Af! -Af: M4A1 Sherman tankdozer “iep”, KX-17-47.

Dit model is af!
Uitspraak op een druilerige zondagmiddag:

de makkelijkste Sherman is geen Sherman

(even op kauwen deze uitspraak)

Of

Beter 942 blz met uitleg over de Sherman dan 1 Sherman op je bouwtafel

(Het feit al dat er blijkbaar 942 bladzijden nodig zijn om uit te leggen hoe het zit …..🙄)

Of

Bezint eer men aan een Sherman begint

(Of bouw hem exact na van betrouwbare referentie foto …en dan nog zullen de experts zeggen dat die versie echt anders moet)

bouw hem exact na van betrouwbare referentie foto …en dan nog zullen de experts zeggen dat die versie echt anders moet
Ja, want niet alle details gaan op die referentiefoto staan, en dan zal een expert, of iemand met uitgebreide naslagwerken, best wel eens iets kunnen zeggen als: „Aan het registratienummer is te zien dat die tank gemaakt is bij Pacific Steel Car, en dan had hij een geklonken romp” — die je niet op de foto kunt zien omdat er teveel schaduw daar zit …

De makkelijke oplossing is om je niet teveel druk te maken over zulke details behalve als je dat ook echt wilt.

maar ben even klaar met geld uitgeven.
Oké,
ik wist het toen ik het schreef.
Geen ruggegraat
Dit gaat niet uitkomen.

net besteld:
942563-32441-17-pristine.webp

Ik ben al redelijk op weg naar die dozen met Sherman onderdelen van Jakko.

Ik denk het ook … Als je nu drie Asuka Shermans hebt, dan heb je alleen al vijf of zes sets wielen óver, plus twee of drie transmissiebehuizingen, spatborden, pantserplaten, kanonschilden, om maar niet te spreken van allerlei kleine deeltjes 🙂

Voor die details moesten ze eerst een geschikte resinset zoeken.

image.webp
Oké gasten, maak maar grappen over mijn stash aan Sherman-dozen. Ik ben nog maar nét gestart met bouwen en hier zie je al een combi van drie kits. Natuurlijk had het simpeler gekund, maar ik merk dat ik het leuk vind om “mijn” tankdozer, die ik rond 1988 al heb gefotografeerd voor “ooit”, na bijna 40 jaar precies na te bouwen.
En dan maar een doosje extra.

Wat een verschikkelijk lollige kits zijn dat van Asuka!
Op de bouwbeschrijving staat al dat je veel te kiezen hebt, maar in de praktijk is het nóg leuker!

Ik had de twee extra pantserplaten voor op de boeg gescratched.
Kijk ik nóg een keer naar de rekjes ….. zitten ze er gewoon bij!
Inclusief drie of meer, emplaren van het dunne randje dat rond de boegmitrailleur zit.
En dan in twee uitvoeringen natuurlijk: voor de vlakke romp en een voor de romp waar die extra platen gemonteerd zijn, met een klein knikje..

image.webp

Laatst bewerkt:
Ja, bij deze kits is weinig everwhite uhm evergreen nodig, maarja, je moet wel weten wat je hebt, nodig hebt en waar je het kunt vinden op de sprues

Ook leuk is dat ze ook een aantal details noemen in de instructies die je zelf toe kunt/moet voegen, zoals de handgrepen voor de luiken.

En op scalemates.com ben ik nu alle bouwbeschrijvingen van de A2 en de A3 te bestuderen. Daar vond ik
  • de instructie hoe het bijgeleverde opbergsysteem voor de .50 achterop de toren gemonteerd moet worden, En
  • hoe de twee bijgeleverde rekjes met drie reserve blokken (voor op de toren) in elkaar gezet moeten worden.

Laatst bewerkt:
De historie van IEP begint steeds duidelijker te worden, dankzij mede-speurder @Alex van de Wetering en o.a. Facebook.
IEP is na buitengebruikstelling, op het oefenterrein bij Seedorf terecht gekomen.

2.webp

3.webp

Daar geborgen en hersteld door manschappen van 41-Pagncie.

9.webp

En (zoals bekend) ten toon gesteld voor het stafgebouw van 41-Gnbat.
Na het verlaten van SEEDORF is IEP rond 2006 verhuisd naar de Margrietkazerne in WEZEP.
Hier op de foto staat hij notabene vóór “mijn” oude compagniesgebouw van 43-Pagncie.

1.webp

In die periode is verder herstelwerk gedaan.
Met name de lift inrichting op de boeg is aangevuld/ opgeknapt, maar ook de verlichting is deels hersteld en de (één?) luiken zijn gangbaar gemaakt.

5.webp

Let op de (kenmerkend voor IEP) verschillede tandkransen op stuur- en bakboord!

6.webp

7.webp

4.webp

Na enige tijd is de tank verplaatst naar de kazerne in MAALDRIFT, waar hij wacht op wat komen gaat.
Ik lees over pogingen om hem weer rijdend te maken, maar ook dat er geen motor meer bij is.
(Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk)

Inmiddels is mij duidelijk geworden dat IEP in de toren géén ovaal ladersluik heeft. 🙄
Ik was misleid door mijn foto van een 76mm toren die per abuis bij het verkeerde tabje in minn schoenendoos was opgeborgen.
Dat wordt plamuren en schuren 😷.

Maar het project wordt heermee wel steeds interessanter!

Van facebook:
Serial Number 25904, built by Lima Locomotive Works in July, 1942.
Registration number USA 3067729 and KX-17-47.
Name "IEP". Located at Maaldrift Army Base, the Netherlands.

Laatst bewerkt:
Mooi, zo krijgt zo’n voertuig echt een verhaal en dat maakt het nog veel leuker!

voertuig echt een verhaal
Klopt. Ik krijg het ook niet over mijn hart om hier mee te sjoemelen. Zo vind ik “Iep” bijvoorbeeld een stomme naam voor een tank. Maar ik heb straks niet het lef om er iets leuks (“Brutus” of “Wodan” of zo) op te pakken.
Zelfs dat extra toren luik laten zitten, doet onrecht aan Iep, dus wordt het: plamuren en schuren.

Hier onder, een zeldzame (want een achterkant) foto van een sherman.
Zie ik hier een veldtelefoon?

IMG_0064.webp

Laatst bewerkt:
Het einde van de vakantie nadert
Alle verplichte klussen zijn gedaan, eindelijkt tijd voor de hobby.

Ooit had iemand het hier over "3D-puzzelen" . Nou, dat is deze sherman ook.
Inmiddels heb ik drie dozen van ASUKA met shermans liggen.
De rekjes zijn door elkaar geraakt en hoewel ze dezelfde naam hebben, kunnen ze toch verschillen. 😯
"J" bijvoorbeeld, heb ik in vier vormen, jawel twéé verschillende in één doos!
Dus wie J13 zoek is behoorlijk de sjaak.

En er zitten onderdelen aan rekjes die in geen van de drie bouwbeschrijvingen gebruikt worden, maar wel bij mijn type horen.
Dus goed kijken en je afvragen "wat zou dit zijn?" of op Scalemates de bouwbeschrijvingen van andee ASUKA kits bestuderen.

Alles uitgestald op de tafel:

IMG_0824.webp

En ik zat lekker te plakken en te prutsen, liet ik een grote pot TAMIYA wit uit mijn handen vallen, op de grond ...
Gelukkig heb ik in de modelbouwhoek laminaat gelegd. Dit is me nog nooit overkomen.
De spetters zaten zowel onder tegen het bureaublad als óp de kit die er op stond.
Broek, stoel, bank, been sokken
Dat werd dus een latertje vannacht.

Laatst bewerkt:
Voor het onderstel is het van belang dat de voorste veren ver ingedrukt gaan zijn, en de achterste juist weinig.
Door het gewicht van het dozerblad hing de tank iets voorover.
Dat is bij deze kit flexibel of vast te realiseren.
Er zit vilt bij dat je in 3,2,1 of 0 laagjes kunt aanbrengen. En voor de vaste vorm zijn plaatjes bijgevoegd.
Om alles goed uit elkaar te houden is het van belang de instructie goed te volgen.
Met Google translatie (lens) vertaalt mijn telefoon “on the fly” wat er in de instructie staat.

IMG_0825.webp
Gewoon met de camera de sheet bekijken en het Japans wordt direct in beeld vertaald.
🥰

Laatst bewerkt:
Door het gewicht van het dozerblad hing de tank iets voorover.
Dat is bij deze kit flexibel of vast te realiseren.
Er zit vilt bij dat je in 3,2,1 of 0 laagjes kunt aanbrengen. En voor de vaste vorm zijn plaatjes bijgevoegd.
Handiger dan dat stomme schuim zijn deze gietraampjes:

Gietraampjes voor wielstellen.webp

De onderdeeltjes daarin zijn 0,5 mm, 1 mm en 1,5 mm dik en kun je gebruiken om de wielstellen aan te passen aan hoe ver ingeveerd ze moeten zijn: 1 mm voor normale stand, 0,5 mm voor zwaar belast en 1,5 mm (of natuurlijk 0,5 + 1 mm) voor licht belast. Voor een tank met veel gewicht aan één kant, zoals van een schuifblad aan de voorkant, kun je bijvoorbeeld 0,5 mm in het voorste wielstel doen, 1 mm in het achterste, en niks in het middelste. 1,5 mm (A) voor normale stand, 1 mm (B) voor zwaar belast en 0,5 mm (C) voor erg zwaar belast of voor versleten veren. Voor een tank met veel gewicht aan één kant, zoals van een schuifblad aan de voorkant, kun je bijvoorbeeld C in het voorste wielstel doen, A in het achterste en B in het middelste. Dat zet je het model rechtop op een glasplaat, duw je alle wielen daartegen en laat je lijm tussen de veerarmen lopen.

