“Angry Gun” WW1 dio

Hallo allemaal,

Ben al een tijdje bezig met een WW1 dio en dit is het voorlopige resultaat.
Het kanon is van Resicast, en diverse figuren en items ook. Het karretje is van MiniArt.

Hoop binnenkort met wat schilderwerk te beginnen en ook vast een start te maken met het grondwerk van het dio.
2114443C-D906-44FD-8E0E-804116F12E79.jpeg
07A9E7C9-1C53-4B52-AFD6-B3C4E41B8939.jpeg
Deze kit van Resicast is een leuk ding, en redelijk makkelijk om te bouwen. Alleen de spaken waren wat lastig.
3C5E3AAA-55EF-444D-B0E4-557329A8ADC8.jpeg
49C7476F-56CC-4113-ABF2-EF22E1630528.jpeg
Deze van MiniArt is een mooi gedetailleerd model. Sommige plastic deeltjes zijn wel erg kwetsbaar en lastig heel uit het raamwerk te krijgen. Om de wielen te kunnen draaien is een stuuras (ook al) van Resicast gebruikt. Ik heb me behoorlijk wat zakgeld daar uitgegeven 🙈. Misschien kreeg ik daarom wat gratis items meegestuurd. Super aardig natuurlijk van Resicast!
D2176B75-81D0-45EC-A574-B31026714E2E.jpeg
FB24717A-EF36-4C5F-8B35-9B87045D75BA.jpeg
70362A70-3B42-49FF-A35E-4CB70D1E31BF.jpeg
Tot zover.
Binnenkort misschien meer.

Rob,
Hier zit zoveel detail en zorg in, dat moet goed worden.

Maar een vraagje: weet je zeker dat dat Christusbeeld niet heel erg gaat afleiden van je diorama?
Ik heb gemerkt dat ik gevoelig ben op het opnemen van het stoffelijk overschot van overleden militairen in een diorama. Dat zou ik nooit doen.
Dit is anders natuurlijk. Maar het beeld trok wél gelijk mijn aandacht. Het zou jammer zijn als het achteraf afleidt.
Het diorama heeft het ook niet nodig. Er is al zo veel te bekijken.
Ben benieuwd hoe anderen dit zien. Ben ik te fijngevoelig?

Ik dacht: ik gooi er een linkje in naar de prachtige documentaire "They shall not grow old"
(herstelde, ingekleurde, nagesynchroniseerde [o.b.v. liplezen] en aangevulde [met de computer meer frames per second] authentieke beelden)
En wat zie ik .... (klik op de foto)

Schermafbeelding 2023-02-28 160105.jpg

Dus laat ik maar zwijgen over Christusbeelden.

Laatst bewerkt:
1e die docu van Peter Jackson: geweldig!
2e Wat een idee en uitvoering voor een diorama! Prachtig, maar...
3e Ik krijg de kriebels van die zandzakken, veel te groot, te stijf, en dat terwijl de rest zo overtuigend is.
Beste manier om zandzakken te maken is toch een rolletje miliput in blokjes te snijden en dan zakjes te boetseren en te plaatsen.

That's an awful big gun...!

Groot, ook zoals het dio, met aardig wat te kijken. Ongewoonlijk voor jouw doen, maar wel mooi hoor!
Zandzakken ogen inderdaad wat stijfjes, zou'k nog es ff naar kijken...
Ben benieuwd naar de rest!

Grtz
Erik

Prachtig kijkplaatje Rob 😛 maar vanwaar "Angry Gun" ?

Rob,
Hier zit zoveel detail en zorg in, dat moet goed worden.

Maar een vraagje: weet je zeker dat dat Christusbeeld niet heel erg gaat afleiden van je diorama?
Ik heb gemerkt dat ik gevoelig ben op het opnemen van het stoffelijk overschot van overleden militairen in een diorama. Dat zou ik nooit doen.
Dit is anders natuurlijk. Maar het beeld trok wél gelijk mijn aandacht. Het zou jammer zijn als het achteraf afleidt.
Het diorama heeft het ook niet nodig. Er is al zo veel te bekijken.
Ben benieuwd hoe anderen dit zien. Ben ik te fijngevoelig?
Ik ben het met je eens. Fijngevoeligheid heeft er voor mij in dit geval niets mee te maken, het is geen lijk maar een beeld. Een beeld dat voor mijn gevoel niets toevoegt aan het geheel maar juist afleidt ervan. Het geheel is ruimschoots mooi en goed genoeg om geen "gadgets" nodig te hebben.

