Af! A bridge too far!

Dit model is af!
Als er niet meer geschilderd wordt is de vraag wat die potjes daar doen? Open zonder deksel…
In die tijd was zaterdag werken nog heel normaal. De schilder kwam er om 17:00 achter dat hij zijn vrouw had beloofd nog even wat verse groente uit de moestuin te halen. Aangezien stipt om 17:30 dagelijks gegeten werd had onze schilder een probleem. Hij besloot de verfbus af te sluiten en maar op de plek te laten staan waar hij bezig was zodat hij maandag verder kon. Allen nu maar hopen dat kwajongens geen apenstreken ermee gingen uithalen. Maar hij wilde geen ruzie met z’n vrouw riskeren. Tja en toen werd het zondag en die maandag werd er niet geschilderd en lag de bus op zijn kant op het brugdek met de deksel weggesprongen en in de Rijn beland…

Laatst bewerkt:
Prachtig Roger 🤓👍

Ik vind de chaos van dat moment heel goed overkomen door de drie soldaten op drie hoeken.

En de uitvoering van het geheel is wat we onderhand van jou gewend zijn : subliem 🙂

En die dubbel gelaagde sokkel heeft ook wel wat... maakt het meer verheven naar mijn gevoel...

Hoi Roger,

Petje af (leuk detail) en zoals Peter aangeeft, is het een chaotische situatie, die je treffend in je positie en richting van de figuren hebt gevangen.

En de brug: de afwerking en kleur vormen een prachtige achtergrond.

Groeten, Jan

Echt weer heel mooi. De actie spat er af en ontzettend realistisch!!

Ik ben diep, echt diep onder de indruk, en ik zal zelf nooit zo iets dynamisch in deze schaal kunnen neerzetten maar ik mis toch 1 dingetje...
Lege hulzen...er wordt kennelijk heel wat afgeschoten, maar ik zie dat niet terug.

Voeg dat toe en ik zet 'm bij mijn top 10 diorama's

Absoluut weer een topper 👌🏻👌🏻
Ik begrijp dat je het brugdek als blokjes hout weergegeven hebt, dat is een esthetische keuze, maar ik ben van mening dat er een laag bitumen met split overheen hoort 😉
Met of zonder bitumen of hulzen, hij staat sowieso in de top tien!

Top, dat had ik idd nog niet gezien.
Dan blijft alleen het begin van mijn opmerking overeind... 👍

Ergens begrijp de reactie van een niet modelbouwer wel!
Dit soort reacties is van alle tijden!
Persoonlijk zie ik het als een stukje historie vertaald in een diorama.
Het is hier trouwens niet echt een verheerlijking want zo goed brengen ze het er niet van af!😉

Zag net trouwens dat hij zichzelf Holocaust deskundige noemt!

Grt,Roger

Laatst bewerkt:
Ik heb even zitten lezen in de beste man zijn X-account, en ik ben van mening dat het niet de moeite is om hier op in te gaan. Ik heb de indruk dat hij vooral bezig is mensen af te z***** en te laten zien hoeveel hij wel niet weet.

De negatieve kant van social media. Negatieve dingen zonder nuancering en ego gedrag van wijsheid in pacht geven vaak dit soort reacties. Je krijgt de neiging om daar tegenin te gaan maar dat moet je juist niet doen omdat daarmee dit soort mensen alleen maar bevestigd worden. Ik heb al heel wat keer reacties zitten tikken …om ze vervolgens toch maar niet te plaatsen omdat deze mensen het niet verdienen aandacht te krijgen.
Het is inderdaad een stukje historie dat je probeert te vangen middels een interpretatie en daar is iedereen zo vrij in als het maar kan. Dat anderen daar het predicaat SS-verheerlijking aan plakken is voor hun eigen rekening.

Als je vindt dat er grenzen zijn of worden overschreden, ga dan in gesprek. Dat begint met vragen stellen en luisteren. Wissel van gedachten, zodat je elkaar begrijpt. Dan hoef je het niet samen eens te zijn en kun je wel samen leven.

Ik zie hier geen verheerlijking van geweld of een ideologie. Oorlog is een worsteling met slachtoffers en leed. Dat is wat ik hier zie.

Groeten, Jan

Bedankt voor jullie reacties gedurende de bouw van dit project,altijd fijn om meningen en tips van anderen te horen!
Ik heb met veel plezier aan dit diorama gewerkt!
Ik ben tevreden met het eindresultaat!
Had een beetje in gedachten wat het uiteindelijk geworden is!
En ach dat negatieve vermijden we maar!

Zo,nu is de werktafel weer leeg en kunnen de boeken weer op tafel voor nieuwe inspiratie!😉

Groet,

Roger

Wat je deelt is voor mij inspirerend en uitdagend. Ik leer hiervan. Gisteravond heb ik je Normandie diorama nog zitten bekijken. Persoonlijk (smaak) vind ik dat een van je mooiste. Samen met de LVT-4. Je laat ons zien hoe je in een diorama een verhaal vertelt. Ik kijk met aandacht mee.

Nogmaals dank!😊
Nog eentje voor Jan Peters,Had deze foto nog ontvangen van de brug net na de slag,het profiel van de houten blokken is hier goed zichtbaar! Als er een bituum laag overheen was gegaan was dit toch niet zichtbaar?🤔

Grt,RogerBekijk bijlage 36387
Dit is het talud, daar liggen gewone straatklinkers in. Het hout ligt op de brug zelf 😉

stukje historie
Als het gaat om vandaag de dag of gisteren...men is vaak te 'niet-geleerd' om ergens een fatsoenlijke mening over te hebben.
Globale historie is vaak ook moeilijk te begrijpen, vaak vooral met een politieke bril op.
Daarbij, vind ik, dat modelbouw van historische gebeurtenissen niets met je politieke standpunten te maken hoeven te hebben, maar soms zelfs hun eigen leven mogen leiden...
Bedoel, als ik Wittmann op een Tijger 🐅 wil maken, is dat mijn vrijheid en als ik dat ook nog eens fantastisch maak, zal niemand dat jammer vinden. Want dat is modelbouw ook ...
Maar...
Mooi stukje gemaakt!

Addendum

Loop ik vandaag door de Koninklijke Stallen op Paleis het Loo, ligt hier de boel nog gewoon vol met houten blokken.
Na deze bouw van Roger wist ik natuurlijk alles hierover 😉. Wilde jullie de foto’s niet onthouden.
Toch leuk om in het echie te zien…

IMG_5490.webp

IMG_5485.webp

IMG_5484.webp

Daar herken ik me in! Materialen, lichtval op voorwerpen, elementen die inspireren voor een diorama. Voor mij een eindeloze lijst en bijna altijd en overal.

Laatst bewerkt door een moderator:
Van de site van Het Loo:
"Hier spanden de koetsiers de paarden voor de rijtuigen. Op deze houten vloer, zodat de paarden niet kunnen uitglijden.
Bovendien dempt de houten vloer geluid, om de paarden rustig te houden."

je leert iedere dag wat bij.

Terug
Bovenaan