YPR-GWT

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Ter afwisseling van al die bouwdozen die een grondige KL verbouwing vragen of die zulke slechte details hebben maar eens wat makkelijks voor tussendoor gepakt. Ik ga uit de YPR-PRI van AFV Club een GWT versie maken. Eigenlijk de meest basale YPR zonder granaatbuizen en wapen. Ik twijfel nog tussen een jaren tachtig versie zonder stouwrekken en een SFOR versie jaren negentig toen stouwrekken en draadsnijders er op waren gezet maar nog wel in de vertrouwde egaal groene kleur.
IMG_5355.webpIMG_5607.webp

Ik ga de 3D geprinte wielen met Dhiel-tracks van Inside The Armour maar eens proberen hierbij. Eens kijken hoe die bevallen. Deze tracks werden in de loop van jaren tachtig geleidelijk ingevoerd.
IMG_5610.webp

Begonnen met het bewerken van de opzet bepantsering. Op grond van eerdere YPR ervaringen de achterzijde eruit gesneden.
IMG_5609.webp
IMG_5612.webp

Dit is een AFV Club fout omdat de bepantsering achter de brandstoftanks gewoon doorloopt tot achter de zijkant bepantsering. Hier zal evergreen dus aan te pas komen om dit op juiste wijze vorm te geven (zie foto hieronder)
IMG_7808.webp

Gaat een tussendoorproject worden voor als ik even wat afwisseling wil. Komt zo nu en dan langs dus.

Laatst bewerkt:
Hier zal evergreen dus aan te pas komen om dit op juiste wijze vorm te geven (zie foto hieronder)
Kortom, de egaal groene kleur gaat al gelijk worden aangepast.... 🙄

Ik kijk mee.
Ben zelf voorbereidingen aan het treffen om later dit jaar de M113-versie te doen.
Die wil ik ook nog gaan maken inclusief interieur! In deze YPR blijft de klep dicht.

Ik zet ook mijn stoeltje klaar.
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw ervaringen met de tracks van ITA, ik vind ze erg mooi, maar stevig aan de prijs.

Ik zet ook mijn stoeltje klaar.
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw ervaringen met de tracks van ITA, ik vind ze erg mooi, maar stevig aan de prijs.
Klopt. Niet goedkoop maar wel super strak. Eens kijken hoe ze zich houden bij het losmaken.

Ik kijk mee.
Ben zelf voorbereidingen aan het treffen om later dit jaar de M113-versie te doen.
Walter Jonkers:
Die wil ik ook nog gaan maken inclusief interieur!

Hier nog iemand, maar dat dan op basis van de 1/16 M113 AHHQ kit
Met interieur. Dus wellicht handig om daar een gezamelijk infodraadje voor te starten tzt.

Een volgende correctiestap is bovendek (B13). Omdat de platen van achteren die de brandstoftanks beschermen niet kloppen moet hier ook het dek anders. Die vallen namelijk niet over de achterste beschermplaten zoals bij de kit. Hier dus een smal strookje vanaf snijden (beide zijden dus).
IMG_5646.webp

Daarna de contouren waar bij een Belgische AIFV een plaat zit, weghalen. Deze staan dus ook op de bouwbeschrijving aangegeven dat je ze bij de YPR moet aanbrengen. Fout dus, C49 en C50 niet gebruiken voor een Nederlands voertuig. Helaas zie ik hele volksstammen deze er netjes opzetten. AFV-Club heeft geleerd want bij de nieuwe YPR-PRAT kit staan ze niet langer aangegeven. Hoe dat bij de nieuwe kit van YPR met .50 en ladingplatform zit weet ik niet trouwens. Opletten dus! IMG_5647.webp

Als dit gedaan is, is het dek gereed om aangebracht te worden.

En dan nog een correctie bij de wielophanging. Aan de voorzijde horen twee paar wielen te zitten met schokbrekers en AFV-Club heeft maar één paar aangebracht.
IMG_5648.webp

Maar hoera voor M113 fans van AFV-Club. Bij de M113 zitten te veel schokbreker onderdelen bijgevoegd! Die kan ik dus mooi gebruiken hier (onderdelen A11 2x, A19 2x en A20 2x en A21 2x uit de M113 kits van AFV-Club). Verder nog wat moeren erbij voor op de bevestigingspunten van de overige schokbrekers. En dan wordt het zo uiteindelijk: IMG_5649.webp

