Zeer zeldzame Duitse SKS ! [interieur af]

Ja, heren Reits, Wiskerke ea, gooi jullie archieven maar open !
Want dit is misschien het enige exemplaar dat ooit bestaan heeft...

Het gaat hier om een tot operatiekamer omgebouwd SWS, door de manschappen Schwere Kranken Schlepper(SKS) gedoopt (let op: GEEN ambulance !)
Volgens het Lexikon der Wehrmacht is dat in ieder geval ook met een Bussing-Nag gedaan, dus wie weet ??

Maar serieus, ik zat dus over deze SWS te piekeren wat ermee te doen.
Ik heb er al zat gezien met stowage, geschut, wrakken etc.

Dus heb ik dit aangegrepen voor mijn allereerste scratch-conversie.
Nu heb ik wel eens vaker wat kleine deeltjes gescratcht(zoals iedereen wel denk ik), maar een hele ombouw is toch wel een andere tak van sport.
Altijd bewondering gehad voor die mannen die hele voertuigen zelfgemaakt uit hun mouw schudden.
En ik wil toch wel allerlei modelbouw technieken proberen, dus.

Alles is zelf gemaakt muv de medische set.

Men mag mij gerust afschieten, want het zou teveel gevraagd zijn dat alles meteen de eerste keer goed is.
Dus zowel tips als kritiek mag.

Over de spulletjes:
Er is erg weinig fotomateriaal te vinden als je zoekt bij militair. Dus ik ben andersom gaan werken en heb in Medizin Historische Archive gezocht. Dan kom je meestal bij ziekenhuizen terecht, en ik heb geprobeerd eea te vertalen naar Wehrmacht.

Meeste verfwerk moet nog gedaan worden ! Dus even niet op letten !!

De foto's:

Cabine, al te zien in een ander draadje
sws_1.jpg

Eerste begin: stalen gootsteen met afvoer
sws_2.jpg

Waterhouder erbij(steriel) plus gasbrandertje (ontsmetten, water koken). Gebaseerd op bestaande spiritusbrander
sws_3.jpg

Operatietafel (gebaseerd op ziekenhuismateriaal)
sws_4.jpg

Medische sets zijn bijna onvindbaar. Als enige deze tinnen instrumentatie. Ik heb er gemengde gevoelens over: soms nog scherper als resin, andere keer weer onduidelijke kloddertjes. Maar het beste van maken.
Tevens zwabber en handdoek met Andrea sculpt (mooi spul !)
sws_5.jpg

Losse proefplaatsing instrumentenkast
sws_6.jpg

Aanrecht kompleet
sws_7.jpg

Losse opstelling:
sws_8.jpg

Floorview:
sws_9.jpg

Het geheel wil als slot mijn eerste airbrush-project maken, dus dat komt later.
sws_10.jpg

Wordt vervolgd

Re: Zeer zeldzame Duitse SKS !

Ha die Wim,

Mooi! Leuk om te zien dat jij je begeeft op nieuwe paden. Zelf ben ik absoluut niet van het scratchen dus ik kan dit zeker wel waarderen.

Wat betreft je schildertechniek een tip aangaande het dashboard: een volgende keer de klokjes eerst zwart laten vloeien (zoals je dat ook bij bandjes doet), vervolgens wanneer het geheel droog is de wijzertjes heel subtiel dry-brushen. Bij jouw klokjes krijg ik bij het eerste en het vierde klokje (v.l.n.r.) een gevoel van: jammer, onduidelijk.

In het geheel zeker een interessant project dat ik blijf volgen 🙂 .

groeten, Richard

wim meesters zei:
Ja, heren Reits, Wiskerke ea, gooi jullie archieven maar open !

Nou... hier heb ik niet veel referentie-materiaal voor 😉

Een uniek en origineel stuk werk! Misschien dat een SWS een beetje overkill is voor een operatie-tafel, maar het rijdt wel lekker. Al goed over nagedacht qua inriching! Ik vond het eerst meer een obductie-tafel dan operatie-tafel, maar er komt vast nog wat op? Ik zag dit bed op internet
http://www.bunkermilitaria.com/Merc..._Code=6703&Category_Code=B2&Product_Count=183
maar dat is meer tijdelijk denk ik (in te klappen etc).

Een paar suggesties:
- wat latjes voor die flesjes aan de wand (anders kukelen ze eraf bij het rijden)
- een paar flinke lampen (beweegbaar/instelbaar) aan het plafond
- geen houten latten vloer (daar kan geen dweil tegenop) maar een stuk zeil met een afvoerputje 😳

Ik heb bv deze foto:
laz.jpg

met wel een hele mooie gladde vloer!

