YPR806A1 interieur ( XM806 M806A1 YPR806 )

Meer dan een jaar geleden heb ik de buitenkant van de YPR806A1 PRB gemaakt als ombouwset voor op de 1/35 Tamiya M113.
Sinds dien, wilde ik de binnenkant ook ontwikkelen. Maar aangezien ik toen nog aardig nieuw was in het ontwerpen van 3D dingen, zette ik het steeds opzij voor later.

Maar later kwam er niet van. Ook al had ik de binnenkant van de M113 al een tijdje uitgedokterd, bleef het een drempel.
Het zal weken duren dacht ik...
🙄

Laat mij eerst even voorstellen, zodat we allemaal weten wie de hoofdrolspelers zijn...

U79P33T148D508F2100DT20040407144734.jpg
M806A1 ARVL
Deze Armored Recovery Vehicle Light is in kleine nummers in het Amerikaanse leger in gebruik genomen, maar voor andere (M113) gebruikers, was het een zeer capabel bergings voertuig. Met een kleine vouwbare 'jib' kraan op het dak, was het mogelijk om kleine dingen op te tillen.

Dutch_YPR-806_prbrg_Armoured_Recovery_Vehicle.jpg
YPR806 PRB
De Pantser Rups Berging was de Nederlandse versie voornamelijk in de YPR765 eenheden.
Één YPR806 per compagnie.
Met de grotere HIAB kraan (ook gebruikt op de M579A1) is er een drijf lichaam op de linker flank geplaatst. Ook de boeggolf keerplaat is dikker (meer drijfvermogen).

YPR806-20160115-Martin-Bos-7004.jpg
YPR806A1 PRB
Samen met het op waarderen van de YPR765A1, is de PRB ook meegenomen.
Een nieuwe HAIB kraan, YPR Boeggolf keerplaat, de Triangel trek stel is verplaatst naar onder het drijf lichaam, een opbergkist is achterop het dek gemaakt en meer kleine aanpassingen.

Nu we de hoofdrolspelers duidelijk hebben, gaan we kijken naar de binnenkant.
Ten eerste, foto's vinden van de binnenkant van een 806 is moeilijk. Naast dat er hier en daar wat verschillen zijn, zijn die op de meeste foto's niet eens te zien.
Het is vaak letterlijk een zwart gat met een lier kop.
m806a1 fully tracked recovery.jpg
Ten tweede, ook al kan je in het voertuig kijken, zie vaak nog niets.
ypr-806a1_recovery_2_of_4 (1).jpg

Meerdere YPR806A1's staan in opslag en wat ze doen ten opzichte van de oorlog in Oekraïne, geen idee. Messenger_creation_3073073276341749.jpeg

In December 2023 heb ik (eindelijk) foto's en maten kunnen nemen van één van de laatste YPR806A1's die nog soort van dienst doet bij defensie.
IMG_20231213_135630.jpg
Zoals bijna alle YPR806A1's, zijn hier modificaties gedaan aan het voertuig. Door de oude eenheid en door de club waar het voertuig toen werk verrichtte.
De kunst is, om daar doorheen te kijken.
Ik denk dat ik twee uur lang het voertuig heb bekeken.

Waar zijn we nu?
Afgelopen week heb ik mijn eerste week verlof van mijn fulltime baan, het waren een paar rommelige weken daarvoor, niets werkte, niets kwam af, niets gaf een goede mojo en niets kreeg ik werkende (vooral in mijn hoofd).
Dus mijn brein eiste dat ik iets ging doen, waar ik van A tot Z even mijn zinnen op kon zetten.
Dit werd de 806 serie.
En eigenlijk, in een halve week had ik de wanden klaar van de YPR806A1.
Let op, de YPR806A1 heeft een andere kraan 'voet' dan de YPR806. De M806A1 heeft zelfs geen voet naast de brandstof tank.
Messenger_creation_2b15b4b2-095d-4cb2-ba7a-b7688828f2d5.jpeg

en eergisteren had ik de lier ook zo goed als klaar.
Dit geval zit in alle 806'en.
received_1743305589745255.jpeg

Gisteren heb ik de anker poten aangepast en verbeterd. (Nog geen foto van). Deze zitten op de achterspatborden geplaatst.

Momenteel ben ik bezig met de laatste details zodat alles mooi past en onzichtbare problemen weghalen.
Ik vermoed dat ik morgen een test print kan hebben en een test bouw mogelijk ook.

Dit ging sneller dan ik dacht, maar persoonlijk was dit even nodig. Dit heeft hopelijk een positieve invloed op mijn werksfeer. Iets wat ik al een hele tijd zoek. Ik wil het niet in een emotionele hoek knikkeren, maar ik beschouw dit project als een opkikker zodat ik mijzelf ook weer een schop onder de kont kan geven.

Bijlagen

• ypr-806a1_recovery_2_of_4 (1).jpg
    ypr-806a1_recovery_2_of_4 (1).jpg
    160,9 KB · Weergaven: 4
Heel mooi!
(Had het maar gezegd/gevraagd (of heb ik wat gemist...), heb nog een hoop foto's van zowel ex-- als interieur van m'n ouwe bakkie. Zowel met de oude als de nieuwe kraan.

Een project wat ik nog steeds es moet doen...

(Wacht dan toch ff totdat je klaar bent met dit 😉)

Grtz
E

Komt de 806 (oorspronkelijke versie dus) ook? Zoals je weet zit ik meer in de jaren zeventig en tachtig ….

Komt de 806 (oorspronkelijke versie dus) ook?
Zeker.
Die kraan is 'simpeler' en heb al foto's van de M579A1 binnenzijde kraan. Ik ga eerst even de A1 z'n binnenzijde printen, dan weet ik wat past en hoe het hèt beste bewerkt kan worden om te bouwen.

Had het maar gezegd/gevraagd
Foto's zijn nog steeds welkom.
Ik heb niets gevraagd, ik werk vaak op een tempo wat ikzelf kan behappen. En als een stuk informatie lastig te vinden is, gaat het project vanzelf naar achteren in de prioriteit.
Ik wil niet zeggen dat ik alle juiste informatie heb, maar als ik iets moeilijk kan vinden, betekent dat het vaak sowieso moeilijk is.
Maar, nieuwe info is altijd goed.
Kan ik het vergelijken en misschien zelfs verbeteren.

Mooi project Sylvain!
Als ik thuis ben zal ik ter inspiratie een foto plaatsen van mijn YPR806 in de Sebrenica uitvoering.
Daar zit als bijzonderheid zo’n badkuip op, voor de .50 schutter.

Laatst bewerkt:
Prachtig voorbeeld van camouflage door lokale modder op je voertuig te kwasten

lokale modder
Zeker. Werd vooral in de eerste jaren veel gedaan. Ik zie ze nog in de weer, met emmers met afghaans stof en water.
Later is er een lading met latex verf gekomen. Wat met kwasten is aangebracht.
Dit was geheel eenheid afhankelijk.
Sommige eenheden wilde meer camouflage, sommige eenheden wilde juist gezien worden. En voor beide was wel wat te zeggen.

Toen ik voor de tweede keer in Afghanistan kwam (Dec.2007) was ons peloton aan voertuigen ongeschilderd.
Wij wilde het in begin 2008 gaan doen, dus werd de container waar die latex verf al zeker een jaar in stond weer geopend. Ik was daar ook bij. Maar die verf was onbruikbaar. Het heeft zomerse dagen mee gemaakt van 55°c en winterse nachten van -20°c. Dat werd em niet meer voor ons...
Maar, het mooie aan die latex verf was, het werkte net als masking fluid (van Vallejo bijvoorbeeld). Het was er zo weer af te pulken.

489216.jpg
Hier is de modder versie te zien. Bijna altijd waren het de Patria's die het hadden. Die pelotons maakte vaker de keuze.
Duidelijk is de modder textuur te zien.
463063 (1).jpg

----------------

C090412_LvW_342-1.jpg
En dan hebben we hier de latex geverfde.
Veel strakker (vooral als het nog maar net maanden er op zit). En de slijtage is meer zoals goedkope verf dat zou doen, zoals boven het voorste wiel.
C090417_LvW_025.jpg
Uruzgan_verkenningeenheid_800.jpg

De YPR806A1 in Afghanistan, heeft met modder de camouflage print aangepast. (Nu ik er beter naar kijk)
YPR-806.jpeg
Beetje off topic, maar altijd leuk om te behandelen.
Alle foto's zijn van het internet.

