“Clean-Up” Panther G “Frundsberg, SS Pz. Rgt.9” west of Elst

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Sinds ik zo’n 20 jaar geleden in Purmerend het boekje “German Armored Units at Arnhem” kocht en inkeek was er 1 foto die ik nog een keer wou proberen na te bouwen. En, beste lezers, vrees niet, Truus, de Professor en een rework van de Soldaat komen er ook nog zeker aan en de M10‘s komen ook helemaal goed maar na enkele maanden alleen maar 3D tekenen en printen en handleidingen schrijven moet er ook een keer weer geplakt worden…..

Dit zijn de pakketjes, op een boerenkar na maar ik weet nog niet hoe ik die binnen moet smokkelen, met als hoofdacteur de RFMPanther G full interior met zo’n 2000 onderdeeltjes:
D1C351BE-48CC-44C6-A2C6-CCF1ADF32061.jpeg
Het gaat om een Panther die ten westen is afgeschoten door de 214 infanterie brigade van 43 Wessex divisie op vrijdag 22 september om ongeveer 18:30. De tank is totaal uitgebrand:
FA977004-A878-403C-9CAA-0A9E47004BA9.jpeg
Het kiekje wat ik dus na wil bouwen is als volgt:
35A35B39-12C9-457F-AC91-E93CC34D16E2.jpeg
Weet niet of ik het ruitjesoverhemd meepik maar voor het eerst sinds tijden ga ik me weer aan figuren wagen dankzij @Peter van Dijk zijn tip:
image.jpg
Tot zover……

p.s. Denk niet dat ik alle 2000 deeltjes van de Panther ga gebruiken🤪

p.s.p.s. Bedankt Marcel voor de transpiratie😉

p.s.p.s.p.s. Sorry Annemieke, geen huishoudgeld deze maand🤣

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
Groot gelijk om eens lekker ordinair te doen met een flinke bult plastieken onderdelen,
en potdikkie wat een appetijtelijke bult oftewel moltoplio mjam mjam :p

Happy Plakking :+:

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Frank,

Gaaf project! Succes, vooral met de Panther! De figurenset met de boer is goed, niet te verwarren met onze bondscoach :p. Het meisje en de boer vooral in die set. Die tractor wil ik ook nog wel een keer bouwen, benieuwd hoe die kit is!

Mvg,

Vincent

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Deze zie ik al aankomen.....de eerste 3D geprintte Badger-knock-off.

Maar in alle gekheid; airbrush Almere kan je waarschijnlijk wel helpen met spare parts.
Die 3D knock of…. Lijkt me sterk maar bedankt voor het vertrouwen.

Wat betreft Airbrush Almere, ben er bekend mee. Echter, heb het afgeknapte deel uit de airbrush maar daarbij is de draad zo beschadigd dat ik de airbrush echt als overleden beschouw. Verwacht de vervanger komend weekend😉

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hi Frank,

Gaaf project! Succes, vooral met de Panther! De figurenset met de boer is goed, niet te verwarren met onze bondscoach :p. Het meisje en de boer vooral in die set. Die tractor wil ik ook nog wel een keer bouwen, benieuwd hoe die kit is!

Mvg,

Vincent
Hoi Vincent,
De tractor is gewoon leuk. Maar typisch miniart. De eerste onderdeeltjes van de RFM Panther geplakt en zo overgeengineerd die is zo onder geengineerd vind ik miniart. Het past allemaal en goed maar er zouden wat meer geleidestrippies ed op kunnen om alles juist te alignen🥴 Ik vind deze versie met de metalen wielen leuk omdat ik bewijs heb gevonden dat die ook in Nederland werd gebruikt:
6B5C4578-A69B-417F-8C56-548F13D28FE3.gif
En ja, dit is 🇳🇱

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Ik vind deze versie met de metalen wielen leuk omdat ik bewijs heb gevonden dat die ook in Nederland werd gebruikt:

En ja, dit is 🇳🇱
Hi Frank,

De Betuwe (west of Elst) worden normaal niet zulke brede tractors ingezet. Passen niet tussen de bomen..:hm:
Lanz Buldog was een meer gebruikte versie...

Trouwens de man met Las apparaat was de smid uit Valburg...

Herman

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hi Frank,

De Betuwe (west of Elst) worden normaal niet zulke brede tractors ingezet. Passen niet tussen de bomen..:hm:
Lanz Buldog was een meer gebruikte versie...

Trouwens de man met Las apparaat was de smid uit Valburg...

