Af! -Af: M4A1 Sherman tankdozer “iep”, KX-17-47.

Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Ergens rond 1988 heb ik in Seedorf, voor het stafbureau van 41 Gnbat, foto's gemaakt om ooit nog eens een Nederlandse tankdozer te bouwen.
Uit VS 2001 'Verzameling van Genie-Technische gegevens' (1953) lees ik:

Tabel 1.01.02 organisatie- en Uitsusting van het Divisie Genie Bataljon
In het Aanvalspeloton 5 stuks:
  • Tanks, middelzware, M4A3 kanon 76 mm (sic)
  • Trailer 8-ton, 4w, munitie, M23
  • Buldozerblad, voor tank, M2
  • Mijndetector 4a
  • Springmiddelen, stel nr 1
  • 25 pistolen, 1 karabijn en 11 pistoolmitrailleur cal. 45
Maar deze informatie is nogal twijfelachtig omdat:
1) Het ziet er nú naar uit dat deze tank géén .50 had, terwijl we dat wel op foto's zien en de gebruikelijke voorzieningen op de toren nog wel aanwezig zijn op de foto's hierna.
2) De foto's hierna leren dat dit het geen M4A3 76mm waren, maar M4A1's 75mm.
3) De afbeelding van de tank lijkt slecht op die van een Sherman, maar de afneelding van de trailer M23 lijkt er in het geheel niet op.
IMG_862025185145.webp

Trouwens ... Die lollige richtingaanwijzers en reflectortjes op de zijkant, zullen wel iets met de Duitse TUV te maken hebben.

IMG_862025184118.webp

IMG_862025183954.webp
IMG_862025184324.webp
IMG_862025184206.webp
IMG_862025184239.webp
De tank op jouw foto’s uit Seedorf
Ik moet zeggen, dat ik me zelfs even afvroeg of deze tank wel bij dit dozerblad hoort.
  • de A3 wordt genoemd als type
  • op het front zie ik laswerk dat niet bij het dozerblad lijkt te horen
  • de hydrauliek hangt los
Het had maar zó een hybride kunnen zijn, gemaakt van een oude, afgeschreven tank (bijvoorbeeld verstrekt om te oefenen met brandflessen)
en een dozerblad dat is achtergebleven. Een foto liegt niet, zou je zeggen. Maar hij hoeft ook niet de waarheid te vertellen

Tussen de 212 hits op de term SHERMAN op de beeldbank NIMH vond ik gelukkig deze M4A1

1749592056005.webp
pffff (Mét .50 trouwens)

het begint al wel te jeuken. Gisteren een M1A1 dozerblad voor de VVSS besteld in 1:35 bij HobbyEasy in japan

LM-35006A.webp
LM-35006C.webp

Laatst bewerkt:
Prachtige serie! Veel mooie foto's en erg aanvullend.
Inderdaad allemaal M4A1's, met veul interessante details
THX!

Ik lees net trouwens:
"Dit waren 30 aangepaste M4A1's waar een dozerblad aan bevestigd kon worden (er waren trouwens slechts 26 bladen voorradig!)"

Laatst bewerkt:
Het zou maar zó een hybride kunnen zijn
Goed mogelijk. Maar ik vraag me wel af waar de twee verticale lasnaden op de voorplaat voor waren. Dit is hoe de hydrauliek op een Sherman dozertank zat:

bulldozerpic-from-TM9-719-10-1.webp

Dat komt niet overeen met die lasnaden, en ook het (moderne, Duitse stijl) knipperlicht rechts op de Seedorf-tank kan er niet gezeten hebben als het dozerblad functioneel geweest zou zijn.

Tussen de 212 hits op de term SHERMAN op de beeldbank NIMH vond ik gelukkig deze
Ook een M4A1 met kleine luiken, maar nu met alleen extra pantserplaten op de voorplaat, niet opzij. Zo te zien (maar ik kan het mis hebben) ook weer eentje met de zichtklepjes in plaats van periscopen, trouwens.

Is uit deze foto's nog een type te halen?
Alle tanks met dozerblad op die foto’s zijn wederom M4A1’s, en dat klopt natuurlijk met het citaat dat Arne hierboven noemt. Ze lijken allemaal kleine luiken te hebben, wat niet verwonderlijk is want M4A1’s met 75 mm kanon én grote luiken zijn er maar heel weinig gebouwd, en veel daarvan zijn dan ook nog eens omgebouwd tot Duplex Drive.