Aanpassing, 4-8-2025: Nu ik zelf met een Asuka Sherman bezig ben heb ik even beter naar die raampjes gekeken en het bovenstaande aangepast dat het beter klopt dan ik uit m’n hoofd gezegd had 🙂

Laatst bewerkt:
Wat een gepruts om een basis te maken waar straks het dozerblad op kan.
Ik ben nu al dagen, weken bezig en het lijkt nog niet erg op een tankdozer.
De toren is gelukkig inmiddels wél zo goed als af.

IMG_0828.webp
Het ladersluik weer weggewerkt. 😂

Het wordt een voertuig tijdens een oefening, dus te velde. Niet te veel vervuild, roestig dozerblad, maar wel geheel beladen. Daarom mag het luik open staan en is er een extra schijnwerper op het torendak geplaatst.

IMG_0829.webp

Laatst bewerkt:
image.webp
Soms heb je zo maar mazzel. Hij kwam me al bekend voor, van de centurion. Marcel heeft een setje met extra onderdelen voor de bruglegger geprint. Daar zat deze nog tussen.
Vind um wel wat aan de grote kant 🧐

Dank Alex voor de tip over de hijsogen, had het niet gezien. Eerst dacht ik dat ze evenwijdig aan het kanon moesten staan, maar dan kan het kanon niet bewegen.
Haaks op de loop was de oplossing.

image.webp

Laatst bewerkt:
Inderdaad aan de forse kant.

Het kost wat tijd, maar daar is de vakantie ook voor.
Fijn dat ik twee kits heb voor het dozerblad. De bouwbeschrijving van Verlinden is nogal beperkt. Soms zijn er dingetjes onduidelijk. Dan is die van LANMO MODEL behulpzaam.

Het leukste van bouwen vind ik het, als ik zelf ook niet weet wat er uit komt. Ja, natuurlijk een dozer ... 🙄
Maar hoe die precies smoelt, da's leuk om te ontdekken.
Ik heb wel eens eerder geschreven over de verlokkingen vrôger van de boxart, dat je na afloop pas precies weet wat je gekocht/ gebouwd hebt.

image.webp

De resin (ja ja, 't is oldschool) moest onder de hete kraan wat bijgewerkt worden. Hier en daar een luchtbelletje. Het komt allemaal goed.
De bruine delen komen uit de M1A1-kit en zijn geprint. Morgen de bomen van het dozerblad nóg een keer verwarmen en ze omhoog/ omlaag buigen. Het dozerblad moet nog iets met de klok meedraaien. (Tilten)

image.webp

Voor de derde keer het randje rond de boegmitrailleur verwijderd en opnieuw aangebracht, samen met een nieuwe pantserplaat. Ik heb er tóch zat van 🙂. Het luistert allemaal heel nauw in dat hoekje. Er loopt een (nu resin) beschermkap onderdoor, waardoor er (waarschijnlijk) een leiding door de opening van de rechter koplap naar binnen kan. Het past nu nét wel.

Morgen ook de zuigerstang iets verlengen. Ik wil het dozerblad in een (iets) opgeheven positie hebben zodat ie net vrij van de grond komt te staan.

Laatst bewerkt:
Wat is dat kistje/trommel rechts aan binnenzijde van het dozerblad?

Die variant was ik nog niet tegengekomen binnen de genie. Een dozerblad als metafoor voor de marketentster… Geen handige plek trouwens want de brandewijn komt door het zwaar energetische werk van het dozerblad blood te staan aan een energie overdracht de fles in waardoor de brandewijn gedurende het zware werk spontaan tot zelfontbranding en explosie kan komen …. Voorwaar geen goed perspectief..sodeju!

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie herkent dit?
Het is voor mij altijd een memorabel moment als het “lijstje” gemaakt wordt. Normaal bouw ik uit mijn hoofd en waar ik zin in heb.
Maar érgens in het project komt er een moment dat ik een lijstje ga maken wat er nog moet: Kleinigheden om niet te vergeten.
Als dat af is, is de vorm af en kan het schilderwerk beginnen.
image.webp

Terug
Bovenaan