Herman
Hey Herman, dank voor je reactie maar dit is een Lanz Bulldog…….. Gaaf, de smid uit Valburg. Eens kijken of ik deze info nog verder in kan zetten😉 (even een sprong in het diepe, leeft die nog? En heeft die nog meer van deze foto,s van de Pather in ontbindende staat? 😊)

Herman Haverhals

Lid van de TWENOT
Interesses
WWII
Hey Herman, dank voor je reactie maar dit is een Lanz Bulldog…….. Gaaf, de smid uit Valburg. Eens kijken of ik deze info nog verder in kan zetten😉 (even een sprong in het diepe, leeft die nog? En heeft die nog meer van deze foto,s van de Pather in ontbindende staat? 😊)
Hi Frank,

Maar niet met die zachtegrond extender die maken de tractor te breed. (Ik heb geleerd trouwens dat enige vrijheid van interpretatie mag (bouwgroep Ede))
Nee die smid leeft niet meer zijn zoon wel...
Zal eens kijken of ik iets kan vinden...

Herman

Hallo Frank,

Maanden geleden heb ik een soortgelijk "bedrijfsongeval" met mijn Badger gehad.
Na contact heb ik alles opgestuurd naar Airbrush Almere, waar ze mij uitstekend hebben geholpen.

Misschien zou je eens een offerte moeten laten doen.

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hallo Frank,

Maanden geleden heb ik een soortgelijk "bedrijfsongeval" met mijn Badger gehad.
Na contact heb ik alles opgestuurd naar Airbrush Almere, waar ze mij uitstekend hebben geholpen.

Misschien zou je eens een offerte moeten laten doen.
Idee, kan ze altijd vragen. Thanks @Hans Peulen

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
image.jpg
En, kom ik nu achter, de must have voor het maken van een berooide Panther😍

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
image.jpg
🤪🤪blijkt dat ik nog een nozzle op voorraad heb (ooit blijkbaar 2 op ebay gekocht), vijltje in de afgeknapte draad gedrukt en dan drukken, draaien en hij kwam los. Nieuwe nozzle erop en gaan met die spuit🤪🤪

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Dat is een mooi bericht Frank,

Je kunt er weer op 'los'.

Succes, Jan

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
image.jpg
Bulldog in de basis, bodem panther begonnen, loop afgeslepen….🥴
25D40063-478A-47A8-BFBB-A128A5F47755.jpeg
in de loop een alu pijpje met 75 mm doorsnede😎

Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
weet niet of het ongeveer dezelfde inbouw is van de torsie staven als bij de RFM tiger 1 van mij.
daar was het zo dat bij de insteek waar je ze moet vast lijmen dat ze door bewegingen erg makkelijk afbraken.
was bij mij bij 5 torsie staven gebeurd was, had verder niet zoveel invloed maar toch misschien iets om rekening mee te houden:):+:

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
weet niet of het ongeveer dezelfde inbouw is van de torsie staven als bij de RFM tiger 1 van mij.
daar was het zo dat bij de insteek waar je ze moet vast lijmen dat ze door bewegingen erg makkelijk afbraken.
was bij mij bij 5 torsie staven gebeurd was, had verder niet zoveel invloed maar toch misschien iets om rekening mee te houden:):+:
Hoi Erik, thanks for the heads up maar nee, alle torsiestaven zonder problemen op de plek. Wel strak gegoten zodat je sommige echt even door moest drukken. Ook de PE “viel” allemaal goed op zijn plek. Had op andere Fora gelezen van “1 keer nooit weer“ en “de deeltjes springen weg” en ”zoveel detail wat je nooit meer ziet” ik ben er echter heel happy mee. Zaak is wel dat je niet je eigen draai aan de bouwbeschrijving geeft en het stapje voor stapje doet zoals het er staat….🤪

Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
Klopt pe was prima pasvorm ook wel
De enige probleempjes verder heb ik in het verslag ook beschreven👍🤪

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Lanze Bulldog (16) scale.jpgLanze Bulldog (21) scale.JPGLanze Bulldog (20) scale.JPGLanze Bulldog (17) scale.JPGLanze Bulldog (23) scale.JPGLanze Bulldog (18) scale.jpg
Sorry @Herman Haverhals de extensies zaten erop voordat ik het wist en eraf halen.... ho maar. Niet zonder beschadigingen (voor het eerst met Tamiya extra thin geplakt) Zie nog een paar verbeterpuntjes maar verder..... :cool:

Bovenaan