Zil 157 bouw

Hilbert Zuijdendorp

Lid van de TWENOT
Hallo,

Tijd geleden dat ik hier gepost heb, maar ik had dan ook een dip wat rustig 10 maanden duurde.. Maar de draad is weer een beetje opgepakt. Ditmaal met de trumpeter Zil 157. Best leuke kit en past redelijk. Wel een paar schoonheidsfoutjes in de bouwbeschrijving, maar dat maakt het model niet onbouwbaar.

Ik ga het verhaal kort houden dus hierbij de foto's 🙂

DSC_0308_zps683054d2.jpg

DSC_0309_zps72b45a98.jpg

DSC_0310_zps1c2baab9.jpg

DSC_0312_zpsd2d0c396.jpg

DSC_0311_zps3088dd1c.jpg

DSC_0313_zps2a726aa0.jpg

De kleuren die gebruikt zijn, zijn als volgt.

X-15 light green
XF-68 Nato Brown
XF-59 Desert Yellow
XF-2 Flat White

Op naar de vernislaag die de boel moet beschermen tegen de hairspray. We gaan het zien aangezien het mijn eerste keer is dat ik deze techniek gebruik. Dus tips zijn welkom!

Groetjes,

Hilbert

Ziet er al spannend uit Hilbert...
Ik neem aan dat je hairspray chipping gaat doen ?
Vraag ik me gelijk iets af n.a.v. je opmerking :
Op naar de vernislaag die de boel moet beschermen tegen de hairspray.
Vernis over de verflaag, en dán haarlak ? wat heeft de haarlak nog voor nut dan ?

Hoi Peter,

Wat betreft de vernis en de hairspray, de vernis is een tussenlaag om de onderlaag (in dit geval het bruin) te beschermen tegen de haarlak. Het exacte principe weet ik er ook niet van, want het is voor mij ook nieuw. Maar ik heb begrepen dat het beter is. Een exacte verklaring kan ik je dus niet geven helaas. Iemand toevoegingen?

Groetjes,

Hilbert

peter van dijk zei:
... Vernis over de verflaag, en dán haarlak ? wat heeft de haarlak nog voor nut dan ?

Hilbert Zuijdendorp zei:
... Een exacte verklaring kan ik je dus niet geven helaas. Iemand toevoegingen?

Dat is logisch :!:
De vernis over de (basis-)verflaag is nodig voor het behoudt van DIE 1e laag, omdat je het chippende effect (middels hairspray) alleen bij de latere (te weg-te-halen) verflaag wilt toepassen. De hairspray is/vormt dan ook een medium dat meer droogtijd vergt en voor deze (2e-verflaag-)purpose ideaal is.

groet

De vernis over de (basis-)verflaag is nodig voor het behoudt van DIE 1e laag,
omdat je het chippende effect (middels hairspray) alleen bij de latere (te weg-te-halen) verflaag wilt toepassen.
ach naturlich
embarassed_zpsb851825a.gif

Hoi,

Ben best goed op dreef. Ik neem mijn tijd en leer veel bij, aangezien ik het weatheren best lastig vind. Ik ben eerst begonnen met het interieur. Hopelijk wordt het wat.
Dit zijn de kleuren en rest van de benodigdheden die ik gebruikt heb.

DSC_0306_zps14f8d662.jpg

Dit is het resultaat:
DSC_0307_zps00c47790.jpg

DSC_0308_zps9e1d3c10.jpg

DSC_0309_zps5b4a9d03.jpg

Feedback is altijd welkom!

Groetjes,

Hilbert

Leerzame kits zijn altijd tof.
Ik zou zeggen, met die ribbels op de cabinevloer heb je nu een fijne wash nodig.
Tubetje olieverf, beetje white spirit and you're good to go.

Groet, MartinD

Prachtig ! heel mooi gedaan Hilbert 😛

ziet er goed uit hilbert, maarruuhh, is er wat mis gegaan met de verflaag van de motorkap? heeft nu nogal sinaasappelschil effect, of heb je dit "bewust" gedaan?

Hoi Timo,

Dit is niet bewust gedaan, maar dat komt omdat ik de laag nat heb gemaakt met water. Dit trekt dan (blijkbaar) onder de verf waardoor dit ontstaat. Na het chippen en laten drogen is alles weer helemaal glad getrokken. Inmiddels is er ook een laag vernis over gegaan.

Groetjes,

Hilbert

zon idee had ik al omdat ik t op de ene foto wel, en op de andere foto niet zag, maar.... wie niet vraagt komt er nooit achter, dus vandaar mijn vraag!

zelf ook wat gerommeld met haarlak, bevalt me eigenlijk prima, mits je t vtv maar goed hebt gelakt, anders wordt t niks 😱

Dank voor de lovende woorden heren!

Ik ben wat verder gegaan met het achterdek. Zoals op de foto te zien van het origineel komt er geen huif op en blijft het open. Aangezien ik vermoed dat de truck al aardig wat geleden heeft heb ik ook de hairspray techniek toegepast op het dek.
Verder denk ik ook dat de camouflagekleuren doorgetrokken werden. Dus vandaar het groen.

Anyway, zonder plaatjes worden we ook niet vrolijker. Enjoy!

DSC_0327_zpsd8cc59e1.jpg

DSC_0328_zpsb1e9e1af.jpg

DSC_0329_zpsb579c372.jpg

DSC_0330_zps1da27323.jpg

Ik vind dat groen meesterlijk! Ik denk dat ik dat ook m'n Firefly ga gebruiken, en dan wat afzwakken (natuurlijk...)!
En een origineel onderwerp, succes met de rest!

Ha die Hilbert,

Mooi werk! Toen ik de eerste "in progress foto's" zag, had ik wel zoiets van "dit kan mij niet bekoren..." Zo zie je maar weer: je stil houden omdat je weet dat het model nog niet af is, heeft zo zijn voordelen.

Ik vind de cabine werkelijk een beauty om naar te kijken. Voor een eerste poging heb je voor mijn gevoel niet alleen de juiste roesttinten te pakken, maar ook een hele natuurlijke look wat betreft de plaatsen waar die roest zit. Ik blijf deze met waardering volgen...

groeten, Richard.

Heren,

Ik heb inmiddels een paar washes en pinwashes (voornamelijk pinwashes) erop zitten. Maar kan iemand mij verder helpen met de verwering? Want ik loop een beetje vast en durf eigenlijk niet zo veel meer te doen (bang om het te verpesten...).. Dus kan iemand mij wat tips geven hierover? Graag een step by step lijstje met wat ik nog kan doen.. Technieken over het toepassen ervan waardeer ik ook zeer.

Groetjes,

Hilbert

Hoi Hilbert 🙂 over verwering valt tegenwoordig zooooo veel te melden dat je bijna niet weet
waar te beginnen....

Maar op Missing-lynx staat een een mooi setje artikelen van MIG bij elkaar,
die je om te beginnen al een heel eind op weg kunnen helpen.

Je vindt ze HIER

Op je gemak opzuigen die kennis en dan kun je rustig meer vragen stellen...

Veel plezier !
Peter

Hoi Peter,

Dankvoor je bericht, maar ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben verder gegaan. Stapje voor stapje.. Het resultaat zie je (mist je naar SMC gaat) op SMC. Daarna volgen de foto's 🙂
Hij is dus zo goed als af 🙂

Met vriendelijke groet,

Hilbert

Goed om te horen Hilbert, dan ga ik 'm zeker zien aanstaande zondag 😀

Terug
Bovenaan