Wat een verassing Rob!
Heb van jou nog niet eerder een WW1 onderwerp gezien!
Mooie lay-out,mooie details alleen inderdaad …die zakjes!😉
Met magic sculpt heb je zo nieuwe gemaakt!
Wil je het echt goed doen dan moet er ook nog een dikkere naad aan de zijkant van de zakken komen!
Succes met het vervolg van dit fraaie diorama!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Gave opzet, Rob! Mooie compositie en gaaf om al dat Resicast spul bij elkaar te zien. Die sturende assen zijn altijd een eenvoudige manier om wat meer leven in een normaal zo statische vrachtwagen te krijgen.

Ik ben het met de anderen eens qua zandzakken; je diorama verdient het om die te vervangen door iets van Milliput (Verlinden way deel 2 😉 ) of Magic Sculpt.......maar eigenlijk ging ik er ook een beetje vanuit dat het alleen nog maar placeholders waren voor het bepalen van de compositie(?)

Dat Gesus beeld....ik vind het eigenlijk wel een leuk item en snap dat het goed werkt voor de hoogtewerking van het diorama. Wat dat betreft zou je het eigenlijk alleen kunnen vervangen door een kale boom of telegraaf paal.....maar ik vind dit zeker gezien de screenshot die Arne plaatste, juist een mooi item. Verder denk ik dat het diorama met het kanon, de diverse figuren en straks alle geschilderde munitie en accesoires ervoor zorgt dat de scene meer opvalt dan het beeldje.
Voor mij persoonlijk zit de afleiding dan ook niet in het beeld zelf, maar als je de keuze hebt, is het misschien een overweging om het beeldje iets kleiner te printen (lijkt geprint zo te zien ?)......ik wordt altijd juist wat afgeleid als een realistisch beeld life-size is met de rest van de figuren...ik zou dan persoonlijk kiezen voor een beeld dat echt van een andere maat is....of juist wel life-size, maar dan meer gestileerd.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties, en kritische blik op mijn werk! 😉
Ik dacht laat ik eens wat anders dan Duits doen.

Ja, de zandzakken; ik dacht er makkelijk van af te komen, door de old school Tamiya zandzakjes te gebruiken (en hier en daar met Magic Sculpt te bewerken). Ze zijn inderdaad wel wat stijfjes, maar dacht dat dit niet meer zo zou opvallen na een likje verf. Ik heb jullie advies opgevolgd en vast wat getest met Mulliput (ik had nog een doosje liggen van denk 15 jaar oud, die wonderwel nog te gebruiken was). Nu nog 100 zandzakjes maken. 🤔

Het Jesus beeld heb ik inderdaad niet zomaar gekozen, en het is dan ook zeker niet als gadget bedoeld. De precieze betekenis ervan weet ik eerlijk gezegd niet, maar het is iets wat je wel ziet op het strijdveld (van WW1). Ik heb een boek van de tekenaar Fortunino Matania en op zijn illustraties zie je een Jezusbeeld aan het kruis regelmatig terugkeren.
Misschien leidt het beeld vanwege de grootte wat af van de rest van het geheel. Het beeld is een 3d print van het merk Maim en in diverse schalen te verkrijgen. Degene die ik gebruikt heb is 1:35, maar laat ik nou ook nog een in 1:48 hebben.

En de titel "Angry Gun"; was eigenlijk als een soort werktitel geboren. Maar de suggestie van Timo vind ik heel passend! Misschien ga ik deze gebruiken!

Nu zandzakjes vullen en de grote Jezus van het kruis halen 😉

Praise the lord and pass the ammunition
Dat is veel meer een Amerikaanse kreet dan een Engelse, als je het mij vraagt, en daarom vind ik hem niet echt passen bij een diorama van een Brits kanon in actie 🙂

Praise the lord and pass the ammunition
Dat is veel meer een Amerikaanse kreet dan een Engelse, als je het mij vraagt, en daarom vind ik hem niet echt passen bij een diorama van een Brits kanon in actie 🙂

Daar heb je wel een punt....waddabout dis :

(Let us) Praise Jesus Christ our Lord gentlemen...now please.... pass his ammunition...

Of : Blessed be our Holy Father...now pass the ammunition..

Ter inspiratie voor gebruikte terminologie zie hier : Prayers during War

En anders heeft Captain Blackadder misschien wel iets geopperd wat bruikbaar kan zijn ? 😉

Laatst bewerkt:
Beste Rob,
het is iets wat je wel ziet op het strijdveld (van WW1). Ik heb een boek van de tekenaar Fortunino Matania en op zijn illustraties zie je een Jezusbeeld aan het kruis regelmatig terugkeren.
Ik volg de mooie opzet van je diorama over een onderbelichte tijdsperiode van modelbouw. Dat laatste heeft mogelijk ook te maken met hoe geschiedenis gegeven wordt en in hoeverre je (voorouders) er direct bij betrokken waren.

