Yug. M-84A MBT (ACE 1/72) Update (25-07)

Schalen
  1. 1:35
ACE is een wat minder voorkomend merk, wat wel leuke tanks uitbrengt. Omdat is in de voorbereiding zit voor een Balkan dio, was ik op zoek geweest naar tanks van de voormalige Joegoslaven. Zo kwam ik terecht bij het merk ACE wat de Yugoslav M-84A MBT in haar collectie heeft.

Toen het pakket binnen kwam, was het wel even raar kijken. Na gewend te zijn aan de dozen van Dragon en vooral Revell, ziet dit er toch wel wat eenvoudiger uit:

001-Doos.jpg

In doos zitten 6 gietraampjes met veel onderdelen. De tracks zijn bijna allemaal loze onderdelen.

002-Sprues.jpg

Het plastic ziet er dik uit en her en der zit flash. Er zit wel veel detail op de tank stukken en dat ziet er wel netjes uit.

De bouwbeschrijvig is zeer kort:
003-Bouwbeschrijving.jpg

Twee pagina's vol met cijfertjes. Dat wordt nog interessant ... 😉 Ook moeten er op een aantal plaatsen onderdelen weggesneden worden. Het zal zich wel wijzen 🙂

Het kleurschema is in tekst met geen echte voorbeelden. Ik maak de Joegoslavische versie uit 1991 en die is licht olijfgroen met zwarte skirts.

Ondertussen ben ik begonnen met de onderkant. De eerste delen pasten goed, beetje schuurwerk.

004-Ziijkant_onderkant.jpg

005-Onderkant.jpg

Op de onderdelen zit een vreemde kleur. Het lijkt alsof er koffie overheen is gegaan .... maar niet van mij in ieder geval.

Verder heb ik al een dryfit gedaan met de bovenkant, alleen dat paste niet, te weinig en te veel ruimte. Het te weinig deel is weggeschuurd en als beide onderdelen aan elkaar gezet worden dan zal putty zijn werk moeten doen, gezien de mooie kieren.

Dit was het voor nu, tot een volgende keer!

Marc,

Het model gaat in bad, zodra het verftijd is.
Ik weet niet of wat op het plastic zit gevolgen heeft voor de hechting van het verf, maar zover ben ik toch nog niet.

Hoi Johanna,

ziet er idd wat vreemd uit, dat witte plastic. Ik wens je veel geduld met de plamuur-en-schuur job, al denk ik wel dat je er weer iets moois van gaat maken.

Groet,

Kanne

Hoi Kanne,

Dat gaat zeker lukken, ik maak me niet zoveel zorgen over de koffievlekken, want er zijn genoeg methodes om ergens verf op te krijgen.

Het passen is momenteel de grootste job, en ik heb nu de belangrijkste delen passend.

Binnenkort weer een update met wat foto's, want nu is er niet zoveel te zien 😉

Gr, Johanna

Een update uit de wereld van ACE modelbouwdozen ....

Een cursus meten, passen, schuren, puttiën, lijmen. Aflevering 1 gaat over de mooie paskwaliteit van ACE.

De onderkant zit in elkaar en ik heb de bovenkant gepast. In het eerste geval paste de achterkant van de onderkant niet tussen de ruimte die de upperhull biedt. Dat heb ik op maat geschuurd ...

007-Achterkant.jpg

Dit past nu redelijk. Ik kon hier niet onbeperkt schuren omdat anders de voorkant niet zo passen. Ook bij de voorkant was de combinatie te nauw en de aansluiting liep niet recht. Dit model kent namelijk ook redelijk wat flash.

009-Voorkant.jpg

Upper en lower hull passen nu in principe. Aan de zijkant leidt dit wel tot een forse tochtgat. Aangezien het een model met skirts is, hoef ik het niet helemaal perfect te hebben, maar een redelijke vulling met putty zal er toch wel moeten komen:

006-Naad_zijkant.jpg

De turret bestaat uit twee delen. De ring past een aardig op de upperhull en is ook te draaien. De bovenkant van de turret paste helemaal niet. De onderdelen moet in elkaar vallen, maar de inhammetjes zijn te nauw, te ondiep, scheef of .... bedenk het maar. Stukje voor stukje de boel zo op maat gemaakt dat het past. Met een beetje putty is de rest wel weg te werken ...

008-Turret.jpg

Een bewerkelijk proces dat wel leuk is om te doen. Zo leer je Revell ook nog waarderen 😉

Dit was aflevering 1, op naar het vervolg!

He Johanna,

Dit is een mooi plamuurwerkje aan het worden zo. Het geeft wel voldoening als het dan toch netjes in elkaar zit.

Tip voor de foto's: maak ze eens op een donkerblauw achtergrond. Ik denk dat het detail dan iets beter naar voren komt met dit witte plastic.

Groet, MartinD

Hoi Martin

Ik zag het ook al op de foto's en de volgende keer gebruik ik de bank als achtergrond. Meestal zijn modellen donkerkleurig, vandaar de witte fotoplaat.

Het is zeker een leuk plamuurklusje. Zodra alles past, geeft het een prettige voldoening en dat is toch een belangrijk onderdeel om het modelbouwen leuk te vinden. En dat lukt met zulke kitjes tussendoor prima.

Vanmiddag weer tijd om verder te gaan en dan ga ik eerst de onderkant afwerken. Kijken hoe de wielen gaan passen, want die bestaan uit allemaal losse stukjes.

Wordt vervolgd!

Gr, Johanna

Deze kit is behoorlijk bewerkelijk en daardoor komen de updates wat minder snel en is de voortgang ook niet zo groot. Maar het vordert wel.

Na veel snijwerk is de onderkant in elkaar gezet en de wielen zitten op hun plek. De wielen zelf passen goed en dat is een groot verschil met de rest. De delen waarop de grote wielen moeten, waren niet allemaal gelijk en het was een aardige inspanning om alles recht te krijgen ...

010-Wielen.jpg

011-Wielen.jpg

Morgen gaat dit gedeelte in een wasje en ik verf dit apart van de upperhull en turret. Wat wel leuk is aan dit model dat ze zelfs details aangebracht hebben aan de onderkant van de lowerhull, wat ik zelden bij andere kits heb gezien.

Vervolgens ben ik bezig geweest met de skirts. Die hadden veel flash. Na het nodige snijwerk pasten ze al redelijk, alleen moest ik de middensteunen aan beide kanten worden verwijderd, want de skirts waren krom en daardoor zou het helemaal niet aansluiten.

012-Upperhill_met_skirts.jpg

Er steekt nog wel wat boven de hull uit en dat moet nog bijgewerkt worden. Ook zullen wat gaatjes gevuld gaan worden, maar eerst goed laten drogen 🙂

De laatste foto's van vandaag, de eerste van morgen 🙂

Reacties zijn van harte welkom!

So, stay tuned, want het wordt vervolgd!

Terug
Bovenaan