1/35 Dragon Sherman M4A3 (76) (advies gevraagd)

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
'70 Dodge Challenger
Zet 'm op Tristan 😉
Succes 😀

groet, Peter

Tristan,

Toch wel tips: je trekhaak zit verkeerd om. De arm met het ronde gat moet naar boven wijzen. En controleer de romp naast de plek waar het spanwiel komt. Daar zit nu nog een grote kier. De pasvorm van de DML kits is slecht daar.

Groet, MartinD

Tristan van Leest zei:
maareh er zit een kier van zeker 2-3mm tussen, ik ben nog niet helemaal klaar maar wordt dit nog aangepast, of zal ik dat weer zelf moeten doen?
Op welke plek? Zijkanten, bij de transmissiebehuizing.
En ja, ik denk dat je zelf er mee aan het werk moet 🙄 Nobody said it was easy 8)

lijkt wel of er vocht onder je verf is gekomen en deze is gaan uitzetten
Kan ook een chemische reactie zijn van je bascoat met je verf.
Welke merken verf heb je gebruikt?

Groetjes Manuel

Tristan van Leest zei:
Vocht eronder zat ik zelf ook al aan te denken, ik weet niet hoe dat is gekomen maar blijkbaar is het toch gebeurd,
Tuinhuisje misschien?

Ik zou als ik jou was overgaan op het spuiten met acrylverf, zoals Vallejo of Lifecolor. Dan kun je gewoon binnen in huis spuiten. Een onverwarmd tuinhuisje in de herfst en/of winter is niet echt een goede plek om je spuitwerk te doen 🙄 ...

Groet, MartinD

denk dat je het beste helemaal opnieuw kan gaan beginnen met schilderen.
Gewoon je tankje in de mr muscle doen en opnieuw beginnen, en niet mee in het tuinhuisje gaan airbrushen.
Is jammer van de tijd en de verf die je er aan uitgeeft, en zoals Martin al aangaf is het misschien handig om over te stappen naar acryl verf.
Loop je de kleinste kans dat dit niet nog een keer gebeurd.

Groetjes Manuel

Hoi Tristan
De koepel krijg je met een extra laagje echt niet meer goed.
het beste kan je deze helemaal strippen en opnieuw beginnen.
En de achterkant van de romp kan je met een dun laagje proberen weer mooi te krijgen.
Mijn advies is en blijft dat je het beste helemaal opnieuw kan beginnen, dan heb je de meeste kans op een goed resultaat.

Groetjes Manuel

He Tristan,

jammer dat het niet helemaal is goed gegaan met de verflaag 😢
Ik zou je wel het advies willen geven om bij de volgende spuitbeurt te proberen een dunnere laag verf op je model aan te brengen. Het lijkt er namelijk op dat de verf er erg dik op zit. Zorg er voor dat je je verf goed verdunt (ongeveer melk dikte), en dat je je airbrush ongeveer 20 a 30 centimeter van je model af houdt, zodat de boel goed controleerbaar blijft!
Probeer je model in dunne laagjes op te spuiten, totdat je tevreden bent met het resultaat, dit werk beter en mooier dan dat je je model in 1 keer vol spuit met verf! 😉
succes er mee!

gr, simon

Goed ontvetten,
dun spuiten, beter 25x dan 1x,
wachten tussen de laagjes,
lage druk,
in geval van een goeie airbrush (en die heb je dacht ik?) dichter op het model...

Hoe verder van het model, des te groter je spuitverlies... (tot 80%)
Hoe verder van het model, des te droger is je verf voor hij het model raakt...
Neem de tijd, verdun en ontvet goed...

Succes. 😉

Tristan van Leest zei:
Omdat ik denk dat al die terpentinelucht en een straalkachel heel erg mooi vuurwerk geven

Misschien toch maar overstappen op een ander verfje? Terpentine is niet zo best voor je gezondheid, of je zou een masker moeten dragen. Let wel! Een STOFmasker helpt niets tegen oplosmiddelen.
Fijne jaarwisseling.

He tristan,

daarom was de verf dus zo dik 🙂 Ik dacht jij zit te spuiten met zo'n revell starters ding, daar ben ik ook mee begonnen, en die moest je wel op een flinke afstand houden wilde je je model niet verzieken!
Maar in het geval van een goede spuit, kan ik alleen maar R. Goorts zijn tips beamen.
nogmaals succes er mee!

gr, simon

Hoi Tristan.

ten eerste de beste wensen.
Gelukkig dat je nieuwe verflaag gelukt is. Ik denk dat je kleurverschil weg valt als je er een glans laag overheen spuit.

Wel wil ik je een tip geven. Wees voorzichtig met de hoeveelheid lijm die je gebruikt. Bij de bogies is namelijk al wat detail weggevallen.

Verder ziet het er prima uit.

