zware Artillerie @ Rotterdam

Interesses
De meidagen '40, m.n. de rol van de 9.Panzer Division + de gebeurtenissen in NO-Brabant.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Vooral spul m.b.t. de meidagen.
Beste allen,

Onlangs heb ik weer eens een vignetje afgerond.
Ditmaal een scene losjes gebaseerd op onderstaande foto uit het album van s.Art.Abt.629 gedurende de Westfeldzug.
Ik heb geprobeerd uit te beelden dat de 15cm s.Fh.18 van deze eenheid in de ochtend aan het inschieten is op het huidige Euromastpark bij Rotterdam als voorbereiding op de aanval die middag.
Dezelfde aanval waar ook het verwoestende bombardement deel van zou gaan uitmaken, op de zwarte 14de mei 1940.
De foto zou volgens het bijschrift in de buurt van voetbalstadion "de Kuip" genomen zijn alwaar de Batterij opgesteld stond.

DSC03706%20Een%20batterij%20in%20stelling%20in%20Rotterdam_zpsy7atsicz.jpg

bron: Peter U. via http://www.lowlandsmilitaria.be/for...-(mot)-629&s=b630bb33d8ca185fbc524f89af55bc9e

Het resultaat, met o.a. dank aan Henk P., Piet en Bouwgroep Delluf 😉 :

IMG_0561%20-%20kopie_zpsw6mqurqt.jpg

IMG_0563%20-%20kopie_zpssybj6ecm.jpg

IMG_0560%20-%20kopie_zpsstyww0xa.jpg

IMG_0564%20-%20kopie_zpsslx2t4pl.jpg

IMG_0571%20-%20kopie_zpsiemmjyfh.jpg

IMG_0572%20-%20kopie_zpstmk6alf1.jpg

Groet,
Erwin

Mooi vignette Erwin
thumbsup_zpsq1yrw5jr.gif

Het geeft een goeie kijk op een stuk artillerie in actie.
Goed uitgevoerd met de nodige details, en netjes afgewerkt.

Op naar het volgende project...

groeten 😀

Hoi Erwin

Leuk dio'tje!

Waar heb je die (cocos-) matjes vandaan?

Tipje; Buiten de genoemde loop ff zwart maken zou ik ook de figuren (een volgende keer 🙄 ) wat 'matter' maken vwb de kleding. Weet niet welk medium je gebruikt voor het schilderen van uniformen... Ook dio base (het zwarte) netjes afwerken met plastikcard of zo... ziet er netter uit 8)

Vooralsnog, ziet er goed uit. Leuke Setting

Gr
Erik

Mooie bak, interessant onderwerp. Ik ben het overigens eens met Erik dat de figuren wat fel over komen tov de rest.

Gr Bas

Hé vriend, hoe kan het ook anders...meidagen '40 en Erwin is als wc-pot en PO EP EN...past gewoon bij elkaar 🤣 🤣 🤣 🤣
Super gedaan man en weer je eigen signature.

Misschien voor de volgende x wat figuren aangaat het harde ook iets minder hard laten overkomen door een filter. Werk zelfs steeds meer in laatste fase met een filter en werkt prima (AK heeft 3 setjes en werken super) en, ik meen dat jij ook met Vallejo werkt ff een tipje Tamiya X-21 in je verfmix doen. Niet te veel anders krijg je "klontjes" in je verf maar ff een tipje. Werkt super voor mat effect.

Wat ook goed werkt is Vallejo in combi met Andrea verf. Mooie is dat je hierdoor mooie nuances krijgt in je diverse uniformen.

Zie ik je in Overloon? Vast wel lijkt me leuk..ff bij babbelen en genieten van je mooie creatie.

Gr.JW 😉

Heren, dank voor de complimenten 😳.

De loop zal ik in ieder geval nog even zwart maken, dat geeft wel een mooiere schaduwwerking inderdaad!

Figuren schilderen is niet mijn ding, daarom dank voor alle tips.
Ga ik zeker meenemen naar de volgende bouw! Er valt nog heel veel te leren 🙂
O ja, de figuren zijn in de basis geprimerd met tamiya (uit de airbrush) en daarna met Vallejo opgewerkt.

@ Erik:
De matjes komen uit de figuren sets van Trumpeter.
Ze leveren een mooie complete set aan ammo en toebehoren.
Alleen wat kleine details missen, maar die zijn makkelijk zelf te maken.

@ JeeWee:
Ik kom zeker naar Overloon, ben er alleen nog niet uit welke dag...
Een erg mooie gelegenheid om weer eens bij te praten 🙂

Groet,
Erwin

Hoi Erwin
Allereerst mijn complimenten met deze mooie diorama. Kwa thema's wo II en artillerie helemaal mijn pakkie an.
Ik heb alleen nog één vraag : Heb je de schietbuis wel ver genoeg naar voren staan? Volgens mij hoort de zuigerstang van de bovenste remcilinder helemaal ingeschoven te zijn op het moment van laden (wat hier toch gaande is? ).
Het lijkt mij dat de schietbuis nog in de vervoersstand staat.
Desalniettemin mooi en gedetailleerde diorama.

