„Um Gottes Willen, das gibt eine Katastrophe“

Interesses
De meidagen '40, m.n. de rol van de 9.Panzer Division + de gebeurtenissen in NO-Brabant.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Vooral spul m.b.t. de meidagen.
Zoals velen wellicht weten is het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940 uitgevoerd tussen 13.27 en ongeveer 13.40 uur door Duitse bommenwerpers. Wat niet veel mensen (meer) weten is dat Rotterdam-Zuid op dat moment volledig vol stond met voertuigen van de 9.Panzer Division en de Leibstandarte Adolf Hitler.

De Duitse commandant ter plekke was Generalleutnant Rudolf Schmidt die, bij het zien van de naderende vliegtuigen, verschrikt zou hebben uitgeroepen: „Um Gottes Willen, das gibt eine Katastrophe“ en rode lichtkogels hebben laten afvuren om de vliegtuigen te laten stoppen, zonder succes helaas.

De afgelopen 3-4 jaar ben ik bezig geweest met een diorama waarbij ik dit moment wilde uitbeelden. Vandaar dus ook de titel :)
Ik ben niet zo's snelle en regelmatige bouwer, vandaar dat ik nog niet eerder foto's heb geplaatst.

Ik ben begonnen met het mooie café van Roy Schurgers (DioDump) en heb daarvoor bij hem een extra tussen verdieping kunnen aanschaffen. Typerend voor de panden op Rotterdam-Zuid was namelijk dat deze over het algemeen 3-laags waren/zijn.
Na het in elkaar zetten van de grote elementen, moest in één zijde van de hoek de lijmnaad weggewerkt worden en het voegwerk ingekrabbeld.

IMG_0_0Corner cafe.jpg

IMG_0_7258.JPG

IMG_0_7259.JPG

Vervolgens heb ik de base gemaakt met een klein hoogteverschil om een stukje van de Maas te suggereren.
Voor het eerste heb ik hierbij alle klinkers, stoeptegels en -randen zelf in gips gegoten met behulp van de fantastisch mallen van Diorama Debris. De tramrails en trottoirputten heb ik met een 3D-printer gemaakt.

IMG_1065.JPG

IMG_2331.JPG

IMG_2340.JPG

IMG_2385.JPG

IMG_2626.JPG

IMG_2807.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_3092.JPG
    IMG_3092.JPG
    149,1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Toen dat was gebeurd kon ik mijn tijd en energie in het afwerken van het café steken:

IMG_3460.JPG

Daarna was het tijd om alle voertuigen en figuren te maken, passen op het dio en natuurlijk te verven en van allemaal leuke details te voorzien.

IMG_3684.JPG

IMG_4697.JPG

IMG_5698.JPG

IMG_6077.JPG

IMG_7104.JPG

IMG_7133.JPG
 
Laatst bewerkt:
Erwin, zelf Rotterdammer zijnde kan ik alleen maar diep onder de indruk zijn van je project. Grandioos hoeveel details en leven je erin hebt gekregen. Respect. Het interessante (in het echt) is dat bij de meeste oude panden - naarmate je hoger komt - de ramen wat kleiner zijn. Weet niet of de verdiepingen zelf ook lager zijn trouwens, maar dat zou zijn gedaan om de illusie van hoogte wat te versterken.

En wat die lichtkogels betreft: er waren 3 luchtvloten onderweg, waarvan er 2 gelukkig wel tijdig zijn omgekeerd. Door een lokaal wolkendek heeft helaas 1 ervan de signalen niet gezien. Anders hadden we waarschijnlijk ook geen havengebied meer gehad (maar dat is een suggestie van mijn kant).

Hier trouwens nagenoeg precies het moment van jouw scene, naast cafe De Witte Ballons aan de Rosestraat 34:

Rotterdam mei 1940 - buiten cafe De Witte Ballons Rosestraat 34.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een juweeltje. Zowel het idee als de uitvoering zijn fantastisch gedaan. Alle details kloppen en iedereen is bezig met wat ze geacht worden te doen. Ik kom woorden te kort en hoop deze heel graag eens van dichtbij te kunnen bekijken.

Ik zou zelf de gele doeken nog iets feller maken om aan te geven dat deze een signaalfunctie hebben en geen normale stowage is, maar dat is meer een nuance dingetje. En meer stof. Zowel op de voertuigen als op de laarzen als op de straat zelf. Alles oogt een beetje klinisch. Maar ik kan er prima mee leven als je het zo laat, want zoals gezegd is het nu al een fantastische plaatje. :+:

gr Bas
 
Bedankt voor de positieve reacties! Erg leuk om te zien/ lezen :+:

@ Peter: het café wat je noemt en deze foto, plus andere van dezelfde locatie, waren een hele grote inspiratiebron voor mijn diorama :)

@ Bas: het stoffige heb ik bewust subtiel gehouden, tenslotte hebben deze troepen zich vanuit Duitsland vrijwel alleen over de doorgaande wegen verplaatst zonder de voertuigen te hoeven verlaten. Op sommige foto's lijkt het bijna alsof ze op een soort vakantiereisje waren...
 
Mooi gedaan, mooie details, mooie hectiek van voertuigen en mensen op een historisch moment👍🏻
 
Toen ik de foto van Peter zag, realiseerde ik me
hoe mijn brein de tweede wereldoorlog koppelt aan zwart-wit beelden.
Kleurenfoto's uit Rotterdam? Tuurlijk, dat kán, maar voelt het lekker?

En dus heb ik wat zitten fotoshoppen met de foto van Erwin.
Krijg ik nóg meer het gevoel van dat moment ...

1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtig Erwin! Dit soort diorama's, afspelend op Nederlandsgrondgebied, spreken mij altijd erg aan.

Ik betrap mij er dan altijd op dat ik wat ga 'filosoferen' Wat werd er gezegd, wat werd er gedacht, waar gingen ze naar toe enz. enz.

Erg indrukwekkend!
 
Er zijn de nodige kleurenfoto's van mei 1940 bekend. Hugo Jaeger was een bekende fotograaf welke tbv de propaganda de gehele campagne met kleurenfilm heeft vastgelegd. Zijn route via het zuiden van Nederland naar Amsterdam en daarna door naar België is redelijk te volgen als je de foto's eenmaal op volgorde hebt staan.
Hier zijn een paar van de meer bekende.
Tilburg
EcQqcDfWAAEINMx.jpeg
Onderweg naar Rotterdam.
EcQqbqGXsAEYXok.jpg
Rotterdam
Rotterdam-in-Kleur-web.jpg
En weer door richting België.
99kdc28dny081.jpg
Met deze foto's erbij zie je hoe goed Erwin zijn kleuren heeft gekozen.
Gr Bas
 
Fantastisch schouwspel!!
en helaas bekruipt mij bij het zien van dit soort prachtige diorama's het gevoel van ... wat ben ik een beginneling...
Werkelijk fantastisch gedaan!!

En als ik de tekst goed begrijp hebben we het aan de Duitsers zelf te danken dat het bombardement van Rotterdam veel kleiner is uitgevallen (slechts 1 van de 3 luchtvloten) dan oorspronkelijk de bedoeling was?
Kun je nagaan, dit wordt in Nederland al het grote bombardement van Rotterdam genoemd......
 
Kun je nagaan, dit wordt in Nederland al het grote bombardement van Rotterdam genoemd......
Dat ligt er vooral aan dat alles voornamelijk uit eigen perspectief bekeken wordt. Voor Nederland is het het zwaarste luchtbombardement ooit, als je vergelijkt met —laten we zeggen — Duitsland, Japan of Vietnam, dan telt het amper mee. Wat niet wil zeggen dat het niet erg was, natuurlijk.
 
Dat is ook wat ik bedoel, leed en dergelijke daargelaten, voor ons is dit giga, vergeleken met bijvoorbeeld Dresden of Hirosjima echter...
 
:nouja:
En bedankt. Van je vrienden moet je het hebben Erwin.
En nu de weddenschap ...

Gaat Erwin alles open breken om het te corrigeren ja of nee?
Nog even aanvullende vraag in dat kader. Ik heb geen verstand van tramdingesen in Rotterdam rond 1940: hoe was de aandrijving van die trams?
 
Terug
Bovenaan