YP408 (update 22-4)

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
In schaal 1/87. 1e paasdag gekocht bij JW de Boer. Het kitje is van MR en ik vind hem van behoorlijk slechte kwaliteit. Er zitten behoorlijk veel luchtbelletjes in die er naar mijn mening helemaal niet in hadden hoeven te zitten. Ook zit er aan de onderkant behoorlijk wat "extra" resin, en ik heb ook stukjes van de rubberen mal gevonden 😱 . Ennieweej, deze kit is van mooi formaat om op m'n werk in elkaar te plakken. Heb hem ook gekocht om gewoon eens deze schaal uit te proberen. denk dat dit een gewondentransport wordt.

Groeten,

Richard

De witmetalen onderdelen.
yp1.jpg

De resin onderdelen. het gietblok is al van de romp gehaald.
yp2.jpg

Hier is goed te zien hoeveel luchtbelletjes er zitten.
yp3.jpg

Uitlaat detail aan de rechterkant van de romp wat er niet hoort te zitten.
kan ik mooi mijn zojuist aangeschafte micro-chisel op uitproberen 8)
yp4.jpg

Dat ziet er inderdaad nogal bellerig uit...mijn allereerste setje resin van PlusModel (voor de [1/35] Sd.kfz. 253) vond ik -tegenvallend- ook niet echt 't je van het. Maar zoals wellicht anderen zullen zeggen : dit is juist modelbouw...een beetje uitdaging om van "niks" toch nog "iets" te maken...Ik ben benieuwd wat je ervan maakt in ieder geval. Succes gewenst.

greut'n Frank

YP 408

Maar als dat "niets" een emmer geld kost is de lol er voor een hoop mensen snel vanaf (voor mij in ieder geval wel)

De 1:35 YP 408 ziet er van MR in ieder geval een stuk beter uit.

Greetz,
Ger.

Heren,

De 1/35 versie ziet er idd beter uit. Alhoewel het bovenste gedeelte van de romp behoorlijk krom is. De 1/35 versie staat al zkeres een jaar half gebouwd in de kast met de bovenkant erop gelijmd. Ik had gehoopt deze er recht op te kunnen lijmen....maar helaas. de bovenkant sloop ik er weer af en probeer ik dmv warm water of een fohn weer recht te krijgen. lukt dit niet...dan maar de doos evergreen erbij pakken 8) Idd Bert, dit is een mooi opwarmertje voor de 1/35 versie. En deze 1/87 moet vast wel tot een goed einde kunnen worden gebracht.

Groeten,

Richard

Re: YP408

Ennieweej, deze kit is van mooi formaat om op m'n werk in elkaar te plakken....

Bij welke firma sta jij ingeschreven zodat je dit onder werktijd kan doen? 😱
Ik heb mijn kantoor aan huis, heb echter absoluut geen tijd voor wat geknutsel... 😢

Sterkte met je project.

Groeten Maarten

Hey Maarten,

Helaas is het niet bouwen onder werktijd maar alleen in de pauzes. Ik werk in de winkel en staat zo raar als je midden in de winkel met een kitje bezig bent. "Mag ik wat vragen?..Nee nu niet, ben ff bezig dit PE onderdeeltje op z'n plaats te krijgen" 🙂 🙂

Per dag heb ik maar een klein uur de tijd om te bouwen op het werk. Moet ook nog even een boterhammetje eten hè 😉

Richard

Afgelopen dagen bezig geweest om de YP te strippen van alles wat er niet hoort te zitten. Oa de rechteruitlaat, detail aan de binnenkant van de linkeruitlaat, de middelste opbergkasten tussen de wielen zijn kleiner gemaakt en de andere ook een klein beetje.

Het was eigenlijk de bedoeling dit kitje RUDD te bouwen.....maar daar gaat niks van terecht komen. Theo van de Peppel maakte mij er op attent dat de luiken bovenop in spiegelbeeld erop zitten(mijn dank hiervoor). Dus heb ik de scharnierpuinten etc weggehaald...en gelijk maar zo'n beetje alle detail op de bovenkant weggehaald. Tevens heb ik aan de onderkant de vering, schokbrekers etc weggehaald. Er gaat dus een hoop gescratcht worden. Ook ga ik wat veranderen aan de achterste ophanging. Dit alles met behulp van de 1/35 versie en twee technische handleidingen.

Nu moeten alle luchtbelletjes gevuld worden en wat oneffenheden gladschuren etc. Hier zal ik ook wel een weekje mee zoet zijn.

Groeten,

Richard
yp5.jpg

yp6.jpg

yp7.jpg

Bovenop zijn grote 1/35 broertje die nu meer dan een jaar in deze staat in de vitrine staat. Het voorlopige plan voor de 1/35 versie is: Bovenkant er weer afhalen, misschien toch een volledig interieur erin en de bovenkant recht proberen te krijgen met behulp van een fohn of warm water. lukt dit niet, dan zal de bovenkant gescratcht worden.
yp8.jpg

Richard,

Mooi werk. Ik ben benieuwd naar de volgende plaatjes.
Inderdaad een erg slechte gieting, die hull; luchtbellen en de matrijs lelijk ingesneden!

Zitten die metalen wielophangingsdelen bij de 1/35 versie trouwens standaard in de kit?

Alex

@ BertUS: Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar eens moet de eerste keer zijn. en lukt het niet, dan heb ik pech 🙁 .

@ Alex: De metalen wielophanging zit standaard in de kit. Deze zit ook in de 1/87 versie, maar die lijkt zo ongeveer nergens op 😕

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

ik zit zo eens te lezen en te kijken he.
Nu ben ik niet zo ondernemend dat ik zelf alles namaak.
Maar ik vraag mij alleen af bij deze kit waar het hobby deel zit.
als het zo slecht is als de plaatjes en tekst die je schrijft kun je beter net zo goed starten met een bona doosje..... 🙂

Maar goed.
wel dapper dat je het doet.

gr
Wilfred

Wilfred,

Waar het hobby gedeelte hier in zit? In ieder geval niet in het luchtbelletjes vullen 🙂 🙂

Voor mij is het scratchen oa de hobby. Scratchen vind ik leuk en begin er steeds meer plezier in te krijgen. Dus zolang er genoeg te scratchen valt vind ik het best 😉

Groeten,

Richard

Terug
Bovenaan