Hallo Tristan,

Leuk dat het nu beter gaat met je Sherman dan eerst. Het is een mooie verflaag! Alleen in het vervolg misschien minder dik spuiten, want de bogies zijn wel erg dik gespoten 😉 .

De zuiveringszout kan je trouwens halen bij de apotheek 😉

Maarten

Re: 1/35 Dragon Sherman M4A3 (76)

Ik denk erover om de 'dot-techniek' (met die stipjes olieverf) toe te passen en daarna een burnt umber washje en eventueel wat grijsfiltertjes voor de 'winterse' look. Is dit mogelijk zonder dat ik de vorige laag verpest? Anders moet ik er even iets anders op verzinnen.

Waarom vraag je niet gewoon welke aanpak het beste gaat werken. Als ik nu zeg dat dat niet gaat werken, dan denk jij daar iets anders op te verzinnen 😉

Ik vraag mij af of je wel weet wat deze technieken betekenen en wat ze doen. Als je hier een goed antwoord weet te geven kun je zelf nagaan welke aanpak wel werkt of juist niet. Dat betwijfel ik. Ik leg het je anders graag uit 🙂

Tristan, als ik de grote ster zie op de toren dan denk ik dat je vernislaag weinig resultaat heeft gehad want de lijnen zijn nog steeds goed te zien. Beter om set/soll te gebruiken. Buiten dat denk ik dat je een veel te dikke laag vernis over je model hebt gespoten want ik moet me sterk vergissen dat bij bijv. je gereedschappen niet een ophoping van vernis ligt. Ik denk dat je op deze manier alle plekken waar je diepte kan maken d.m.v. pinwashes hebt dicht laten slippen.

JW

Ik vind het er al een stuk beter uit zien. Mischien kan je de ster ter plaatse van de beschadiging ook een beetje bewerken?

Tristan,

ik heb er zelf geen ervaring mee, persoonlijk zou ik met een half rond scherp mesje voorzichtig iets weg proberen te schrapen. Maar goed, puur gebaseerd op gevoel.

Tristan,

Aangezien je er een laklaag van een halve centimeter over hebt gejast, kom je lastig bij de decal.
Krassen maken betekent dat je dus door de lak heen moet, en dat gaat opvallen.

Gewoon alles zo laten zitten, punten noteren en meenemen naar het volgende model. Hier is te weinig eer aan te behalen nu, naar mijn mening.

Groet, MartinD

Hoi Tristan,

Als je de airbrush op tijd uitspuit, dus gelijk na de sessie, kun je P+ gewoon door de Ultra heen jassen.
Ik zou niet al teveel maar doen aan de plekjes. Hang er eventueel een klein tasje overheen, met de band rond de periscoop.

Maar zoals gezegd, werk het model af, neem het mee naar Schiedam en laat het daar zien. Kies een aantal punten die je op het volgende model beter wilt doen (bijvoorbeeld eerste verflaag dunner, minder dikke lak) en zorg dat dat goed gaat op het volgende model.

Groet, MartinD

Tristan van Leest zei:
Als ik dan aan de wedstrijd mee doe (vooral voor de tips van de jury, voor zover ik die nog niet van jullie gekregen heb, want de winkans is niet zo groot denk ik 😉 ) hoe laat zou ik mijn moddeletje dan weer mee kunnen nemen?
Je zult dan in ieder geval moeten wachten tot na de jurering. Hoe laat dat precies is, weet ik niet.
Adviezen kun je altijd krijgen, ook als je niet deelneemt in de wedstrijd.

Groet, MartinD

ha tristan,
achter op de romp zitten bij jouw tank twee ovale plaatjes ,dit is een kenmerk van vroege m4a2 rompen maar zeker niet goed voor een M4a3,dit zou eigenlijk vlak gevijld moeten worden,
groeten,bert

Re: 1/35 Dragon Sherman M4A3 (76) (29/01 bijna klaar)

ha tristan,
ik had deze tread nog niet gevolgd en moet nog een beetje wennen aan de nieuwe lay-out van het forum,zodoende had ik niet in de gaten dat er al 4 pagina's reakties waren ,mijn reaktie was gebaseerd op de eerste foto's van het nog lang niet gespoten model.Ik ben niet zo thuis in wat een goede dragon-shermankit is maar ik vermoed dat deze romp hun oorspronkelijke romp is uit 1 van de m4a2 kits,vandaar die ovale luikjes op die plek,
groeten,bert

Hoi Tristan,

Ziet er allemaal netjes uit hoor. Alleen als je toch nog wat aan de ondergerond zou willen veranderen, zal ik proberen de Sherman wat minder zwevend te maken.
Probeer de grond naast de tracks wat hoger te maken, zodat de Sherman meer in de grond ligt. Ik zie op de foto dat je wel rijsporen van tracks hebt aangebracht (erg netjes gedaan overigens). Dit zou inhouden dat je de grond ook een wat meer modderige uitstraling kan geven.

Dit is niet zo heel moeilijk te verwezenlijken. Voorzie de zichtbare grond van diverse washes (erg donker bruin tot licht zand) en laat de kleuren lekker in elkaar overlopen.
Zo krijg je al snel meer diepte en leven in je grondkleuren. Wanneer je het echt modderig (nat) wilt maken is dit goed te doen met glansvernis. Voorzie de "natte" delen van glansvernis zodat die mooi gaat glimmen. Ook kan je kleine kuilen etc mooi met vernis opvullen. Het lijkt dan net of er water in staat.

Ook zou ik dan proberen de sneeuw iets af te vlakken en meer bodem te laten zien. Momenteel liggen er een paar plakken dikke sneeuw en daartussen schone grond op, voor mij, niet altijd even logische plaatsen.

Enige nadeel is, wanneer je dit nog wilt doen, dat je de wielen en tracks ook weer aan moet pakken. Die moet je dan ook voorzien van wat modder. Aangezien je al ervaringen hebt opgedaan met het werken met pigmenten, kan je die hier ook erg goed voor gebruiken.

Maar goed, dit is mijn idee op jouw vraag over eventuele adviezen over de ondergrond. Kan me ook goed voorstellen dat je de opgedane ervaringen en adviezen wilt gaan gebruiken in een volgend project.

Groeten,

Eelco

Hoi Tristan,

Ik ben ook (nog) niet zo ervaren met het werken met pigmenten. Ik heb zelf ooit een aantal setjes van MIG gekocht en daar zaten ook een soort gebruiksaanwijzingen bij. Voor verse modder wordt dan weer veel gebruikt gemaakt van Acrylic Resin.

Toch denk ik wanner je bijvoorbeeld iets van muurvuller gaat gebruiken ook een goed resultaat kan gaan behalen. Je hoeft alleen maar een klein randje langs de tracks te maken en wat om de wielen en op de tracks te smeren. Ik denk dat, wanneer je dit niet te dik doet, een mooi resultaat kan krijgen.
Wanneer je gelijk wat verf door de muurvuller mengt, heb je al gelijk een mooie basiskleur.

Ik heb geen ervaringen met P-Plus, dus daar kan ik je niets over vertellen.
Misschien kan je beter even wachten totdat je de gewenste spullen in huis hebt voordat je verder gaat. Je hebt anders kans dat je je werk gaat afraffelen. Ik snap heel erg goed dat je je werk graag mee wilt nemen naar Schiedam en dat het in je ogen nog niet helemaal af is.
Toch gewoon meenemen en een beetje rondvragen hoe je nog eea aan kan gaan passen. Misschien dat je op de beurs nog wat leuke dingen kan bemachtigen om mooie modder etc te maken.

Ik weet niet met welke verf je werkt, maar ik denk dat je best wel al kan beginnen met diverse washes. Ik denk dat het morgen in ieder geval wel "stofdroog" is.
Wanneer je met Vallejo werkt, heb je helemaal geen problemen met de droogtijd.

oop dat je hier ook weer wat aan hebt.

Groeten,

Eelco

Muurvuller kan inderdaad grof zijn, maar probeer het redelijk vochtig te houden tijdens het uitharden. Je kan het dan behoorlijk glad en egaal krijgen.
Het uithardingsproces moet je dan wel in de gaten houden en dus af en toe met een vochtige (groffe) kwast de boel glad blijven strijken.

Richard Polderman heeft bij mijn M1 Abrahams ook muurvuller gebruikt als zand. Ziet er ook schitterend uit. Ga hem morgen in ieder geval vragen hoe hij dit heeft gedaan.

Ik weet niet of er nog steeds Porion ergens wordt verkocht. Dit is al kant en klare (muur)vuller die van zichzelf al korrelig is. Ik heb nog steeds een beetje in een pot zitten en gebruik die voor kleine ondergrondjes. Werkt erg goed vind ik.

Verder zie ik hier op het forum zo ontzettend veel mooie ondergrondjes voorbij komen, dat er genoeg mensen zijn die je hier ook nog verder in kunnen adviseren.

Groeten,

Eelco

hey,Tristan.jammer dat je zoveel pech hebt gehad. maar blijf vooral doorgaan.in plaats van porion[bekend door Verlinden]zou je ook gebruik kunnen maken van alabastine,dit werkt het zelfde en je kan het gewoon vinden bij b.v. Gamma.een alternatief voor pigmenten van Mig,zijn de pigmenten die je kunt vinden bij kunst/hobby winkels,deze zijn door de grotere verpakkingen dan de Mig potjes vaak goedkoper en ook prima!ikzelf gebruik b.v.onderandere pigmenten van Verfmolen de kat. hoop dat je er iets aan hebt gehad,groeten. ron S.

Terug
Bovenaan