Laatst bewerkt:
Zo de basis (het skelet) van de YPR is weer klaar. Voor nu gaat die even opgeruimd worden voor een volgende keer. Nog even wat plamuur bij het evergreen dat ter hoogte van de koplampen in de lelijke gleuf is aangebracht.
Eerst nu weer verder met de AMX 13/105mm! IMG_5654.webp

Tussen de bedrijven van de AMX door ben ik aan het kijken hoe ik de 3D printed Diehl tracks (Inside The Armour) moet losmaken. Echt vre-se-lijk! Het geheel zit enorm dicht op de bodemprintplaat met best dikke aanhechtingen van de steunen op vreselijk kwetsbare delen van de tracks. Met een normale kniptang kom je er niet bij omdat ze zo kort zijn en complex ook aan elkaar zitten en dus druk op elkaar uitoefenen bij het losmaken. Met mesje werkt niet omdat daardoor stukjes track af gaan breken. Omdat door de iets elasticiteit van de steuntjes er spanningen ontstaan. Misschien de proxxon met fijn cirkelzaagje gebruiken…geeft wel weer veel stof met dat resin.

Als iemand nog tips heeft …

IMG_5695.webp

Ik heb eens gelezen dat je het even kan verwarmen in water. Dan kan het iets zachter worden waardoor het wat makkelijker te bewerken is. Stond echter niet bij hoe warm. Wellicht proberen bij handwarm?

Klopt inderdaad. Ik denk dat handwarm te weinig is en nog wat warmer kan. Probleem is echter toch vooral dat de aanhechtpunten heel slecht benaderbaar zijn en aan hele dunne onderdelen vastzitten (gelukkig wel de “goeie” kant van de tracks (voertuig zijde).

Daar heb je echt wel een punt. 3D geprinte spullen zijn dikwijls best duur, kwaliteit is niet vanzelfsprekend goed en steeds weer die stress daarbij voor putjes die ontstaan door steuntjes die net niet zo loslaten als je zou willen. Maar ja…. als het het enige alternatief is…
Gegoten resin vind ik overigens ook stressvol maar dan vooral op moment dat je het openmaakt en hoopt dat het een beetje goed is gegoten.

Moet ook wel zeggen dat de stokjes wel echt kort zijn, wat je zelf ook al aanhaalde. Als deze langer zijn dan had je het onderdeel met stokje en al eraf kunnen halen, om daarna de stokjes een voor een te verwijderen. Gaat je nu niet helpen inderdaad. Mijn advies, haal eerst de loopwielen eraf. Daarna met een minizaagje de tracks eraf halen. Niet met een dremel ofzo, dat is te grof geweld.

Ps, zo heel strak geprint vind ik het niet. Ik zie genoeg printlijnen...

Ps, zo heel strak geprint vind ik het niet. Ik zie genoeg printlijnen...
Krijg je met een zaagje niet dat de tandjes blijven haken waardoor je schokken krijg waardoor het steuntje afbreekt?
Het is inderdaad zo dat hoe langer je kijkt hoe meer printlijntjes je ziet. Maar geloof me.. ik heb ook eens bij een voor ons bekende leverancier YPR Diehl tracks gekocht met zulke printbanen dat ik bijna ermee als wasbord in een orkest mee kon doen. Dan is dit fijn in vergelijking.

Ik gebruik deze bladzaag met superfijne tandjes (70 of 42 per kant)
Heerlijk om resin en 3D-prints los te maken.

1768164600686.webp

met deze houder
had ik veel eerder moeten kopen.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik deze bladzaag met superfijne tandjes (70 of 42 per kant)
Bekijk bijlage 61058

met deze houder
had ik veel eerder moeten kopen.
Ik zat al langer hierover te twijfelen maar ik denk dat ik dit ook maar aan ga schaffen

Klopt inderdaad. Ik denk dat handwarm te weinig is en nog wat warmer kan. Probleem is echter toch vooral dat de aanhechtpunten heel slecht benaderbaar zijn en aan hele dunne onderdelen vastzitten (gelukkig wel de “goeie” kant van de tracks (voertuig zijde).
wat ik me ook eens heb laten vertellen, alles in warm water doen, en dan het deel met de aanhechtpunten in heel koud water laten schrikken, dan schijnt het best van zichzelf los te komen

Maar dan moet je wel uitkijken als een relatief dik aanhechtingspunt aan een heel klein dun onderdeeltje zit…

Laatst bewerkt door een moderator:
Prima investering,.ik heb em nu zon 20 jaar, die resin zaag, en ben aan mn 2e zaagblad, de andere was niet bot maar brak omdat ik dom deed!

Terug
Bovenaan