De tanks op deze foto van die pagina:

td17.webp

… zijn allebei 105 mm Shermans (ik haal er zo snel niet uit of het M4’s of M4A3’s zijn, dat is van voren heel moeilijk), maar hebben gek genoeg de extra pantserplaten op de voorkant die alleen voor Shermans met kleine luiken nodig waren (alle 105 mm tanks hadden grote luiken).

Die dozer set (de 1:1 dozer dus) was sowieso een ombouwset die op iedere Sherman geplaatst kon worden. Er is zelfs rekening gehouden met de langere M4A4. Afgezien van wat gaatje en boutjes is er dus niet veel gewijzigd aan de Sherman zelf. Blijkbaar heeft de KL ervoor gekozen om die allemaal op M4A1's te schroeven......zo te zien allemaal MDAP Shermans getuige de moderniseringen die Jakko al noemde en de kenmerkende reserve-schakel houders op de toren. Dit zijn dus Shermans die in de jaren '50 geleverd werden uit Amerikaanse voorraden....en dus geen ex Canadese of Britse Shermans, tenzij daar ook een aantal van zijn opgelapt. In feite waren die Shermans ook niet nieuw.....maar ook WO2 productie die iets gemoderniseerd waren.
Waarom dat dan als "A3" in de boeken staat is me een raadsel, want dat is echt een ander model....en heeft ook een andere motor, V8 versus Ster motor.

Ik meen dat er op Maaldrift nog een Nederlandse M4A1 tankdozer overleeft.....of die moet inmiddels weer ergens anders zijn beland.

Laatst bewerkt:
Dat komt niet overeen met die lasnaden,
en dat was precies de reden om te gaan twijfelen aan deze cobinatie.
De knipperlichten lijken me een lolletje uit de 80-er jaren
en dat klopt natuurlijk met het citaat
Maar een fout is snel gemaakt.
Ook het ontbreken van de .50 in de opsomming van de wapens in het peloton is evident fout.
De Mariniersbrigade had in indonesie trouwens wél A3's.
(Maar die waren zélf ook fout, zeggen we tegenwoordig 🙄 )

En dan komt de vraag:
Welke kit van een M4A1 voldoet het beste (aan de foto's in het draadje van @Barry Ypenburg ?

Laatst bewerkt:
Welke kit van een M4A1 voldoet het beste (aan de foto's in het draadje van @Barry Ypenburg ?
Eender welke M4A1 met 75 mm kanon van Asuka, zou ik zeggen. Alleen zul je daar wel op z’n minst een ééndelig commandantsluik bij moeten vinden, maar die zijn ook los te koop en soms ook over bij andere Sherman-modellen.

Succes @Arne Ρоirοt in de wondere wereld van de Shermans……iedere fout zal worden opgemerkt 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed mogelijk. Maar ik vraag me wel af waar de twee verticale lasnaden op de voorplaat voor waren. Dit is hoe de hydrauliek op een Sherman dozertank zat:

Dat komt niet overeen met die lasnaden, en ook het (moderne, Duitse stijl) knipperlicht rechts op de Seedorf-tank kan er niet gezeten hebben als het dozerblad functioneel geweest zou zijn.

Ook een M4A1 met kleine luiken, maar nu met alleen extra pantserplaten op de voorplaat, niet opzij. Zo te zien (maar ik kan het mis hebben) ook weer eentje met de zichtklepjes in plaats van periscopen, trouwens.
Tenzij de neus er later is opgezet danwel vervangen is. Typisch dat die lasnaden precies op die rand stoppen.

Allemaal M4A1’s met kleine luiken, en zoals Alex zei: in Amerika opgewaardeerd in de jaren ’50.

