YPR PRAT conversie van perfectscale

Zag hem net ook.
Wat op mijn verlanglijst staat inz KL:

- Laro verkennings pel Tank bat 1991/ 92 (open met Mag afuit)
- Leopard II vd "eerste levering?" 1991/ 92, (ken het model niet precies, maar herinner me een foto in Concord's "Leopard 1 & 2" van een Nederlandse Leo II met zwarte/ wit omlijnde Nederlandse leeuw op de toren)

Roel van Essen zei:
Hmmm... zou me een boel werk schelen m.b.t. de ombouw van het onderste deel van de toren.
Iemand enig idee of dit merk in Nederland te koop is?

Jan Willem de Boer. Who else?

Marcel

Ze zijn besteld 😉

Ze zijn besteld.

Als er interesse is laat het me weten, dan kan ik er evt nog een paar bij doen. 8)

alleen jammer dat er steeds nederlandse versies worden uitgebracht als de voertuigen bijna worden verlaten! de prat is al een tijdje niet meer in dienst!

nu nog hopen dat er ooit een goedkope versie van de leo 1 berging en de leo 2 berging komt!

PRAT niet mer in dienst?

Jim,
jouw info is nieuw voor mij. Staat de KL er tegenwoordig al zo slecht voor dat we geen anti-tank capaciteit meer hebben? Sinds wanneer is de YPR PRAT eruit?
Gert Mons

@Gert: De TOW is vervangen door de MRAT (Medium Range Anti Tank).
Die komt o.a. op de Fennek te staan.
Dracht (als ik me niet vergis!!) 2 km, maar in tegenstelling tot de TOW is het een 'vuur-en-vergeet-het-maar'-projectiel. Dus vuren en de raket doet de rest. De schutter is dus minder kwetsbaar; je hoeft niet meer 17 seconden lang je kop boven het maaiveld te houden... Is wel zo prettig!

En de Cheetah (vroeger PRTL) rijdt inderdaad op haar laatste tracks; COLUA is momenteel aan het omvormen tot een compleet ander concept luchtafweer; alleen projectielen. De Cheetah, ondanks dat het een prachtig stuk techniek is, past het niet meer in het huidige concept van de KL. Helaas, want het blijft prachtig om zo'n brok staal door het terrein te zien denderen, stilstaan en dan een salvo te zien afvuren. (Bergen Hohne, 2005)

De Rafael Spike-MR (Eerder bekend als GILL) wordt voorlopig in een YPR-765 met .50 gebruikt als interim oplossing ter vervanging van de PRAT.

De Spike-MR wordt niet vanaf het voertuig gelanceerd, maar door een uitgestegen team.
Het zal een schot afvuren en zich meteen verplaatsen.

Er wordt dus ook geen lanceerinstallatie op de Fennek geplaatst.

Bij Luchtmobiel is deze sinds 2004 in gebruik vervoerd op de LSV en bij de Mariniers in gemodificeerde Land Rover 110's.

Rafael Spike-MR
GILL_MRAT_1.JPG

Houder in een Land Rover 110 van de Mariniers
GILL%20houder%20Mariniers%20LR110.JPG

Houder voor de lanceer unit in een Land Rover 110 van de Mariniers.
GILL%20houder%20Mariniers%20LR110%202.JPG

LSV van Luchtmobiel met Spike-MR en AT-4 houders
LSV_MRAT.JPG

Het systeem wordt ook "draagbaar" ingezet:
GILL_MRAT_draagbaar.JPG

perfect scale set

weet iemand wanneer de set van Perfect scale beschikbaar is bij JW? Ik heb niet kunnen zien of de set ook de aanpassingen op het YPR achterdek bevat (oa afdichting van de schietpoorten, steunen voor de TOW installatie in rij-toestand etc. Heeft iemand de set al?
Gert

Gert,

De set is binnen en kost 35,-
Er is er nog eentje over op dit moment.

Alle onderdelen kunnen hier bekeken worden:
http://www.perfectscale.de/Neue_Dateien/YPR%20PRAT%20engl.html

Het betreft hier een PRAT van voor de YPR2000 upgrade, dus zonder alle rekken. Hiervoor kan de PE set van Extratech gebruikt worden.

De toren kan zowel in afvuur als transportstand gebouwd worden.

Op de echte PRAT zijn de schietpoorten zijn gewoon dichtgelast. (Zelf doen in de kit met een beetje putty/ surfacer)

Eén correctie: bij de PRAT van voor 1990 waren de schietpoorten nog NIET dichtgelast.
Altijd prettig om achterin wat ventilatie te hebben zonder die irritante, lawaaimakende ventilator in het ladersluik...

Terug
Bovenaan