“Clean-Up” Panther G “Frundsberg, SS Pz. Rgt.9” west of Elst

voor het chippen wordt soms ook PVA of maskeer vloeistof gebruikt.

image.jpgHeel langzaam en helaas niet al te zeker. Elk 10e wat een 3d geprint deel afwijkt merk je. En je merkt het pas als het vastzit. En bijslijpen aan het model wordt je niet vrolijk van.

Plak ze😉

Ja, ik ben de koningstiger an t bouwen van takom, met geheel interieur, leuk, maar als je van losse tussenonderdelen houd dan is het nog een heel gekloot om de motor op zijn plaats te krijgen, en dan moet er ook nog eens verf opgeblubberd! En dan te bedenken dat ik niet eens van plan ben om het motordek open te zetten, dat had het origineel namelijk ook niet.

Heb je een beetje tekeningen van tussenschotten en hoe doe je het eigenlijk met schaaldikte van dekdelen? Of laat je het voor wat het is?

Ja, ik ben de koningstiger an t bouwen van takom, met geheel interieur, leuk, maar als je van losse tussenonderdelen houd dan is het nog een heel gekloot om de motor op zijn plaats te krijgen, en dan moet er ook nog eens verf opgeblubberd! En dan te bedenken dat ik niet eens van plan ben om het motordek open te zetten, dat had het origineel namelijk ook niet.

Heb je een beetje tekeningen van tussenschotten en hoe doe je het eigenlijk met schaaldikte van dekdelen? Of laat je het voor wat het is?
Hoi Timo, daar waar ik echt delen vervang, zoals de schotten in de motorruimte, laat ik de dikte gelijk aan de modelonderdelen. De “extra” onderdelen probeer ik op schaal te tekenen en te printen. Minimale wandikte die ik kan printen is tussen de 0,2 en 0,25 mm wat in werkelijkheid dus tussen de 7,0 en 8,75 mm. Printen is een mooie manier om de GAP tussen PE en modelbouwdikte op te vangen. De dikte van materialen en/ of onderdelen schaal ik vaak af van foto’s.

Mooi voorbeeld hiervan zijn de motorsteuntjes achter in de motorruimte. Bij het model zijn dit twee blokje van 2*2*1.5 met een gat van 1,5 mm. Bij mij zijn het echt U tjes met een schuine wand en een opgelast blokje met een gat van M20 ( van foto’s af gemeten.)

D6D0602A-129A-45E3-99F7-9C6D5DDE2FBF.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik was niet happy met de RFM ammo racks. Prima als je de granaten in de rekken legt maar te statisch voor zo’n lege Panther zoals ik hem bouw. Ook zijn de RFM rekken gebogen strippen terwijl in werkelijkheid het hele platte U profielen zijn. Ook dit heb ik verwerkt. Straks nog een paar kleine friemeldingen erop zodat ze ogenschijnlijk te sluiten zijn en dan verder. De profieltjes rechts zijn de helft van een beugel die over de aandrijfas zit. Ipv de vierkante profieltjes heb ik de L profieltjes getekend.

image.jpg

image.jpg
Mijn ammo rack heeft geen hobbeltjes onderin en is een leeg bakje omdat dit, net zoals bij de ausf A oorspronkelijk een stuk hout was. In mijn geval is dat weggesmeult of verbrand. Hetzelfde geldt voor de viltjes die op de stalen Utjes werd geplakt om de granaten te beschermen.

Plak ze 😉

image.jpg
Het u- frampje (half doorgebrand met de snijbrander op zijn plek. Heb tussendoor ook de traanplaat van RFM vervangen door Aber zodat ik hem hier en daar omhoog kon laten krullen. Het effect van een koevoet wat niet werkte🫣

plak ze 😉

Het is al een smulkit van zichzelf maar al de toegevoegde extra's maken dit verhaal super smakelijk

Terug
Bovenaan