Af! 17-pounder SP Valentine (Archer)

Dit model is af!
Ziet er geweldig uit Jakko! 👍
Eén klein puntje, op de foto's ljiken de jerrycans schoner dan het voertuig. Dat kan natuurlijk in het echie ook zo zijn en het kan ook op de foto's niet voldoende zichtbaar zijn maar misschien nog even naar kijken.

Ik heb een beetje regenstrepen aan proberen te brengen op de min of meer verticale delen maar niet op de jerrycans, inderdaad. Wie weet zijn die onlangs vervangen door andere, die niet zo vuil waren? 🙂

Hij is leuk geworden, Jakko! Het uiteinde van de uitlaat zou ik misschien iets viezer maken, maar dat is persoonlijk.

Ik heb mijn Maquette "witte chocolade" (resin was niet best) Archer kit jaren geleden van de hand gedaan.....maar nu ik jouw Archer zie, begint het toch weer te kriebelen om ook eens een Archer aan te schaffen.

ondanks dat het model wat tegenstribbelde!👌
Dat was volgens mij vooral m’n eigen schuld. Ik had niet eerst de bestuurder vast moeten lijmen en pas na droging de bovenkant van de romp erop zetten. Had ik die zonder lijm op z’n plek gezet terwijl de lijm van de bestuurder droogde, had alles vermoedelijk wel goed gepast.

Bedankt, ik zie nu dat ik het kapje over het achterlicht over het hoofd gezien heb.

(Ik was ook in Overloon, een week of twee voordat ik de Archer kocht, maar heb er toen geen foto’s van genomen. Wel een berg van de Challenger ernaast.)

Vooral praktisch, denk ik. Vergelijk bijvoorbeeld met de Duitse Marders, wat in feite hetzelfde idee is: óf die waren heel hoog, óf er was een berg meer (ontwerp)werk aan door het verplaatsen van de motor naar het midden. Het kanon de andere kant op zetten doet niks af aan de gevechtskracht van een voertuig dat toch eigenlijk nooit rijdend zal vuren, maar ineens past alles wel relatief goed in de beschikbare ruimte van het onderstel.

Het is meer een verdedigings- als aanvalswapen. Een getrokken kanon wijst dezelfde kant uit en moet ook in positie worden gebracht. De loop ligt tijdens rijden veilig achterop.
En bij opbreken kun je makkelijk wegkomen.

Toch zie je dit concept zelden.

Groeten, Jan

Antitank geschut is zelden voor aanval bedoeld. Ik vind dit toch wel een bijzonder lelijk apparaat, maar die 17 ponder maakt het wat. Het idee klopt schieten en wegwezen, en is daarin niet anders als van een jagdpanzer 38t bijvoorbeeld, als men terugschiet en raak zit je ook niet lekker, maar nu kun je tenminste nog vlot wegwezen!

Het is meer een verdedigings- als aanvalswapen. Een getrokken kanon wijst dezelfde kant uit en moet ook in positie worden gebracht. De loop ligt tijdens rijden veilig achterop.
En bij opbreken kun je makkelijk wegkomen.

Toch zie je dit concept zelden.

Groeten, Jan
Helemaal goed, Jan!

Volgens Michael Shackleton EDIT:Chris Camfield vonden de bemanningsleden dit concept prima; het gaf een duidelijk signaal naar hogere officieren:
'Ons voertuig is géén tank!'
Bemanningsleden van de M10 werden met hun voertuig vaak ingezet om het werk van tanks te doen terwijl ook de M10 een anti-tank voertuig is met een dunner pantser.

Cheers
Erik Jan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan