Zil157

Ha de mannen,
Het is weer een tijdje geleden dat ik nog eens iets gepost heb maar ik ben recentelijk vooral op het SF pad geweest en dat wordt hier niet echt gesmaakt.
Maar nu ben ik terug op het 'rechte' pad en ga me storten op de Russische Zil157 trekker van Trumpeter. Alleen ga ik deze in een na-oorlogse versie maken (lees burgerkleuren).
Bedoeling is om regelmatig de progressie te tonen maar ik ben wel niet zo'n snelle bouwer als de meeste onder ons. 🙂
Ik ben er maandag aan begonnen en tot dusver ben ik al klaar met stap 1 8)
Nu begint het leuke werk: de bekabeling aan de hand van de referentiefoto's.
Het is nog een beetje vroeg voor commentaren maar toch, als er zijn: shoot.
Dirk
zil001.jpg

zil002.jpg

Dit wordt vast weer een cool project! Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar als ik toch moet schieten: volgens mij staat de versnellingsbak niet helemaal in lijn met de motor (maar wie weet is dit de bedoeling).

Bedankt jongens,
Rico: Ik ben er al mee bezig NOT 🙂
Eelke De versnellingsbak kan nog bewegen en hangt een beetje door door zijn eigen gewicht en deze verdwijnt toch onder de cabine.
Jurjen bedankt, ik heb er weer goesting in.
Rico ja
Kristof De bedoeling is om de zijkanten van de motorkap open te laten dus er zal wel een beetje van te zien zijn.

Dirk

ahaa! ge zijt begonnen!
Ik ben razend benieuwd wat je hier van gaat maken! En wat betreft dat tempo van je...De motor en de vitesse-bak is nu toch gemaakt, zet dus maar een versnelling bij, 🙄 🙂

Hoop snel wat meer te zien,
Staf

Bedankt jongens.
Sf is voor mij inderdaad een perfect medium om eens helemaal loos te gaan qua kleurgebruik en onderdelen.
Werkt heel bevrijdend. Wat voor mij eens ooit begon als een tussendoortje is nu een constante geworden. Ik ben eigenlijk constant met een AFV voertuig EN met een SF 'ding' bezig.
Een aanrader voor diegenen die niet altijd gevangen willen zitten in het keurslijf van historisch correct bezig zijn 😈

Dirk

Ok, back on topic 🙂

Nog wat foto's van de toestand tot op heden. (motor, plateau, radiator, wielen ... zitten nog niet vast)
Bekabeling is gebaseerd op basis van een hoop referentiefoto's uit het prachtige boekje van WWP.
Commentaar is welgekomen.
Dirk
Met dank aan Pascal Tognon voor het nemen van de foto's.

IMG_2195.jpg

IMG_2196.jpg

IMG_2197.jpg

IMG_2198.jpg

IMG_2199.jpg

IMG_2200.jpg

IMG_2201.jpg

IMG_2202.jpg

Mooi mooi werk Dirk !
Check nog even die 2 ovaal-lopende banden direct achter radiator; daar lijkt nog een gietnaad overheen te lopen.

groet Frank

Bedankt jongens.

Ondertussen is 1 brandstoftank gedaan op de leidingen na.
Ik heb ook eens liggen experimenteren met een Michelin manneke.
Alleen is deze 1/24. Ik heb in mijn jongensjaren eens ooit zo'n echt manneke gehad (met brandende lamp, jawel 8) ) en dat was toch behoorlijk groot - dus ik vind het wel kunnen. Wat jullie?
Dirk
zil004.jpg

zil003.jpg

De laatste tijd te weinig tijd gehad om te kunnen bouwen. 😈
Af en toe toch nog wat kunnen doen. Heb even een proefopstelling gemaakt. Let op: wielen, spatborden, motor etc zitten nog allemaal los.
Shoot 🙂
Dirk
zil006.jpg

zil007.jpg

Prachtige resin wielen van Hussar
zil008.jpg

De gereedschapskist ligt vol metpotjes en gereedschap
zil009.jpg

zil010.jpg

zil011.jpg

zil012.jpg

zil013.jpg

Ik vond de platen uit de kit wat te dik. Ik heb ze vervangen door stukken van een pe fender voor de Hetzer.
zil014.jpg

Niet helemaal mijn ding, maar wel smullen! Je detailering is super strak, ik zal 'm zondag eens van dichtbij bekijken 😉
Jan 🙂

Ha Dirk!
Goed je hier weer te zien!! 😀
Geweldig model zeg! Zoals Jan al zei is het ook niet mijn ding, maar ik vind de uitvoering top! Ik hoop hem dan ook zondag te zien.

Groetjes

pff...dat ziet er uit als een aardige bak werk...maar het is mooi gebouwd, zoals we van jouw kunnen verwachten. Krijg zelf bijna trek in zo'n bak. maar goed dat ik het geld niet over heb 😉

@ Henny: als ik het goed heb worden bij dit soort voertuigen de achterwielen met het bandenprofiel tegen elkaar in gemonteerd om ze meer grip te geven op slecht terrein.

Bedankt voor de comments mannen, wordt gewaardeerd.
De banden zitten inderdaad niet goed. Is ook nog maar een proefopstelling. Op de zijkant van de banden staat een richtingspijl.

Dirk

Eindelijk nog eens een updaatje. Het plakwerk is bijna af dus kan ik gaan uitvogelen hoe ik alles gespoten moet krijgen.
Het motorblok is ondertussen gespoten en geweathered. Ik was hier mee klaar toen, tijdens het fotograferen, mijn ma het op stevigheid wilde testen door er een plank op te laten vallen. Gelukkig heb ik de schade een beetje kunnen herstellen.
De kleuren zijn gespoten met de nieuwe Infinity en Hobby Colour verf.
Verwering met olieverf - de bekende mix.
Alleen jammer dat je van het meeste niets meer gaat zien. De ventilator gaat volledig verdwijnen.
Shoot please.

Dirk

zil015.jpg

zil016.jpg

zil017.jpg

zil018.jpg

Dirk,

je blijft me verbazen,
mooi resultaat, ...

De mijne is even stof aan het happen.
Toen ik jou plan hoorde heb ik de mijne even opzij gezet,
en daar staat hij voorlopig nog wel even...

Hou ons op de hoogte,

Rico

Wow wat een motor blok, zoals je zelf al zegt valt er veel van weg, maar je hebt altijd nog de foto's. Zeer mooi verweert, en de kabeltjes en slangetjes vind ik erg netjes.

Mvg Manuel

Hey Dirk, long time no see 😉
Prachtig blok heb je afgeleverd, alsof je 'm zo kunt starten!
Jan 🙂

Zeer mooie bak Dirk!
Super tof dat blauwe motorblok!
Wellicht heb ik hem gemist maar welke kleur krijgt het complete voertuig? "Gewoon"groen of wat exotischer?

Massel,
Marcel.

Ok, na enkele comments van clubleden zijn we weer aan de slag gegaan.
Het is nog niet helemaal klaar. Het bovenste stuk moet nog gedaan worden maar de luchtfilter blijft blauw want die vind ik zelf mooi gespoten.
Voor en na:
zil015.jpg

zil019.jpg

Voor en na:
zil016.jpg

zil020.jpg

Voor en na:
zil018.jpg

zil021.jpg

Shoot please,

Dirk

Lekker, maar het kan vetter.... als ik de motorkap van mijn Mercedes bus open trek ziet het blok er een stuk zwarter uit 😉 Ik zou in ieder geval wat meer smeer/ olie langs het kleppendeksel doen....
Jan 🙂

Bedankt voor de comments.

In het echt is tie wel wat donkerder en oogt het wat vettiger.
Ik ben bang dat als ik het nog donkerder ga maken je dan helemaal niets meer gaat kunnen onderscheiden als er eenmaal de motorkap overkomt.
Ik zal eens proef moeten passen denk ik.

Groeten,

Dirk

Terug
Bovenaan