Groeten Patrick.

Hoi Patrick,

Dank voor je complimenten!!

Je hebt helemaal gelijk, scherp gezien 😳 .
Ik had de opmerking off-line ook al eerder gehad van een oplettende kijker.
Maar zoals ik daar ook al op zei: dit is 'helaas' een oude "shelf-queen" die ik een make-over heb gegeven.
Aanpassen was daarbij geen optie door teveel kans op (blijvende) schade.

Groet,
Erwin

Ditmaal een scene losjes gebaseerd op onderstaande foto uit het album van s.Art.Abt.629 gedurende de Westfeldzug.
Ik heb geprobeerd uit te beelden dat de 15cm s.Fh.18 van deze eenheid in de ochtend aan het inschieten is op het Euromastpark bij Rotterdam als voorbereiding op de aanval die middag.

Leuk diorama, zou alleen rond om de spaden wat meer rulle losse grond doen zodat ze wat meer in gegraven lijken.
Van deze foto bestaat er een tweede waar op de Kuip duidelijk tezien is, zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
Ja zit in mijn collectie dus mocht je die willen hebben stuur dan je email adres krijg je hem toe gestuurd.
Trouwens op jouw foto staat ook de Kuip grijze blok links op de foto.

Maar ik heb toch wel een probleem met dat inschieten op het "EUROMASTPARK" in die tijd waren we nog niet zo op de Euro .
En zelfs van de Euromast was er nog geen sprake die kwam pas in 1959.

ZIE : https://nl.wikipedia.org/wiki/Euromast#De_mast_in_cijfers

Het park naast de Euromast heeft eigenlijk geen naam en wordt gewoon lekker makkelijk Het Park genoemd

Met vriendelijke groet.

Bert

Hoi Bert,

Je hebt absoluut gelijk qua Parknaam, Bert. Scherp.
Reden dat ik het zo heb omschreven is dat het voor de meeste mensen heden ten dage veel makkelijker te plaatsen is 🙂
Maar ik heb het toch gelijk even in mijn omschrijving wat genuanceerd in mijn eerste posting.

Ik heb zeker interesse in de foto, ik zal je per pb mijn email even sturen.

Groet,
Erwin

Dat is dus een echte Delftse opmerking 🤣 🤣

Bert

Ondanks alle prachtige recensies hierboven wil ik als oud artillerist toch wat commentaar kwijt over de compositie.

- Ik mis de richter. Die zit op het linkerbeen van het affuit en kijkt door de richtkijker die daar zit. De 2 rood/witte bakens staan op ca. 50 en 100 meter links voor het stuk in het veld. De kruisdraad van de richtkijker staat in 1 lijn met de 2 bakens en zo controleren ze de richting waarin geschoten wordt. Het kan natuurlijk zijn dat ze hier een ver verwijderd richtpunt gebruikten (staat er een kerktoren in die richting?) en dan zijn die bakens niet nodig.
- De schoppen aan het eind van de benen zijn er om de terugslag van het stuk op te vangen. Die worden dus ingegraven. Op deze manier doen ze niets en schuift het stuk bij ieder schot een halve meter naar achteren.
- Die afvuurladingen die zo open en bloot vlak achter het stuk staan is vragen om ellende. Dat is los kruit in een katoenen zak. Eén vonk en je hebt een steekvlam. In de kist en kist dicht.
- De emmer met water + borstel dicht achter het stuk. Die heb je na ieder schot nodig om de eventuele kruitresten in de kamer te doven.

De achterkant van het gat in de loop kan je voor de dieptewerking zwart maken. De binnenwanden worden staal.

De afwerking van de modellen en de ondergrond zien er heel goed uit.

Gr. Hans

Hans,

Vanuit die locatie zagen ze Rotterdam liggen dus torens en plaats bepalende gebouwen genoeg.

MVG

Bert

Hans,

Dank voor je tips en complimenten!

Wat betreft de schoppen snap ik je helemaal, ik heb alleen geprobeerd de foto enigszins aan te houden.
Daarop lijken de schoppen ook niet zo diep in de grond te zitten. Vandaar.

De emmer met borstel kan ik helaas niet meer verplaatsen.
Ik was in de veronderstelling dat deze alleen werd gebruikt om de loop schoon te maken.
Goede voor als ik een volgend stuk zou gaan bouwen, zelfde geldt trouwens ook voor de kruitzakken.

Heb ik weer wat geleerd zo, dank!! 🙂

Groet,
Erwin

Terug
Bovenaan