

IMG_1225.webp

Ter vergelijking, nogmaals IEP uit ongeveer 1986 in Seedorf. Daar was veel "na-oorlogse ontucht" op losgelaten. Wellicht goed bedoeld, maar historisch nogal verwarrend. Ik zie nu wel dat ik het scharnier van het commandantsluik een beetje rood ("hier zit een smeernippel!") mag geven.

IMG_862025184118.webp

In Houten heb ik méér modellen gezien met teveel, dan met te weinig wash. Ik heb daar een vliegdingesbouwer gecomplimenteerd (ja ja🙂 kijk mij nou) met de fijnzinnige manier waarop hij kleuren die nét naast elkaar lagen, op het model had gespoten. Dat gaf mooie diepte.
Grappig is dat mijn model met de beste 'smoel' (de vroege M113 C&V), enkel een zwart/ burnt-sienna olieverf wash heeft.
Nix geen modder en nix geen stof.

IMG_1219.webp

Om mijn paardebloemen 💕 een plaatsje te geven heb ik een ondergrondje gemaakt.
De naam van de firma ben ik even kwijt, maar de mat met bodembedekking is erg mooi en gevarieerd materiaal. De vezels zijn echter wel stug.
Dus om het voertuig IN het terrein te laten zakken, moest ik een stukje uit de mat verwijderen. Vaak zie je voertuigen en figuren die niet goed aansluiten. Deze oplossing vond ik effectief.

IMG_1221.webp

Het logo van de Marshall hulp, op het pantserschild is een artistieke vrijheid. Tanks die in de haven gelost werden, hadden dat logo. Maar het in onduidelijk hoe lang ze ook op de tanks zijn blijven staan. De UZI van het bemanningslid, is eind jaren 50 in gebruik genomen.
Of deze logo's er toen nog opgestaan hebben is zeer twijfelachtig. Maar het is niet onmogelijk.

IMG_5723.webp

Net als in het echt, hangt de tank in zijn voorvering, vanwege het gewicht van het dozerblad.

IMG_1222.webp

IMG_1230.webp

De tracks zijn niet volkomen strak. Het zijn gewoon de rubberen bandjes uit de ASUKA-doos. Maar ik had al drie complete dozen gekocht, om alle onderdelen voor déze M4A1 bij elkaar te krijgen, (plus twee dozerbladen trouwens)
En ik was wel klaar met nóg meer geld uitgeven. Voor dit materiaal ben ik redelijk tevreden.

IMG_1223.webp
Gewoon een plastic .50 een beetje opboren kan redelijke resultaten geven.

De camouflagenetten waren een experiment. We kennen natuurlijk de moderne kunststof netten en de netten met geknoopte jute stroken zoals op de Fennek.
Maar in de vijftigerjaren waren het jute netten met gevlochten groene, zwarte en bruine jute stroken.
Ik heb een verbandgaasje met verdunde houtlijm in de goede vorm gebracht, en daar (terwijl alles nat was) strookjes papier van een goedkoop kladblok (breedte 1 mm) opgelegd. Na het drogen éérst alles groen gemaakt, en daarna zwarte en bruine banen geschilderd op de papieren strookjes. En tot slot met kakhi gedrybrushed
Het is acceptabel. Het is tenslotte slechts een miniatuur.

IMG_1232.webp

Dinsdag zijn de foto's voor de achtergrond klaar. Ik ben benieuwd of ik daar een mooie compositie mee kan maken.
Het is een beetje lastig dat ik nét mijn camerastatief heb uitgeleend.
Om de perspectivische vervorming tegen te gaan, gebruik ik voor overzichtfoto's liever de telelens, en niet mijn telefoon.
Eens kijken of ik dit er mooi achter kan krijgen:

ChatGPT Image 25 nov 2025, 20_35_12.webp

Laatst bewerkt:
Ik heb wat betreft kleuren en verf uiteraard geen recht van spreken. Maar toch …. Het kan door de foto komen maar het camonet lijkt wel erg dezelfde kleur te hebben als het voertuig. Ik zou daar wat verschil in maken.

Deze week zijn de achtergrondfoto's gearriveerd.
De eerste serie foto's mislukte omdat ik een automatisch diafragma had gekozen, waardoor de achterronden onduidelijk werden.
Gefotografeerd met een telelens op maximale afstand en het diafragma ingesteld op 32. Toen ging alles goed.

Eerst had chatGPT een bloeiende heide voor me ontworpen. Veulste paars.
Dus gevraagd om een uitgebloeide heide. Nou, dan krijg je dat ook een uitgebloeide heide. 😬
Met als gevolg dat er nu teveel kleurverschil zit tussen de voorgrond en de heide op de achtergrond.
Daarom vind ik de foto's bij de hekken eigenlijk het mooiste.

IMG_5766-x.webp

IMG_5763-x.webp

IMG_5762-x.webp

IMG_5758-X.webp

IMG_5768-x.webp

Laatst bewerkt:
Dè foto zit er nog niet bij. Ik heb altijd naast de heide gewoond maar dit is niet de kleur van uitgebloeide heide. Hek is nogal druk en haalt beeld van IEP naar beneden.
Ik heb even met ChatGPT zitten spelen en een beetje bloeiende heide gevraagd maar niet overdreven paars met dennen op de achtergrond. Beetje vreemde dennen maar de kleur is wat realistischerIMG_4698.webp

Terug
Bovenaan