Zwarte mondingsremmen

Waarom maakt (bijna)iedereen de mondingsrem van zijn modellen zwart?
Ik heb bij de artillerie gezeten en ik weet wel zeker dat er op de mondingremmen van onze stukken zelfs na 3 weken in het veld nog geen spatje zwart te zien was.
Ik zie ook regelmatig geschilderde modellen van artillerie, wederom uiteinde van de loop zwart maar het sluitstuk dan niet, terwijl daar toch ook een shitload rook uitkomt als hij geopend wordt.
Soms krijg je het idee dat er in WWII met buskruit geschoten werd.

In de posting hiervoor over de pak40 werd er gewezen naar de foto's hier op twenot, hier zie je idd een zwarte mondingsrem maar de binnenkant van de mondingsrem is niet zwart, rarara (elfjes? ik gok op zwarte verf).

Waarom maakt (bijna)iedereen de mondingsrem van zijn modellen zwart?
Ik gok omdat in sommige (oude) modelbouwhandboeken en zo dit aangeraden wordt — vermoedelijk om roet van de kruitlading na te bootsen, ondanks dat dat (zoals je zegt) amper of niet zichtbaar zal zijn.

De enige mondingsremmen die je zo zwart kunt maken zijn die op bijvoorbeeld Israelische artillerie, waar ze inderdaad zwart geschilderd zijn.
In de posting hiervoor over de pak40 werd er gewezen naar de foto's hier op twenot, hier zie je idd een zwarte mondingsrem maar de binnenkant van de mondingsrem is niet zwart, rarara (elfjes? ik gok op zwarte verf).
Ik denk dat de mondingsrem op die foto's niet zwart is maar het donkergroen van de gespoten camouflage op het wapen, dat op de foto's zo donker is dat het net zwart lijkt.

Ik heb bij de artillerie gezeten en ik weet wel zeker dat er op de mondingremmen van onze stukken zelfs na 3 weken in het veld nog geen spatje zwart te zien was.

Hey Remco,

ik zat bij de 41e Afd.VA en heb zeker wel zwarte mondingsremmen gezien.
Flink wat Olie om schoon te maken, daarna bij het eerste schot "vergeten" de prop er door te stompen...
Een incidentele steekvlam, flink wat rook en roet was het gevolg.

Ook experimenteerden ze er bij ons lustig op los met petroleum.
Zowel in het 3-vaten systeem als in de loop van een M-109.
Vlam en rook gegarandeerd...

Ook de kachels uit de boogtenten konden behoorlijk wat roet verspreiden.
Eerst een jerrycan diesel, dan een met een restant bezine en nadien weer diesel.
Goed voor de roetvorming en schoorsteenbrand. Het afbranden van een boogtent kon dan niet uitblijven bij de 41e staf-staf.

Rico

ik zat bij de 41e Afd.VA en heb zeker wel zwarte mondingsremmen gezien.
Flink wat Olie om schoon te maken, daarna bij het eerste schot "vergeten" de prop er door te stompen...
Een incidentele steekvlam, flink wat rook en roet was het gevolg.

Amateurs 😈

Misschien moet ik even de topictitel aanpassen "Zwarte mondingsrem zonder de loop opzettelijk in de fik gestoken te hebben" 🙂

Ik geloof dat Remco wel gelijk heeft.
De meeste mondingsremmen zijn inderdaad niet met roet geblakerd. Een van die misverstanden onder tankbouwers blijkbaar. Zelf heb ik die fout trouwens ook al gemaakt.
Ik heb hier een fotoboek liggen over panthers tijdens WWII en daar is er niet eentje bij met een zwartgeblakerde mondingsrem of loop.
ZOu kunnen dat er kanonnen zijn waar het wel op zou kunnen maar zou zo niet onmiddelijk weten welke.

Groeten

flip

Heb eens ergens gelezen dat er verschil was in de aandrijflading; de duitsers gebruikten "rookloos" kruit in de lading, terwijl bij de amerikanen wel rook vrijkwam; misschien maakte dat verschil?
pascal

Ik weet anders dat we eens in Diekirch een doekje diep door een originele Pak 40 mondingsrem hebben gehaald en daar kwam zelfs na 40 jaar nu zwarte zut uit. Maar aan de buitenkant zal het wel meevallen allemaal

dit onderwerp komt op de verschillende forums van tijd tot tijd voorbij en schaart zich bij de categorie;veroeste uitlaten en veroeste tracks en ral kleuren van 60 jaar geleden,zwarte motorluiken ,met de bezem aangebrachte whitewashes,olielekkages die een spoor op de weg achterlaten waar 007 bij begint te watertanden.ik bedoel het zal allemaal wel een keer gebeurt zijn,maar als iemand dit op zijn model wil doen ,moet ie dat gewoon doen.er zijn voor en tegenstanders zoals bij alles.this is a neverending story 🙂 maar wel geinig om te lezen elke keer 😉

groeten jeroen,.

Overigens moet ik voor de volledigheid er wel bij vertellen (misschien een tip voor bouwers van artilleriestukken + bemanning) dat ondanks dat je op het materiaalvrijwel geen aanslag ziet (zal er wel zijn maar iig. niet waarneembaar) de arme stakker(s) die met zijn gezicht in de "open" richting staat van het sluitstuk er na een schietsessie als zwarte piet uitziet. waarschijnlijk blijven cordietsporen lekker goed plakken op menselijke huid (zweet? vet?). Ik vond het altijd wel grappig als je de lader/afvuurders er zo uit kon pikken.

gr
Remco

bij de M110A1's van 19afdva was de laatste 20cm van de schietbuis zwart-geschilderd.Of je kruitsporen ziet hangt denk ik af van de vorm van de demper en welke richting hij "afblaast",ik denk dat het daar meer verband mee houdt of je roet/kruitsporen ziet.
groeten,bert

Ik doe het zelf nauwelijks op mijn modellen, temeer omdat ik bijzonder weinig foto's zie waarop een geblakerde mondingsrem te zien is, maar om nou te zeggen dat het nooit gebeurde....

Scannen.jpg

Zou het kunnen dat het uiteinde v/d loop verkleurt door de hitte?Het is tenslotte het dunste deel en kan behoorlijk heet worden.Zou verf daar niet van verkleuren?Niet echt verbranden ,ik weet van mijn HD WLA 45 dat het legergroen wat erg dicht bij de uitlaat kwam na verloop van tijd zwart werd maar als je een flink stuk had doorgedouwd kon je ook aan de bochten een shagie aan krijgen.

cheers, Tom

dat is natuurlijk ook mogenlijk, want als je aan bijvoorbeeld staalprofiel last wat in de menie staat (gasmasker op, want menie is niet zo goed, zeker niet de loodhoudende!!!), dan krijg je ook flink zwarte plekken. haal je er dan een doek overheen ofzo, dan krijg je wel weer enig idee van primer eronder vandaan, maar wel zwart, puur en alleen door de hitte!

Timo

Tja, een zwarte mondingsrem ligt inderdaad aan een paar factoren.
Ten eerste het soort voortdrijvende lading; ten tweede de mate van onderhoud aan het stuk, ten derde de kwaliteit van de verf (en de ondergrond!!) waarmee de mondingsrem is geschilderd en ten vierde de vuursnelheid van het stuk.

Als voorbeeld 'mijn' AMX-13 in 1978:
De voordrijvende lading was 7-gaatjeskruit in pijpjes, rookloos volgens de fabrikant (uche,uche 😳 😳 )
De mate van onderhoud aan het stuk was niet meer om over naar huis te schrijven (een half blik wapenolie in de loop en vlak voor het vuren een keertje nonchalant de ragger er doorheen halen, onder het mom van 't zal wel goed zijn...'
De kwaliteit van de verf en de ondergrond was redelijk 'dienstplichtig', dat wil zeggen: verf - roest - verf - roest - nog-maar-een-keer-verf-eroverheen-want-we-krijgen-morgen-inspectie-en-die-ouwe-zit-toch-altijd-te-zeuren-ik-wil-van-het-gezeik-af-zijn
En de vuursnelheid van de 'MIX' kon, als de autolader het goed deed, best hoog zijn. En dan werd het kanonnetje wel warm, en verbrandden de verfresten...

Kortom: het kon, maar zoals je soms op modellen ziet... Hmmmmm.

Terug
Bovenaan