Nu nog uitzoeken welke doos (dozen) het beste is voor de basis.
Asuka:
35-010 M4A1 Sherman (Mid Production)
35-022 U.S. Medium Tank M4A1 Sherman (Late Production w/Hedgerow Cutter)
35-025 U.S. Medium Tank M4A1 Sherman (Direct Vision Type) beste voor „Hannibal” maar je moet de wielstellen vervangen door latere
35-031 U.S. Medium Tank M4A1 Sherman w/Accessories
35-035 U.S. Medium Tank M4A1 with Cast Cheek "Lucky Tiger"

Je zou ook voor Dragon kunnen gaan, alleen ben ik niet zo onder de indruk van Dragon Shermans en zou er geen kopen als hetzelfde type ook van Asuka beschikbaar is. Border heeft onlangs ook een M4A1 75 mm uitgebracht, die schijnt redelijk te zijn (beter dan de 76 mm-variant) maar gemiddeld genomen schijnbaar geen voordeel ten opzichte van Asuka, en het commandantsluik is verkeerd (hoewel jij dat toch moet vervangen door een ééndelig).

De dozertank heeft een 75 mm kanon in een M34A1-kanonschild. De toren voor de 76 mm was langer, hoekiger (maar wel gegoten) en had een vlak kanonschild in plaats van een rond:

M4A3_Champagne1.webp
(bron)

(Er waren wel Shermans met een 76 mm kanon in de toren voor de 75 mm. Afgezien van een paar proeftanks in ±1943 zijn die alleen na de oorlog omgebouwd, en bijvoorbeeld aan Joegoslavië geleverd. De tank van Oddball in Kelly’s Heroes is er eentje daarvan, maar met voor de film een buis over het 76 mm kanon.)

Arne,

Ik zou toch Dragon 6048 overwegen.
17050_rd.webp

Ik ben met Jakko eens dat de Asuka Shermans beter zijn, maar deze Dragon is ook niet verkeerd en veel van de onderdelen die je nodig hebt voor een MDAP Sherman zitten al als extra bij deze kit....zo zitten er open en dichte wielen bij de kit, meerdere soorten loopstellen zodat je ook verschillende "return roller" opties kan namaken zoals oa te zien bij je eigen Seedorf foto's....(en ook te zien op sommige period KL foto's). Extra pantserplaatjes zitten er ook bij de kit, als je die route wilt gaan. De kenmerkende reserveschakel houders aan de toren zitten ook in de kit.

Wat er niet bij de kit zit, is het late commandanten luik, maar ik denk dat ik nog wel een Dragon exemplaar voor je heb. Ook de transmissiekast met scherpe neus zit niet bij de kit.....maar die moet hier op het forum vast wel snel gevonden zijn uit iemands doos met reservedelen. Ook wat van de latere toren details zijn wel uit andere Dragon Sherman kits te halen.....of zelf te maken....met jouw vaardigheden moet dat lukken.

Laatst bewerkt:
Afgezien van de rekken voor de reserverups op de toren en de scherpe neus zitten al die onderdelen ook bij elke Asuka 75 mm Sherman die ik gebouwd heb 🙂 Ik raad die vooral aan omdat ik ze veel beter vind passen en scherper gegoten dan de Dragon Shermans die ik ken. Maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur, dus grote kans dat sommigen het andersom zien.

Ah. Weeny one, fraaie kit welke ik gelukkig in de stash heb...om er een m32 van te bouwen, en ja, die ligt er al langer als de tasca kit bestaat. Dml 6048 is intussem zon 30 jaar oud, en lastig verkrijgbaar, en gek genoeg is de veel modernere tasca kit vrijwel dezelfde prijs..ik kocht mijne voor 2 tientjes, 16 jaar terug vermoed ik

het late commandanten luik

Ik heb ooit,(ja ja, toen we nog in Kralingen bij elkaar kwamen) en M4A1E8 76 mm (KL) gemaakt.
De eerste kit waar ik etch gebruikte, was een behoorlijke cross-fit. Zo mooi gedaan dat niemand het zag. huilie huilie.
Die mag in de bak zo langzamerhand. Dus ik heb dit commandantsluik.
Oorspronkelijk zat er een rond luik voor de lader. Ergens heb ik dit eilps-vormige model gescoord en in het ronde gat geplaatst.
Dus dat heb ik ook. Alles tweedehands.

Maar ik denk dat ik op zoek ben naar een
  • vroege M4A1 romp en een
  • M4 Recycled Late "Low bustle" toren met een ingelast ladersluik 🤐
?

Shermans, begin er niet aan. Wat een hobby

Laatst bewerkt:
M4 Recycled Late "Low bustle" toren met een ingelast ladersluik 🤐
De toren is eenvoudig genoeg op te waarderen: zolang dat ladersluik niet open hoeft te staan, kun je gewoon de omtrek ervan graveren en de scharnieren maken.