Laatst bewerkt:
En voor de YPR806 is de oudere kraan basis gemaakt.
Is nog niet helemaal klaar... Maar het is voor vandaag genoeg geweest.
received_1921507111594566.png

Voor een Basis M806A1 zou ik de brandstof tank, achterklep pullie en de twee keerschijven kunnen gebruiken.

Voor een M579A1 is de kraan, brandstof tank en een beschermkap over de leidingen op de grond.

Er is nog genoeg te doen, maar morgen maar eens energie steken in andere dingen!
Zoals een ontwerper die een specifiek type Moto'r maakt.
IMG-20240730-WA0005.jpg

Je bent meer dan een welkome aanvulling in modelbouwland voor de geïntegreerde in de KL! Unieke modellen met een hoop details! Die Moto Guzzi is ook wederom een super uitgave!

Hopelijk verschijnt binnenkort de M113 versies in 1:72 🤞 Dan doe ik direct mee aan de M113 groepsbouw op het forum!

modelbouwland
Dankjewel, dat wordt gewaardeerd.

Die is al best ver. De ontwerper dacht er een weekje over te doen, we zitten nu in de vierde week. Ik hoop vrijdag of zaterdag iets te hebben wat ik kan laten zien.

M113 versies in 1:72
Ik ben daar mee bezig geweest, maar loop wat vast in wat beslissingen. Zoals, eigenlijk wil ik het voertuig zonder achterklep printen, zodat de achterklep los komt. Maar dan, ga ik de achterzijde dicht maken, of interieur... Hoe ga je dat schilderen->meer moet open->meer onderdelen ->meer kans op "niet passende omderdelen'->meer herprinten->kost meer...meer frustratie...minder motivatie om meer te maken...->dan toch maar dicht maken?
Ik zit dus steeds in die cirkel.
Maar, ik grote lijnen, is het zeker mogelijk om de 1/72 M113 serie weer eens op te pakken.

Ik had het beloofd:
Zeker!
En dat is een heel erg mooi model!

IMG_20240804_122239.jpg
Vandaag, deze YPR806 linkerzijde uit de printer gehaald. Een stuk fragieler dan de YPR806A1, maar echt een verschrikkelijk mooie eenheid.

IMG_20240804_122316.jpg
Ook de standaard M806A1 is er leuk uit gekomen.

IMG_20240804_122518.jpg
Een M806A1 rechterzijde, met de nieuwe accubak, bedieners bankje en de hydrauliek tank.

IMG_20240804_122614.jpg
En een boven aanzicht van de YPR806. Door de 'dik-dun' verhouding, lijkt de linkerzijde wat krom getrokken. Dat is mijn onervarenheid met dit onderdeel. Het is een gekke vorm, maar met wat warmte en goede secondenlijm is dit makkelijk te overwinnen.

Om het geheel af te sluiten, dit is em geworden.

IMG_20240806_155146.jpg
Buitenzijde M806A1
Binnenzijde M806A1
IMG_20240806_150457.jpg

🪨

IMG_20240806_155111.jpg
Buitenzijde YPR806
Binnenzijde, YPR806
IMG_20240806_154915.jpg
Geen paniek, het drijf lichaam is er wel, alleen vergeten op de foto.
🪨

IMG_20240806_155203.jpg
Buitenzijde YPR806A1
Binnenzijde YPR806A1
IMG_20240806_150320.jpg

🪨

IMG_20240806_155446.jpg
Twee opties voor de anker poten.

En ze zijn te vinden op:

Dank jullie wel voor de interesse en steun.
👋🤪

Morgen weer iets anders...
Messenger_creation_f749b9b9-b8cf-40a3-a534-0dc54a550886.jpeg

Zeker. Mooie grove spaakwielen

Het kruis...
We wisten het niet anders op te lossen...
De afmetingen van de motor gecontroleerd, klopt.
De motorrijder is ongeveer 1.85m.
Niet te groot, niet te klein.
We hebben zelfs de zool van de laars dikker gemaakt...
Toen was het gewoon, laten we het zo maar doen...het zadel is gewoon heel erg zacht...

Terug
Bovenaan