En wellicht nog een mobiel bakje boven het bed met het gereedschap?
second_ww_surgeryXlrg.jpg

Erg leuk!!!

Eric

Bedankt voor commentaar zover !

@Richard:
4e klokje kan ik nog wel wat bijwerken, van deze hoek uit gezien idd wat onduidelijk.
1e klokje is heel moeilijk: achtergrond is wit, er is oa een rode sector en heeft twee wijzers. En dat op 1 vierkante mm...
Dat is haast niet te brushen en roept eigenlijk om een decal (die ik niet heb 🙁 )

@Eric
Zou dit een van die omgebouwde Bussing-Nags kunnen zijn ? Bedankt voor de foto 😀 Moeilijk te vinden.
De SWS was m.i. geen overkill, de artsen klaagden over mobiliteit te velde !
De tafel komt idd nog wat op, weet nog niet wat.

Jouw suggesties:
- wat latjes voor die flesjes aan de wand (anders kukelen ze eraf bij het rijden)
Nee, al die spulletjes zaten op een of andere manier geklemd in de kist (die twee-delig openklapbaar was).
Het instrument-deel was uitneembaar en kon dus los op de operatietafel gezet worden (zie jouw laatste foto).
Was goed over nagedacht !
- een paar flinke lampen (beweegbaar/instelbaar) aan het plafond
Absoluut ! Ben al aan het uitdenken hoe en wat.
- geen houten latten vloer (daar kan geen dweil tegenop) maar een stuk zeil met een afvoerputje
Ja, dat is een goed idee ! Had ik nog niet aan gedacht (wel al putje gemaakt onder gootsteen)
Zal wel linoleum zijn geweest ? Welke kleur ??

Tot volgende keer,
bouwgroeten, Wim

Wim, ik benijd je om je moed echt respect dit zijn dingen waar ik me nog niet aan durft te wagen.
Wat betreft een airbrush, bij sjaaks hobbyshop (www.sjaakshobbyshop.nl) kan je een revell startersding kopen voor nog geen 100 euri met miniconpressor en alles erbij.
Het grappige is dat hij nog aardig dunne lijntjes kan trekken.
Enige nadelen zijn is dat hij constant lucht spuit (verf spuit hij alleen mee als je het knopje beweegt) het verfreservoir mocht mss wat groter en je moet niet al te lang aan 1 stuk door spuiten want die compressor wordt best warm (nou moeten verflagen tog eerst drogen dus dat is niet zon ramp).
Ik kan m je zeer aanbevelen.

Ga zo door!
Cheers
Marf

- Metertje bijgewerkt op dashboard
- Ondertussen wat gevonden om als zwarte blinkende linoleum te dienen
- begonnen met verstelbare lamp te scratchen

Foto's volgende week of zo

@ Marvin
Bij scratchen kun je rustig wat verknallen: het materiaal kost bijna niets. Doe je het gewoon overnieuw.
Dus zo moedig is het niet 8)

Mijn (toekomstige) airbrush staat al vast: een eurotec van ASA. Door deskundige personen die ik vertrouw aangeraden.
Kost wat meer, maar dan wacht ik liever nog een maandje of wat, tis tenslotte een investering over vele jaren 🤣

Bouwgroeten, Wim

Ja ok maar tog ambitieus en dat is toch ook bewonderingswaardig.
Wat betreft de airbrush kan ik je geen ongelijk geven het was ook een suggestie voor een goed alternatief van een duurdere 🙂.

Cheers
Marf

Ha die Wim,

niet om l*llig te doen, maar de Eurotec is de compressor 🙄 😉 . Waarschijnlijk neem je er een Evolution of een Infinity bij?

groeten, Richard (die het super vind dat je overstag bent aangaande de airbrush).

Hoi Richard,

Klopt, de Eurotec is de compressor.
Qua brush neig ik naar de Evolution, of die man in Almere moet me op het laatste moment nog overtuigen van de Infinity.
Ze lijken mij even goed.

Wordt in ieder geval wel spannend, de eerste keren met dat ding experimenteren......stap ik toch nog in de 21e eeuw op mijn oude dag 🤣

Bouwgroeten, Wim

Kleine tussen update:

De verstelbare operatie-matras en rechtsonder de verstelbare lamp ( zo goed Eric ?)
In wording de infusie-standaard, plasmazakje nog in de maak.
Eea moet nog geschilderd worden.

Kom op mede-scratchers/sculpters, waar blijven de adviezen en/of commentaren ?
Steun de nieuweling !!

sws_11.jpg

Re: Zeer zeldzame Duitse SKS ! [tussen updeetje]

Hoi Wim 😀
Kom op mede-scratchers/sculpters, waar blijven de adviezen en/of commentaren ? Steun de nieuweling !!
Hij gaat toch lekker zo ? Heb tot nu toe niets te zaniken, ik vind je sKs een orgineel idee !
Slim van je om een voertuig te bouwen waar geen foto's van zijn overgebleven 😉 .

veel bouw-, scratch- en sculptplezier 😀
Peter

Ziet er cool uit wim!
Het enige wat ik kan bedenken is dat de riemen te dik ogen mss komt t wel door de stand van camera ofzo k weet niet.
Mss zou je de riemen van papier kunnen maken opgestijft door wat super glue.
Het is een suggestie, je doet t fantastisch wim!

Cheers
Marf

Marvin schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de riemen te dik ogen mss komt t wel door de stand van camera ofzo k weet niet.
Mss zou je de riemen van papier kunnen maken opgestijft door wat super glue.

Ben ik met 'm eens. Een ander alternatief voor dunne riempjes is loodfolie dat je bij een hengelsportzaak vind of de capsules van een wijnfles danwel de folietjes die je op een kuipje boter vind.

Mijn vrouw zegt wel eens: jij bekijkt alles met "1/35-ogen": ik kan haar geen ongelijk geven 🤣 ...

Overigens vind ik het lampje zeer geslaagd.

groeten, Richard.

Onder het motto "De artiest schept, maar het publiek bepaalt wat goed is", de riempjes gemaakt van loodfolie.
Ziet idd wat beter uit.
Te zien bij het eindresultaat 😀
Probleem is dat de andrea-sculpt zo'n heerlijk spul is, dat je de neiging hebt er alles mee te maken, zelfs al zijn er betere alternatieven !

@Peter:
slim om een voertuig te maken waarvan geen foto's zijn
Nou Peter, ik had liever wel foto's gehad, was een stuk makkelijker als referentie !
En er zijn al zoveel Duitse fantasie-voertuigen uitgebracht door de modelfabrikanten, deze kan er dan nog wel bij 🤣

@Marvin, Richard: bedankt voor constructieve kritiek.

Bouwgroeten, Wim

Interieur is wat mij betreft af, tenzij iemand nog iets constructiefs kan bedenken.
Was nog een heel gepruts om het infuus-zakje enigzins goed te krijgen.
Deuren en de rest van de ombouw ga ik samen met het hele voertuig doen zodra ik een luchtkwast heb.

Was een leuk en leerzaam uitstapje naar de krab-wereld !

sws_12.jpg

sws_13.jpg

sws_14.jpg

😱 dude...... ik heb ook wel eens stemmen in m'n hoofd.... en je hebt het bewijs geleverd :
je hebt goed geluisterd naar jouw stemmetje, knap werk voor een pasgeboren scratcher 😛 .

Ik zou je best tips kunnen geven over van alles en nog wat, maar dat gaat beter tijdens een
live praatje met je model erbij (heb niet altijd zin om achter dat toetsenbord te zitten 😳 )
Kom je naar Schiedam misschien ?

Die linkerwand zou je nog wat aan toe kunnen voegen : een schort aan 'n haakje (gerolde putty, loodfolie),
een kleerhanger, een instructieposter oid. (om de leegte te breken, niet volhangen dus)

Er bestaat overigens wel een 54mm setje "Surgical Equipment" (30AC004) van Historex (Michigan Toy Soldier Co.).
Fraai assortiment spulletjes in plastic.
Ook in PE zijn er gereedschapsetjes waar chirurgisch-bruikbaar spul tussen zit.

Gaat zoo verder !

krabze 😉
Peter

Merci Peter, dat is een opsteker voor de Wim 😀

Heb jij alleen maar last van stemmetjes in je hoofd ?
Heb je het nog makkelijk, ik heb ook nog de beelden erbij 8)
Ik heb nog veel taferelen in gedachten, maar niet de kunde om dat allemaal te doen 🙁

Schiedam zit er niet in. Wel Moveleo, april in Helchteren (B) en natuurlijk SMC, maar das pas oktober.

Iets aan die wand is wel leuk ja. Niet teveel, want anders wordt de bewegingsvrijheid van de chirurg weer beperkt (was toch al krap).
Bedenk wel wat leuks !

Bouwgroeten, Wim

Hoi Wim,

Ik vind dat je zeer op de goede weg bent! Als ik je een tip mag geven: infuuszakken hadden ze in die tijd niet, wel flessen. De infuuspaal zit op een gruwelijk onhandige plek. Daar staat de chirurg of degene die assisteert. Ik zou hem aan het hoofdeinde doen, tenslotte is de anesthesist degene die de vochttoediening regelt. Nog handiger zou zijn om de flesen aan haken in het plafond te hangen, maar in ieder geval niet aan de zijkant van de OK-tafel.

Groet en succes verder,

Jos

Interessante info Jos !
Ga ik zeker doen. Haak aan plafond is eigenlijk ideaal, had ik zelf moeten bedenken.
Zoals ik al zei, er is helaas erg weinig referentie-materiaal te vinden.
Heb je ook enig idee hoe die flessen uitzagen ? Waarschijnlijk niet als een wijnfles.....

Bedankt en bouwgroeten,
Wim

En waarschijnlijk ten overvloede, maar toch niet te versmaden....
Duitse medische setjes WW2 op E-bay (1:1 dus hè..)
http://www.ebay.com/itm/WWII-GERMAN-MEDICAL-SET-DIRECT-BLOOD-TRANSFUSION-/230527350710
http://www.ebay.com/itm/WW2-1939-GERMAN-LARGE-MEDICAL-SURGICAL-TOOLS-SET-CHIRON-/290507040491?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43a391a6eb

wist je dat : bloedtransfusie in het duitse leger niet met flessen werd uitgevoerd,
maar direct van man tot man werd overgeheveld....

Re: Zeer zeldzame Duitse SKS ! [interieur bijna af]

Bedankt mannen,

Aanvullingen worden beslist meegenomen, foto's als klaar.

Peter, bij deze de opdracht om die bloedtransfusie kist voor me te maken (kwijl.....)
Mijn adres heb je 🤣

(grap, ten overvloede)

Overvloedige bouwgroeten, Wim

Peter, bij deze de opdracht om die bloedtransfusie kist voor me te maken (kwijl.....)
piece of cake...... heb ik mákkelijk binnen twee jaar af 8)

koelbloedig edoch vrolijk gegroet 😀
Peter

wist je dat : bloedtransfusie in het duitse leger niet met flessen werd uitgevoerd,
maar direct van man tot man werd overgeheveld....

Dat gebeurde ongetwijfeld, dat bewijst de afgebeelde set wel, maar toch niet uitsluitend... Dan zou je voor een transfusie afhankelijk zijn van de mannen in je directe nabijheid en dat kan in sommige gevallen toch wel problematisch zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ook bij de Duitsers de burgerbevolking niet werd opgeroepen om bloed te doneren.

Jos

Ja dit is een stukje van de oorlog waar de propaganda niet graag mee bezig was.

Je probeert veel jonge mannen enthousiast te maken voor de strijd, maar dat daarbij ook doden/gewonden vallen, daar praat je niet over.
Geamputeerde ledematen, granaatscherven, bloed enz, liever niet...

Hoe dan ook, al sinds de Eerste Wereldoorlog riep men de burgers op voor zgn Blutspenden, zie bijgaande link.
Daaruit volgt dus inderdaad dat er ook bloed werd opgeslagen die flessen.
Directe transfusie had misschien wel de voorkeur, maar dat kon zeker niet altijd.

Ik maak dus een flesje aan het plafond (en Peter die kist 😈 )

http://www.drk-untertuerkheim.de/index.php?p=Chronik

Groeten, Wim

Ik denk dat directe transfusie alleen in geval van nood werd gedaan. Anders zou je een gezonde man kwijt zijn die je beter ergens anders kunt inzetten.

GJ

Dat gebeurde ongetwijfeld, dat bewijst de afgebeelde set wel, maar toch niet uitsluitend... Dan zou je voor een transfusie afhankelijk zijn van de mannen in je directe nabijheid en dat kan in sommige gevallen toch wel problematisch zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ook bij de Duitsers de burgerbevolking niet werd opgeroepen om bloed te doneren.
Mee eens ! In de beschrijving van de set staat ook dat het een eerste hulp middel is.
Dus meer aan het front.
En inderdaad nadelig tijdens gevechtsacties als er dan twéé man even niet mee kunnen doen...
En de "gezonde" strijder voelt zich kiplekker minus een 1/2 liter bloed... 🙄

En Wim : jij kunt nu met een gerust hart aan de fles 😈 scheelt mij weer werk...het blijkt historisch correct,
dat die set dus nét even niet achterin de SKs ligt... 🤣

Bouwze 😉

Adviezen meegenomen:

- kleerhaakjes aan wand
- infuuszak vervangen door halve liter infuusfles, deze aan plafond gehangen in een draadmandje.
Zo te zien waren de meeste slangetjes uit die tijd rood rubber, dus dat heb ik ook maar gedaan.

sws_15.jpg

Terug
Bovenaan