Afgezien van de rekken voor de reserverups op de toren en de scherpe neus zitten al die onderdelen ook bij elke Asuka 75 mm Sherman die ik gebouwd heb 🙂

Excuses! Dat wist ik niet. Die Asuka's zijn absoluut mooi.

In de Beeldbank van het Nationaal Archief is nog een serie foto's te vinden van de levering van M4A1's aan Nederland in 1951.....of die ook als dozertanks zijn geëindigd weet ik niet, maar veel van de kenmerken/moderniseringen van de na-oorlogs opgefriste Shermans zijn wel goed te zien (nee, natuurlijk geen foto van het torendak!)

NA-sher1.webp
NA-sher2.webp
NA-sher3.webp

bron: Zoeken in Onderzoeken

Ook de transmissiekast met scherpe neus zit niet bij de kit.....
Dit natuurlijk een foute toren, foute tracks
Maar de romp lijkt wel heel veel op diegenen die bij @Alex van de Wetering "aan land komen"
1) Is dit nu de gezochte "scherpe neus"?
2) Zijn dit nou de genoemde kleine luiken?

Dan kan ik met deze (neus van de) romp meedoen aan de Old School Italerei!
Schermafbeelding 2025-06-14 171902.webp

Dat is inderdaad de scherpe neus, en ook inderdaad géén kleine luiken 🙂 Het verschil tussen de ééndelige neuzen wordt goed getoond op de Sherman Minutia Website.

De „kleine” luiken zitten van voor-naar-achter in de romp, maar de „grote” schuin. Op een M4A1 (en M4 Composite, d.w.z. gelaste romp met gegoten voorkant) is het verschil in de vorm van de romp zelf moeilijk te zien, maar op alle andere uitvoeringen zijn tanks met grote luiken te herkennen aan dat de voorplaat uit één stuk bestaat, zonder erkers vóór de luiken en zonder antennepot rechtsvoor. Een M4A1 met kleine luiken is te herkennen, als de luiken zelf niet te zien zijn, aan dat de ventilator rechtsvoor schuin onder/voor het luik van de boegschutter zit. Bij een M4A1 met grote luiken is de romp daar glad en zit de ventilator rechtsachter dat luik.

Sterker nog: dat ís een M4A4 🙂 De afstand tussen wielen 4 en 5 is te groot voor een andere variant. Geen zichtklepjes, maar ook geen schuine plaatjes over de drainagegaten achteraan de pantserrand om de toren, wat wil zeggen dat het een redelijk vroege is maar niet heel vroeg.

Sterker nog: dat ís een M4A4 🙂 De afstand tussen wielen 4 en 5 is te groot voor een andere variant. Geen zichtklepjes, maar ook geen schuine plaatjes over de drainagegaten achteraan de pantserrand om de toren, wat wil zeggen dat het een redelijk vroege is maar niet heel vroeg.
…..Lieve help …. @Arne Ρоirοt …wat heb je over ons heen gehaald ….🙄

giphy.gif

En nog met Houseboat fittings aan de zijkant van de romp.

Klopt, die tankdozer op die foto heeft kleine luiken en het model op de tekening ook. Ze hebben ook allebei periscopen in plaats van klepjes voor de bestuurdersluiken.

Dat is een M4 Composite (gegoten voorkant, rest gelast) die opgewaardeerd is in Japan (door de Amerikanen) met rekken voor reservewielen, -rupsbandschakels en -tandkransen. Let ook op dat de toren een low bustle model is met achteraf toegevoegd ladersluik, in plaats van het latere type dat normaal op een romp met grote luiken gebruikt werd.

De foto is alleen niet genomen in Korea maar in het Tokyo Ordnance Center. (Deze foto staat ook op bladzijde 873 van Son of Sherman 2e editie, samen met een foto van de andere kant van dezelfde tank.)

