YPR Prat vraagje (verplaatst uit Twenot Café)

A

Anonymous

Roel,

Ik durf het bijna niet te zeggen hier 😳 , maar ik doe ook aan bootjes zo nu en dan...maar daar heb ik er maar een stuk of 15 van liggen, dus eigenlijk valt het te verwaarlozen... 🙂 Laatste aanwinst de 1/400 QM2...

Wel heb ik even een vlug vraagje over de YPR PRAT. Ik zie sommige mensen die de TOW-toren van een Piranha hebben gebruikt. Er is echter ook een M981 met zo'n toren, ik meen van Academy. Welke kan ik nou gebruiken om een PRAT te maken? Het lenzenverhaal op de Academy kit ziet er iets anders uit dan dat op die LAV, maar voor de rest zie ik weinig tot geen verschil... 🙄

Groetjes, Erik

De toren op de Piranha is de TOW toren. twee TOW-lanceerbuizen aan de zijkanten en de richtmiddelen in het midden. Link: M901 Inproved TOW vehicle en LAV-AT 'Piranha'

De M981 Fire Support Team Vehicle (FISTV) is een "artillery forward observer vehicle in accordance with the fire support team concept"
Zie ook deze link: M981 FISTV.
De toren is ontworpen om op de M901 TOW toren te lijken, om het voertuig minder opvallend te laten zijn voor de vijand. De gaten voor de lanceerbuizen zijn vaak op de FIST-toren als twee zwarte cirkels geschilderd om nog meer de sugestie te wekken dat het een AT-voertuig is.
Met andere woorden: Ze lijken op elkaar maar hebben een geheel andere taak. En daarmee zijn ze ook niet uitwisselbaar.

OK, handig om te weten. Ik dacht al dat ik wat verschil zag op de box-art, dus dat wordt dan een LAV 25 kopen.

Thnx!

Erik

Erik Piek zei:
dus dat wordt dan een LAV 25 kopen.
De toren van de M981 is goed om te bouwen tot TOW-toren -- het is vooral een kwestie van de gaten erin maken en aan de achterkant er een paar stukjes uitsnijden voor waar de lanceerbuizen in kunnen.

Ook kun je de M901 van Italeri kopen, trouwens. Daar zit, vermoed ik, dezelfde toren bij als bij de LAV-AT. (Bij het model, bedoel ik dan -- ik weet dat hij in het echt hetzelfde is 🙂)

@Jakko,

Is er uberhaupt nog iets van electronica of kastjes of iets dergelijks zichtbaar op de echte TOW toren die niet op de FIST toren zitten dan? Ik kan namelijk voor een derde van het geld die 981 kopen, en als het alleen om de toren gaat... zijn er ergens mooie detailshots van die TOW toren eigenlijk?

Groet, Erik

thanks Heaven that we have......

tanxheaven

oosbree_prat_193.jpg

oosbree_prat_196.jpg

meer op http://tanxheaven.com/ypr765var/ypr765varpic.htm

Pictures by Gerard van Oosbree via Tanxheaven

Erik Piek zei:
Is er uberhaupt nog iets van electronica of kastjes of iets dergelijks zichtbaar op de echte TOW toren die niet op de FIST toren zitten dan?
Er zijn wat detailverschillen, maar de basisvorm is zeg maar 95% hetzelfde. Als je gewoon wat foto's van een PRAT-toren erbij pakt (zoals die die door Bas geplaatst zijn in deze thread) zie je vanzelf wel wat je om moet bouwen 🙂 Let op trouwens dat er verschil zit tussen de Nederlandse torens, en de Amerikaanse op de M901 en LAV-AT -- deze kun je voor het grootste deel al zien op de foto's in deze thread, zoals de klep voor de kijkers.

Kijk; daar heb ik nou wat aan; ik ga een poging wagen...resultaten volgen nog...

bedankt allen!

Erik

Dit draadje pas laat gezien... Sorry!
Alle electronica zit IN de toren, hetzij onder in de romp, hetzij onder het torenpantser verborgen.
Het enige wat je zou kunnen zien is de box voor de BA4881-batterijen, die soms in de 'plantenbak' (die brede bak achterop de toren) staat.
Da's de batterybox voor de accu's van de AnTas4A warmtebeeldkijker in de toren; als de interne voeding naar de AnTas uitviel, kon de bemanning die box in de plantenbak plaatsen en met een kabeltje de AnTas van spanning voorzien. Werd niet veel gedaan, aangezien de interne voeding het over het algemeen wel deed.
De 'klep' voor de optiek (de 'mudflap') scharnierde in het midden als de toren omhoog stond. De bovenste helft viel naar binnen en klapte op het dagvizier, de onderste helft naar buiten. Zodoende konden beide vizieren en de Infraroodhoekmeter naar buiten kijken. Werd de toren in vervoersstand gezet (omlaag) klapte de mudflap d.m.v. een bowdenkabel automatisch dicht. Toren omlaag en mudflap open was dus geen combinatie, tenzij er iets defect was.
Soms werd te velde de mudflap ook compleet weggelaten; het was een lastig ding, met name tijdens het collimeren moest hij verwijderd worden. (en dan lieten de mensen hem liever helemaal weg...)
De mudflap bestond overigens niet uit pantserstaal; was van aluminium. Gaf dus ook geen ballistische bescherming.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Terug
Bovenaan