Wat betreft de betekenis van het wegkruis en veldkruis: deze zie je (nog) veel in katholieke streken (en huizen). Het is een herinnering aan het lijden en sterven van Jezus Christus, Die genoegdoening deed voor de overtredingen van Gods Wet. Hij, de Zoon van God, werd mens en voldeed de schuld, om ongehoorzame mensen met God te verzoenen.
Deze kruisen zie je niet in protestantse streken. In dat opzicht belijden protestanten hun geloof op een andere, minder visuele wijze. Ik schrijf dit als protestant.

Deze geloofsuiting had in die tijd voor veel mensen inhoud/waarde. Ik hoop dat dit je helpt om een titel te bedenken, kiezen. Succes!

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
Eens met Jan, nog steeds vindt je in Zuid Nederland, België en Noord Frankrijk overal op het platteland kapelletjes, kruisbeelden, Mariabeelden en her en der een "Lourdes grot"
Dus gewoon laten staan (hangen?) dat beeldje.

Alles is al gezegd. Beeld van Christus trekt aandacht maar benadrukt de schokkende controverse die keihard binnenkwam bij WO1 als nieuw type oorlog van massaslachting vanuit patstellingen rond nagenoeg vastgelopen frontlijnen en de vraag daarachter wat nu de zin hiervan was. Juist de gekruisigde Christus die symbool is voor de gebrokenheid van deze wereld, het geweld, het wrede maar ook de boetedoening daarvoor met het oog op hoop voor een nieuw leven zonder onrechtvaardigheid (oei, ik lijk wel een evangelist), maakt dit tot een bijna surrealistisch beeld op het snijvlak van een ongekende oorlog en een falende mensheid die “hulp van boven” nodig heeft. Gewoon houden zo !
De Tamiya zandzakken (wie heeft ze niet vroeger gekocht) inderdaad vervangen met gebruik van goede referentiefoto’s van zandzak stellingen.
Prachtige compositie ! Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Suggestie titel: '“Father, forgive them”. Dit was wat Jezus aan het kruis sprak toen hij over de mensen keek. Op die manier bekijk je de scène namelijk niet meer vanuit een menselijk oorlogstafreel met een Christusbeeld als decorstuk maar zie je de scène opeens vanuit het Christusbeeld met een soort fluistering van hierboven “Vergeef het hun…waar zijn ze nu toch mee bezig”. Daarmee komt het (voor mij althans) nog veel meer binnen.

Laatst bewerkt:
Als katholieke zuiderling zeg ik: laat hem hangen 😉
Bij uitstek een treffende uiting voor de tijd waarin men leefde.
Ik vind het ook een goede (had bijna mooie geschreven) controverse tussen geloof en madness, zoals Walter beschreef.
Ik houd ook wel van een knipoog of “easteregg“ in een diorama.
Gelukkig hoeven we in deze vereniging geen rekening af te leggen of stelling in te nemen voor geloof, dood en massahysterie ( of de machines die het kunnen bewerkstelligen).
En ik ben trots op “ onze” veldkruizen en kapelletjes, die los van de inhoud of duiding er gewoon cultureel gezien helemaal bijhoren.

Dank jullie wel voor de uitleg en toelichting!
Iets dergelijks als "Father, forgive them" (for they do not know what they are doing), vind ik wel sterk inderdaad.

Het Jesus beeld blijft waarschijnlijk wel in het dio. Ik denk er nog over na of ik een kleinere (1:48) ga gebruiken.

Over mijn eerste poging van zandzakjes maken ben ik toch niet zo tevreden hij nader inzien. Nog even wat referentie foto’s zoeken.
35473119-F2BF-498C-B91D-FDAB29D1AAA7.jpeg

Laatst bewerkt:
for they do not know what
for they know not what — modern Engels is volwassenen-tegen-kleuters-taal: „doe je jas maar aan de kapstok hangen”. Brits Engels tot grofweg het midden van de vorige eeuw had nog een veel meer normaal-Germaanse zinsbouw waarbij het werkwoord alleen gebruikt werd in plaats van in combinatie met „do”. Zinnen als „Have you a pen?” waren normaal, maar tegenwoordig wordt dat ouderwets gevonden.