En zo zijn er nog tientallen varianten te vinden, die het voor mij behoorlijk verwarrend maken
Voor de KL-versie wordt het:
  • M4A1, dus met een gegoten romp
  • scherpe neus
  • T62 tracks
  • M34A1-kanonschild.
  • Smalle luiken met extra pantserplaten
  • Direct vision blocks
  • low bustle toren
  • één luiks commanders cupola
  • Met later toegevoegd ladersluik (en verderop in het draadje blijkt dit onjuist!)
  • Pistol port (opening om hulzen uit te werpen) in de toren
  • M1 dozerblad
Het wordt een combinatie van bijvoorbeeld de "U.S. Medium Tank M4A1 Sherman, w/Accessories, ASUKA Model | No. 35-031"
met de torenluiken van een M4A3E8 van Tamiya.

Dat betekent dat ik nog wel een list moet gaan inzetten om mee te kunnen doen aan de "oudje van italei groepsbouw".
maar ik heb een plan.

Schermafbeelding 2025-06-16 151428.webp
Schermafbeelding 2025-06-16 151625.webp

Laatst bewerkt:
En zo zijn er nog tientallen varianten te vinden, die het voor mij behoorlijk verwarrend maken
Voor de KL-versie wordt het:
  • M4A1
  • gegoten romp
  • scherpe neus
  • T62 tracks
  • M34A1-kanonschild.
  • Smalle luiken
  • low bustle toren
  • één luiks commanders cupola
  • Met later toegevoegd ladersluik
  • opening om hulzen uit te werpen in de toren
Het wordt een combinatie van bijvoorbeeld de "U.S. Medium Tank M4A1 Sherman, w/Accessories, ASUKA Model | No. 35-031"
met de torenluiken van een M4A3E8 van Tamiya.
Mooie samenvatting !

Ben benieuwd naar de list om mee te kunnen doen 🤔

Ik heb van deze kit enkel het commandatsluik en het ladersluik op de toren nodig.
Wil je het ladersluik van de dozertank openzetten? Zo niet, kun je het namaken zonder een „echt” luik nodig te hebben.

En voor wie het tot op de millimeter wil bouwen: het luik van de 76 mm toren was niet hetzelfde als van de 75 mm:
Kurt Laughlin https://www.tapatalk.com/groups/missinglynx/an-m4-105-mm-hvss-sherman-from-spare-parts-pretty--t339209-s90.html#p1766043 zei:
Some months back there was a discussion about oval hatch sizes. I've finally gotten a chance to take some measurements of the hatch doors (not the openings). Dimensions are in inches.

Driver (large hatch) - 18 x 24
Loader (7054366 76mm) - 19 x 24
Loader (D78461 75mm/105mm) - 16-1/4 x 21-1/4
Loader (D50878 75mm) - 16-1/4 x 21-1/4

KL
Het luik van de 76 mm toren is 13,8 × 17,4 mm groot in 1:35, maar dat van de 75 mm toren is maar 11,8 × 15,4 mm — 2 mm verschil in allebei de richtingen. Dit zijn de exacte afmetingen én de positie/orientatie van het gat voor het luik op de echte 75 mm toren:

Sherman D50878 turret (rear half).webp

Dit is dan wel weer het high bustle-model, maar dat op de low bustle met een later toegevoegd luik zal niet veel verschild hebben, als het goed is.

Het bestelde dozerblad is binnen.
Snelle levering uit Japan.
Een fraai verzorgd product met een zeer aantrekkelijke bouwbeschrijving.
In het doosje zit 3D-print, technisch en resin. Alles even keurig uitgevoerd.
Ik begin er steeds meer zin te krijgen in dit model.

Het leuke is dat ik zelf nog geen exact beeld heb hoe het er straks uit gaat zien.

IMG_0720.webp
IMG_0721.webp
IMG_0722.webp

Laatst bewerkt:
Ergens in de vijftiger jaren zijn de A1 Shermans die Nederland zou gaan krijgen, in Amerika opgewaardeerd met moderne luiken in de toren.
Ik kon geen A1 vinden met beide luiken en na wat figuurzagen is er nu één kit van M4A3E8 met een "open dakje".

IMG_0719.webp

Maar als ik nu dit luik vergelijk met de foto van het voeruig in Seedorf, zie ik hier toch een ander luik: met twee veren ....

Laatst bewerkt:
goede voorbereiding/research
Zeker @Barry Ypenburg !
Het begon er natuurlijk al mee dat ik (oh my god 😱 ) ongeveer 35 jar geleden dacht: "ff foto's maken voor later, om te bouwen"
En nu leveren de bouw-maatjes de meest prachtige foto's uit die tijd aan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan