YPR jaren 80 camo

Sander Benjamins

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
M109 155mm/L23
Leopard 2A6NL
halloa,

ben nu bijna klaar met het model alleen wil ik dus hem vol hangen met camonetten.
heb al gezocht naar wat foto's al zijn deze erg onduidelijk.
kan iemand mij hier mee helpen? of weet iemand waar ik deze weg kan halen?
handige links heb ik al geraadpleegt.

groet'n Sander

Hoi Sander,

ik heb slechts één foto gevonden en heb hem naar je gemaild aangezien ik niet meer weet waar ik de foto vandaan heb.

Groet,

Dennis

Kijk eens op deze link:
http://www.dae.tmfweb.nl/bestanden/ypr.htm
Alleen "ypr 765" ingetikt in Google --> 746 treffers in 0,28 seconden (niet allemaal bruikbare foto's maar het is een begin)

Verder nog enkele eigen foto's:
Geen jaren 80 camo maar ze zitten mooi in de camo netten.

ypr765camo3.jpg

YPR765camo.jpg

ypr765camo1.jpg

Let op de afgeplakte lichten.

sorry mark ik kan je foto's niet zien, idd mooie camo 🙂

dennis, dankje voor de foto, goeie foto
ik neem aan dat de wijze niet verandert is dus.

groet'n Sander

sander benjamins zei:
dennis, dankje voor de foto, goeie foto
ik neem aan dat de wijze niet verandert is dus.

groet'n Sander

Sander, uit je verhaal begrijp ik dat je een jaren tachtig uitvoering wil maken,
wil je de camonetten uithangen of opgerold aan het voertuig ophangen?

Ik moet even kijken want ik heb wat mindere kwaliteit zwart-wit foto's gezien in
een oude Technische Handleiding van de YPR van de opgerolde camonetten.

Geen idee hoe ze op de scanner er zullen uitkomen,
ik hoor het wel.

Dennis

Dit komt uit een diep donker en ver weggedrukt brokje memorie dat nog tussen de lijmdampen inhangt:
In mijn diensttijd (1983-1984) heb ik bij ons onderdeel alleen de netten aan de linkerkant van het voertuig gezien, dus die "sliertjes" niet.
En als ik me goed herinner hadden de netten een donkere kant en de 3 tone camo zijde zoals je die op de foto ziet
Rob

Rob Plas zei:
In mijn diensttijd (1983-1984) heb ik bij ons onderdeel alleen de netten aan de linkerkant van het voertuig gezien, dus die "sliertjes" niet.
En als ik me goed herinner hadden de netten een donkere kant en de 3 tone camo zijde zoals je die op de foto ziet
Rob

Wat Rob zegt klopt, ik heb wat eigen foto's gevonden (88/89) van de camonetten op ons voertuig,
krijg je een kleine indruk wat voor netten in die tijdsperiode werden gebruikt.
Dus dat felle groen werd toen niet gebruikt. (tenminste niet bij onze Cie)
Let niet op de persoon op de foto, ik was toen nog erg jong. 🙂

Dennis

Camonet-01.jpg

Camonet-02.jpg

Het hing er van af, je had toch twee kanten aan een cammo net. maar kijk anders eens op de Forgotten Hero site (YP408
http://www.gaf.zeelandnet.nl/yp408 )
Daar staan heel veel foto's van YP408 in de jaren 80 met cammonetten, kies er maar 1 uit zou ik zeggen. Okee, het voertuig klopt niet maar de netten bll ven wel het zelfde (uhh de YP en de YPR reden ook gebroedelijk naast elkaar hoor)
BertUS

424.jpg

42%20bevoo.jpg

42%20bevob.jpg

ik hoop dat jullie er iets aan hebben

grtz
Henk

Henk volgende keer gewoon dit stukje achter de jpg weg haalen en alles werkt ?d=4675504467612040539

Ronald

jongens jullie zijn allen gezegend 😀

het is de bedoeling om de netten uitgerold erop te hangen.
op foto's zag ik dus ook nog een rol om het voertuig van een soort doek, waar word deze voor gebruikt?

al snap ik mij eigen niet helemaal, waarom nu dit allemaal vragen als ik over een maandje men F rijbewijs krijg, dan neem ik aan dat ik dus ook nog wel krijg 🙂

toch wel leuk om ook te zien dat er weer herinneringen naar boven komen van jullie jongs. 🙂

groet'n Sander

Ik denk dat je daarmee het cammonet in "oefeningsconfig" bedoelt. hierbij werd het net opgerold om het voertuig en zodra het veortuig gecamoufleerd moest worden was het een kwestie van de rollen lostrekken en om voertuig heen hangen
Uhh, mijn verhaal klopt toch, sergeant v Essen, meneer?

Nog een paar foto's:
ypr765camo2.jpg

YPR765at.jpg

IMG_2482.jpg

IMG_2483.jpg

IMG_2487.jpg

Bevestiging van de jutte strips aan het standaard camonet.

Foto's (deze en hierboven) zijn gemaakt tijdens de KL open(deur)dag te Oirschot 2004.

@Bas: Die link heb ik ook al gegeven in mijn eerste post.

jute

de rollen die je ziet in de foto, zijn jute doeken

die worden gebruikt om de hitte signatuur te veranderen.
ze worden meestal om het voertuig gehangen om de wielen af te dekken
na verplaatsing zie je met een warmte beeld kijker, de wielen heel duidelijk als warme onderdelen ( wrijvingswarmte )
door het jute er dus voor te hangen zie je dit dus minder, vooral als de jute nat is 😕

tijdens mijn diensttijd had ik voor mijn Laro een complete cocon van jute, die ook nog eens werd gespoten met verf om de bruine kleur te breken ( mooie cammo patronen op het doek fabriceren enz. )
tijdens verplaatsingen lag dit vastgebonden op het dak, zorgde wel eens voor verrassende dingen ( afschuiven naar alle kanten )
tevens had ik tijdens lange verplaatsingen ook altijd 2 netten opgerold op de motorkap, vastgemaakt met een elastische spanband
tijdens korte tactische verplaatsingen lag er meestal een net gevouwen om het reservewiel boven op de motorkap, zodat als we stopten gelijk een net over de wagen konden gooien om niet op te vallen ( gaat erg moeilijk met een lange antenne maar ja )

hoop dat het hier iets duidelijke mee is

bijgaan nog een pic van mijn Laro net voor een lange verplaatsing naar Duitsland

102.jpg

@Bert: pas op he... Tegenwoordig is het Sergeantmajoor.... 😉
m.b.t. de kleuren van de netten:
Standaard hadden de kunststof netten twee kleuren: aan de ene kant duidelijk lichter dan aan de andere kant. Ze werden wel 'zomer-' en 'winterkant' genoemd, maar de bedoeling was dat je de kleur voorhing die het meest overeenkwam met je omgeving.
Na een dag in het oefenterrein zag je overigens het verschil tussen beide kanten niet meer door modder of stof.

Twee soorten camouflage: "Statisch" en "rijdend".
Rijdende camouflage hield in dat 2 van de netten bij de YPR langs de bovenzijde van het zijpantser hingen, tot een centimeter of tien boven het loopwerk. Liefst vastgemaakt met elastiek en haken aan de onderzijde van het pantser, zodat de netten niet opwoeien. Het 3e net lag over de boeggolfkeerplaat, zoals ook op een der foto's te zien is. Het 4e net (was meestal een half net) zat om de toren gedrapeerd, zodanig dan de optiek en bewapening natuurlijk niet belemmerd werden.
Of dat nou een PRI was of een PRAT, maakt natuurlijk weinig uit. Het camoufleerde natuurlijk geen bal; als een YPR rijdt, is hij op 2 km afstand nog te horen, en beweging trekt altijd de aandacht. De gedachte er achter was: als de bak stilstaat tijdens een schiethalte, zijn in ieder geval alle glimmende vlakken weggewerkt.

Statische camouflage werd tijdens een lange stop gebruikt: de netten aan de zijkant werden onder losgemaakt en uitgespreid; het bovenste 1/3 deel werd over het voertuigdek gedrapeerd, desnoods ondersteund door takken of de in de jaren '90 ingevoerde 'ondersteuningsset camouflagenetten'. Het voorste net werd naar voren gedrapeerd en deels over de motorroosters.
Het uitrollen van de netten duurde niet lang, het inrollen en weer 'rijgereed' maken mocht je wel een minuut of 5 voor uittrekken.

Dat 4e net op de toren was meestal een half net. Toch hoorden er 4 netten bij elk voertuig. Wat ik meestal deed: het slechtste net per voertuig gooide ik in de ruiling, maar niet voordat ik de helft ervan af had gesneden. die helft gebruikte in dus voor de torens van m'n PRAT's. De andere helft ging in de ruiling ("Sorry... tussen de wielen gekomen bij de laatste oefening") en een paar weken later kreeg ik weer een nieuw net binnen. Dat maal 4 (vier voertuigen) en zodoende had ik altijd een ruilvoorraad van nieuwe netten.
Dit allemaal onder de noemer:
"Corruptione necesse est"

Netten aan zijkant voertuig

Heren,

Ik las dat er ook juten netten aan de zijkant van het voertuig opgerold hangen.

Mijn vraag is: welke kleur hadden deze netten ? (Ik las al dat ze tweezijdig waren maar met welke kleur precies? Groen 1 kant camo andere kant?)

Ik wil deze in het echt gaan gebruiken aan mijn militaire voertuig, iemand een idee waar ik zulke netten kan halen of heeft elke grote dumphandel ze liggen?

Interessante informatie hierboven, weer wat geleerd!

bedankt!

Grtn,
Visstick

visstick

Ik wil je toch even wijzen op de regels een volledige naam en geen nickname's op dit forum en je verzoeken om contact op te nemen met de beheerder van deze site.

MVG

Marc

Terug
Bovenaan