Zandzakken zijn in het echt niet zo heel groot, misschien maar 30 x 50 cm of zo en liggen vaak dwars op de lengterichting gestaoeld voor de stevigheid. Verder kan het helemaal geen kwaad om ze stevig aan te drukken tot een kompact geheel, dat gebeurt in het echt ook.
Ik heb wel eens ruim 450 zandzakjes geboetseerd voor een 1/35 diorama van een 105 Howitzer in Viet Nam.
Van Das Pronto, die zelfdrogende klei.
Groooooote vaut, de hechting was hihil en ik bleef loskomende zandzakken teruglijmen.

Das Pronto is met water te lijmen, net als echte klei. Je moet dat er wel tussen smeren wanneer je de delen (zandzakken) op elkaar zet, anders vallen ze inderdaad zo uit elkaar.

Gaaf diorama in wording. Jezus gewoon laten hangen, er is niet voor niets een gezegde dat er geen atheïsten bestaan als je onder vuur ligt...

Qua zandzakken : ik hoor hier hele goede verhalen over. Juweela Zandzakken flexibel 25 stuks

Daarnaast heb ik op fb een keer een tutorial voorbij zien komen hoe je ze maken van zakjes silicagel. (die altijd bij verpakking zit om de boel droog te houden.) Op alie te koop in allerlei soorten en maten.
En anders uiteraard nog zelf sculpen.
Succes!

Gr Bas

Hi Rob,

Gaaf gemaakt en veel variatie! Ik zou het kruisbeeld ook laten staan. Geeft nog meer variatie qua hoog-laag. Ook is het symbolisch zoals hiervoor aangekaart. Zat zelf meer te denken aan waar was God in 14/18? Dat van het zachte plastic Miniart herken ik. Ooit hun T-70 gemaakt met hetzelfde euvel. Later kits lijken er minder of geen last van te hebben, zoals hun accessoires sets.

Mvg,

Vincent

Ik heb een boek van de tekenaar Fortunino Matania en op zijn illustraties zie je een Jezusbeeld aan het kruis regelmatig terugkeren
Het zou me niet verbazen als hij hier in een aantal gevallen bewust voor heeft gekozen. De symboliek zelf is al een boodschap. En daarom zeker geschikt voor een diorama.

Groeten, Jan

Dank voor jullie reacties!
Heb weer een poging gedaan om zandzakjes te maken en hier ben ik meer tevreden over. Heb deze manier ergens op een ander forum gezien. Ik heb (witte) Milliput gebruikt, een rolletje maken en dan in kleine stukjes snijden. Vervolgens druk je de stukjes op het dio en de volgende boven en tegen elkaar aan. Het neemt dan daardoor de gewenste vorm aan. Na 10 minuten drogen nog even een naad hier en daar met een mesje maken. Je kan de Milliput glad afwerken met een beetje water , ook om zo vingerafdrukken weg te halen.
F9027BB0-DAAF-4759-BF75-8A7649E59D06.jpeg
D1AEACDD-2589-490E-99B9-A32746FCE7C6.jpeg
5B2280AD-4D9F-418E-BF00-EB4163E69F00.jpeg

Zandzakken zien er zo beter uit!
Wat je ook nog had kunnen doen, zo achteraf 🙄, is met een oud T shirt de zakken een beetje structuur geven. Volgende keer zou'k zeggen. Lekker laten zitten zo.
Op naar het schilderwerk!

Ziet er idd stukken beter uit zo!

Als je er niks van ziet dan geeft het niet dat het scheef zit — of helemaal weggelaten is. En kleine stangetjes en zo zijn sowieso vaak toch sneller na te maken uit plastic staf of metaaldraad dan de onderdelen van het model schoon te maken 🙂

Mooi werk weer Rob!
(Had de motor er misschien al helemaal niet in gebouwt, ziet men toch niet (of alleen de carterpan...) en leuk voor de onderdelen doos... 🤔😜🤣...

Zo'n truckje staat ook nog's op de 'to do' list...

Grtz
Erik

Mooi werk weer Rob!
Figuren ook mooi subtiel geschilderd, ben'k wel van 😉
Ben momenteel ook een beetje aan omswitchen naar AK verf, vind deze toch wel een stuk fijner schilderen dan Vallejo. Vwb uniformen betreft dan, geven een mooi mat resultaat.

E

Figuren,voertuig en kanon zien er goed uit Rob!
Ik zie daar volgens mij ook al een pot met AK muddy ground klaar staan!
Ik heb deze nu ook enkele keren gebruikt maar mix deze dan wel met fijn zand!( uit eigen tuin) Als je het spul zo uit de pot gebruikt vind ik hem persoonlijk iets te glad opdrogen!
Succes met het grondwerk!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan